اصفهان آهن ۱
آهن ملل
مرکز آهن
ایرانسیل
ایرانسیل موبایل
کد خبر: ۴۳۵۴۴۲

دلیل حضور بدنساز سابق استقلال در زیمباوه چیست؟

دلیل حضور بدنساز سابق استقلال در زیمباوه چیست؟
با انتقال جراحی به زیمباوه، یک نفر به مربیان لژیونر فوتبال ایران اضافه شد.
۱۶:۲۰ - ۲۷ مهر ۱۴۰۰
وانانیوز|

از همان زمان که سوت پایان مسابقات لیگ بیستم فوتبال ایران به صدا درآمد، تیم‌ها تلاش خود را برای نقل و انتقالات و برطرف کردن نقاط ضعف آغاز کردند. نقل و انتقالات تابستانی لیگ بیست و یکم با لیگ بیستم با یک تفاوت بزرگ همراه بود، زیرا دیگر خبری از منع جذب بازیکن و مربی خارجی نبود. با آزاد شدن جذب بازیکن و مربی خارجی تیم‌ها می‌توانستند با افراد مدنظر خود مذاکره کنند.

در شرایط عکس خیلی از بازیکنان لیگ برتر فوتبال ایران نیز مرز‌ها را پشت سر گذاشتند و تصمیم گرفتند در خارج از ایران به فعالیت خود ادامه دهند. جدا از بازیکنانی مثل پیام نیازمند، مهدی قایدی، احمد نوراللهی و ... که راهی لیگی غیر از ایران شدند، یک مربی ایرانی نیز لژیونر شد.

مربی استقلال در زیمباوه

پوریا جراحی مربی بدنساز فصل گذشته تیم فوتبال استقلال در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا که در زمان مربیگری مجید نامجومطلق به کادر فنی آبی پوشان اضافه شده بود، در انتقالی عجیب راهی لیگ زیمباوه شد تا در این کشور آفریقایی ماجراجویی جدیدی را آغاز کند.

این مربی خوش آتیه که دارای مدرک فوق لیسانس فیزیولوژی ورزش است و سابقه کار در تیم‌هایی مثل گل‌گهر، خونه‌به‌خونه، آلومینیوم اراک، پاس همدان و ... را در کارنامه خود دارد، ابتدای فصل با فولاد خوزستان کارش را آغاز کرده بود، اما به یکباره مسیر جدایی را در پیش گرفت و از کشور زیمباوه سر درآورد تا در این کشور به عنوان مربی به فعالیت خود ادامه دهد.

پوریا جراحی قرار است در تیم فوتبال بالاوایزچیف زیمباوه که هدایت آن را نیلتون ترسوو برعهده دارد، دستیار اول خواهد بود. این سرمربی پرتغالی قبلا در کاردیف دستیار سولسشر بوده است و جراحی می‌تواند در کنار این مربی از تجربه خوبی برخوردار شود. بحث حضور مربیان داخلی در کشور‌های دیگر اگر با با نگاه دقیق تری بررسی شود می‌تواند در آینده به فوتبال ایران کمک شایانی انجام دهد.

پوریا جراحی در لیگ زیمباوه

پوریا جراحی مربی بدنساز سابق استقلال در گفت و گو با خبرنگار ما در مورد اینکه چگونه راهی زیمباوه شد، عنوان کرد: من با یک مربی (نیلتون ترسوو) به زیمباوه آمدم. وقتی نیلتون که در کاردیف دستیار سولسشر بوده راهی این کشور آفریقایی می‌شود طبیعتا من نباید فکر کنم که راهی کدام کشور شده‌ام. او حتی از کاونتری هم پیشنهاد داشت. رقابت در اروپا سخت است و تعداد زیادی از مربیان راهی آفریقا یا آسیا می شوند تا خود را نشان دهند و دوباره به اروپا برگردند.

او اضافه کرد: هروه رنار که در حال حاضر سرمربی عربستان است، ابتدا در تیم‌های آفریقایی مثل زامبیا، ساحل عاج و مراکش مربیگری کرد. ساختار زیمباوه به سطح فوتبال این کشور ضربه زده است. با این وجود باشگاه تا این لحظه امکانات خوبی در اختیار سرمربی قرار داده است. چیزی که در حال حاضر به آن فکر می کنم انتقال به اروپا در چند سال آینده است. این موضوع با سخت کوشی و کار زیاد به دست خواهد آمد.

جراحی در خصوص تعداد کم مربیان لژیونر ایرانی گفت: به این دلیل که فوتبال ایران جایگاهی در سطح اول فوتبال جهان ندارد. مدیران باشگاه‌ها طبیعتا گزینه ایرانی را در فهرست خود قرار نمی‌دهند. اگر روزی کشتی ایران بخواهد مربی خارجی جذب کند از بنگلادش مربی نمی‌آورد بلکه از سطح اول دنیا این کار را انجام می‌دهد. اینکه ما بهترین تیم آسیا هستیم جمله‌ای کلیشه‌ای است. ما خیلی وقت است در لیگ قهرمانان آسیا و جام ملت‌های آسیا قهرمان نشده‌ایم.

او افزود: ژاپن، کره جنوبی و استرالیا کلاس‌های AFC را قبول ندارند و برای مربیان خود دوره‌های مجزا در نظر می‌گیرند. به همین دلیل مربیان این کشورها بیشتر از ایرانی‌ها لژیونر می‌شوند، بنابراین در ایران ساختار مناسبی برای آموزش مربیان وجود ندارد.

