اصفهان آهن ۱
آهن ملل
مرکز آهن
ایرانسیل
ایرانسیل موبایل
کد خبر: ۵۵۹۵۲۹

دانستنی‌های قبل از سفر به شهرکرد

۰۴:۱۷ - ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
وانانیوز|

سفر به شهری سرشار از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی بدون شک خاطرات دل‌انگیز و جذابی را برای هر فردی رقم می‌زند. شهرکرد نمونه‌ای بارز از چنین مقصدی است که تنها با مسافرت به آنجا متوجه عظمت طبیعت بکر و زیبای آن خواهید شد. علاوه‌بر گردش در دل طبیعت باید از آثار باستانی متنوع آن هم دیدن کرد تا متوجه زیبایی‌های بی‌پایان این سرزمین رویایی شد. با دریافت یک بلیط هواپیما شهرکرد می‌توانید تنها در چند ساعت به این خطه زیبا بیایید. اما قبل از رسیدن به شهرکرد بهتر است اطلاعاتی کلی از این شهر داشته باشید تا با آگاهی بهتر سفر کنید.

دانستنی‌های قبل از سفر به شهرکرد

شهرکرد، بهشت گمشده در دل کوه‌های زاگرس

لقب بلندترین مرکز استان را به شهرکرد داده‌اند؛ چراکه 2060 متر از سطح دریا ارتفاع دارد و بلندترین مرکز استان در ایران به‌شمار می‌رود. به این شهر بام ایران می‌گویند، بله درست است دماوند بام ایران خوانده می‌شود، اما این لقب را به‌دلیل بلندترین شهر ایران‌ بودن، به شهرکرد نسبت می‌دهند. علاوه‌بر ‌این در بسیاری از متون و راهنماهای گردشگری به‌دلیل طبیعت بی‌همتا و دیدنی لقب بهشت گمشده را به این شهر داده‌اند. هر گردشگری از دیدن طبیعت و هوای معتدل این خطه لذت خواهد برد و آن را فراموش نمی‌کند. قدمت بالا و فرهنگ غنی ساکنان شهرکرد نشان از شهری تاریخی و باستانی دارد. آثار مختلف تاریخی کشف‌شده در نقاط مختلف آن گویای این ادعا هستند.

اطلاعاتی درباره شهرکرد که پیش‌از سفر باید دانست

بی‌شک قدم‌زدن در سرزمینی که بیشتر به رویا شبیه است تا واقعیت، قلب و روح هر بیننده‌ای را تسخیر می‌کند. شهرکرد نمادی از زیبایی‌های ایران است که هر گردشگری عاشق و شیفته آن می‌شود. اما پیش‌از سفر به این شهر بهتر است نکات مهمی را در این‌‌باره دانست که در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌شود:

موقعیت جغرافیایی

شهرکرد در قسمت مرکزی ایران و در دل کوه‌های سربه فلک کشیده زاگرس قرار گرفته است. این شهر از شمال با شهرهای سامان و بن، از جنوب با بروجن و کیار، از شرق با اصفهان و از سمت غرب با شهرستان فارسان مرز مشترک دارد. بنابراین با سفر به این شهر می‌توان سری به اصفهان یا بروجن هم زد که هر یک در زیبایی حرفی برای گفتن دارند.

جمعیت

طبق آمار و سرشماری در سال 1395 جمعیت این شهر حدود 190441 نفر برآورد شد. پس با شهری نسبتا پرجمعیت و شلوغ روبه‌رو هستید که این عامل را مدیون آب‌و‌هوا و موقعیت جغرافیایی خوبش است.

دین و مذهب

مردم شهرکرد دارای دین اسلام و مذهب شیعه اثنی عشری هستند.

زبان ‌و ‌نژاد

به‌طور کلی استان چهارمحال‌و‌بختیاری جزء شهرهای غنی ایران از نظر زبان و گویش با لهجه‌های مختلف به‌حساب می‌آید. در این شهر مردم اغلب به سه گویش لری بختیاری، ترکی و فارسی صحبت می‌‌کنند که همین موجب برقراری ارتباط گردشگران با مردم بومی آن منطقه شده است.

آداب‌ و‌‌ رسوم

علاوه‌بر طبیعت و آثار تاریخی این شهر یکی از دیدنی‌های آن آداب‌ورسوم مردم است که در بسیاری از آن‌ها نشانی از رسوم قدیمی ایرانی به‌‌وضوح دیده می‌شود. لباس‌های سنتی، موسیقی سنتی، رسوم قدیمی و به‌جا مانده از پیشینیان همگی بخشی از فرهنگ این مردم محسوب می‌شوند که دیدن آن‌ها خالی از لطف نخواهد بود.

اقتصاد

از سالیان دراز معیشت مردم شهرکرد در گرو صنایع دستی مانند نمدمالی، قالی‌بافی، قفل‌سازی چالشتر و کوره‌های آجر پزی بوده است. در سال‌های اخیر با ساخت کارخانه‌های صنعتی بزرگ در اطراف این شهر مانند سیمان، فولاد، گازکربنیک و... این شهر به رونق اقتصادی بهتر رسیده است و درصد بیکاری آن کاهش پیدا کرده است.

