اصفهان آهن ۱
آهن ملل
ایرانسیل
ایرانسیل موبایل
دولت چین از زمان ریاست جمهوری «شی جین پینگ» باوجود درگیری تجاری با آمریکا اقدام به افزایش دستمزد کارگران چینی به صورت پلکانی و گام به گام کرده است.
۱۳:۰۳ - ۱۷ مرداد ۱۴۰۲
وانانیوز|

به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از گاردین، افزایش دستمزد کارگران چینی باعث کاهش مزیت رقابت‌پذیری کالاهای این کشور در عرصه تجارت بین الملل شده است. 

بنابر گزارش این روزنامه که به قلم یکی از تحلیلگران اقتصادی آسیا نوشته شده است، دولت چین از زمان ریاست‌جمهوری «شی جین پینگ» دبیرکل حزب کمونیست و رئیس جمهور جدید این کشور، باوجود درگیری تجاری با ایالات متحده آمریکا اقدام به افزایش دستمزد کارگران چینی به صورت پلکانی و گام به گام کرده است. 

طبق این گزارش، تعرفه‌های ایالات متحده بر تقریباً دو سوم کالاهای چینی که در دوران دولت ترامپ اعمال شد، سفارشات جدید برای چین را کاهش داده است. 

این گزارش تاکید می‌کند که سرکوب دستمزدها یکی از عوامل برتری چین در رقابت‌دهی کالاهای خود طی دو دهه گذشته ابتدای قرن ۲۱ میلادی بوده اما اکنون دستمزد کارگران کارخانه‌های چینی افزایش یافته و یکی از مزیت‌های رقابتی این کشور را از بین برده است. 

کارشناسان انگلیسی می‌گویند: استراتژی اقتصادی دولت محور شی جین پینگ، کنترل و سرکوب شرکت‌های خصوصی به نفع افزایش سرمایه‌گذاری دولت در خدمات عمومی باعث شده تا دولت چین بهای تصمیم خود را با کاهش سرمایه‌گذاری خارجی بدهد؛ اقدامی که گویا برای دولت چین چندان اهمیتی ندارد. 

آدام اسلیتر، اقتصاددان ارشد آکسفورد در لندن، گفت: «رفتار دولت‌ها در قبال یکدیگر - موضع خصمانه‌تر و تقابل‌آمیزتر - روی تصمیم‌گیری بخش خصوصی تأثیر می‌گذارد، زیرا مشخصات ریسک را تغییر می‌دهد». 

طبق داده‌های اخیر موسسه تحقیقاتی آکسفورد، سهم محصولات چین در سبد مصرفی کالاهای وارداتی هر آمریکایی در طول دوران پس از کرونا شش دلار کاهش یافته است. ژاپن نیز کمتر از چین خرید می‌کند اما کشورهای اروپایی مانند آلمان و فرانسه تا حد زیادی در حال ایستادن بر سر موضع همکاری خود با چین هستند. 

استیلر درباره ادامه تنش‌ها میان چین و آمریکا ابراز نگرانی کرده و می‌گوید: احتمالا افزایش خطر گسترش اعتراضات مدنی و کارگری در چین از عوامل تلاش دو سه‌ساله اخیر دولت این کشور برای توجه به داخل بوده است.

انتهای پیام/
سلام پرواز
سلام پرواز ۲
ارسال نظر
رپرتاژ تریبون
تبلیغات
جدیدترین اخبار
دیگران چه می‌خوانند؟
پرطرفدارترین