اصفهان آهن ۱
آهن ملل
مرکز آهن
ایرانسیل
ایرانسیل موبایل
کد خبر: ۸۶۰۹۱

افتخارآفرینی قیچی‌ساز در روز حماسه‌سازی ملت

هیمالیانورد و کوهنورد مشهور کشورمان 29 اردیبهشت ماه با فتح قله لوتسه وارد باشگاه 8 هزار متری‌های جهان شده و نام ایران را جاودانه خواهد کرد.
۱۱:۴۰ - ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۶
وانانیوز| عظیم قیچی ساز که در حال حاضر برای فتح قله لوتسه در منطقه هیمالیا قرار دارد، با صعود به این قله، نخستین ایرانی در جهان خواهد بود که وارد باشگاه 8 هزارمتری‌ها خواهد شد، افتخار بزرگی که حدود 35 نفر در جهان به آن دست یافته‌اند.

فلسفه 8 هزار متری ها از کجا می‌‌آید؟ چهارده کوه مستقل زمین هستند که ارتفاعشان از سطح دریا به بیش از 8 هزار متر می‌رسد. این کوه‌ها همگی در رشته‌کوه‌های هیمالیا و قراقروم در قارهٔ آسیا قرار دارند.

تاکنون کوهنوردانی از کشورهای ایتالیا، اسپانیا، ژاپن، کره‌جنوبی، استرالیا، مکزیک، پرتغال، لهستان، آلمان و ... هر 14 قله را فتح کرده‌اند و چند روز دیگر هم نام ایران به این فهرست اضافه خواهد شد.

قیچی ساز تاکنون 13 قله را فتح کرده و حتی به اورست 2 بار صعود داشته است. ویژگی صعودهای قیچی ساز این است که او برای صعود از اکسیژن استفاده نمی‌کند و دلیل آن را همان طور که خودش گفته است، می‌خواهد کاری که انجام می‌دهد، همانند نام ایران بزرگ باشد.

*ویژگی‌های قله لوتسه/ چهارمین قله مرتفع جهان را بهتر بشناسیم

لوتسه (Lhotse) با 8516 مترارتفاع چهارمین قله مرتفع جهان که در مرز تبت (چین) و نپال قرار دارد. این قله از طریق گردنه جنوبی به اورست متصل است. جبهه پرشیب جنوبی، این قله را تبدیل به یکی از سخت‌ترین قله‌های جهان برای صعود کرده است. همسایگی با بلند ترین قله جهان٬ اورست٬ باعث شده که کوهنوردان پیشرو به آن اعتنای اندکی داشته باشند. دشوار و خطرناک بودن جبهه کانشونگ و گرده شمال شرقی نیز از دیگر عوامل تعویق اولین صعود به این کوه محسوب می‌شود.

یال شرقی که بسیار تیز و دندانه دار بوده، پوشیده از برج‌های یخی و صخره‌های یخ زده است. این یال دارای سه قله بلند فرعی است. شرقی ترین این قله ها "لوتسه شار" با 8398 متر ارتفاع در فاصله یک کیلومتری از قله اصلی قرار دارد. بین قله اصلی و لوتسه شار همچنین دو قله مرکزی قرار دارد، که یکی 25 متر از لوتسه شار کوتاه‌تر و دیگری به همین میزان بلندتر است.

این قله برای نخستین بار توسط گروه سوئیسی فریتس لوشاینگر و ارنست ریس در سال 1956 فتح شد. تیم ملی کوهنوردی ایران در بهار 1381 موفق شد 12 کوهنورد را به قله لوتسه برساند. در این میان پروانه کاظمی را باید نخستین زنی در جهان دانست که در طول یک فصل، صعودی موفقیت‌آمیز به دو قله اورست و لوتسه داشته است.

* قیچی‌ساز: برای صعود ریسک نمی‌کنم

فتح قلل هیمالیا بازی مرگ و زندگی است و در طول سال‌های گذشته نیز بسیاری از کوهنوردان جان خود را از دست داده‌اند. قیچی‌ساز در این باره گفته است: برای فتح یک قله، خیلی باید محتاط باشیم، چون همه زحمات قبلی ممکن است با یک اشتباه هدر برود، من برای صعود 13 قله قبلی زحمت زیادی کشیدم و حالا باید در مراحل پایانی، قدم‌هایم خیلی مطمئن و دقیق باشد، باید خیلی بافکر و دور از احساسات کارم را ادامه دهم. با توجه به اینکه دو ماه زمان صعود است، ممکن است روی قله احساساتی شوید و یک تصمیم اشتباه شما را از هدفتان دور و جانتان را تهدید می‌کند، به همین دلیل باید منطقی باشیم.

* مدت زمان رسیدن به قله لوتسه طبق پیش بینی‌ها

طبق پیش بینی‌ها و اطلاعاتی که خود قیچی‌ساز داده است، او 29 اردیبهشت ماه اگر اتفاق خاصی رخ ندهد،قله را با موفقیت فتح خواهد کرد.

این کوهنورد مشهور کشورمان از 20 فروردین با خروج از ایران عملا کارش را برای صعود به قله لوتسه آغاز کرد و حالا به روزهای پایانی انجام کار بزرگ خود رسیده است. او که کارمند شهرداری تبریز هم است، یکی دو سال پیش هم می‌توانست کار ناتمام خود را تمام کند، اما به دلیل اتفاقاتی که افتاد، این صعود به تعویق افتاد و امسال انجام می‌شود.

قیچی‌ساز بعد از 5 روز استراحت و ریکاوری در کمپ اصلی همراه با دیگر کوهنوردان شب گذشته این کمپ را ترک کرده و به سمت کمپ‌های بالا رفته و 28 اردیبهشت به کمپ 4 لوتسه می‌رسد. با توجه به اینکه طبق پیش‌بینی هواشناسی در روز 29 اردیبهشت سرعت باد کمتر خواهد بود، او در این روز قله لوتسه را فتح کرده و وارد باشگاه 8 هزار متری‌های جهان می‌شود؛ روزی که ملت بزرگ ایران هم در انتخابات ریاست جمهوری حماسه آفرینی خواهند کرد.

منبع: فارس
سلام پرواز
سلام پرواز ۲
ارسال نظر
مرکز آهن
رپرتاژ تریبون
تبلیغات
جدیدترین اخبار
دیگران چه می‌خوانند؟
پرطرفدارترین