اصفهان آهن ۱
آهن ملل
ایرانسیل
ایرانسیل موبایل
کد خبر: ۷۲۲۳۹

تیم ملی بانوان کاراته و کاتا نیازمند تحولی جدی

بابررسی نتایج تیم ملی کاراته بانوان در جام بیست و سوم جهان می‌توان منتظر تغییر و تحول در کادرفنی این تیم باشیم که مسبب شکست بانوان کاراته در جهانی اتریش شدند.
۰۴:۲۵ - ۱۹ بهمن ۱۳۹۵
وانانیوز|  مسابقات انتخابی تیم ملی بانوان کاراته در حالی امروز(سه شنبه) در سالن شهید کبکانیان به پایان می رسد که تاتامی انتخابی مجددا در شهر رشت پهن شد تا کاراته‌کاهای گروه مردان برای راهیابی به اردوی تیم ملی به مصاف هم بروند که کاراته در سال آینده چند رویداد مهم پیش رو دارد.
 
تیم ملی بانوان و مردان کاراته در شرایطی خود را برای مسابقات سال آینده ( بازی‌های کشورهای اسلامی در باکو و قهرمانی آسیا در قزاقستان) آماده می کنند که این دو بخش در مسابقات جهانی 2016 اتریش کارنامه متفاوتی داشتند. تیم ملی کاراته در مجموع سوم جهان شد و در کومیته تیمی هم موفق به کسب مدال طلا شد، اما کاراته هرچه در گروه مردان موفق بود؛ در گروه بانوان بلعکس مردان نتیجه کسب کرد. این در حالی است که کاراته بانوان، در رقابت های جهانی 2014 آلمان اولین حضور خود را در تاتامی سنگین و نفس‌گیر جهان امتحان می‌کردند و با تیمی جوان یک نقره و یک برنز کسب کردند، اما درست 2 سال بعد و در رقابت های جهانی 2016، در حالی که به اندوخته های این تیم هم اضافه شده بود تنها با یک مدال برنز از اتریش به ایران بازگشت.

پس از بازگشت تیم از رقابت های جهانی و در حالیکه فشارها برای برگزاری هرچه زودتر انتخابات بر روی این رشته پرافتخار و البته پرحاشیه آوار بود، طباطبایی سرپرست وقت فدراسیون کاراته از بررسی عوامل و چگونگی نتایج ضعیف بانوان خبر دارد. هر چند مشخص نشد که آیا این وعده عملی شد یا خیر؟

اگر فدراسیون طباطبایی؛ علل و عوامل نتایج ضعیف بانوان را بررسی کرده است که باید آن را اعلام کرد و اگر نه، فدراسیون فرجی باید هرچه زودتر دست به کار شود و کاراته بانوان را نجات دهد.

کاراته المپیکی شده است و با توجه به پتانسیل موجود در این رشته قطعا می توان به مدال آوری ‌اش در گروه بانوان خوش بین بود. البته شرط مسلم برای رسیدن به مدال المپیک آن است که فدراسیون کاراته توجه داشته باشد که بانوان این رشته نباید به چند نفر خاص اتکا کند و گردش نخبگان در این گروه آنقدر زیاد باشد که با گزینش هوشمندانه و شفاف بتوان از تک محوری جلوگیری کرد تا کاراته بانوان در تمامی بخش‌ها پا به پای مردان برای ایران موفق به کسب مدال شود.
 
فدراسیون کاراته در حالی به سید شهرام هروی سرمربی تیم ملی بزرگسالان برای ادامه همکاری چراغ سبز نشان داد که انصافا او کارنامه قابل دفاعی دارد، اما این فدراسیون هنوز در خصوص کادر فنی تیم ملی بانوان تصمیم گیری نکرده است. تردیدی نیست که با بررسی نتایج حاصله تیم ملی بانوان در جام بیست و سوم جهان می توان منتظر تغییر و تحولی در کادر فنی این تیم باشیم که مسبب شکست بانوان کاراته در جهانی اتریش شدند.
 
اما دیگر نکته‌ای که قابل توجه و بحث است. مشهود بودن عدم موفقیت کاتای ایران است. هر چند کاراته ایران با داشتن قهرمانانی چون فرید حقیقی و مهسا افسانه در کاتای انفرادی در مسابقات جهانی 2012 فرانسه و 2014 آلمان تا نزدیکی مدال پیش رفتند اما ایران همیشه در حسرت مدال جهانی کاتا در این رده مانده است. مشکلات در کاتا به قدری حاد است که نوجوانان و جوانان این رشته هم در مسابقات قهرمانی آسیا 2016 اندونزی بدترین نتیجه تاریخ را کسب کردند تا معلوم شود به رغم شعارهای پرطمطراق، خروجی کار در کاتا تقریبا صفر بوده است.

فدراسیون محمد صادق فرجی حالا 4 سال تا رسیدن به بازی های المپیک 2020 توکیو فرصت دارد اما در این بین باید توجه داشت که حضوری موفق در بازی های کشورهای اسلامی، قهرمانی آسیا، قهرمانی جهان و کاراته وان‌ها برای کسب امتیاز در رنکینگ و کسب سهمیه المپیک بسیار حائز اهمیت است؛ پس باید از همین امروز مشکلات و ضعف ها را بررسی کرد تا با حضوری موفق در تمامی مسابقات پیش رو، برداشت اصلی خانواده کاراته با مدال های خوش رنگ برای ایران در المپیک توکیو همراه شود.


انتهای پیام/ک
منبع: فارس
سلام پرواز
سلام پرواز ۲
برچسب ها: کاراته تیم ملی
ارسال نظر
رپرتاژ تریبون
تبلیغات
جدیدترین اخبار
دیگران چه می‌خوانند؟
پرطرفدارترین