اصفهان آهن ۱
آهن ملل
ایرانسیل
ایرانسیل موبایل
کد خبر: ۶۸۸۳۷
با جذب تیموریان و جباراف همه چیز برای نتیجه گرفتن منصوریان آماده و مهیا خواهد بود.
۰۱:۳۶ - ۲۶ دی ۱۳۹۵
وانانیوز| با جذب تیموریان و جباراف همه چیز برای نتیجه گرفتن منصوریان آماده و مهیا خواهد بود. فقط منصوریان باید به خود زحمت بدهد و از میان بازیکنانی که تحت فرمانش قرار دارند بهترین ترکیب را انتخاب کند. تیم منصوریان انعطاف‌پذیرترین تیمی است که در سال‌های اخیر دیده‌ایم. تیمی که هم می‌تواند جوان باشد تا حدی که به میانگین سنی 24 سال برسد و هم آنقدر باتجربه که سنش تا 32 سال بالا برود. انتخاب با سرمربی استقلال است. اوست که از میان انبوهی بازیکن جوان و باتجربه باید عالی‌ترین گزینش ممکن را داشته باشد. سرنوشت استقلال در دست آقای سرمربی است. استقلالی که در همه پست‌ها لااقل دو بازیکن حاضر و آماده برای ورود به ترکیب اصلی دارد. این استقلال دو روح است در یک بدن.

میانگین سنی مجموع بازیکنان استقلال عددی حوالی 25 سال و 9 است. این عدد بدون احتساب ورودی‌ها و خروجی‌های نیم‌فصل دوم و بازیکنانی که هرگز در ترکیب قرار نگرفته‌اند به دست آمده و اگر بازیکنانی همچون تیموریان و جباراف که هر دو 33 ساله هستند در نیم فصل دوم به استقلال ملحق شوند میانگین سنی کل بازیکنان استقلال به عدد 26 خواهد رسید و فقط چند ماه به مجموع سن آبی‌ها اضافه می‌شود.
جذب این دو بازیکن شاید به زعم برخی کارشناسان، استقلال را پیر جلوه دهد اما رویه منصوریان در هفته‌های اخیر نشان می‌دهد که او غالبا کوشیده تلفیقی از بازیکنان جوان و باتجربه را به بازی بگیرد تا تیمش از نظر میانگین سنی در شرایط مطلوبی قرار داشته باشد.
حضور این بازیکنان صرفا بدان معنا نیست که تیم رو به پیرگرایی می‌رود و شاید اساسا منصوریان در راستای تداوم همین مسیر جوانگرایی روی این بازیکنان باتجربه حساب کرده تا با خیالی آسوده‌تر بتواند آینده‌دارهای استقلال را وارد ترکیب اصلی کند.
در واقع منصوریان در پی پدید آوردن ترکیبی است که هم جوان‌هایی پرانرژی را در خود داشته باشد و هم بازیکنانی باتجربه بیشتر. گرچه به طور مشخص نمی‌توان گفت که یک تیم با برخورداری از بازیکنان جوان یا بازیکنان پا به سن گذاشته به قهرمانی می‌رسد به این دلیل که نوع مدیریت توسط سرمربی و مدیران نیز نقش بسیاری در رسیدن به موفقیت‌ها دارد اما اگر بخواهیم به پیشینه قهرمانی‌های استقلال در لیگ برتر اشاره کنیم به یک نتیجه مهم می‌رسیم.
اینکه استقلال هیچ‌گاه با بهره‌مندی از بازیکنان صرفا جوان قهرمان نشده و اگر گاها بازیکنان جوانی همچون طالب‌لو، جباری، صادقی، قربانی و... در قهرمانی‌های استقلال سهیم بوده‌اند، در کنار آنها بازیکنان باتجربه رل اصلی را بازی کرده‌اند و این جوان‌ها نیز در سال‌های اول حضور خود در ترکیب استقلال را به هیچ دستاوردی نرسانده بودند.
