اصفهان آهن ۱
آهن ملل
ایرانسیل
ایرانسیل موبایل
کد خبر: ۱۴۶۳۶
صحبتهای مطرح شده بعد از اینکه مهدی طارمی موقعیتهای گلزنی زیادی را در پرسپولیس خراب کرد، باعث شده تا حالا آرش برهانی که رکورددار گلزنی در تاریخ باشگاه استقلال نیز هست، از مهاجم پرسپولیس حمایت کند.
۱۲:۲۹ - ۱۷ آذر ۱۳۹۴
وانانیوز| وانانیوز-حدود ۲۴ روز تا شب سرنوشت‌ساز دو «ابرفوتبالیست» حال حاضر دنیای توپ گرد باقی مانده است. بی‌گمان آن شب (۲۱ دی‌ماه سال جاری) خیلی‌ها منتظرند تا مشخص شود بین مسی یا رونالدو، کدام‌یک به عنوان فوتبالیست سال ۲۰۱۵ جهان انتخاب خواهد شد.
بي‌شك بررسي و تحليل عملكرد اين دو ابرستاره توسط برترين گلزن تاريخ باشگاه استقلال و دومين گلزن تاريخ ليگ برتر فوتبال‌مان كمك خواهد كرد تا انتظاري «بهتر» از شب جشن انتخاب يكي از آنها داشته باشيم. آرش برهاني كه در ماه‌هاي گذشته تصميم گرفته كمتر صحبت كند وقتي با پرسش ما درباره اوضاع فعلي مهدي طارمي، همتاي خود در تيم رقيب مواجه شد، برخلاف ميلش نتوانست سكوت كند و حرف‌هايي زد كه به نوعي حرف دل خودش هم بود. آرش براي كمك به طارمي تا فصلي كه مصطفي دنيزلي سرمربي پاس تهران و خودش بود هم فلش‌بك زد.

مسي يا رونالدو؟ مسئله اين است!
دقيقاً، من نمي‌توانم بين آنها انتخاب اصلح‌تري داشته باشم. در واقع بهتر است بگويم كه من هردوي‌شان را دوست دارم. رئال را دوست دارم به خاطر كريس رونالدو و بارسا را دوست دارم به خاطر لئو مسي. البته بازيكنان ديگري هم در اين دو تيم هستند كه دوست‌شان دارم اما اين دو را بيشتر دوست دارم.

به كدام تيم تعصب داري؟
من نه رئالي متعصب هستم، نه بارسايي متعصب. هركدام از اين دو تيم هم كه بازي داشته باشند، به خاطر رونالدو يا مسي مسابقه‌شان را نگاه مي‌كنم.

تا چه اندازه آنها را شبيه هم مي‌داني؟
به نظرم انتخاب نفر برتر بين اين دو كار خيلي دشواري است. از طرفي آنها مشابه يكديگر هم نيستند. هر يك، بازي و سبك خاص خودشان را دارند. رونالدو يكسري خصوصيات تاكتيكي و تكنيكي دارد كه مسي ندارد و برعكس، مسي هم شرايطي دارد كه رونالدو ندارد.

كمي بازتر توضيح مي‌دهي؟
راحت بگويم آنها آن‌قدر در تيم‌شان خوب هستند كه نمي‌توان دوست‌شان نداشت. در حقيقت فكر مي‌كنم آنهايي كه رئالي متعصب هستند، اگر مي‌گويند مسي فوتباليست نيست در واقع از سر تعصب اين حرف را مي‌زنند. آنهايي كه بارسايي هستند و رونالدو را بازيكن نمي‌دانند، صددرصد احساسي اين حرف را مي‌زنند. اگر واقعيت فوتبال آنها را ببينيم، متوجه مي‌شويم كه هردوي آنها خيلي خوب هستند و هر تيمي آرزوي به خدمت‌گيري‌شان را دارد.

