اصفهان آهن ۱
آهن ملل
ایرانسیل
ایرانسیل موبایل
کد خبر: ۴۲۱۷۵
افشین قطبی از لیگ درجه چندم تایلند هم اخراج شد تا شاید دوران مربیگری‌اش زودتر از آنچه انتظار می‌رفت به پایان رسیده باشد. اسم قطبی برای پرسپولیسی‌ها یادآور یكی از باشكوه‌ترین روزهای تاریخ باشگاه است...
۱۷:۳۵ - ۰۲ شهريور ۱۳۹۵
وانانیوز| افشین قطبی از لیگ درجه چندم تایلند هم اخراج شد تا شاید دوران مربیگری‌اش زودتر از آنچه انتظار می‌رفت به پایان رسیده باشد. اسم قطبی برای پرسپولیسی‌ها یادآور یكی از باشكوه‌ترین روزهای تاریخ باشگاه است؛ جایی كه او توانست در هفته پایانی لیگ هفتم، در دقیقه96 یك بازی دراماتیك، سپاهان را شكست بدهد و جام قهرمانی را برای سرخ‌ها به ارمغان بیاورد. این هنوز آخرین قهرمانی پرسپولیس در لیگ است كه تازه با كسر 6امتیاز اتفاق افتاد و ارزش دوچندانی پیدا كرد. با این وجود همان‌طور كه پرسپولیس بعد از قطبی دیگر قهرمان نشد، قطبی هم بعد از پرسپولیس روز خوش در مربیگری‌اش ندید. او یك‌سقوط آزاد را شروع كرد كه آخرش رسیدن به بوریرام یونایتد تایلند بود و تازه سه ماه بعد از شروع كار در این تیم، از سمتش اخراج شد!

داستان یك سقوط آزاد
شاید اگر به عقب برگردیم، افشین قطبی هیچ‌وقت به آن شكل ناشیانه از پرسپولیس فرار نكند. بعد از قهرمانی در لیگ هفتم، قطبی به گمان اینكه مشتریان ثروتمندی در حاشیه «خلیج‌فارس» پیدا كرده، از تهران رفت و هفته‌ها در دبی مشغول مذاكره شد اما هیچ نتیجه‌ای به دست نیامد. او به تهران برگشت و قراردادش را با كسب مزایای كهكشانی با پرسپولیس تمدید كرد. در این قرارداد حتی بلیت‌های سفر او به دبی و تهیه آپارتمان لوكس برای همسرش در امارات هم دیده شده بود! از قضا پرسپولیسی‌ها هم تیم پرمهره‌ای بستند. در آن تیم ستاره‌هایی مثل علی كریمی، كریم باقری، نیكبخت‌واحدی، ابراهیم توره و خیلی‌های دیگر حضور داشتند اما قطبی دیگر دلش نمی‌خواست بماند و دل به كار نمی‌داد. این‌چنین بود كه او بعد از تساوی 2-2 پرسپولیس و صبا به شكل شبانه و ناگهانی تهران را ترك كرد و رفت. بعدتر قطبی در مصاحبه با شبكه «بی‌بی‌سی» حرف‌های بحث‌برانگیزی علیه ایران به زبان آورد اما در كمال شگفتی پس از مدت كوتاهی به تهران بازگشت و بعد از علی دایی هدایت تیم ملی را پذیرفت. ناكامی در بازی‌های باقی‌مانده مقدماتی جام‌جهانی و حذف از جام‌ملت‌های آسیا باعث شد او از تیم ملی هم كنار گذاشته شود. قطبی به اتكای اسم و رسمی كه در ایران دست‌وپا كرده بود هدایت شیمیزو اسپالس ژاپن را بر عهده گرفت. او این تیم را در حالی تحویل گرفت كه آخرین رتبه‌اش در جی‌لیگ چهارمی بود و البته همان سال هم به فینال جام‌حذفی رسیده بود اما در طول سه سال‌ونیم كار، قطبی از شیمیزوی نسبتا قدرتمند تیمی ضعیف و انتهای جدولی ساخت. به این ترتیب او در میانه‌های فصل چهارم قراردادش كنار گذاشته شد تا به اولین مربی اخراجی تاریخ اسپالس تبدیل شود. بعد از آن ماجرا قطبی حدود دو سال بیكار بود و در این مدت فقط در دو بازی به عنوان دستیار كلایورت، روی نیمكت تیم ملی كوارسائو(!) نشست كه آن تجربه هم با شكست این تیم برابر السالوادور در مرحله پلی‌آف مقدماتی جام‌جهانی ناكام ماند. بعد از دو سال خانه‌نشینی، پیشنهاد بوریرام می‌توانست قطبی را به دنیای مربیگری برگرداند اما نتایج ضعیف او در این تیم همه چیز را به هم ریخت. قطبی بوریرام را سوم جدول تحویل گرفت و سوم جدول هم تحویل داد اما افزایش فاصله با تیم‌های بالانشین، حذف از جام‌حذفی و نیز توقف خانگی 4-4 برابر تیم قعر جدولی باعث شد مدیران باشگاه به این نتیجه برسند كه با افشین نمی‌توان به اهداف عالی رسید.

