اصفهان آهن ۱
آهن ملل
مرکز آهن
ایرانسیل
ایرانسیل موبایل
کد خبر: ۵۵۹۴۱۴

برای کنترل چربی پوست صورت چه کنیم؟

برای کنترل چربی پوست صورت چه کنیم؟
اگر به دنبال راهی برای کاهش چربی پوست و مات کردن آن هستید، مطالعه این مطلب که درباره علل چربی پوست و روش های بر طرف کردن این مشکل است را از دست ندهید
۰۱:۰۱ - ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
وانانیوز|

پوست انسان به طور طبیعی نیاز به رطوبت و چربی دارد تا دچار مشکلاتی از قبیل اگزما و پسوریازیس نشود. اما گاهی مشاهده می شود که بعضی افراد با چربی بیش از حد پوستشان مواجه هستند و می پرسند برای کنترل چربی پوست صورت چه کنیم؟

اگر شما هم جزو این دسته افراد هستید و به دنبال راهی برای کاهش چربی پوست و مات کردن آن هستید، مطالعه این مطلب را از دست ندهید. چرا که می خواهیم درباره علل چربی پوست و روش های برطرف کردن این مشکل توضیحات جالبی را در اختیارتان قرار دهیم.

صورت چرب نشانه چیست؟

چربی بیش از حد پوست نتیجه صورت منجر به انسداد منافذ، بروز جوش و آکنه، براق شدن پوست افزایش سایز منافذ باز و دیگر مشکلات پوستی می شود که برای هیچ کس خوشایند نخواهد بود. چرب شدن صورت نشان دهنده فعالیت بیش از حد غدد سبوم است.

مواردی مانند نحوه استفاده از ژل شستشوی صورت ، محصولات آرایشی و بهداشتی مختلف، هورمون ها و ... می توانند در تشدید این مشکل نقش بسزایی داشته باشند. با این حال بهتر است ابتدا دلیل بروز این مشکل را پیدا کنید و سپس به سراغ روش درمانی مناسبی بروید.

علت چرب شدن صورت

زمانی که غدد چربی پوست، ماده روغنی سبوم را تولید می کنند پوست چرب می شود. البته این چربی مانند یک لایه محافظ روی پوست قرار می گیرد و از آن در برابر عوامل آسیب زا محافظت می کند؛ اما ترشح بیش از حد آن باعث بروز مشکلات پوستی خواهد شد.

ژنتیک نقش مهمی در تولید سبوم دارد و از طرفی هرچه منافذ پوست بزرگتر باشند، میزان چربی نیز افزایش خواهد یافت. به همین دلیل در برخی از نژادها و خانواده ها پوست چرب بیشتر است. از طرف دیگر در سن نوجوانی به علت ترشح هورمون رشد، تولید سبوم نیز افزایش یافته و پوست در این سنین چرب می شود.

برای کنترل چربی پوست صورت چه کنیم؟

علت چرب شدن ناگهانی پوست صورت چیست؟

اگر به طور ژنتیکی پوستتان چرب نبوده و به طور ناگهانی با ترشح بیش از حد سبوم مواجه شده اید؛ احتمالاً می پرسید علت چرب شدن ناگهانی پوست صورت چیست؟ در پاسخ باید بگوییم عوامل زیادی در بروز این مشکل سهیم هستند که یکی از آن ها دهیدراته شدن پوست است.

عدم استفاده از مرطوب کننده و ننوشیدن آب به میزان کافی موجب کم آبی بدن و دهیدراته شدن پوست می شود. پوست های دهیدراته نیز برای جبران کمبود رطوبت، چربی بیشتری را تولید می کنند. از طرف دیگر استرس موجب ترشح کورتیزول در بدن می شود که یکی از عوامل افزایش چربی پوست است.

چه هورمونی باعث چرب شدن پوست میشود؟

در پاسخ به این سوال که چه هورمونی باعث چرب شدن پوست میشود؟ ابتدا باید به این نکته اشاره کنیم که هورمون ها نقش مهمی در تنظیم فرایندهای بدن، سلامت پوست و مو، چرخه خواب، متابولیسم، ضربان قلب و ... دارند. به همین دلیل عدم تعادل آن ها باعث مشکلات عدیده ای خواهد شد که یکی از آن ها چرب شدن پوست است.

هورمون های استروئیدی مانند استروژن، پروژسترون، تستوسترون، کورتیزول و تیروکسین تاثیرات مستقیمی بر ساختار و میزان چربی پوست دارند. به همین دلیل اغلب بانوان در دوره های مختلف زندگی خود مانند بارداری، قاعدگی، تخمک گذاری، پیش از یائسگی و ... با تغییرات هورمونی و افزایش چربی پوست مواجه می شوند.

علاوه بر موارد فوق، هورمون های غیر استروئیدی مانند انسولین، آدرنالین و هورمون رشد نیز در افزایش چربی پوست شما به شدت تاثیر گذار هستند.

