اصفهان آهن ۱
آهن ملل
مرکز آهن
ایرانسیل
ایرانسیل موبایل
کد خبر: ۱۶۲۰۴
تخلف آشكار فدراسيون فوتبال براي اصلاحات بي‌موقع

اصلاح «غيرقانوني» اساسنامه فدراسیون فوتبال

روزنامه اعتماد قصد نداشت در شرايط حساس تا انتخابات فدراسيون فوتبال، ورودي به بحث‌هاي مرتبط داشته باشد.
۲۲:۳۶ - ۱۲ دی ۱۳۹۴
نویسنده : علی عالی
وانانیوز| وانانیوز-روزنامه اعتماد قصد نداشت در شرايط حساس تا انتخابات فدراسيون فوتبال، ورودي به بحث‌هاي مرتبط داشته باشد. اعتقاد بر اين است كه برخي مديران فدراسيون فوتبال، حيات مديريتي‌شان بر پايه جنجال و حاشيه است تا ذهن‌ها را از موضوع اصلي منحرف كنند. اما جوابيه هتاكانه كارمند روابط عمومي فدراسيون فوتبال ما را مجاب كرد به‌صورت جدي، نقص‌هاي شگفت‌انگيز و چشم‌بستن‌هاي هوشيارانه تهيه‌كنندگان اساسنامه غيرفانوني را به صورت جدي پيگيري كنيم و در جهت روشن شدن تنوير افكارعمومي، موضوعات رو به‌صورت خلاصه بررسي كرده و در اختيار اعضاي مجمع قرار دهيم. اين‌گونه بهتر از قبل مي‌توان «نيت» تغيير در اساسنامه مصوب‌شده فيفا و هيات‌دولت را تشخيص داد كه به‌نفع چه «گروهي» در فدراسيون فوتبال است.
    
«اصرار مديريت فعلي بر حفظ كرسي قدرت و مقاومت در برابر تغييرات و نيازهاي اجتماعي، فني و ساختاري، دقيق نبودن راهبردها و مواضع وزارت ورزش براي جاري كردن تدبير و اميد در فوتبال، تشديد تعارضات صدا و سيما با فوتبال در مورد حق پخش تلويزيوني، كمبود اطلاع‌رساني و كمبود شفافيت نسبت به ابعاد مالي مرتبط با عملكرد فدراسيون فوتبال و سازمان ليگ و ادامه بخشي از ابهامات و اختلافات در مورد صورت‌هاي مالي، روشن نبودن وضعيت دقيق پرداخت‌ها و ديون و مطالبات فدراسيون فوتبال و باشگاه‌ها، كم و كيف قرارداد تبليغات محيطي فوتبال و اصلاحات و تغييرات آن، تعارضات و چالش‌هاي مربوط به قرارداد نسبتا سنگين با سرمربي تيم ملي فوتبال، طرح بعضي ابهامات و چالش‌ها در مورد نحوه تامين مالي تيم ملي اميد و چگونگي لحاظ آن در بودجه فدراسيون فوتبال و... فقط بخشي از همه تعارضات، چالش‌ها و موانع موجود در شرايط كنوني فوتبال ايران است. » صادق رييسي‌كيا، مديرعامل سابق باشگاه راه‌آهن، درباره اساسنامه عجيب تازه فدراسيون فوتبال و انتخابات پيش‌رو اين‌گونه اظهارنظر مي‌كند. او اعتقاد دارد «اساسنامه فعلي فدراسيون فوتبال هر چند توانست در يك مقطع، پيوند فوتبال ايران با خانواده جهاني فوتبال را حفظ كند اما از آنجا كه بعضي از مديران و اداره‌كنندگان فوتبال نخواستند يا نتوانستند ماهيت مقطعي و كاركرد موقتي آن را درك كنند تبديل به چالش و تعارضي بزرگ در خانواده ورزش و فوتبال ايران شده است. نحوه برخورد، بهره‌برداري، استناد و تفسير مديران و اهالي فوتبال از اساسنامه فعلي فدراسيون فوتبال، منافع و هنجارهاي ملي كشور در فوتبال را در معرض تهديد قرار داده است» و اين‌گونه ماهيت «اصلاحات تازه اساسنامه جديد فدراسيون فوتبال را زيرسوال مي‌برد. در حقيقت تهيه اين اساسنامه، آنقدر عجيب و شگفتانگيز است كه كمتر فعال حوزه فوتبالي آن را به فال نيك مي‌گيرد.
    
نكته تازه‌اي در اساسنامه اصلاح‌شده فدراسيون فوتبال يافت شده است. در حقيقت مي‌توان نام «بي‌صداقتي» را بر آن نام نهاد. اساسنامه اصلاح‌شده‌اي كه براي اعضاي مجمع فرستاده‌اند، اصلاحاتش را با خط زير جملات و كلمات مشخص كرده‌اند اما در يكي از مهم‌ترين بندهاي اين اساسنامه، در حالي كه «حقوق اعضاي مجمع» را به‌شكلي عجيب «حذف» كرده‌اند، هيچ خطي زير اين اصلاحات روشن اساسنامه نكشيده‌اند تا توجه اعضاي مجمع به آن جلب نشود. در بند٢ ماده ٣٠ اساسنامه اصلاح‌شده قديم نوشته‌اند: «هرگونه پيشنهاد براي اصلاح در اساسنامه بايد توسط اعضاي فدراسيون يا هيات‌رييسه به‌صورت كتبي با ارايه توضيحات درباره آن براي دبيركل فدراسيون ارسال شود. پيشنهاد اصلاح اساسنامه زماني معتبر خواهد بود كه حداقل ١٠نفر ديگر از اعضا از آن حمايت كرده و تاييد خود را به‌صورت كتبي اعلام نمايند» اما در بند٣ ماده٢٩ اساسنامه جديد آورده‌اند: «هرگونه پيشنهاد براي اصلاح در اساسنامه بايد توسط هيات‌رييسه، يا توسط حداقل ١٠ نفر از اعضا پيشنهاد گردد». شگفت‌انگيز است. مشخص نيست اين پيشنهاد بايد «كتبي» باشد يا «شفاهي»؟ مشخص نيست اصلا به چه فردي بايد داده شود؟ مشخص نيست به چه دليلي تغيير كرده و «فيفا» چرا بايد به اين بند حساس باشد؟ لطفا از اين تغييرات نخنديد. پرسش‌هاي مهم‌تري هم وجود دارد. به چه علت كميته تغيير اساسنامه، زير اين مورد مهم را خط نكشيده است؟ از آن مهم‌تر، طبق بند قبلي، ١٠نفر از اعضا بايد براي تغيير اصلاح اساسنامه نامه‌اي بنويسند و امضا كنند، چرا هيچ عضوي از مجمع نامه را امضاء نزده است؟ چرا در پكيج ارسالي به اعضاي مجمع وجود ندارد؟ چگونه از «غيب» به اين نتيجه رسيده‌اند كه بايد اساسنامه اصلاح شود؛ آن‌هم در آستانه انتخابات فدراسيون فوتبال. قطعا اعضاي مجمع فدراسيون فوتبال، اين پرسش‌ها را با پيگيري بيشتري دنبال خواهند كرد.
سلام پرواز
سلام پرواز ۲
ارسال نظر
مرکز آهن
رپرتاژ تریبون
تبلیغات
جدیدترین اخبار
دیگران چه می‌خوانند؟
پرطرفدارترین