استقلال لیگ شانزدهم در جوان‌ترین حالت، ممکن است به میانگین سنی 24 سال و 9 ماه هم برسد اما بسیار بعید است که منصوریان با وجود تمام علاقه‌ای که به جوانگرایی دارد، حاضر باشد تمام بازیکنان جوان تیمش را به یکباره وارد ترکیب اصلی کند.
مثلا حسینی را در چارچوب دروازه قرار دهد، از خسرو یا وریا در دفاع راست بهره بگیرد. پست دفاع میانی را به مجید حسینی و پادوانی بسپارد، دفاع چپ را به زکی‌پور بدهد و در خط میانی از امید ابراهیمی، محسن کریمی، مجتبی حقدوست (یا امید نورافکن) و در خط حمله از برزای و رضایی بهره بگیرد.
این اسامی در حقیقت جوان‌ترین تیم استقلال را تشکیل می‌دهند اما منصوریان هرگز چنین ریسکی نمی‌کند و قطعا با همان رویه تلفیقی از جوان‌ها و با تجربه‌ها تیمش را چیدمان خواهد کرد.
جذب تیموریان و جباراف گرچه میانگین سنی استقلال را بالا می‌برد اما منصوریان به اندازه کافی بازیکن جوان در اختیار دارد که این معدل سنی را در حد مطلوبی نگه دارد.
البته استقلال در پیرترین حالت ممکن هم چندان غیرقابل تحمل نیست و حتی اگر تصور کنید، رحمتی، پادوانی، مگویان، غفوری، کریمی، ابراهیمی، حیدری، تیموریان، جباراف، انصاری و رضایی در ترکیب 11 نفره قرار بگیرند، میانگین سنی آبی‌ها به عدد 32 سال و 6 ماه خواهد رسید که استقلال لیگ دوازدهم میانگین سنی در همین حوالی داشت و در نهایت به قهرمانی لیگ هم رسید.
اگر نگاهی به استقلال قلعه‌نویی در فصل دوازدهم بیندازیم به وضوح مشاهده می‌کنیم که آن تیم سرشار از بازیکنان باتجربه بود. قلعه‌نویی آن روزها برای استحکام بخشیدن به تیمش فرهاد مجیدی 36 ساله را با آن همه حاشیه به خدمت گرفت.
جی‌لوید ساموئل نیز در ردیف بازیکنان پا به سن گذاشته آن روزها محسوب می‌شد. فریدون زندی و کیانوش رحمتی 33 ساله نیز از جمله بازیکنانی بودند که در نهایت در قهرمانی استقلال نقش داشتند.
جواد نکونام 31 ساله هم یکی از ارکان خط میانی آبی‌ها بود و حسن اشجاری 33 ساله را هم باید در ردیف همین بازیکنان قرار داد. مردانی که غالبا در ترکیب اصلی استقلال قهرمان لیگ دوازدهم دیده می‌شدند.
حال استقلال نیم‌فصل دوم حتی اگر تیموریان و جباراف را هم در دل خود جای دهد به لحاظ سنی جوان‌تر از تیمی خواهد بود که آخرین قهرمانی آبی‌ها را در لیگ رقم زد. استقلالی که شاید همچون استقلالی که اکنون در اختیار منصوریان قرار گرفته ویژگی برخورداری از دو تیم را هرگز در خود نداشت.
اکنون منصوریان چنان خوشبخت است که می‌تواند بر اساس بازی‌های پیش رو هم تیمی جوان داشته باشد که حتی میانگین سنی‌اش تا 24 سال کاهش یابد و یا به حدی باتجربه شود که تا 32 سال و اندی سنش بالا برود.
دست‌های منصوریان در نیم فصل دوم به حدی باز خواهد بود که جدایی بازیکنانی همچون بختیار رحمانی، میثم مجیدی و احتمالا فرشید باقری هرگز به چشم نخواهد آمد. این استقلال عمیقا تیم انعطاف‌پذیری خواهد شد.
منبع: روزنامه ایران
سلام پرواز
سلام پرواز ۲
ارسال نظر
رپرتاژ تریبون
تبلیغات
جدیدترین اخبار
دیگران چه می‌خوانند؟
پرطرفدارترین
خبر فوری