چگونه چربی پوست خود را کنترل کنیم؟

حالا که با علل بروز این مشکل آشنا شدید وقت آن رسیده که برای شما توضیح دهیم چگونه چربی پوست خود را کنترل کنیم. جالب است بدانید با رعایت کردن یک سری موارد ساده می توانید تا حد زیادی این مشکل را برطرف کرده و پوستتان را به حالت ایده آل بازگردانید.

شستشوی مرتب پوست

اولین و بهترین روش برای مقابله با این مشکل، شستشوی صورت به کمک شوینده مناسب است. سعی کنید همیشه پوستتان را تمیز نگه دارید و دو بار در روز با یک شوینده مناسب فاقد مواد صابونی آن را شستشو دهید.

برای کنترل چربی پوست صورت چه کنیم؟

استفاده از حوله تمیز

بعد از هر بار شستشوی صورت، پوست خود را به کمک حوله یا دستمال تمیز با ملایمت خشک نمایید. توجه داشته باشید که استفاده از حوله آلوده موجب ورود باکتری به پوست و چرب تر شدن آن خواهد شد.

استفاده از تونر

تونرها محصولات ملایمی هستند که علاوه بر تکمیل فرآیند پاکسازی پوست، مشکلات احتمالی آن را نیز برطرف می کنند. بهتر است از یک تونر بدون الکل مخصوص پوست های چرب استفاده کنید تا سایز منافذ باز پوست شما را نیز تا حد زیادی کاهش دهند.

تمیز نگه داشتن موها

چرب شدن مو و پوست سر به راحتی به پوست صورت منتقل می شود و این ناحیه را نیز چرب خواهد کرد. پس توصیه می کنیم همیشه موهایتان را تمیز نگه دارید و آن ها را با گیره جمع کنید تا با پوست صورت در تماس نباشند.

استفاده از کرم ضد آفتاب

قرار گرفتن در معرض نور خورشید موجب تحریک پوست و افزایش ترشح چربی خواهد شد. به همین دلیل توصیه می کنیم همیشه از یک ضد آفتاب فاقد چربی و سبک روی صورت خود استفاده کنید تا علاوه بر محافظت از پوستتان، چربی آن را نیز کنترل نمایید.

تغییر سبک زندگی و تغذیه سالم

تنظیم ساعت خواب، ورزش کردن، ترک دخانیات و مشروبات الکلی و کاهش استرس کمک می کند تا بتوانید چربی پوستتان را کاهش دهید. علاوه بر آن گنجاندن مواد غذایی سالم در رژیم روزانه و حذف غذاهای چرب یا محصولات لبنی حاوی لاکتوز نیز به شما برای رسیدن به این هدف کمک خواهد کرد.

برای کنترل چربی پوست صورت چه کنیم؟

کنترل چربی پوست صورت خانگی

موارد فوق، توصیه های کلی بودند که با رعایت کردن آن ها می توانید به تعادل پوستتان کمک نمایید. در این بخش نیز دو ماسک خانگی را برای برطرف کردن این مشکل بیان خواهیم کرد.

درمان چربی صورت با خاک رس و گلاب

خاک رس خاصیت شگفت انگیزی در کنترل فعالیت غدد چربی و از بین بردن سبوم اضافه پوست دارد؛ از این رو در بسیاری از ماسک های مخصوص پوست چرب به کار می رود. همچنین می تواند موجب کاهش جوش و آکنه و مات و شاداب کردن پوست داشته باشد. از طرف دیگر گلاب نیز موجب هیدراته نگه داشتن پوست خواهد شد.

جهت تهیه این ماسک یک تا دو قاشق غذاخوری خاک رس را با مقداری آب مخلوط کنید تا خمیر غلیظی ایجاد شود؛ سپس یک قاشق چای خوری گلاب به آن اضافه نمایید. ماسک را به صورت و گردنتان مالیده و پس از گذشت 15 تا 20 دقیقه آن را شستشو دهید.

ماسک جو دوسر و عسل

روش بعدی برای کنترل چربی پوست صورت خانگی، استفاده از این ماسک معجزه آسا است. برای تهیه آن یک تا دو قاشق جو دوسر را پودر کرده و در کاسه کوچکی بریزید؛ سپس یک تا دو قاشق چای خوری عسل به آن اضافه نمایید وخوب هم بزنید. خمیر به دست آمده را به کل صورتتان مالیده و پس از گذشت 20 تا 30 دقیقه بشویید.

سخن پایانی

در این مطلب روش های ساده ای را برای کنترل چربی پوست صورت در اختیار شما عزیزان گذاشتیم که امیدواریم برای شما راهگشا باشند. در نهایت نیز توصیه می کنیم در صورت برطرف نشدن این چربی مازاد، به متخصص مراجعه کنید تا دچار مشکلات پوستی جدی نشوید.

سلام پرواز
سلام پرواز ۲
ارسال نظر
مرکز آهن
رپرتاژ تریبون
تبلیغات
جدیدترین اخبار
دیگران چه می‌خوانند؟
پرطرفدارترین