اصفهان آهن ۱
آهن ملل
مرکز آهن
ایرانسیل
ایرانسیل موبایل
کد خبر: ۵۳۲۵۷

مقایسه موتورهای گلزنی فوتبال تبریز

دو مهاجم برزیلی شاغل در فوتبال تبریز رقابت نزدیک و فشرده ای را برای درخشش در ترکیب تیم های خود و شاید آقای گلی دارند.
۱۱:۴۰ - ۲۸ مهر ۱۳۹۵
وانانیوز| در روزهایی که بازار حضور بازیکنان برزیلی در تیم های لیگ برتری داغ است، برخی از آنها بیشتر در چشم هستند؛ نفراتی که سال های بیشتری است در ایران حضور دارند و به واسطه کارنامه گذشته شان همچنان در لیگ برتر ایران توپ می زنند. البته طبیعی است که بالا رفتن سن سبب شده آنها نیز کارآیی گذشته را نداشته باشند و نتوانند در کورس آقای گل آنچنان که باید مانند گذشته بدرخشند.
لوسیانو پریرا و لوسیانو ادینیو دو برزیلی شناخته شده فوتبال ایران هستند که لیگ شانزدهم هردو در شهر تبریز و در تیم های گسترش فولاد و تراکتورسازی توپ می زنند. پریرا و ادینیو به واسطه پست بازی شان(مهاجم هدف) معمولا در سال های گذشته با یکدیگر مقایسه شده اند و امسال که هردو به شهر تبریز رفته اند، این قیاس معنای بهتری پیدا کرده است. رقابت شیمبا و ادینیو فعلا در لیگ شانزدهم به سود پریرا است؛ هرچند که 22 بازی دیگر از مسابقات لیگ برتر باقی مانده و چه بسا شرایط تغییر کند.


ادینیو؛ رفت و برگشت های مداوم


وقتی 8 سال پیش باشگاه مس کرمان دست روی یک مهاجم برزیلی گذاشت، خیلی ها تصور کردند او هم یکی مانند دی کارمویی است که در پرسپولیس یک گل به زور به ثمر رساند. شاید آن زمان کسی باور نمی کرد بازیکنان خوب برزیلی حاضر به بازی در ایران شوند. ادینیو اما از قضا مهاجم خوبی بود. او در ترکیب مس کرمان آنقدر درخشید که سال های زیادی پیراهن این تیم را برتن کرد. ادینیو از سال 2008 تا 2011 103 بازی برای مس کرمان به ثمر رساند که حاصل این مسابقات ثبت 47 گل بود. عملکرد خوبی ادینیو در این 3 سال باعث شد تیم های اماراتی به سراغش بیایند و او به تیم الشارجه بپیوندد. ادینیو در امارات هم خوش درخشید و به نظر می رسد مانند اکثر بازیکنان توانمند خارجی که از فوتبال ایران رفتند و دیگر برنگشتند او را در کشورمان نمی بینیم اما دوباره برگشت و با پیراهن مس کرمان به میدان رفت. 28 بازی و 8 گل حاصل بازگشت مجدد او بود. در دوره سرمربیگری رسول خطیبی در تراکتورسازی این مهاجم برزیلی در شرایطی که خواهان هایی مانند استقلال داشت، پیراهن سرخ تیم تبریزی را پوشید. انتقادهایی که از حضورش می شد بی اندازه بود اما او از همان ابتدا با عملکردی درخشان پاسخ اعتماد مربیان را داد. بازی‌های درخشان و گلزنی‌های مداوم ادینیو را در تبریز جزو محبوب ترین ها قرار داد. به ثمر رساندن 20 گل در 30 بازی برای تراکتورسازی و کسب عنوان آقای گلی از او یک فوق ستاره محبوب ساخت. همین نمایش خوب دوباره پیشنهادهای عربی برایش در پی داشت. ادینیو دوباره ایران را ترک کرد اما یکسال دوری از ایران به او نساخت و نتوانست در قطری کار خاصی از پیش ببرد. او امسال دوباره برگشت با امیدهای تکرار روزهای خوب گذشته؛ حالا اما ادینیو هیچ اثری از روزهای خوب گذشته ندارد. او در 8 بازی گذشته فقط دو گل برای تراکتورسازی به ثمر رسانده است.


