اصفهان آهن ۱
آهن ملل
مرکز آهن
ایرانسیل
ایرانسیل موبایل
کد خبر: ۲۱۱۳۶۱

ابراز امیدواری فرانسه نسبت به اجرایی شدن سازوکار ویژه مالی روپا

ابراز امیدواری فرانسه نسبت به اجرایی شدن سازوکار ویژه مالی روپا
یک مقام ارشد فرانسوی گفت که پاریس اطمینان دارد سازوکار ویژه مالی اروپا به زودی به‌طور قانونی اجرا خواهد شد.
۱۳:۴۸ - ۱۵ آبان ۱۳۹۷
وانانیوز|
به نقل از خبرگزاری رویترز، در حالیکه اروپا برای ایجاد یک سازوکار ویژه برای حفظ کانال پرداخت به ایران پس از اجرای تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی و یافتن یک کشور میزبان برای آن تلاش می‌کند، یک دیپلمات ارشد فرانسوی ابراز امیدواری کرد که این مکانیسم به‌طور قانونی و به زودی عملیاتی شود، اما همه چیز ابتدا باید کاملا محکم شود.

این مقام فرانسوی افزود: ما امیدواریم که این ابزار قانونی در روز‌های آینده ارائه شود. سپس طی چندین هفته یا ماه شروط آن نهایی خواهد شد و  عملیاتی شدن این سازوکار نیز در سال ۲۰۱۹ خواهد بود.

اتحادیه اروپا در مخالفت با سیاست آمریکا برای اعمال تحریم علیه ایران در بیانیه‌ای اعلام کرد که در حال ایجاد سازوکار ویژه مالی (با ایران) است. اروپا امیدوار است که این راه‌حل خود را که با هدف دور زدن تحریم‌های آمریکا طراحی شده است، هرچه زودتر اجرایی کند.

در این میان، اتحادیه اروپا برای یافتن یک کشور جهت میزبانی دفتر این سازوکار ویژه با مشکلاتی روبرو است. برایان هوک رئیس گروه اقدام ایران در وزارت امورخارجه آمریکا با هشدار به شرکت‌های اروپایی گفت: هر کشوری که میزبان شود ممنکن است هدف تحریم‌های واشنگتن قرار گیرد.

این در حالی است که رئیس کمیسیون امور اقتصادی اروپا تاکید کرد که اروپا تحریم‌های آمریکا را تائید نمی‌کند.

اتحادیه اروپا با همکاری روسیه و چین امیدوار است با حفظ منافع اقتصادی ایران از توافق هسته‌ای پس از اجرای تحریم‌ها، تهران را در توافق نگه دارد.

آمریکا روز دوشنبه بخش دوم تحریم‌های خود را علیه ایران اجرایی کرد. این تحریم‌ها که بخش‌های مختلف ازجمله نفت، حمل و نقل و بانک‌های ایران را هدف قرار می‌دهد، بخشی از تلاش آمریکا برای متوقف کردن برنامه موشکی و محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران است.

حسن روحانی، رییس‌جمهوری ایران روز دوشنبه نسبت به شرایط جنگ اقتصادی هشدار داد و گفت که ایران با افتخار تمام تحریم‌ها را دور می‌زند.

همچنین غلامعلی خوشرو نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل طی نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل با اشاره به تحریم‌های غیرقانونی و یکجانبه آمریکا در ۱۴ آبان ۱۳۹۷ خواهان اقدام دسته‌جمعی سازمان ملل متحد و اعضای جامعه بین‌المللی در مقابله با این تحریم‌ها شد و اقدام آمریکا را مغایر با مقررات بین‌المللی متعددی دانست.

در بخشی از این نامه آمده است که این تحریم‌ها غیرقانونی و مغایر با اصول شناخته شده مصرح در منشور ملل متحد و مورد پذیرش جامعه بین‌المللی نظیر برابری حاکمیت دولت‌ها، عدم مداخله در امور داخلی دولت‌های عضو و آزادی تردد و تجارت بین‌المللی است.

خوشرو این تحریم‌ها و اقدامات بی پروای آمریکا را تهدید کشور‌ها و دولت‌های دیگر در جهت اختلال در روابط اقتصادی ایران قلمداد کرده و تصریح کرده است «ایالات متحده نه تنها آشکارا در مقابل قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت می‌ایستد بلکه بی‌شرمانه به دیگر دولت‌ها فشار وارد می‌کند تا آن قطعنامه را نقض کنند.

وی این اقدامات یکجانبه آمریکا را تبعیضی علیه شهروندان یک کشور بر مبنای محل اقامت یا ملیت دانست و تاکید کرد که واشنگتن میثاق حقوق مدنی و سیاسی و کنوانسیون بین‌المللی محو تمام اشکال تبعیض نژادی را زیر پا می‌گذارد.

نماینده دائم ایران خواستار پاسخ دسته‌جمعی جامعه بین‌الملل به این اقدام غیرقانونی و غیر انسانی آمریکا و حمایت از حاکمیت قانون و چندجانبه گرایی شد.

دیگر طرف‌های برجام، شامل اتحادیه اروپا، فرانسه، آلمان و انگلیس نیز روز جمعه با صدور یک بیانیه مشترک از بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران «عمیقا» ابراز تاسف و تاکید کردند که این کشور‌ها و اتحادیه اروپا از شرکت‌هایی که تبادلات تجاری قانونی با ایران دارند حمایت می‌کنند.

در بخش دیگری از این بیانیه هدف اتحادیه اروپا حمایت از فعالان اقتصادی عنوان شده که تحت قوانین و مقررات اروپا و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد با ایران تجارت می‌کنند.

انتهای پیام
منبع: ایسنا
سلام پرواز
سلام پرواز ۲
ارسال نظر
مرکز آهن
رپرتاژ تریبون
تبلیغات
جدیدترین اخبار
دیگران چه می‌خوانند؟
پرطرفدارترین