همه اين استدلال‌ها درست ولي اگر روي صندلي رأي‌گيري بنشيني و بخواهي به نفر برتر رأي بدهي، كدام‌شان را انتخاب مي‌كني؟
خيلي به هم نزديك هستند ولي در نهايت فكر مي‌كنم مسي را انتخاب مي‌كردم. او راحت‌تر فوتبال بازي مي‌كند. مسي هر زمان وارد زمين مي‌شود، اگر بخواهد، مي‌تواند به خواسته‌اش برسد. راحت از يار مقابلش يا بهتر است بگويم بازيكنان روبه‌رويش عبور مي‌كند و گلش را به ثمر مي‌رساند. ذات فوتبالي‌اش اين را به من كه فوتبالش را مي‌بينم، القا مي‌كند كه توانمندتر است. البته رونالدو هم در سر زدن يا شوتزني، برتري‌هاي قابل توجهي نسبت به مسي دارد اما احساس مي‌كنم كه مسي يك مقدار مستحق‌تر است كه بازيكن سال و برتر جهان باشد.


پس انتظار داري مسي انتخاب شود؟
در حالي كه اصلاً توانمندي‌هاي رونالدو را نمي‌توان كتمان كرد ولي با توجه به آمار گلزني‌هاي بيشتر سال‌هاي اخير مسي، يك مقدار او را مستحق‌تر مي‌دانم.

از گلزني حرف زدي. بد نيست يادي كنيم از مهدي طارمي! با توجه به اينكه شرايط اين روزهاي مهاجم پرسپوليس شرح حال آرش برهاني در چند مقطع طي سال‌هاي گذشته است، توصيه يا پيشنهادي براي همتاي خودت در تيم رقيب نداري؟
نمي‌خواستم در اين‌باره حرف بزنم اما حالا مي‌گويم طارمي خيلي خوب است. او بازيكني كامل و به بلوغ رسيده است و نيازي به توصيه كسي ندارد و خودش بهتر مي‌داند كه چه‌كار كند اما حرفم با اطرافيان طارمي است كه فشار بيشتر و بيشتر روي مهدي باعث مي‌شود استرس او افزايش پيدا كند. اين روزها خيلي‌ها درباره او حرف مي‌زنند و اين تحليل كردن‌ها كار را برايش سخت‌تر مي‌كند.

خودت چنين تجربه‌اي داشته‌اي. علت اين رفتارها در چيست؟
بايد بگويم كه در ايران اگر موقعيت بسازي و فرصت گل خلق كني، به عنوان بازيكني معمولي و حتي بد به تو نگاه مي‌شود در حالي كه در واقع بازيكنان داراي چنين خصوصياتي، در تيم‌هاي مطرح جايگاهي بالا دارند. مثل اينيستا در بارسا و امثال او كه كم نيستند.

چرا در ايران فقط به گل زدن اهميت مي‌دهند؟
اگر مي‌دانستم كه خيلي خوب بود. كسي كه موقعيت‌سازي مي‌كند، انگار جرم بزرگي مرتكب شده است. اين نگاه غلطي است كه با اين اتفاقات كه براي طارمي رخ داده، مشخص مي‌شود هنوز هم در فوتبال ما به وضوح وجود دارد. نگاهي كه دنيزلي عكس آن را داشت.

وقتي در پاس تهران شاگردش بودي؟
دقيقاً! مدت‌ها دنيزلي به خاطر همين ايجاد موقعيت‌ها به من بازي مي‌داد و حتي قبل از شروع بازي به من مي‌گفت: «تو را بازي مي‌دهم تا براي تيم موقعيت‌سازي كني» او با اين توصيه هم فشار گل زدن را از روي دوش من برمي‌داشت، هم مرا آزاد مي‌كرد تا دو كار همزمان را در محوطه جريمه حريف انجام بدهم.

چه حرفي با طارمي داري؟
به نظر من مهدي طارمي ۵۰ درصد پرسپوليس در فاز حمله است. يعني اگر پرسپوليس در يك بازي ۴ موقعيت گل به دست بياورد، دو تاي آن را مهدي براي پرسپوليس ايجاد كرده است ولي بنده خدا را تحت فشار گذاشته‌اند اما خدا را شكر او همچنان باروحيه است.

برخورد كادر فني به ويژه برانكو با طارمي را تأييد مي‌كني؟
من با برانكو كار كرده‌ام و قطعاً در خيلي زمينه‌ها مي‌تواند به طارمي كمك كند. او مربي‌اي است كه به مسائل روحي- رواني بازيكنانش اهميت مي‌دهد و طارمي از اين بابت شانس آورده كه يك مربي فهيم در اين شرايط با او كار مي‌كند.

سلام پرواز
سلام پرواز ۲
ارسال نظر
رپرتاژ تریبون
تبلیغات
جدیدترین اخبار
دیگران چه می‌خوانند؟
پرطرفدارترین