اصفهان آهن ۱
آهن ملل
مرکز آهن
ایرانسیل
ایرانسیل موبایل
کد خبر: ۱۳۵۵۲۹

نباید تعلیق ورزش را روی دوش ورزشکار بیاندازیم

نباید تعلیق ورزش را روی دوش ورزشکار بیاندازیم
رئیس فدراسیون کشتی گفت: نباید بار تعلیق ورزش را روی دوش ورزشکار و مربی بیاندازیم.
۱۸:۰۰ - ۰۷ اسفند ۱۳۹۶
وانانیوز|

رسول خادم درباره عملکرد کشتی‌گیران در تورنمنت اوکراین گفت: چون در این مسابقات هم تیم آزاد و هم فرنگی حضور داشتند نفرات مورد نظر کادر فنی شرکت کردند. از بهترین تورنمنت‌های موجود در دنیای کشتی بود و ارزیابی خوبی صورت گرفت. تعداد زیادی از قهرمانان جهان و المپیک در این رقابت‌ها حضور داشتند، برخی از چهره‌های باتجربه محک خوردند و نشان دادند که آیا باز هم جای اعتماد و سرمایه‌گذاری دارند یا خیر.

وی ادامه داد: برخی هم نتوانستند روند رو به جلوی اردوها را در میدان نشان دهند. نمایش جسارت و حرکت رو به جلو را در بخش فنی ندیدیم، برخی دیگر هم حرکت و ارزیابی خوبی داشتند این تورنمنت‌ها کمک می‌کند تا بعد از چند مسابقه و سرند کردن کشتی‌گیران مستعد و توانمند در چند وزن تعدادی از برجسته‌ترین کشتی‌گیران را که قدرت و توانایی حضور در میادین مهم خارجی را دارند، شناسایی کنیم.

رئیس فدراسیون کشتی تصریح کرد: برخی کشتی‌گیران ما در میادین داخلی درخشش دارند اما در میادین خارجی عملکرد مناسبی ندارند و با افت مواجه می‌شوند. این تورنمنت‌ها در کنار مسابقات دیگری که در دستور کادر فنی قرار دارد، کمک می‌کند که نفرات برتر در بین مدعیان هر وزن شناسایی شوند تا نفراتی که قابلیت و توانایی حضور مؤثرتر در رقابت‌های اصلی مانند مسابقات جهانی و بازی‌های آسیایی را دارند، شناسایی شوند.

خادم درباره نامه‌ای که چندی پیش برای تعیین تکلیف به منظور رویارویی با نمایندگان رژیم صهیونیستی نوشته بود، گفت: در این مدت که این موضوع بیان شده برخی از نهادها و سازمان‌های مرتبط به جای اینکه به اصل موضوع توجه کنند متاسفانه بیشتر مسائل حاشیه‌ای را دنبال می‌کنند که اصلاً موضوع مورد نظر این نبوده.

وی ادامه داد: رویکرد جدیدی را در کمیته بین‌المللی المپیک با توجه به روند و روالی که رژیم صهیونیستی در ارتباط با مسائل و فشارهای سیاسی علیه ایران دنبال می‌کند را شاهد هستیم. با توجه به حساسیتی که مردم عزیز ما نسبت به عملکرد قهرمانان ملی خود در میادین بزرگ برای کسب نتیجه دارند نمی‌توانیم نسبت به این موضوعات بی‌تفاوت باشیم یا خودمان را به خواب بزنیم و چشمانمان را ببندیم.

رئیس فدراسیون کشتی افزود: در شرایطی قرار داریم که تعداد ورزشکاران رژیم صهیونیستی در رشته‌هایی مانند جودو و به ویژه کشتی به سرعت در حال افزایش است. نکته قابل توجه اینکه خیلی از این ورزشکاران حتی پاسپورت این رژیم را ندارند یعنی شهروند آنجا نیستند اما با صدور پاسپورت موقت آنها را به استخدام می‌گیرند. آنها متوجه شدند که این موضوع به دلیل سیاست‌هایی که نظام جمهوری اسلامی دارد در روند و حرکت ورزشکاران ما اخلال ایجاد می‌کند از طرف دیگر مناسبات سیاسی که در کمیته بین‌المللی المپیک وجود داشت نسبت به چند سال گذشته متفاوت شده است. قبلاً روسیه و آمریکا و جریان غرب یک توازنی را به لحاظ قدرت در این کمیته ایجاد کرده بودند اما حالا قدرت غالب جریان آمریکا و رژیم صهیونیستی است و روسیه هم عقب‌نشینی جدی داشته است. این موضوع موجب شده آنها بتوانند از این موقعیت در جهت اهداف سیاسی خود استفاده کنند.

