اصفهان آهن ۱
آهن ملل
ایرانسیل
ایرانسیل موبایل
کد خبر: ۷۲۴۲۳

درد عکس‌های بی‌موقع: از پلاسکو تا ژاوی...

با جامعه‌ای مواجه‌ایم که غالب کاربرانش در صفحات مجازی نحوه استفاده از وسایل ارتباط جمعی را نمی‌دانند و رسانه‌های گروهی و صاحبنظران حوزه رسانه نیز قدمی در راه آموزش و شیوه استفاده از این صفحات را ارائه نمی‌کنند.
۰۴:۴۰ - ۲۰ بهمن ۱۳۹۵
وانانیوز| با جامعه‌ای مواجه‌ایم که غالب کاربرانش در صفحات مجازی نحوه استفاده از وسایل ارتباط جمعی را نمی‌دانند و رسانه‌های گروهی و صاحبنظران حوزه رسانه نیز قدمی در راه آموزش و شیوه استفاده از این صفحات را ارائه نمی‌کنند.
ناآگاهی‌ها حتی کار را به جایی رساند که برخی از کاربران صفحات مجازی برای افزایش تعداد دنبال کننده‌های خود، گرفتن لایک‌های بیشتر و کسب شهرت‌های کاذب در برابر ساختمان آتش گرفته پلاسکو ایستادند و عکس یادگاری می‌گرفتند. رفتار نادرستی که با تقبیح و نکوهش‌های بسیاری هم همراه بود اما این کردار نادرست در حال بدل شدن به چالشی بزرگ است و به طوری که می‌بینیم همچنان این رویه ادامه دارد و عده‌ای همان رفتارهایی را که پیش‌ترها دیده بودیم در حین ورود ژاوی، ستاره اسپانیایی باشگاه السد قطر تکرار کردند و حتی کار به جایی رسید که این بازیکن برای انجام تمرین در کنار تیمش با مشکلات فراوانی مواجه بود.
ژاوی از لحظه‌ای که وارد ایران شد با سیل عظیمی از درخواست‌ها برای گرفتن عکس یادگاری مواجه بود. درخواست‌هایی که حد و مرز هم نداشت و نه تنها مردم عادی در فضای بیرون ورزشگاه به محض مواجهه با ژاوی از او عکس یادگاری می‌خواستند بلکه می‌دیدیم تعدادی از لیدرهای منتسب به باشگاه استقلال با ایجاد فضای رعب و وحشت می‌کوشیدند این بازیکن را به سمت خود بکشند. در شلوغی‌های منزجرکننده عصر دوشنبه شنیده شد که یکی از لیدرهای استقلال با صدای بلند فریاد می‌زند: «من ژاوی را به ایران آوردم!» همین شخص متوهم وقتی ژاوی از اتوبوس تیمش پیاده شد به همراه دیگر لیدرها به سمت ژاوی یورش بردند که این رفتار آنها باعث شد عکاس‌ها نتوانند عکس‌های مناسبی از لحظه ورود این بازیکن به ورزشگاه آزادی بگیرند. عکس‌هایی که می‌توانست خاطرات خوبی را برای آیندگان رقم بزند اما به قدری فضا زشت بود که هیچ یک از این تصاویر منتشر نشد.
در این میان البته بودند برخی از اصحاب رسانه هم که بی‌توجه به جایگاه اجتماعی خود سعی در گرفتن عکس یادگاری با ژاوی داشتند که رفتار آنها نیز درست نبود. بی‌تعارف می‌توان گفت با صحنه‌هایی روبه‌رو شدیم که هرگز در شأن برخی از همکاران نبود گرچه گرفتن عکس با ستاره‌ها کار نادرستی نیست و اصحاب رسانه هم حق دارند از خود و ستاره‌های فوتبال دنیا عکس‌هایی به یادگار داشته باشند اما چگونگی و شکل این کار مهم است که برای برخی از همکاران ظاهرا این موضوع هیچ اهمیتی نداشت و فقط می‌کوشیدند عکسی با این بازیکن داشته باشند تا شاید آنها نیز لایک‌های بیشتری در صفحات مجازی خود بگیرند.
بی‌نظمی‌ها تا جایی پیش رفته بود که برخی به هنگام تمرین ژاوی با هم‌تیمی‌هایش از او طلب گرفتن عکس یادگاری داشتند که طبیعتا چنین درخواست‌هایی با پاسخ‌های منفی مواجه می‌شود چون هیچ بازیکنی حاضر نیست نظم تمرینی تیمش را به خاطر گرفتن عکس یادگاری بر هم بزند. چنین رفتارهایی در گذشته هم رخ داده بود. از یاد نمی‌بریم وقتی را که ستاره‌های تیم آث‌میلان برای انجام بازی نمادین به ایران آمدند و اوضاع به حدی وخیم بود که یکی از بازیکنان پرسپولیس برای گرفتن پیراهن مالدینی باکفش از روی پای دیگر هم‌تیمی‌هایش رد می‌شد و حتی پیراهن عرق کرده ستاره آث‌میلان را در آن شرایط به تن کرده بود.
چنین رفتارهایی بی‌تردید خاطره بدهی از فرهنگ و تمدن ایرانی‌ها در ذهن خارجی‌ها باقی می‌گذارد و موجب ذهنیت‌های منفی از کشورمان می‌شود. باید در این زمینه همه دست به دست هم بدهیم و فضای مناسب‌تری را به وجود آوریم. بدون شک اگر هواداران رعایت حال میهمان‌های خارجی را بکنند و لیدرها نیز به جای گرفتن عکس یادگاری به تشویق این بازیکنان بپردازند و اصحاب رسانه نیز عکس و خبرهای مربوطه را ثبت کنند و در واقع هر کسی جای خودش عمل کند فضای ذهنی مطلوب‌تری برای بازیکنان بزرگ خارجی به وجود می‌آید و آنها با خاطره‌ای خوش ایران را ترک می‌کنند.
سلام پرواز
سلام پرواز ۲
ارسال نظر
تبلیغات
رپرتاژ تریبون
جدیدترین اخبار
دیگران چه می‌خوانند؟
پرطرفدارترین