اصفهان آهن ۱
آهن ملل
ایرانسیل
ایرانسیل موبایل
کد خبر: ۱۵۹۴۷۹
بحرین و آمریکا درقبال ایران مواضع یکسانی دارند
وزیر خارجه بحرین ایران را به حمایت از تروریست‌ها و دخالت در امور منطقه متهم کرد.
۱۸:۱۰ - ۰۶ خرداد ۱۳۹۷
وانانیوز|

خالد بن احمد آل خلیفه وزیر خارجه بحرین در گفت‌وگو با الشرق الاوسط در پاسخ به این سوال که آیا شروط دوازده‌گانه آمریکا علیه ایران به درجه قاطعیت رسیده است، گفت: موضع جدید آمریکا محکم و قاطع است و در در گذشته رهبران ما از آمریکا در قبال مسائل منطقه به خصوص ایران چنین درخواستی را داشتند.

وی افزود: خواسته ما تنها در رابطه با توافق هسته‌ای نبود بلکه در رابطه با نقش تهران در تمام منطقه بود، امروز این مساله بار دیگر در آمریکا مورد توجه قرار گرفته است و زمانی که از شروط دوازده‌گانه آمریکا که مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در روز دوشنبه گذشته آنها را اعلام کرد آگاه شدیم، دریافتیم که همه ما برای مقابله با ایران هم موضع هستیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا کشورهای حاشیه خلیج فارس خواستار ورود به مذاکرات هسته‌ای ایران هستند گفت: به باراک اوباما، رییس‌جمهور پیشین آمریکا اعلام کردیم که بحث در رابطه با پرونده هسته‌ای ایران یک مساله بین‌المللی است و تنها مختص به مجموعه ۱+۵ نیست و اگر می‌خواهید در رابطه با امور منطقه گفت‌وگو کنید ما نیز باید بر میز مذاکرات حاضر شویم.

خالد بن احمد با بیان اینکه امیدوارم که با بی‌اطلاعی ما گفت‌وگوهای صورت نگرفته باشد،‌ افزود: از درخواست ما استقبال شد اما آنها پایبند نبودند و اطلاعاتی به ما رسید که نشان می‌دهد آنها نشست‌های رسمی و غیررسمی بدون اطلاع ما برگزار کردند.

وی با بیان این که «از نظر ما ایران هسته‌ای است حتی اگر سلاح هسته‌ای نداشته باشد» در راستای جوسازی و ایران‌هراسی ادعا کرد که عوامل ایرانی‌ از پیشرفت و رشد منطقه جلوگیری می‌کنند و امروز بحرین و آمریکا در رابطه با ایران موضع مشترکی دارند.

وزیر خارجه رژیم آل خلیفه در پاسخ به این سوال که آیا بعد از قطع روابط‌تان با قطر و ایجاد فشار از سوی آمریکا بر ایران، عملیات تروریستی کاهش یافت، مدعی شد: ارتباط با تروریست‌ها در بحرین متوقف شد زیرا این امر به طور مستقیم به واسطه میانجی‌گرانی در منامه انجام می‌شد، اگر اکنون ارتباط دارند این ارتباط از طریق ایران است و این ارتباطات انواع مختلفی دارد از جمله حمایت مالی و رسانه‌ای.

وی در پاسخ به این سوال که آمریکا در قطر پایگاه نظامی دارد، همچنین آمریکا بر ایران فشار می‌آورد و از سوی دیگر قطر هم‌پیمان ایران است، تحلیل شما از این تناقضات چیست، گفت: ما انتظار داریم که آمریکا در زیر سایه داشتن پایگاه نظامی در قطر در رابطه با روابط دوحه و تهران به روشنی و قاطعیت رفتار کند، ما بر این باوریم که هرگونه رابطه‌ای با ایران خطری بر کشورهای ما، امنیت ما و هم‌پیمانی ما با دیگر کشورها ایجاد می‌کند، ما از آمریکا می‌خواهیم به این نکته توجه کند که همان کشوری که شرایط را برای ایجاد پایگاه فراهم می‌کند، شرایط را برای ورود ایرانیان نیز فراهم می‌کند.

وزیر خارجه بحرین در پاسخ به این سوال که آیا رکس تیلرسون، وزیر خارجه پیشین آمریکا در سفرش به منطقه خلیج فارس بعد از قطع روابط بحرین با قطر موضع بی‌طرفی اتخاذ کرده بود، گفت: آقای تیلرسون از زمانی که در یک شرکت نفتی کار می‌کرد روابط قدیمی با خاندان حاکم در قطر داشت و آنها منافع مشترک دارند اما از نظر ما مساله تنها تیلرسون نیست و روابط ما با آمریکا مربوط به شخصیت‌ها نیست بلکه مرتبط با ائتلافی قدیمی و قوی و مداوم است.

وی در ادامه مواضع ایران‌هراسی خود افزود:‌ مواضع ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا در این رابطه روشن بود، بی‌شک آمریکا از دور شاهد خطر ایران است و کشورهای حاشیه خلیج (فارس) اساس مقابله با این خطر هستند، امیدواریم که این مساله به پایان برسد. ما می‌خواهیم که مساله توطئه و پناه دادن و همچنین مساله تریبون رسانه‌ای خصمانه و حمایت از معارضین پایان یابد.

وی افزود: تنها شاهد حمایت آنها (قطر) از حوثی‌ها (انصارالله) و ایران نیستیم بلکه شاهد امور دیگری نیز هستیم و امیدواریم که از این اشتباهات دست بردارند.

خالد بن احمد در پاسخ به سوالی در رابطه با احتمال وجود پایگاه نظامی ایرانی در قطر گفت: اگر این مساله صحت دارد یک تهدید آشکار است، ما شنیده‌ایم که کارشناسان ایرانی در قطر حضور دارند و سیاست علنی قطر با ایران مهم‌تر از سیاست آن با همسایگانش در خلیج (فارس) شده است و ما به این مساله به چشم تهدید نگاه می‌کنیم، ملت قطر در رابطه با این امور چگونه به دولتش نگاه می‌کند؟

در حالی که وی نزدیکی ایران و قطر را تهدیدی برای بحرین خواند در پاسخ به این سوال که اکنون یک سال از بحران قطر گذشته است، نظر شما چیست، گفت: بحران، بحران آنها است و قطر بر منافع استراتژیک ما تاثیر نخواهد گذاشت و بهترین مثال برای این مساله موضع ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا در رابطه با ایران است، آیا این مساله ما را با مشکل مواجه کرد؟

وزیر خارجه بحرین در ادامه در رابطه با دخالت‌های قطر گفت که این کشور فراتر از منطقه دخالت داشت، در تونس، مصر، لیبی و بحرین نیز دخالت داشت، ما به آنها ابلاغ کردیم که در امور بحرین دخالت نکنید و اگر می‌خواهید برای امنیت منطقه در کنار ما بایستید ما از شما استقبال می‌کنیم و منظور ما مقابله با ایران بود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا
سلام پرواز
سلام پرواز ۲
ارسال نظر
تبلیغات
رپرتاژ تریبون
جدیدترین اخبار
دیگران چه می‌خوانند؟
پرطرفدارترین