اصفهان آهن ۱
آهن ملل
مرکز آهن
ایرانسیل
ایرانسیل موبایل
کد خبر: ۵۲۴۰۵

کاپیتان پر افتخار لیگ از فوتبال خداحافظی کرد + عکس

محرم نویدکیا، کاپیتان سپاهان عصر امروز برای همیشه از میادین فوتبالی خداحافظی کرد.
۱۸:۵۸ - ۲۴ مهر ۱۳۹۵
وانانیوز| وقتی صحبت از محرم نویدکیا می‌شود، خواه ناخواه یاد تاریخ تیمی باقدمت می‌افتیم؛ سپاهان اصفهان. هرچند که در همه این سالها محرم یار غار و گرمابه و گلستان سپاهان بود اما هراز گاهی هم راه ترکستان را پیش گرفته و گاهی به ضرر تیم محبوبش عمل کرد تا منفعت و سود زردپوشان.

با همه این اوصاف امروز محرم نویدکیا، کارنامه و یکی از برگ‌های درخشان و پرافتخار باشگاه سپاهان امروز سرانجام از فوتبال خداحافظی کرد تا سپاهان برای همیشه بی‌محرم شود!

محرم که البته سال پرحاشیه‌ای را سپری کرد، یک بار دیگر با انتشار بیانیه‌ای از فوتبال خداحافظی کرده بود اما این بازگشت خیلی دوامی نداشت و محرم دوباره به میادین بازگشت.

با این حال باز هم دل محرم دیگر با فوتبال نبود و کاپیتان سال‌های اخیر سپاهان پس از اینکه طی این مدت هرازگاهی فقط به بازی گرفته می‌شد تصمیم گرفت 4 گوشه زمین را بوسیده و کفش‌هایش را برای همیشه بیاویزد.

**در زیر بیوگرافی محرم نویدکیا طی سال‌های فوتبالی این بازیکن را با هم مرور می‌کنیم:

محرم نویدکیا متولد 10 آبان 1361 در اصفهان به عنوان کاپیتان سپاهان پنج بار در لیگ‌های برتر دوم، نهم، دهم، یازدهم و چهاردهم جام قهرمانی را بالای سر برده و در لیگ هفتم با این تیم به نایب قهرمانی رسیده است تا عنوان پرافتخارترین بازیکن و کاپیتان لیگ برتر را از آن خود کند.

نویدکیا به همراه سپاهان همچنین چهار بار در جام‌های حذفی هفدهم، نوزدهم، بیستم و بیست و ششم قهرمانی را تجربه کرده است.

محرم با سپاهان به مقام نایب قهرمانی لیگ قهرمانان آسیا 2007 رسید و موفق شد در جام باشگاه‌های جهان 2007 به همراه این تیم حضور داشته باشد.

او در عرصهٔ ملی موفق شد به همراه تیم ملی فوتبال امید ایران مدال طلای بازی‌های آسیایی 2002 و برنز مسابقات فوتبال غرب آسیا 2002 را به گردن آویزد. نویدکیا دو بار در سال‌های 82–1381 و 92–1391 عنوان بازیکن سال فوتبال ایران را از آن خود کرد تا اسطورهٔ فوتبال اصفهان لقب گیرد.

وی پس از حدود 2 دهه فعالیت در تیم ملی و همچنین یکی از وفادارترین بازیکنان سپاهان اصفهان که در ایران فقط در این تیم بازی کرده بود سرانجام در تاریخ 24 مهرماه 1395 از هفته هشتم لیگ شانزدهم و در دربی اصفهان مقابل ذوب آهن در ورزشگاه فولادشهر اصفهان مقابل تماشاگران و دوستدارانش از دنیای فوتبال خداحافظی کرد.

**دوران باشگاهی

نویدکیا فوتبال خود را از تیم سپاهان آغاز کرد. او در سال 1377 توسط مهدی مناجاتی به تیم بزرگسالان سپاهان آمد و در نیم فصل دوم 1379، حمید ندیمیان برای اولین بار او را در ترکیب فیکس تیم قرار داد. در سال 1381 پس از قهرمانی تیم‌ملی امید در بازی‌های آسیایی که نویدکیا در ترکیب آن فیکس بازی می‌کرد و بازگشتش از بوسان با وجود اینکه از همه هم‌تیمی‌هایش جوان‌تر بود، با پیشنهاد آرمناک پطروسیان، لئون استپانیان و مجید بصیرت و با رضایت فرهاد کاظمی بازوبند کاپیتانی تیم به عنوان هدیه به او داده شد که تا به امروز بر بازوی او بسته شده است.

