اصفهان آهن ۱
آهن ملل
ایرانسیل
ایرانسیل موبایل
پیش بینی قیمت طلای جهانی  عوامل ژئوپولیتیک همچنان لیدر اونس جهانی طلا هستند؟
هفته معاملاتی آینده برای طلای جهانی با ترکیبی از عوامل ریسکی و حمایتی همراه خواهد بود. تحولات ژئوپولیتیک، داده‌های اقتصادی و سیاست‌های فدرال‌رزرو، عوامل کلیدی در تعیین جهت قیمت طلای جهانی در روزهای آینده هستند.
۱۸:۰۵ - ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
وانانیوز|

اونس طلا در هفته گذشته با توجه به ارزیابی بازار از تحولات ژئوپولیتیکی، جهت مشخصی پیدا نکرد. دورنمای تکنیکال کوتاه‌مدت نشان می‌دهد تمایل به افزایش قیمت همچنان وجود دارد. هفته آینده، سرمایه‌گذاران با دقت به آمار رشد اقتصادی و تورم آمریکا نگاه خواهند کرد.

طلای جهانی پس از رسیدن به ارتفاع 2400 دلاری افت کرد

طلا در ابتدای هفته به سبب تقاضای پناهگاه امن، از اخبار تشدید تنش‌ها میان ایران و اسرائیل سود برد. بازار با افزایش تقاضا برای طلا به این خبر واکنش نشان داد. به این ترتیب، قیمت در روز دوشنبه، بیش از 1.5 درصد افزایش یافت و به بالاترین رقم ثبت‌شده در تاریخ رسید.

طلای جهانی

در همین حال، داده‌های ایالات متحده نشان داد فروش خرده‌فروشی در ماه مارس نسبت به ماه قبل 0.7 درصد افزایش یافته است. این رقم بهتر از پیش‌بینی بازار برای افزایش 0.3 درصدی بود، اما قیمت طلای جهانی همچنان نسبت به تقویت دوباره دلار آمریکا بی‌توجه ماند.

از آنجا که کشورهای غربی از اسرائیل خواستند از تشدید بیشتر درگیری‌ها خودداری کند و از برنامه‌های گسترش تحریم‌ها علیه ایران خبر دادند، فضای کلی بازار در روز سه‌شنبه کمی بهبود یافت و این امر باعث شد قیمت طلا نتواند مسیر قبلی را ادامه دهد. همچنین، اظهارات تهاجمی مقامات فدرال رزرو آمریکا، بازده اوراق خزانه 10ساله آمریکا را به بالاترین سطح از اوایل نوامبر (نزدیک به 4.7 درصد) رساند و مانع از رشد چشمگیر قیمت طلای جهانی شد.

جروم پاول، رئیس کل فدرال رزرو، گفت داده‌های اخیر، نشان‌دهنده عدم پیشرفت قابل توجه در زمینه تورم در سال 2024 است. پاول افزود که آنها می‌توانند در صورت تداوم تورم بالا، نرخ بهره فعلی را تا زمانی که لازم باشد حفظ کنند.

علاوه بر این، مری دالی، رئیس فدرال رزرو سان‌فرانسیسکو، گفت آنها قبل از اتخاذ هرگونه اقدام سیاستی، باید اطمینان حاصل کنند که تورم در مسیر رسیدن به هدف دو درصدی قرار دارد. دالی استدلال کرد: «بدترین کار این است که در شرایطی که فوریت وجود ندارد، با عجله عمل کنیم.»

در غیاب انتشار داده‌های اقتصادی مهم، قیمت طلا در روز چهارشنبه روند نزولی به خود گرفت و با کاهشی جزئی بسته شد. از آنجا که فعالیت‌های بازار در روز پنجشنبه آرام‌تر شد، قیمت طلای جهانی جهت مشخصی پیدا نکرد و در پایان روز تقریباً بدون تغییر باقی ماند.

