اصفهان آهن ۱
آهن ملل
ایرانسیل
ایرانسیل موبایل
کد خبر: ۹۵۴۱۷
بالاخره با هر ترفندی بود حامی مالی دو باشگاه پرسپولیس و استقلال شهرآورد مد نظرش را برای اولین بار در خارج از ایران برگزار خواهد کرد و قرار است هواداران سرخابی در اروپا تماشاگر این بازی ظاهرا دوستانه باشند.
۱۹:۳۵ - ۲۶ تير ۱۳۹۶
وانانیوز| بالاخره با هر ترفندی بود حامی مالی دو باشگاه پرسپولیس و استقلال شهرآورد مد نظرش را برای اولین بار در خارج از ایران برگزار خواهد کرد و قرار است هواداران سرخابی در اروپا تماشاگر این بازی ظاهرا دوستانه باشند. اما شهرآورد 31 تیر 96 را نه از این جهت که در آلمان برگزار خواهد شد ابداعی می‌نامیم بلکه اتفاق ویژه مربوط به ترکیب دو تیم و تغییراتی است که قرار شده در ترکیب رخ دهد. از چند هفته پیش گفته شده بود که هواداران می‌توانند تعویض‌های تیم محبوب‌شان را انجام دهند اما حالا با تایید این مساله و البته اعلام بخش دیگری از جزییات آن مشخص می‌شود مربیان دو تیم برای این بازی کار پیچیده‌ای در پیش خواهند داشت و شاید نباید اصلا از این بازی برداشتی فنی کنند!

موضوع مهمی که طی دو روز اخیر درباره شهرآورد شنبه مطرح شده بحث جدی نبودن این مسابقه است. اینکه دو تیم بیایند فوتبالی بازی کنند و با حضور تماشاگران و حامیان مالی و کارهای تبلیغاتی که صورت می‌گیرد پولی نصیب حامی مالی دو باشگاه شود و البته به هر دو باشگاه رقم قابل توجهی برسد. در واقع بحث فان (تفریحی) بودن این مسابقه که اخیرا پا گرفته به نوعی ابهت شهرآورد و آنچه از این بازی و حساسیت‌هایش در ذهن داشتیم را زیر سوال می‌برد. شاید در همین راستا بود که بحث پا به توپ شدن منصوریان و برانکو در جریان این مسابقه به گوش رسید و البته بعد تکذیب شد تا برگزار کننده این شهرآورد نسبت به جدی بودن این دیدار تاکید کند. اما آیا اساسا این مسابقه جدی است و اگر جدی است می‌تواند دستاوردهای فنی برای دو تیم به همراه داشته باشد؟
اتفاق ویژه این شهرآورد و آنچه این دیدار را از سایر شهرآوردهای استقلال و پرسپولیس و احتمالا تمام شهرآوردهای کل تاریخ فوتبال متمایز می‌کند چیدمان ترکیب و انجام تعویض توسط هواداران و از طریق پیامک است. بدین گونه که هواداران جدا از دخالت پیامکی در ارنج اولیه تیم محبوب شان می‌توانند در دقایق 30، 50، 70 و 80 در تعویض‌ها دخالت کنند و تاثیرگذار باشند و در روند مسابقه تاثیر مستقیم بگذارند. عجیب‌تر اینکه گفته می‌شود هواداران در جریان بازی و در این دقایق، هم گزینه انتخاب تعویض دارند و هم می‌توانند در صورت رضایت از کیفیت بازی تیم‌شان، گزینه «تعویض نکن» را انتخاب کنند و در ادامه اگر دوباره نظرشان عوض شد گزینه‌ای که بیشترین رای را آورد، به‌عنوان تعویض تیم در دقایق مورد نظر انجام ‌شود!

