اصفهان آهن ۱
آهن ملل
ایرانسیل
ایرانسیل موبایل
کد خبر: ۹۹۸۹۴
فهرست تیم ملی بعد از پایان بازی‌های هفته چهارم اعلام می شود و اردوی تیم ملی به جهت آمادگی برای پیکار با تیم‌های کره جنوبی و سوریه آغاز می‌شود.
۰۳:۱۳ - ۲۵ مرداد ۱۳۹۶
وانانیوز| فهرست تیم ملی بعد از پایان بازی‌های هفته چهارم اعلام می شود و اردوی تیم ملی به جهت آمادگی برای پیکار با تیم‌های کره جنوبی و سوریه آغاز می‌شود. گمانه‌زنی‌های بسیاری درباره دعوت شده‌ها وجود دارد اما بیشترین تحولات در لیست دعوت شده‌های استقلالی وجود دارد و از راهروهای فدراسیون فوتبال شنیده می‌شود از چهار، پنج استقلالی گذرنامه اخذ شده تا در صورت تایید نهایی از سوی کی‌روش با تیم ملی راهی کشور کره جنوبی شوند. برخی احتمال می‌دهند که به دلیل بی اهمیت بودن بازی‌های باقیمانده در سرنوشت تیم ملی ایران، کی‌روش قصد دارد ترکیب تیم ملی را جوان‌تر کند تا ضمن فرصت دادن به جوان‌ترهایی که می‌توانند در آینده به بازیکنانی بزرگ بدل شوند، به بازیکنان بزرگتر خود استراحت دهد تا از احتمال مصدومیت دراین دو بازی که برای کره و سوریه بسیار مهم است، مصون بمانند. با این رویکرد به نظر می‌رسد استقلال گزینه‌های بیشتری در قیاس با گذشته خواهد داشت...


نکته بارز در دعوت قابل توجهی از بازیکنان استقلال به تیم ملی، حضور جوان‌ها است؛ گزینه‌هایی که اگر به خوبی در مسیر رشد قرار بگیرند، از این قابلیت برخوردارند که لااقل 5 سال در سطح اول فوتبال ایران ایفای نقش کنند.
فصل پیش کی‌روش علاقه آنچنانی به دعوت استقلالی‌ها نشان نمی‌داد و معمولا امید ابراهیمی و وریا غفوری را به تیم ملی فرا می‌خواند اما ماجرای این فصل متفاوت است و سرمربی تیم ملی قصد دارد تعداد دعوت شده‌های استقلال را افزایش دهد.
این سیاست هم برخاسته از ذات مربیگری کی‌روش است که همواره به دنبال استعدادهایی نو و تازه می‌گردد تا تیمش از بازیکنان جوان تهی نشود.
 شاید اگر این سیاستگذاری نبود کی‌روش خیلی زود با فوتبال ملی ایران خداحافظی می‌کرد اما مرد پرتغالی ملاک را آمادگی بازیکنان قرار داده و بر همین پایه و اساس به جلو حرکت می‌کند.
 اگر پرونده مربیگری کی‌روش در تیم ملی ایران را ریز به ریز مرور کنیم به نتایجی می‌رسیم که این ادعا را به وضوح اثبات می‌کند.
در تمام زمانی که کی‌روش روی نیمکت تیم ملی نشسته ردیفی از بازیکنان جوان به تیم ملی رسوخ کرده‌اند که شاید در نگاه اول هرگز در حد و اندازه بازی در تیم ملی به نظر نمی‌آمدند.
بازیکنانی همچون سردار آزمون، مهدی ترابی، مرتضی پورعلی گنجی، وریا غفوری و بعد‌ها مردانی همچون وحید امیری، کمال کامیابی‌نیا، مهدی طارمی و حتی علیرضا بیرانوند.
اینها بازیکنانی بودند که با حضور مستمر در اردوی تیم ملی به مردانی مهم و اثرگذار در فوتبال ایران بدل شدند و چنانچه اعتماد مرد پرتغالی به آنها نبود، شاید تیم ملی همچنان بر دایره بازیکنان قدیمی خود دور باطل می‌زد و هرگز به موفقیت‌های اخیر نیز دست نمی‌یافت اما کی‌روش نگاهی فرارنگی و کاملا حرفه‌ای به محیط کارش دارد و برخلاف برخی مربیان ایرانی که سال‌های قبل در جایگاه او قرار داشتند، بی‌جهت به برخی بازیکنان تکیه نمی‌کرد و چشم بر آمادگی بازیکنانی که در لیگ نمایش خوبی داشتند، نمی‌بست.