نویدکیا تا سال 1381 در پست هافبک دفاعی بازی می‌کرد اما در این سال به پیشنهاد فرهاد کاظمی مربی وقت تیم سپاهان، او پست خود را از هافبک دفاعی به هافبک هجومی تغییر داد.

وی در سال 1383 به باشگاه بوخوم پیوست. در ماه‌های اول حضورش در بوخوم درخشش خوبی داشت ولی بعدها با مصدومیت‌های همیشگی خودش روبرو شد و کم کم جایگاه خود را در ترکیب از دست داد و در اواخر سال 1384 به مدت چند ماه و قرضی به باشگاه سپاهان بازگشت و در اول فصل بعد قراردادش را دائمی کرد. نویدکیا در دومین دوره لیگ برتر برای نخستین‌بار قهرمانی با سپاهان را تجربه کرد و به عنوان جوان‌ترین کاپیتان لیگ جام قهرمانی را بالای سر برد.

محرم نویدکیا را می‌توان از پرافتخارترین کاپیتان‌های تاریخ فوتبال ایران دانست. او رکوردهایی را به جا گذاشته که بعید است به این زودی‌ها توسط بازیکن دیگری شکسته شود.

**دوران ملی

نویدکیا به دلیل وضعیت جسمی و مشکل مصدومیتش نتوانست همچون عملکرد باشگاهی‌اش در تیم‌ملی بدرخشد. اما در همان مدت کوتاه، حضور در جام جهانی 2006 آلمان و قهرمانی با تیم ملی امید در بازی‌های آسیایی را تجربه کرد. او اولین بازی خود در تیم ملی بزرگسالان ایران را مقابل اردن در تاریخ 8 شهریور 1381 و در مسابقات غرب آسیا 2002 به انجام رساند. وی یک گل ملی در بازی مقابل تیم کره شمالی در کارنامهٔ خود دارد.

کارلوس کی‌روش او را در سال 1390 به تیم ملی دعوت کرد اما نویدکیا با توجه به وضعیت جسمانی و آسیب پذیری‌اش از حضور در تیم ملی عذرخواهی کرد و طی نامه‌ای برای سرمربی تیم ملی و با توضیح شرایط خاص‌اش نوشت: «در چند سال اخیر بابت آسیب دیدگی‌های فراوان، جراحی‌های زیادی را انجام داده‌ام. لذا نظر به اینکه بازیکنی که به اردوی تیم ملی دعوت می‌شود باید با تمام وجود و در صحت و سلامتی کامل در خدمت آن تیم باشد و این‌جانب به جهت پزشکی و شرایط جسمی‌ام امکان حضور در تمرینات پرفشار را ندارم، لذا یک‌بار دیگر ضمن تشکر از آن مجموعه محترم و شخص جناب آقای کی‌روش سرمربی محترم تیم ملی، مراتب عذرخواهی خودم را از حضور در تیم ملی اعلام و صمیمانه از تمام وجودم آرزوی موفقیت و پیروزی برای تیم ملی کشورم را دارم»

در بازی تیم ملی امید ایران مقابل کره جنوبی قبل از اینکه مصدومیت اصلی نویدکیا به‌وجود بیاید، او در مقابل دروازه با آرش برهانی و دروازه‌بان کره جنوبی برخورد کرد و از ناحیه زانو مصدوم شد. پس از خروج از زمین با اینکه از مشکل خود برای پزشکان تیم ملی گفته بود و با وجود درد زانو با نظر پزشک تیم ملی به زمین بازگشت. در طول بازی برای اینکه به زانوی مصدومش فشار وارد نشود با پای چپ روی بازیکن تیم کره جنوبی تکل رفت که پس از برخورد با او روی زانوی مصدوم خود افتاد و در اثر آن رباط صلیبی وی پاره شد و مینیسک خارجی او نیز از دو قسمت پاره شد و از آن روز با مشکلات زیادی در ناحیه زانو روبه‌رو شد. او تاکنون چهار بار زانوی چپ خود را جراحی کرده است. یک‌بار برای رباط صلیبی و دو بار برای مینیسک و یک‌بار غضروف وی را تراشیده‌اند.