بحث فنی کجاست؟
تاریخ برگزاری این بازی و شل کن سفت کن‌های برگزار کنندگانش تمام برنامه‌های کادر فنی پرسپولیس را تحت‌الشعاع قرار داد. تیم بیشتر از حد معمول در اوکراین ماند و حداقل یک بازی تدارکاتی در تهران را از دست داد. تاریخ بازی سوپرجام به هم خورد و احتمالا با تعویق این مسابقه تغییراتی در برنامه بازی‌های لیگ برتری پرسپولیس به وجود خواهد آمد و بعید نیست برنامه فشرده‌تری پیش روی سرخ‌ها قرار بگیرد. از طرفی تیم پرسپولیس حتی اگر با پرواز چارتر راهی آلمان شود و برگردد، بعد از یک اردوی دو هفته‌ای کشدار خارجی، به فاصله دو روز بعد از بازگشت انجام یک سفر دیگر و انجام مسابقه می‌تواند بازیکنان را بیشتر از حد معمول خسته کند و این قبل از شروع فصل تازه لیگ و رهایی از دوران بدنسازی اصلا اتفاق خوبی نیست. شاید در نگاه اول سفر به آلمان و بازی با استقلال به اندازه کافی جذابیت داشته باشد که هر بازیکنی را مشتاق به این سفر و حضور در مسابقه‌ای کند که به هر حال حساس و جذاب است اما واقعیت این است که باید دید با توجه به زمانی که برای برگزاری این بازی در نظر گرفته شده و کلی از برنامه‌های پرسپولیس را به هم ریخته این مسابقه – با وجود در نظر گرفتن سود مالی‌اش – دستاوردهای فنی هم برای برانکو و بازیکنانش خواهد داشت یا خیر ؟
طبیعی است که مربیان در بازی‌های تدارکاتی پیش فصل با فرستادن یک ترکیب مشخص و تعویض‌های متعدد در حین بازی آخرین مسائل و چالش‌های ذهن شان درباره ترکیب اصلی را مرور می‌کنند و از هر مسابقه تدارکاتی نکات فنی مشخصی دستگیرشان می‌شود اما اگر قرار باشد ترکیب اولیه را هوادار بچیند و تعویض‌ها را هم هوادار انجام دهد پس می‌توان به این نتیجه رسید که این شهرآورد هیچ عایدی فنی برای برانکو نخواهد داشت و حالا اگر شوخی و تفریحی هم نباشد نمی‌توان به اسم یک بازی تدارکاتی مفید به آن نگاه کرد.

بازی ویدئویی یا شهرآورد؟
هواداران فوتبال شهرآورد را با حساسیت‌ها هیجان‌هایش به خاطر دارند و البته ترکیب اولیه و تغییرات حین بازی که توسط کادر فنی و در راس آنها سرمربی ایجاد می‌شود یکی از جذابیت‌های فنی این دیدار است که چند روز قبل و چند روز بعد از بازی مورد بحث هواداران قرار می‌گیرد و البته برای رسانه‌ها خوراک خبری و تحلیلی می‌سازد.
حالا اما تمام این جذابیت‌ها با ابتکار حامی مالی دو باشگاه از بین خواهد رفت و جذابیت‌های دیگری جایش را می‌گیرد که البته به احتمال فراوان برای مربیان و کادر فنی دو تیم اصلا خوشایند نیست و شاید غیر قابل قبول باشد.
امروز و با آگاهی از آنچه قرار است در این مسابقه رخ دهد دوستداران بازی‌های ویدئویی یاد بازی معروف «فوتبال منیجر» می‌افتند که در قالب یک مربی فرو می‌روند و می‌توانند در تمام بازی‌های فصل تیم را تمرین داده، ترکیب بچینند و تعویض کنند یا فراتر از آن بازیکن بفروشند و ستاره بخرند.
این اتفاق در ظاهر ماجرا خنده دار و عجیب به نظر می‌رسد اما باید دید مربی با دیسیپلینی مثل برانکو ایوانکوویچ که حتما دنبال رسیدن به اهدافی مشخص از این بازی است تن به بازی کردن هواداران با تیمش می‌دهد یا خیر؟

ساز و کار تعویض کردن چگونه است؟
حتی اگر بپذیریم که با این نوآوری حامی مالی هواداران سرخابی به آرزوی خود خواهند رسید و با هر پیامک دو هزار تومانی نقشی در سرنوشت این بازی ایفا می‌کنند باید این سوال جدی را مطرح کرد که سازو کار تعویض‌های این شهرآورد نیمه مجازی چگونه خواهد بود؟ آیا روی نیمکت هر تیم نماینده‌ای از حامی مالی می‌نشیند و لحظه به لحظه و به صورت آنلاین تغییرات خواسته‌های هواداران را به آنها ابلاغ می‌کند؟ آیا به صورت تماس تلفنی یا هر وسیله ارتباطی دیگری این مساله به کادر فنی سرخابی ابلاغ می‌شود و آنها بدون هیچ سوالی این تغییرات را می‌پذیرند؟ یا چنانچه مثلا برانکو بخواهد تعویضی انجام دهد باید با نماینده حامی مالی آنچه در ذهنش می‌گذرد را مرور کند یا از او و هواداران اجازه بگیرد؟ البته که برای مرور اتفاقات اینچنینی می‌توان چندین و چند ابهام خنده دار دیگر را مطرح کرد اما واقعا اگربرانکو و منصوریان به این بازی تن دهند این مسابقه در نهایت یک بازی جدی از کار در می‌آید یا در نهایت یک دورهمی دوستانه با پز حساسیت و هیجان خواهد بود؟
 

منبع: روزنامه ایران
سلام پرواز
سلام پرواز ۲
ارسال نظر
رپرتاژ تریبون
تبلیغات
جدیدترین اخبار
دیگران چه می‌خوانند؟
پرطرفدارترین
خبر فوری