وعده‌های بی‌سرانجام
افشین قطبی در تیم ملی ایران قرار بود كره‌جنوبی را مثل كف دستش بشناسد و ما را به جام‌جهانی ببرد اما نتوانست. در كوراسائو قرار بود با حذف السالوادور به آینده درخشان فكر كند اما نتوانست. در شیمیزو قرار بود فوتبال این تیم را به شهرت توت‌فرنگی‌های شیزوكا برساند اما نتوانست و در بوریرام هم قرار بود تنها قطب فوتبال تایلند را به روزهای خوبش برگرداند اما بازهم نتوانست. این مربی شاید در آستانه یك خانه‌نشینی طولانی‌مدت دیگر قرار گرفته باشد و حالا زمان آن است كه او به فرار هشت سال قبلش از پرسپولیس فكر كند؛ تصمیمی كه شاید اگر می‌دانست انتهایش كجاست، هیچ‌وقت با آن سرعت اتخاذش نمی‌كرد!
منبع: روزنامه ایران
سلام پرواز
سلام پرواز ۲
ارسال نظر
نظرات بینندگان
محمد محمدی
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۳:۳۸
یکی از دلایلی که تو فضای مجازی هر کی به خودش اجازه میده هر مطلبی رو بنویسه احتمالا شاید این باشه که اسمی پای مطالب نوشته نمیشه.اقا یی که احتمالا یه عکسم باشورت ورزشی نداری که البته زیاد مهم نیست (مورینیو هم نداشته این عکس رو) 1- اولا یک نگاه به کارنامه افشین قطبی و مربیهایی که باهاشون کار کرده بنداز بعد ببین بازم به خودت اجازه میدی حتی اسمشو به زبون بیاری 2- ایشون فرارنکرد با اون اخلاق و منش و شخصیتی که داشت که حاصل زندگی در خارج ایران بود نتونست و دووم نیاوردبمونه توفوتبالی که مربیهای موفقش جز لمپنیسم و لابی با داور چیزی بلد نیستن وکمک مربیهاش وقتی نتونن زیر پای سرمربی رو خالی کنن شروع میکنن به تهدید جانی و هزار دوزوکلک دیگه .اقایی سودای سرمربیگری تو تیم پرسپولیس رو داشت اما مستقیما نمیتونست این کار رو بگیره قطبی رو اورد که از هفته هفتم اخراج بشه وخودش بشه سرمربی موقت و با چندتا برد میخشو بکوبه وقتی دید قطبی مربی اخراج تو هفته هفتم نیست بازی رو شروع کرد که قطبی قاعده اون بازی رو بلد نبود ومجبور شد بره جایی که بحث فقط فوتبال باشه نه چیز دیگه 3- سوما تولیگ حرفه ای ژاپن که همه چیزش رو حساب کتابه 4 سال سرمربی بود و شما به خودت زحمت بده سرچ کن ببین چندتا بازیکن تحویل تیم ملی امیدشون داده و تو نظرسنجی ها برای سرمربی گری تیم ملیشون چقدر رای اورده و تیمش قبلا چندم بوده و با قطبی چندم شده وبعداز قطبی چه کرده.4- چهارما توفوتبال شما اگر از 18 بازی 11 برد و6 تساوی ویک شکست داشته باشی اونم تو سه ماهه اول کار که هنوز نتونستی اسم بازیکنها رو یاد بگیری نتایج ضعیفی کسب کردی؟؟5-سوال اخرم اینه که تو این چندسالی که این مربی بین المللی ایرانی که از مفاخر فوتبال ما ست واز دست ادمایی مثل شما شبانه فرار کرد رفت کدوم یکی از مربیهایی که موردتایید شماهستن تونستن یه تیم از لیگ دسته 3 بنگلادش بگیرن که شما یک دفعه تحلیلت این شد که به علت کثرت مربی ازنوع ایرانیش پخش در لیگهای مختلف این اقا دیگه تیم بهش نمیرسه و خونه نشین میشه.کسی که با گاس هیدینگ و بورا میلوتونوویچ کارکرده و مربی تیم اسیایی چهارم جام جهانی بوده هیچ وقت خونه نشین نمیشه .شما نگران نباش لطفا .ضمنا کمی مطالعه کنید رو کارنامه افراد و همینطور ادب هم حکم میکنه اسمتون روزیر مطالبتون بنویسید البته اگر کپی پیست از سایتهای دیگه نکرده باشید.موفق باشید .محمد ندر محمدی
رپرتاژ تریبون
تبلیغات
جدیدترین اخبار
دیگران چه می‌خوانند؟
پرطرفدارترین