در ساعات اولیه معاملات آسیایی روز جمعه، گزارش‌هایی از حمله ریزپرنده‌های رژیم صهیونیستی به ایران باعث هجوم به سمت دارایی‌های امن شد. طلا با واکنش ناگهانی بازار، از مرز ۲۴۰۰ دلار عبور کرد؛ اگرچه رژیم صهیونیستی بلافاصله حمله تلافی‌جویانه علیه ایران را تایید نکرد، اما به نقل از مقامات آمریکایی، چندین خبرگزاری این حملات را به رژیم صهیونیستی نسبت دادند.

با این حال، با کاهش نگرانی‌ها از تشدید بیشتر درگیری، فضای بازار بهبود یافت. یک مقام ارشد ایرانی به رویترز گفت به دلیل عدم شفافیت در مورد عامل این حادثه، هیچ برنامه‌ای برای تلافی فوری وجود ندارد. CNN گزارش داد یک منبع اطلاعاتی منطقه‌ای به این خبرگزاری گفته، حملات مستقیم دولتی بین رژیم صهیونیستی و ایران به پایان رسیده است. در نتیجه، طلا دوباره به زیر ۲۴۰۰ دلار سقوط کرد.

سرمایه‌گذاران طلا در انتظار داده‌های کلیدی آمریکا هستند

هفته پیش رو بازیگران بازار همچنان بر تحولات ژئوپولیتیکی متمرکز خواهند بود. کاهش تنش‌ها در بحران ایران و اسرائیل می‌تواند باعث اصلاح نزولی در قیمت طلای جهانی شود و توجه بازار را به سمت داده‌های آمریکا سوق دهد. از سوی دیگر، واکنش تلافی‌جویانه مجدد ایران می‌تواند نگرانی‌ها را در مورد عمیق‌تر شدن بحران در خاورمیانه احیا کند و به طلا اجازه دهد همچنان از تقاضای پناهگاه امن بهره‌مند شود.

تحلیلگران به طور ویژه منتظر انتشار پیش‌بینی اولیه تولید ناخالص داخلی (GDP) آمریکا برای سه‌ماهه اول هستند که از سوی اداره تجزیه و تحلیل اقتصادی آمریکا (BEA) در روز پنجشنبه منتشر خواهد شد. اگر اقتصاد آمریکا رشدی بالاتر از پیش‌بینی‌ها پیدا کند، دلار آمریکا می‌تواند جایگاه خود را حفظ کند و بر قیمت طلای جهانی فشار وارد آورد.

از ابتدای آوریل، طلا نسبت به افزایش بازده اوراق قرضه آمریکا و تقویت کلی دلار بی‌تفاوت بوده است. اگر در نهایت، تنش‌های ژئوپولیتیکی فروکش کنند، ممکن است با توجه به افزایش انتظارات برای توقف تغییر سیاست فدرال رزرو در ماه ژوئن، فشار نزولی بر طلا وارد شود.

بر اساس داده‌های ابزار CME FedWatch، احتمال کاهش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو به میزان ۲۵ واحد پایه در ماه ژوئن، کمتر از ۲۰ درصد است. در روز جمعه، اداره تجزیه و تحلیل اقتصادی آمریکا (BEA) داده‌های مربوط به شاخص قیمت هزینه‌های مصرف شخصی (PCE) را برای ماه مارس منتشر می‌کند که معیار تورم مورد نظر فدرال رزرو است.

گزارش تولید ناخالص داخلی (GDP) روز پنجشنبه شامل داده‌های شاخص قیمت هزینه‌های مصرفی برای سه‌ماهه اول نیز خواهد بود. بنابراین، انتشار داده‌های شاخص قیمت هزینه‌های مصرفی روز جمعه چیز جدیدی به همراه نخواهد داشت و بعید است واکنش خاصی در بازار در پی داشته باشد. علاوه بر این، رئیس کل فدرال رزرو اعلام کرده است، طبق برآوردهای آنها، تورم سالانه هسته PCE در ماه مارس تقریباً بدون تغییر بوده است.

سلام پرواز
سلام پرواز ۲
ارسال نظر
رپرتاژ تریبون
تبلیغات
جدیدترین اخبار
دیگران چه می‌خوانند؟
پرطرفدارترین