اصفهان آهن ۱
آهن ملل
مرکز آهن
ایرانسیل
ایرانسیل موبایل
کد خبر: ۸۰۷۳۱

شرایط تغییر نکند، تیم‌ملی هم ضرر می‌کند

مربی سابق تیم ملی بسکتبال گفت: لیگ بسکتبال ایران در مسیر پیشرفت قرار ندارد، چون برنامه بلمد مدت برای آن طراحی نشده است.
۱۶:۴۰ - ۲۳ فروردين ۱۳۹۶
وانانیوز| صفاعلی کمالیان مربی سابق تیم ملی بسکتبال این روزها به دنبال افزایش دانش مربیگری خود در اقصی‌نقاط جهان است. او پس از چند ماه به ایران بازگشته و بازی تیم‌های شیمیدر و دانشگاه آزاد را از نزدیک تماشا کرد.

این مربی با دانش کشورمان در گفت‌وگویی در مورد شرایط خودش و بسکتبال ایران صحبت‌هایی انجام داد که در زیر می‌خوانید.

*به عنوان سوال نخست، فعالیت‌ بسکتبالی‌تان در حال حاضر چگونه است؟

در حال حاضر بیشتر تمرینات تیم‌های مختلف را دنبال کرده و با مربیان آنها صحبت می‌کنم. هم در آمریکا و هم کشورهای دیگر حضور پیدا می‌کنم.

*با این شرایط می‌توان شما را به عنوان نخستین مربی ایرانی در آمریکا ببینیم؟

آنقدر سیستم آنها با ما متفاوت است که کار کردن آنجا خیلی سخت است. از لحاظ بازیکن هم مشکل داریم که به سطح آنها برسیم. اما هر چه قسمت باشد همان می‌شود.

*بعد از مدت‌ها لیگ ایران را از نزدیک دنبال کردید، شرایط چگونه بود؟

در حدی که همیشه لازم است اطلاعات را دارم. متأسفانه کیفیت لیگ ایران از چند جهت تحت‌تأثیر قرار گرفته است، برخی از تیم‌ها از لحاظ مالی، امکاناتشان محدود است و تحت فشار قرار می‌گیرند، از لحاظ فنی می‌توانند عملکرد خوبی داشته باشند اما مسائل مالی در کارشان تأثیرگذار است. برخی هم وضع مالی‌شان بهتر است اما هنوز نتوانسته‌اند شرایط واقعای خودشان را نشان دهند. امیدوارم در پلی‌آف بهتر شوند و چیزی که از آنها توقع می‌رود را به نمایش بگذارند.

*وضعیت بازیکنان خارجی را چطور ارزیابی می‌کنید؟

حقیقتاً چیزی که می‌بینم نمی‌توانم بگویم که لیگ ما در جهت پیشرفت قرار دارد، نمی‌توان گفت این لیگ به نسبت پنج سال گذشته بهتر است. این ظرفیت و دورنما وجود دارد که بهتر شود. بخشی به برنامه‌ریزی باز می‌گردد و شما باید بدانید که از حالا تا 5 سال دیگر می‌خواهید به کجا برسید. تصمیم‌گیری‌ها سال به سال انجام می‌شود و این نمی تواند خوب باشد و پیش از این هم این زمانی که مربی تیم ملی بودم، این موارد را گفته بودم.

* مشکل اصلی کجاست؟

قسمتی از مشکلات به خارج از فدراسیون برمی‌گردد، اما همانقدر هم که به فدراسیون باز می‌گردد، برنامه مدونی برای آن وجود ندارد. باید تعداد تیم‌ها ثابت و نحوه برگزاری مسابقات تا حدی مشخص باشد. فصل آینده مسابقات مقدماتی جام جهانی است و از حالا باید طوری برنامه ریزی کرد که دیگر مسابقات را تعطیل یا جابجا نکنیم. در این چند سال گذشته باید تعداد بازیکنان خارجی نهایی شده باشد، اما اینطور نیست. با این شرایط شما پیشرفتی در این لیگ نمی‌بینید، این امید هم نیست که در سال های آینده به آن برسیم، چون برنامه خاص و بلندمدتی برای آن وجود ندارد. چند سال است که تعداد خارجی‌ها از یک به دو و دو به سه در حال تغییر است. می‌توان نشست و برای این موارد برنامه ریزی کرد.

*این شرایط روی تیم ملی هم تأثیر می‌گذارد؟

از نظر من شرایط باشگاهی و ملی متفاوت است، تیم‌هایی که برای مسابقات خارجی می‌روند و در شرایط بین المللی قرار می‌گیرند، چه تیم ملی و چه باشگاهی شرایط‌ آماده‌سازی‌شان با لیگ متفاوت است. تا این تغییر نکند تیم ملی هم آسیب خواهد دید.

*قصد دارید در ایران مربیگری کنید، و آیا پیشنهادی داشته‌اید یا خیر؟

اگر شرایط فراهم باشد، مربیگری می‌کنم، پیشنهادی هم وجود داشت، اما شرایطش جور نشد.

*از خارج چطور؟

آنجا هم یک پیشنهادی وجود داشت، اما به سرانجام نرسید.

منبع: فارس
سلام پرواز
سلام پرواز ۲
ارسال نظر
مرکز آهن
رپرتاژ تریبون۱
تبلیغات
جدیدترین اخبار
دیگران چه می‌خوانند؟
پرطرفدارترین