خادم خاطرنشان کرد: ورزش امروز یک سرگرمی و علاقه‌مندی برای مردم ما نیست، مردم با وجود تمام مشکلات و تنگناهایی که به لحاظ اقتنصادی و معیشتی دارند با قهرمانان ملی‌شان زندگی می‌کنند و نقطه امیدی برای آنهاست. قهرمانان ملی در زندگی مردم حساسیت زیادی دارند چرا که آنها خش عمده‌ای از زمان زندگی مردم جامعه ما که عمدتاً طبقه متوسط به پایین را تشکیل می‌دهند شامل می‌شود و عملکرد قهرمانان ملی نقطه امیدبخشی برای زندگی آنهاست. در این شرایط لازم است در استراتژی‌ها و برنامه‌های خود بازنگری کنیم.

وی افزود: مرجعی به نام شورای امنیت ملی کشور را داریم که در ارتباط با مسائل کلان کشور تصمیم‌گیری می‌کند. موضوعاتی که قطعاً اتفاق نظر درباره آن در بین رجال سیاسی وجود دارد بحث عدم رویارویی با ورزشکاران رژیم صهیونیستی است که اصلاً آن را به رسمیت نمی‌شناسند، مطلبی است که سالهاست دنبال می‌شود. این موضوع در سطح کلان بین‌المللی بحثی است که معتقد هستند تصمیمی اعتقادی-سیاسی به حساب می‌آید که اگر قرار است این تصمیم به نحوی پیاده شود پس قرار نیست ورزشکار و مربی ما که صف جلوی این موضوع را تشکیل می‌دهند بعد از قرعه‌کشی عملاً در شرایط انفعال قرار گیرند. اگر بخواهند رقابت نکنند خیلی مستقیم و مشخص در شرایط محرومیت قرار می‌گیرند و رشته ورزشی آنها در خطر تهدید و تعلیق قرار می‌گیرد. با پیگیری‌هایی که کمیته بین‌المللی المپیک انجام می‌دهد این موضوع جدی شده است و خارج از آن هم برخلاف نظر سیاسی کشور است که ورزشکاری که به عنوان نماینده ایران حضور پیدا کرده است نمی‌تواند عملی برخلاف آن وجود داشته باشد.

رئیس فدراسیون کشتی ادامه داد: از سوی دیگر ورزشکار به نوعی با مسائل و تبعات اجتماعی آن مواجه می‌شود که مورد حمایت مجموعه ورزش ما نیست و مورد اتهامات مختلفی قرار می‌گیرد، چنین تصمیم بزرگی را در مورد انرژی هسته‌ای به عنوان یک دستاورد بزرگ برای کشور شاهد بودیم. اینکه مدیران و کارشناسان ما در سطوح پایین طرف حساب این موضوع مهم قرار بگیرند درست نیست. شورای امنیت ملی کشور به عنوان یک مرجع بالادستی نهادهای بزرگی مانند کمیته ملی المپیک، وزارت ورزش و وزارت امور خارجه را در اختیار دارد که می‌توانند با تشکیل تیم‌های دیپلماسی در این خصوص تصمیم‌گیری کنند.

رسول خادم که با برنامه تهران ورزشی رادیو تهران گفت‌وگو می‌کرد، ادامه داد: اگر این تصمیم نظام سیاسی ایران است با نهادهای بین‌المللی مرجع مانند کمیته بین‌المللی المپیک وارد صحبت شوند و از ابزارهایی که دارند، استفاده کنند تا این موضوع تبیین شود. ما این فاصله را قطع می‌کنیم و ورزشکار و مربی را به نوعی در شرایط انفعال قرار می‌دهیم که اگر به میدان نرود که نمی‌تواند نرود و اگر برود که خودش را محروم می‌کند و رشته ورزشی‌اش را تعلیق خواهند کرد که مجبور هستیم در رقابت قبلی او را مجبور به شکست کنیم و یا در درمانگاه‌های کشورهای خارجی دنبال این بگردیم که پزشکی پیدا کنیم و شبانه گواهی بیماری بگیریم که حالا هم دیگر این موضوع مورد پذیرش قرار نمی‌گیرد و وقتی مورد پذیرش قرار نمی‌گیرد خواهش و التماس هم دیگر جواب نمی‌دهد.

