اصفهان آهن ۱
آهن ملل
ایرانسیل
ایرانسیل موبایل
کد خبر: ۵۵۶۰۴۱
دربی تهران ۵۶ ساله شد  چه کسانی در نخستین بازی استقلال - پرسپولیس حضور داشتند؟
دربی تهران به عنوان ویترین فوتبال ایران شمع تولد ۵۶ سالگی خود را در سکوت خبری فوت کرد!
۱۶:۱۴ - ۱۷ فروردين ۱۴۰۳
وانانیوز|

معمولاً در لابلای تاریخ خیلی اتفاقات و حوادث گم می‌شوند. به خصوص در کشورهایی مثل ما که حجم و سرعت اتفاقات ریز و درشت زیاد است و خیلی از عمر ورود دوربین روزنامه یا سند و مدرک نمی‌گذرد. حتی هنوز هم نحوه انتقال سینه به سینه در این کشور کاربرد دارد و خیلی‌ها حرف افراد را ملاک قرار می‌دهند.

در تاریخ نویسی ورزشی هم این مشکل همیشه ثمرات خود را نشان داده و هنوز هم دست از سر ما برنمی‌دارد! هرچه یک اتفاق یا رویداد بزرگتر و تاثیرگذارتر باشد، بطور طبیعی حجم شایعات پیرامون آن هم بیشتر است.

دربی تهران به عنوان ویترین فوتبال کشور هر سال مهم‌ترین اتفاق ورزشی در کشور ماست که تمام توجهات را در تمام رشته‌ها به خود جلب می‌کند. حتی آنها که علاقه‌ای به فوتبال یا ورزش هم ندارند معمولاً دربی را دنبال می‌کنند و اثرات این تک مسابقه تا مدت‌ها بعد از پایان بازی هم ادامه دارد.

همین حالا بین رسانه‌های مختلف در شماره دربی اختلاف نظر وجود دارد که البته ما اینجا به آن کاری نداریم. بحث بر سر اولین گلزن دربی و یا اتفاقات و حوادث همیشه داغ است و وقتی ما حتی در موارد ثبتی مثل نتیجه بازی یا اولین گل اختلاف مبنا داشته باشیم، دیگر تکلیف اتفاقات پشت پرده مشخص است! مثلاً دربی سال ۷۰ که می‌گویند برخی استقلالی‌ها به احترام پروین فیتیله گلزنی را پایین کشیدند! همیشه یک هفته مانده به دربی رسانه‌ها پر می‌شود از این شایعات و حرف و حدیث‌ها.

اما جالب اینجاست که وسط این همه اختلاف نظر و دیدگاه همه آدم‌ها بر سر یک چیز اتفاق و اشتراک نظر دارند و آن نخستین دربی و مبدا پیدایش این مسابقه بزرگ است. تقریبا همه به قطعیت پذیرفته‌اند و شکی ندارند که اولین دربی روز جمعه ۱۶ فروردین ۱۳۴۷ در ورزشگاه امجدیه تهران برگزار شد.

و در تعطیلات نوروز و در هیاهوی بعد از تعطیلات یکی از سوژه‌هایی که گم شد همین جشن تولد ۵۶ سالگی دربی بود. به همین بهانه بد نیست یادی کنیم از کسانی که این مسابقه بزرگ را برای فوتبال ایران به یادگار گذاشتند، اولین‌ها که همیشه در تاریخ مانا هستند و جاودان...

این شناسنامه دربی اول است؛

استقلال صفر - پرسپولیس صفر
جمعه ۱۶ فروردین ۱۳۴۷
ورزشگاه امجدیه تهران
دیدار دوستانه
تماشاگر: ۲۰ هزار نفر
داور: عبدالرضا موزون
کمک اول: ایرج نیک رفتار
کمک دوم: ارشد برازنده
اخطار: –
اخراج: -

اسامی بازیکنان استقلال: حسین قاضی شعار- مهدی لواسانی، اونیک کاراپتیان، علی محمد کاردان، کامبیز جمالی (کاپیتان)، احمد منشی‌زاده، حسین فرزامی، مرتضی شرکا، علی جباری، داریوش مصطفوی و اکبر افتخاری

سرمربی: علی دانایی فرد

اسامی بازیکنان پرسپولیس: هادی طاووسی، حمید جاسمیان، جعفر کاشانی، ابراهیم آشتیانی، رضا وطن‌خواه، کاظم رحیمی، بیوک وطنخواه، همایون بهزادی (کاپیتان)، فریدون ممبینی (نیمه دوم بهمن نوروزی)، اصغر ادیبی و حسین کلانی (نیمه دوم ناظم گنجاپور)

سرمربی: پرویز دهداری

در میان این جمع حالا دیگر خیلی‌ها بین ما زندگی نمی‌کنند و آسمانی شده‌اند، جایشان سبز و یادشان گرامی و کاش تا فرصت هست قدر آنها که هنوز بین ما زندگی می‌کنند را بدانیم...

منبع: خبر ورزشی
سلام پرواز
سلام پرواز ۲
ارسال نظر
رپرتاژ تریبون
تبلیغات
جدیدترین اخبار
دیگران چه می‌خوانند؟
پرطرفدارترین