**افتخارات و جوایز

لیگ برتر

قهرمانی در لیگ برتر فوتبال ایران 82-1381 به همراه تیم سپاهان اصفهان
قهرمانی در لیگ برتر فوتبال ایران 89-1388 به همراه تیم سپاهان اصفهان
قهرمانی در لیگ برتر فوتبال ایران 90-1389 به همراه تیم سپاهان اصفهان
قهرمانی در لیگ برتر فوتبال ایران 91-1390 به همراه تیم سپاهان اصفهان
قهرمانی در لیگ برتر فوتبال ایران 94-1393 به همراه تیم سپاهان اصفهان
نایب قهرمانی در لیگ برتر فوتبال ایران 87-1386 به همراه تیم سپاهان اصفهان

جام حذفی

قهرمانی در جام حذفی فوتبال ایران 83-1382 به همراه تیم سپاهان اصفهان
قهرمانی در جام حذفی فوتبال ایران 85-1384 به همراه تیم سپاهان اصفهان
قهرمانی در جام حذفی فوتبال ایران 86-1385 به همراه تیم سپاهان اصفهان
قهرمانی در جام حذفی فوتبال ایران 92-1391 به همراه تیم سپاهان اصفهان

لیگ قهرمانان آسیا

نایب قهرمانی در لیگ قهرمانان آسیا 2007 به همراه تیم سپاهان اصفهان

جام باشگاه‌های جهان

مقام پنجم در جام باشگاه‌های جهان 2007 به همراه تیم سپاهان اصفهان

بازی‌های آسیایی

مدال طلای بازی‌های آسیایی 2002 به همراه تیم ملی فوتبال امید ایران

قهرمانی فوتبال غرب آسیا

سومی در مسابقات فوتبال غرب آسیا 2002 به همراه تیم ملی فوتبال ایران

برترین‌های فوتبال ایران

بازیکن سال فوتبال ایران 82-1381 در تیم سپاهان اصفهان
بازیکن سال فوتبال ایران 92-1391 در تیم سپاهان اصفهان

**محرم رفت و برگشت و دوباره رفت...!

نویدکیا سال گذشته در چنین روزهایی با دراختیار قرار دادن یک نامه به خبرگزاری فارس از خداحافظی خود از فوتبال خبر داد اگر چه این یک خداحافظی موقتی بود. وی آن زمان در این نامه نوشته بود:

به نام خدا

همه عمر کوشیدم برای مردم شریف اصفهان و تیم محبوبم مفید باشم.

یک زمان با حضور خودم و بضاعتی که داشتم این کار را انجام می‌دادم اکنون به دلایلی غیرقابل گفتن با غیبت خودم همان کار را می‌کنم.

سکوت و خانه‌نشینی را به سود سپاهان می‌دانم، شاید روزی ناگفتنی‌های کنونی را گذشت زمان بازگو کند.

با تمام احترامی که برای هواداران سپاهان قائل هستم و تمام حمایت‌هایشان که یک دنیا برایمان ارزش داشت و آن را هرگز فراموش نخواهم کرد، باید بگویم بهترین کار در حال حاضر حمایت از نام سپاهان و بازیکنان این تیم است چون تمام سرمایه ما ابتدا نام سپاهان و بعد همین بازیکنان هستند.

ناگفته نماند که تمام سرمایه سپاهان هم فقط شما هواداران هستید و این نام بزرگ متعلق به شما است.

پس از همه شما سپاهانی‌ها چه آنهایی که دوستم دارید و چه آنهایی که ندارید، خواهش می‌ کنم با هم متحد شوید و به خاطر تمام اشک‌ها و لبخندهایی که سالها با هم تجربه کردیم، آخرین خواسته‌ام را انجام دهید:

به هیچ کس توهین نکنید و از نام سپاهان و بازیکنان دفاع کنید تا مثل همیشه سپاهانی قدرتمند و باشخصیت داشته باشیم.»

«حدیث نیک و بد ما نوشته خواهد شد

زمانه را ورقی و دفتری و دیوانی است»

با احترام دوستدار همیشگی شما محرم نویدکیا 94/7/11

در ادامه دوباره محرم به میادین بازگشت اگر چه برای او طی این مدت اتفاقاتی افتاد که خیلی خوشایند وی و سپاهانی‌ها نبود.

کاپیتان سپاهان حتی با حضور در برنامه 90 با بیان صحبت‌های نسنجیده و غیرحرفه‌ای خیلی‌ها را با خود دشمن کرد هرچند که بعد‌ها با نامه‌ای 8 بندی از سپاهانی‌ها دلجویی کرد. با این حال غرق شدن در حواشی خودساخته و افول فوتبالی این بازیکن طی ماه‌های اخیر موجب شد تا نویدکیا سرانجام امروز برای همیشه از دنیای فوتبال خداحافظی کند.

منبع: تسنیم
سلام پرواز
سلام پرواز ۲
ارسال نظر
مرکز آهن
رپرتاژ تریبون
تبلیغات
جدیدترین اخبار
دیگران چه می‌خوانند؟
پربحث
پرطرفدارترین