محبوبیت جهانی

بدون شک هرچه از زیبایی و جذابیت این شهر گفته شود کم است، از این‌رو به محبوبیت قابل توجهی در سطح جهانی رسیده است. سالانه گردشگران زیادی از سراسر ایران و جهان به این شهر می‌آیند تا از نزدیک با آبشارهای مرتفع و طبیعت بی‌مثال آن را ببینند و کمپ های چند روزه برگزار کنند. شهرکرد را خواهرخوانده شهرهایی مانند کربلا در عراق، دوشنبه در تاجیکستان، ماربورگ در آلمان و ابروتزو در ایتالیا می‌دانند.

اطلاعاتی ضروری که باید دانست

پیش‌از سفر به شهرکرد باید وضعیت جوی منطقه را از طریق سایت‌های معتبر هواشناسی بررسی کرد. برای رزرو هتل، سوئیت یا هر کار دیگری بهتر است کد 038 که کد این شهرستان است را در نظر داشت. مسافت شهرکرد از تهران حدود 555 کیلومتر است که با سفر زمینی حدود 6 ساعت و با سفر هوایی حدود 1 ساعت و 5 دقیقه طول خواهد کشید. در فرودگاه این شهر تاکسی‌های دربست آماده خدمت‌رسانی به مسافران هستند. از دیگر نکاتی که باید مد نظر قرار داد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

اقامت در شهرکرد

انواع هتل‌های گران‌قیمت، میان‌رده و ارزان در این شهر وجود دارند که با توجه به بودجه خود می‌توان در هر یک از آن‌ها ساکن شد. هتل‌های شیک و لوکس در این شهر با تمام امکانات در اختیار گردشگران قرار می‌گیرند تا اوقات خوشی را سپری کنند. هتل‌های میان‌رده و ارزان‌قیمت هم با کیفیت و نرخ مناسب آماده خدمت‌رسانی به توریست‌ها هستند.

دانستنی‌های قبل از سفر به شهرکرد

حمل‌و‌نقل

گردشگرانی که با هواپیما یا هر وسیله‌ای به‌جز ماشین شخصی خود به شهرکرد سفر می‌کنند، می‌توانند از وسایل حمل‌و‌نقل عمومی مانند اتوبوس، تاکسی گردشی، تاکسی 1800 و تاکسی 1833 استفاده کنند.

اماکن دیدنی

علاوه‌بر طبیعت این شهر که در نوع خود خاص و منحصر‌به‌فرد است، دیدن آثار باستانی آن به همه گردشگران توصیه می‌شود. مسجد جامع، مسجد اتابکان، امامزادگان حلیمه و حکیمه، موزه باستان‌شناسی، حمام پرهیزگار، حمام خان و... از شناخته‌ شده‌ترین اماکن دیدنی آن به‌شمار می‌روند.

مراکز خرید

بازارهای قدیمی مانند بازار لحاف‌دوزان، مرکز خرید ستاره، مجتمع تجاری امام صادق و... از جمله مراکز جذاب برای خرید و دیدن هستند که هر گردشگری را خوشحال می‌کند.

سوغات

خوراکی‌های لذیذ این خطه از ایران بهترین انتخاب برای سوغات هستند. از جمله آن‌ها می‌توان به کشک، عسل، بادام، قره قروت و گیاهان کوهی اشاره کرد. به‌علاوه صنایع دستی مانند نمدمالی، جاجیم، وریس و... هم جزء گزینه‌های بسیار خوب به‌عنوان ره‌آورد سفر هستند.

دانستنی‌های قبل از سفر به شهرکرد

به‌کمک فلای‌تودی اوقات خوشی را در شهرکرد سپری کنید

برای داشتن یک سفر دلچسب و خاطره‌انگیز به شهرکرد بهتر است نکاتی که در این مقاله ذکر شد را به‌خوبی در ذهن بسپارید. پیش‌از سفر به هر شهری باید اطلاعاتی کلی از آن داشت و با آگاهی قدم برداشت. فلای‌تودی اینجاست تا به شما کمک کند که سفری خوش به شهرکرد تجربه کنید. بسته به مسافت و نیاز خود می‌توان از راه‌های ارتباطی مختلف به این‌جا رسید، اما اگر مسیرتان دور است راه هوایی به شما پیشنهاد می‌شود. با خرید بلیط هواپیما و رزرو هتل شهرکرد می‌توان در اولین فرصت به این شهر زیبا آمد و از دیدنی‌های آن لذت برد.

سلام پرواز
سلام پرواز ۲
ارسال نظر
مرکز آهن
رپرتاژ تریبون
تبلیغات
جدیدترین اخبار
دیگران چه می‌خوانند؟
پرطرفدارترین