اصفهان آهن ۱
آهن ملل
مرکز آهن
ایرانسیل
ایرانسیل موبایل
کد خبر: ۱۰۶۸۷۲

مجامع عمومی فدراسیون‌ها چه نقشی دارند؟

وزارت ورزش و جوانان در حالی در اساسنامه جدید مشترک فدراسیون‌های ورزشی مجمع عمومی را مسئول انتخاب و عزل رئیس فدراسیون معرفی کرده، اما عملا به قوانین خود پایبند نبوده است.
۰۳:۴۳ - ۰۵ مهر ۱۳۹۶
وانانیوز| اساسنامه مشترک فدراسیون‌های ورزشی در حالی در اختیار روسای فدراسیون‌ها قرار گرفت که نگاهی کوتاه به اساسنامه این نوید را می‌داد دولت برای رهایی از تعلیق فدراسیون‌های ورزشی، دخالت محسوس و مستقیم خود را برداشته است.

چندی پیش محمدرضا داورزنی از نگارش جدید اساسنامه مشترک فدراسیون‌ها خبر داده و تاکید کرده بود دولت در تلاش است تا دخالت خود را از فدراسیون‌ها بردارد. خوشحال از این تصمیم، نگارش اساسنامه مشترک با حضور برخی روسای فدراسیون‌ها و کارشناسان حقوقی و ورزشی به پایان رسید تا آماده ارسال به هیات دولت شود، اما هنوز مُهر اساسنامه ارسالی به فدراسیون‌ها خشک نشده بود که تخلفات وزارت ورزش شروع شد!

در ابتدا از بوکس شروع می‌کنیم؛ ناطق نوری رئیس فدراسیون بوکس به وزارت ورزش رفت و استعفایش را به وزیر ورزش اعلام کرد. نکته جالب اینکه وزیر ورزش برخلاف آنچه در آیین‌نامه انتخاباتی و اساسنامه فدراسیون‌ها بود، سرپرست این فدراسیون را مشخص کرد. بعد از انتقادهایی که به این موضوع صورت گرفت معاونت قهرمانی در اقدامی جالب تصمیم گرفت صورت مسئله را پاک کند به همین دلیل آیین‌نامه را تغییر داد و آیین‌نامه دیگری به فدراسیون‌ها ابلاغ شد.

و اما در مورد اساسنامه؛ پیش‌ از این و در اساسنامه قبل انتخاب و یا عزل رئیس فدراسیون برعهده رئیس سازمان تربیت‌بدنی (وزیر ورزش) بود، اما در اصلاح اساسنامه این ماده حذف شده است.

ماده 17 اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی چنین می‌گوید: انتخاب، عزل و یا پذیرش استعفای رئیس و یا اعضای هیات رئیسه از اختیارات مجمع عمومی است.

وزارت ورزش و جوانان نه تنها در مورد استعفای ناطق نظر مجمع عمومی را جویا نشد، بلکه در اقدامی بحث‌برانگیز و در یک روز تصمیم به برکناری گلنار وکیل گیلانی رئیس فدراسیون چوگان گرفت. موردی که انتقادهای زیادی را به وزیر ورزش در مورد دخالت دولت در امور فدراسیون‌ها وارد کرد.

وزارت ورزش و جوانان در حالی دم از استقلال فدراسیون‌ها و عدم دخالت دولت در امور آنها می‌زند که وقتی پای عمل می‌رسد، منکر هر نوع قانون و اساسنامه‌ای می‌شود و آن طور که باب میل وزیر است عزل و نصب‌ها صورت می‌گیرد این در حالی است که وزارت ورزش و جوانان در نگارش اساسنامه اختیارات زیادی را به مجمع عمومی داده است؛ مجمعی که به نظر می‌رسد هیچ نقشی را در عزل و نصب‌ها و همین طور تصمیم‌گیری در خصوص فدراسیون‌های ورزشی ندارد.

در دوره‌های قبل و در دوران محمد عباسی که اوج برکناری‌ها بود، مشکلات زیادی برای ورزش کشور ایجاد شد؛ هنوز ورزشکاران تیراندازی با کمان و قایقرانی تعلیق و دوری چند ساله خود را از یادها نبرده‌اند. هنوز تعلیق چند ماهه فوتبال از یادها نرفته که در دوران مسعود سلطانی‌فر نیز برکناری‌ها از سر گرفته شده است.

مسئولان جهانی فدراسیون‌های ورزشی و کمیته بین‌المللی المپیک بارها هشدارهایی را داده‌ و نشان داده‌اند در مورد تعلیق شوخی ندارند و بسیار سختیرانه برخورد می کنند همان طور که نمونه آن را در کویت و برخی دیگر از کشورها دیدیم. اگرچه کمیته بین‌المللی المپیک از کمیته‌های ملی المپیک کشورها می‌خواهد با دولت‌هایشان تعامل داشته باشند اما هر گونه دخالتی را از سوی دولت منع می‌کند.

دخالت دولت و نادیده گرفتن نقش مجامع عمومی فدراسیون‌ها کم چیزی نیست که به راحتی مجامع بین‌المللی با آن کوتاه بیایند. نمونه دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد اساسنامه فدراسیون کشتی است که اتحادیه جهانی به حضور وزیر و معاونش در مجمع انتخاباتی اشاره کرده و اساسنامه ایران را رد کرده است.

این امید وجود دارد وزارت ورزش حداقل به اساسنامه‌ای که خود منتشر می‌کند و کارشناسان همین وزارتخانه نگارش آن را برعهده داشته‌اند، پایبند باشد. عدم دخالت دولت در امور انتخاباتی فدراسیون‌ها می‌تواند برای همیشه مشکلات و نگرانی‌های تعلیق را برطرف کند.

انتهای پیام/س
منبع: فارس
سلام پرواز
سلام پرواز ۲
ارسال نظر
مرکز آهن
رپرتاژ تریبون
تبلیغات
جدیدترین اخبار
دیگران چه می‌خوانند؟
پربحث
پرطرفدارترین