لوسیانو پریرا؛ بدشانسی


لوسیانو پریرا با پیراهن فولاد به فوتبالدوستان ایرانی معرفی شد. سال 2012 وقتی باشگاه فولاد دنبال مهاجم خارجی می گشت، دست روی پسری گذاشت که پدرش از کودکی نام او را به خاطر شباهت به شخصیت کارتونی شیرشاه «شیمبا» گذاشته بود. شیمبا در دو سال در 55 بازی برای فولاد به میدان رفت و 21 گل به ثمر رساند. پس از قهرمانی با فولاد، به سپاهان رفت و در مجموع 39 بازی برای این تیم انجام داد که حاصلش 15 گل زده بود. البته پریرا در سپاهان دچار یک بدشانسی بزرگ شد. تخلف نقل و انتقالاتی در حضور او در سپاهان باعث شد تا نتواند تعداد زیادی از بازی های لیگ پانزدهم را برای سپاهان به میدان برود. شیمبا که حدود یک فصل دور از فوتبال بود امسال به گسترش فولاد پیوسته؛ او در 8 بازی گذشته 3 گل زده اما موقعیت هایی بالغ از 10 فرصت گلزنی را از دست داده است.


مقایسه آماری

 

در مقایسه عملکرد چند ساله ادینیو و شیمبا در سال های حضور در ایران از نظر تعداد گلزنی ادینیو شرایط بهتری دارد. مهاجم برزیلی تراکتورسازی در فوتبال ایران 169 بار به میدان رفته و در مجموع 77 گل به ثمر رسانده است. میانگین 48 صدم گل در هر بازی برای ادینیو آمار بدی به حساب نمی آید. شیمبا اما در مجموع 102 بار پیراهن تیم های ایرانی را برتن کرده و 39 بار پایش به گلزنی باز شده است که میانگین  38 صدم گل در هر بازی برایش ثبت می شود. از سوی دیگر ادینیو اصولا مهاجم چارچوب شناس تری است. او در سال های گذشته نشان داده از معدود موقعیت هایی هم که نصیبش می شود به نحو احسن استفاده می کند و کمتر ضرباتش به خارج از چارچوب می رود. در شرایطی که شیمبا معمولا ضربه های محکم و اما غیر دقیق است. یعنی اگر توپ هایش در چارچوب باشد، خیلی کم پیش می آید که دروازه بان مهارش کند اما اکثر ضربه هایش به بیرون از دروازه نواخته می شود. بی تردید این دو مهاجم برزیلی جزو بهترین بازیکنانی هستند که در فوتبال ایران حضور دارند اما پست حساس شان باعث می شود تا بیشتر به آنها توجه شود تا خارجی های دیگری که در ایران حضور دارند.


شرایط کنونی


شاید لیگ شانزدهم فرصت مناسبی برای شیمبا باشد تا بتواند عملکرد آماری اش را نسبت به ادینیو بهبود بخشد. مهاجم تراکتورسازی به گواه صحبت های امیر قلعه نویی شرایط بدنی خوبی ندارد و افت فاحشی نسبت به گذشته داشته است. ادینیو که اول فصل صحبت از خداحافظی در فوتبال ایران در سال های آینده می کرد و خودش را آقای گل می دانست، حالا از کورس آقای گلی که عقب مانده هیچ، عملکردش به قدری ضعیف بوده که سرمربی تراکتور نیز او را به صورت فیکس به میدان نمی‌فرستد. از سوی دیگر شیمبا مورد حمایت کامل فراز کمالوند قرار دارد. او حتی اگر در بازی های قبلی موقعیت های بسیاری را نیز از دست بدهد، در بازی بعد به صورت فیکس بازی می کند و آنقدر مورد اعتماد واقع می شود که بتواند برای تیمش موثر واقع شود. شیمبا که بعد از دوری طولانی مدت به فوتبال برگشته کم کم به روزهای خوبش برمی گردد و در بازی اخیر با پدیده نیز نمایش خوبی داشت. البته ادینیو نیز فرصت مناسبی در اختیار دارد تا خودش را بازسازی کرده و دوباره به همان مهاجمی تبدیل شود که تبریزی ها انتظار دارند.

سلام پرواز
سلام پرواز ۲
ارسال نظر
مرکز آهن
رپرتاژ تریبون
تبلیغات
جدیدترین اخبار
دیگران چه می‌خوانند؟
پرطرفدارترین