بارها دیده بودیم مربیان وطنی که سکان هدایت تیم ملی را برعهده داشتند بر اثر یک تفکر کاملا غلط و سنتی بیشتر بازیکنانی را به تیم ملی فرامی‌خواندند که پیش‌تر با آنها در باشگاه‌ها همکاری می‌کردند.
 این رویه به قدری بی‌جهت به یک اصل بدل شده بود که حتی رسانه‌ها نیز خرده‌ای به مربیان نمی‌گرفتند و این حق را برای آنها قایل بودند که بیشتر سهمیه‌های تیم ملی را به بازیکنان مورد علاقه‌شان بدهند.
این سیاق غالبا با ناکامی‌های بزرگی همراه بود و شاید یکی از عمده دلایلی که مربیان وطنی هیچ گاه نتوانستند در تیم ملی موفق باشند، همین گرایش‌های رنگی بود که آنها را در دراز به مدت زمین می‌زد و از موفقیت دور می‌کرد.
***
ملاک دعوت ملی‌پوشان به تیم ملی اما از نگاه کی‌روش آمادگی است و دلایل بسیاری وجود دارد که همواره نشان داده او بر این اصل همواره استوار بوده.
 برای مثال کافی است به بازیکنانی که در پیش مقدماتی جام جهانی برزیل اسباب حضور تیم ملی در جام جهانی را فراهم کردند به دقت بنگریم.
در آن برهه استقلال بهترین تیم لیگ بود و کی‌روش بی آنکه از دلخوری تیم‌های رقیب استقلال نگرانی به دل راه دهد تمام بازیکنان آماده استقلال را به تیم ملی فراخواند که نتیجه‌اش شد صعود به جام جهانی.
کی‌روش در بازی‌های انتخابی جام جهانی روسیه نیز همین عقیده را اعمال کرد و با حذف بازیکنان استقلال که در رقابت‌های باشگاهی نتایج خوبی نمی‌گرفتند بیشتر سهمیه‌ها را به پرسپولیسی داد که به واقع آماده‌ترین تیم لیگ محسوب می‌شد.
نتیجه این تفکر نیز صعود به جام جهانی بود تا کی‌روش نخستین مربی تاریخ فوتبال ایران لقب بگیرد که دو بار پی در پی تیم ملی را به جام جهانی سوق داده است.
 اگر بخواهیم یک نتیجه کلی از سبک مربیگری کی‌روش در این سال‌ها بدهیم باید به این مهم اعتراف کنیم که کی‌روش هیچ گاه خود را از داشتن آماده‌ها و جوان‌ها محروم نکرده و بدون توجه به رنگ‌ها مردان مورد وثوقش را به تیم ملی فراخوانده است.
***
فرشید اسماعیلی که تازه از بند مصدومیت رها شده، امید نورافکن با آمادگی مطلوب، میلاد زکی‌پور، چپ پایی که پیشرفت قابل قبولی داشته و روزبه چشمی از جمله بازیکنانی هستند که کی‌روش به آنها چراغ سبز نشان داده و حتی گذرنامه آنها در فدراسیون فوتبال نیز موجود است.
 در این میان باید اشاره‌ای هم داشت به امید ابراهیمی و وریا غفوری. بازیکنانی که در اردوهای گذشته حاضر بودند و به نظر می‌رسد کی‌روش بی میل نیست این دو بازیکن را به جام جهانی هم ببرد.
درکنار امید و وریا اما باید این چهره‌های تازه را که احتمالا با تیم ملی به جام جهانی خواهند رفت، بهره‌مند از اقبال بسیار برای حضور در جام جهانی دانست؛ حال از میان این بازیکنان مورد توجه چند نفر در فهرست آتی قرار بگیرند سوالی است که به مرور زمان پاسخش را خواهیم یافت...

منبع: روزنامه ایران
سلام پرواز
سلام پرواز ۲
ارسال نظر
رپرتاژ تریبون
تبلیغات
جدیدترین اخبار
دیگران چه می‌خوانند؟
پرطرفدارترین
خبر فوری