وی افزود: وقتی تصمیمی در سطح کلان در کشور گرفته می‌شود اگر اعتقاد به آن داریم مراجع مربوطه باید آن را پیگیری کنند. کمیته بین‌المللی المپیک مرجع بین‌المللی این موضوع است و در داخل هم کمیته ملی المپیک، وزارت ورزش و وزارت امور خارجه را داریم و نهادهایی که در موضوعات امنیتی و بین‌المللی صاحب نظر هستند و می‌توانند به خوبی در چنین مواردی با نهادهای بین‌المللی مذاکره کنند.

رئیس فدراسیون کشتی ادامه داد: ورزش در جامعه ما و قهرمانان ملی آن اینقدر اهمیت دارند و جایگاه دارند که تیم‌های دیپلماسی تشکیل شود و برای صحبت صریح و روشن با نهادهای بین‌المللی ورود پیدا کنند و از تصمیمات کشور در این خصوص دفاع کنند، بار سنگین این موضوع نباید به دوش ورزشکار و مربی بیفتد که با وجود تمام مشکلاتی که در میادین بین‌المللی دارند در شرایطی کاملاً منفعلانه در رویارویی با ورزشکاران رژیم صهیونیستی قرار بگیرند.

خادم در پاسخ به این سوال که در سال پیش رو رویدادهای مهمی را داریم که ممکن است باز هم با نمایندگان این رژیم مواجه شویم و راهکار چیست، گفت: راهکار این است که باید این موضوع از طریق سازمان‌ها و مراجع کلان در داخل کشور به صورت مستقیم با مذاکره از طریق نهادهای بین‌المللی مانند کمیته بین‌المللی المپیک دنبال شود و در این خصوص در آنجا به جمع‌بندی برسند. اینکه بار تعلیق کشتی و ورزش کشور را به دوش یک ورزشکار در حالیکه باید تابع تصمیمات سیاسی باشد، بیاندازیم و بعد از شرایط قرعه‌کشی که هیچ سحر و جادویی هم نمی‌توان کرد تا در مسیری که دلمان می‌خواهد قرار بگیریم، قرار دهیم و در این شرایط انفعال بار هر اتفاق و هر تبعاتی برای کل ورزش را به خاطر یک ورزشکار غیرمنطقی می‌بینم.

وی در پاسخ به این سوال که چرا فدراسیون‌های دیگر این موضوع را مطرح و پیگیری نمی‌کنند گفت: واقعاً متأسفم از اینکه درد و مسئله ورزش کشور را می‌گویم که امکان دارد با جایگاهی که امروز قهرمانان ما دارند هزینه‌های اجتماعی جدی برای جامعه ما داشته باشد اما مراجعی که باید به این موضوع توجه کنند و عرایض ورزشکاران پیرمردی مانند من را تهدید نبینند بلکه فرصت ببینند، توجه نمی‌کنند. نهادهای کلانی مانند کمیته ملی المپیک، وزارت ورزش و وزارت امور خارجه در کنار سایر نهادها به کمک ورزش بیاید، همکاران من در فدراسیون‌های دیگر احساس می‌کنند اگر در این باره طرح موضوع کنند عواقب ناخوشایندی برای آنها داشته باشد.

رئیس فدراسیون کشتی در خصوص اینکه آیا از مراجع رسمی برای صحبت با شما دعوت شده است، گفت: با صالحی امیری، رئیس کمیته ملی المپیک صحبت کردیم که خوشبختانه وی در سطوح کلان مدیریت کرده و در جریان دغدغه‌ها و مسائل ما قرار گرفت. وقتی ما ورزشکار و مربی را به میدان می‌فرستیم در حالیکه هیچ ابزاری برای مبارزه ندارند مراجع بالاتر باید ورود کنند و با نهادهای بین‌المللی این مسئله را دنبال کنند و به هر جمع‌بندی هم که می‌خواهند به آنها برسند تا بار سنگین تعلیق رشته ورزشی که امروز کمیته بین‌المللی المپیک با جدیت آن را دنبال می‌کند به دوش ورزشکار قرار نگیرد تا آنها تبعات سنگینی مسئله را بپذیرند.

خادم در پاسخ به این سوال که پیش‌بینی‌اش از آینده چیست، گفت: آنچه شرط بلاغ بود و وظیفه داشتم به عنوان یک ورزشکار پیرمرد که این مسیر را طی کرده با دوستانی که به دنبال منافع ملی هستند مطرح و بازگو کردم.

منبع: فارس
سلام پرواز
سلام پرواز ۲
ارسال نظر
مرکز آهن
رپرتاژ تریبون
تبلیغات
جدیدترین اخبار
دیگران چه می‌خوانند؟
پربحث
پرطرفدارترین