در سال های گذشته کمتر به چنین موضوعی برخوردکرده بودیم که یک مربی از ایران در لیگ های دیگر فعالیت کند. امید نمازی، الکس نوری و افشین قطبی شاید تنها اسم هایی باشند که در حال حاضر ذهن مخاطب را درگیر کنند. زمانی موضوع حضور علی دایی در اروپا به عنوان مربی مطرح بود که اگر این اتفاق رخ می داد می‌توانست راه برای سایر مربی‌های ایرانی نیز باز کند.

البته شاید در جامعه‌ای که مدیران آن به مربیان خارجی بیشتر از مربیان وطنی اعتماد می‌کنند، نتوان انتظار داشت که از مربیان جوان و با انگیزه ایرانی استفاده شود. کما اینکه در یکی دو سال گذشته امثال محرم نویدکیا و جواد نکونام فرصت کار پیدا کردند و نتایج قابل قبولی را نیز با تیم‌های خود به دست آوردند.

در سال‌های گذشته بعضی از مربیان ایرانی مثل یحیی گل محمدی، امیر قلعه نویی و ... چه از نظر سبک بازی و چه از نظر نتایج عملکرد خوبی را در لیگ برتر فوتبال ایران داشته اند، اما تا این لحظه قرعه حضور در لیگ هایی غیر از ایران نصیب این مربیان نشده است.

چرا مربیان لژیونر فوتبال ایران کم هستند؟

فرشید طالبی کارشناس فوتبال در گفت وگو با  خبرنگار ما در مورد مربی‌های لژیونر اظهار داشت: با وجود اینکه نیرو‌های قابلی در فوتبال ما وجود دارند، اما هنوز به آن باور نرسیده ایم که مربیان ما می‌توانند در خارج از کشور مربیگری کنند. خیلی دوست داشتم که علی دایی به عنوان اسطوره فوتبال ایران در تیم بزرگی مربیگری کند، زیرا این امکان می‌تواند برای او ایجاد شود. زمانی صحبت‌هایی مبنی بر حضور احتمالی علی دایی در لیگ برتر انگلیس شنیده شد و خوشحالی مردم و رسانه‌ها را در پی داشت.

او افزود: ما در شرایطی قرار داریم که بیشتر مصرف کننده هستیم، اما اگر نگاهمان به آینده باشد قطعا می‌توانیم مربی هم صادر کنیم. ضمن اینکه اتفاقات بزرگی را می‌توانیم رقم بزنیم، اما به حدی درگیر حواشی هستیم که اصلا به این مسائل ذهن ما خطور نمی‌کند. الکس نوری در لیگ آلمان مربیگری کرده که باعث افتخار ایرانی‌ها محسوب می‌شود. با این وجود ما اکثرا به دنبال استخدام مربی و حتی پزشک خارجی هستند. در کنار تیم موفق کشتی ایران دکتر کیهانی حضور داشت.

طالبی ادامه داد: حضور پوریا جراحی در زیمباوه می‌تواند اتفاق مثبتی باشد و حضور در کشور‌های دیگر برای کسب تجربه و افتخار را می‌توان به فال نیک گرفت. اگر این فرد در هنگام بازگشت به ایران تجربه‌های خود را در اختیار مربیان وطنی قرار دهد، می‌تواند اتفاق خوبی محسوب می‌شود. ما می‌توانیم صادرکننده مربیان بدنساز و حتی پزشکان در سطح بین المللی باشیم. ما سالیان گذشته دروازه بان لژیونر هم نداشتیم، اما در حال حاضر چند دروازه بان خوب مثل امیر عابدزاده، علیرضا بیرانوند و پیام نیازمند در اروپا مشغول بازی هستند.

امید نمازی با سابقه مربیگری خارج از ایران

او اضافه کرد: این نکته را هم نباید فراموش کرد که ما از تجربه افرادی که به خارج فرستادیم به قدر کافی استفاده نکردیم. افشین قطبی در فوتبال ایران رزومه‌ای سینوسی را به ثبت رساند. ما باید این موضوع را هم در نظر بگیریم که ما تا چه اندازه روی دانش مربیان کار کرده ایم که آن‌ها بتوانند در کشور‌های دیگر مربیگری کنند. این موضوع به دوره‌های آموزشی برمی گردد. آیا افرادی که بالاترین مدرک مربیگری را در ایران دریافت می‌کنند می‌توانند با مربیان بزرگ کشور‌های دیگر رقابت کنند؟

کارشناس فوتبال کشورمان ادامه داد: در نشست‌های خبری بازی‌های لیگ برتر درباره تمام موارد صحبت می‌شود به جز مسائل تاکتیکی فوتبال، این موارد باید در فوتبال ایران اصلاح شوند. امیدوارم این طلسم شکسته شود و بتوانیم صادرکننده مربی باشیم.

طالبی در خصوص اعتماد مدیران به مربیان داخلی گفت: به نظر من در حال حاضر اعتماد به مربیان داخلی ایجاد شده است. باید  در این زمینه به مدیران نگاه کنیم. مگر سعید آذری و محمدرضا ساکت به جواد نکونام و محرم نویدکیا اعتماد نکردند؟ در طرف مقابل زنوزی چند مربی خارجی را به استخدام تراکتور درآورد؟ متاسفانه مدیران سفارشی در حال نابودکردن فوتبال ایران هستند. یکی از کار‌های خوبی که عزیزی خادم انجام داد استفاده از بازیکنان بزرگ فوتبال ایران مثل مهدی مهدوی کیا، کریم باقری و وحید هاشمیان در تیم‌های ملی بود.

 

سلام پرواز
سلام پرواز ۲
ارسال نظر
مرکز آهن
رپرتاژ تریبون
تبلیغات
جدیدترین اخبار
دیگران چه می‌خوانند؟
پرطرفدارترین