اصفهان آهن ۱
آهن ملل
مرکز آهن
ایرانسیل
ایرانسیل موبایل
کد خبر: ۵۲۸۵۶

اموال اسطوره پرسپوليس به حراج مى رود؟

پیوند خوردن فوتبال با ماجرای واردات «برنج» از آن دست اتفاقات عجیب و غریب است که شاید فقط در فوتبال ایرانی بشود نمونه‌های مشابه آن را یافت...
۱۵:۱۴ - ۲۶ مهر ۱۳۹۵
وانانیوز| پیوند خوردن فوتبال با ماجرای واردات «برنج» از آن دست اتفاقات عجیب و غریب است که شاید فقط در فوتبال ایرانی بشود نمونه‌های مشابه آن را یافت. چند روزی هست که در بسیاری از سایت‌های خبری و رسانه‌های مکتوب از دردسرهای فرزند یکی از نمادهای فوتبال ایران در پی متضرر شدن در یک معامله کلان گفته می‌شود و این در حالی است که اگر خاطرتان باشد قریب به دوماه قبل در همشهری‌ورزشی گزارشی منتشر کرده و بخش‌هایی از این ماجرا را توضیح داده بودیم.
  • جای تو همین‌جا بود پسر
حالا دیگر عملا نام محمد پروین در ماجرای خرید و فروش برنج در بسیاری از رسانه‌ها به صراحت آورده می‌شود؛ فرزند علی پروین. محمد، به گفته خیلی‌ها می‌توانست آینده‌ای درخشان در فوتبال داشته باشد. پدری با مشخصه‌های علی پروین و خانواده‌ای که بهتر از هر خانواده دیگر می‌توانند او را در مسیر یك زندگی حرفه‌ای هدایت و حمایت کنند، بهترین فرصت‌ها برای محمد بودند تا نام پدر را زنده نگه دارد. او اما مقارن با خداحافظی‌اش از دنیای حرفه‌ای فوتبال به مجله همشهری تماشاگر گفت که اتفاقا همین پسر پروین بودن باعث شد که بسیاری از مشکلات بر سرش هوار شده و جلوی پیشرفتش را بگیرد. چراکه دشمنان پروین وقتی زورشان به او نرسید، تسویه‌حساب با پسر او را بهترین گزینه پیش روی می‌دیدند. محمد فوتبال را کنار گذاشت و به حوزه تولید نان صنعتی وارد شد. خیلی‌ها می‌گفتند پسر پروین نانوا شده اما حتما شما هم تصدیق می‌کنید که بین نانوایی و شاطری با مدیریت و اداره یک مجتمع حرفه‌ای تولید نان‌های صنعتی تفاوت‌های بسیار است.
  • نون تو برنج بود؟
ماجراهای محمد اما از جایی شروع شد که شرکت بازرگانی دولتی ایران اواخر سال۱۳۹۳ اقدام به فروش ترهینی برنج به چند شرکت کرد و یکی از شرکت‌های خریدار به نام «ر.س.ا» متعلق به محمد پروین بود. درواقع او برای فعالیت در عرصه صنایع غذایی باید چنین شرکتی را ثبت می‌کرد. در این میان وسوسه انجام یك معامله بزرگ چیزی نبود که محمد بتواند ساده آن را کنار بگذارد. پسر پروین بودن او را به شنیدن عدد و رقم‌های درشت عادت داده بود. او قریب به ۲۰میلیارد تومان برنج از شرکت بازرگانی دولتی ایران خریداری کرد. خریدی که ضمانت آن یک وثیقه ملکی -با ارزشی بالاتر از مبلغ کالای دریافت‌شده- و موعد بازپرداخت آن هم ۶ماه بود. به زبان ساده‌تر محمد می‌بایست ظرف ۶ماه برنج‌ها را توزیع کرده، عوایدش را جمع کرده و بدهی‌اش به شرکت را که با احتساب سود مقرر حدود ۲۵میلیارد تومان می‌شد بازمی‌گرداند. اتفاقی که به گفته معاون این شرکت در موعد مقرر نیفتاد و دوبار تمدید مهلت هم افاقه نکرد.
  • پدر همیشه پدر است
این مثل را حتما بارها شنیده‌اید که بچه‌ها همیشه بچه پدرومادرشان هستند، حتی اگر موی سپید کنند. پروین نمونه بارز چنین پدرهایی است. در همان گزارش پیشین همشهری هم نوشته بودیم که طی ۴۰سال گذشته معمولا یکی از سخت‌ترین کارها برای مدیران وقت ورزش کشور مجاب کردن او برای حضور در مراسم رسمی مربوط به مسئولین دولتی و سیاسی بوده است. پدر محمد اما طی ماه‌های اخیر برای رفع مشکل پسرش پاشنه‌ها را بالا کشیده و به جاهایی رفته که به قول دور و بری‌هایش ۱۰۰سال نمی‌رفته. او مدتی قبل به‌واسطه همین حس پدری که خصوصا بعد از بروز مشکلات برای محمد در عرصه فوتبال حرفه‌ای پیش آمده بود، گفت: «محمد کار اقتصادی می‌کند و می‌دانم که کار اشتباه انجام نمی‌دهد. اگر بدهی هم وجود داشته باشد مثل کوه پشت او هستم.» ظاهرا یکی از استدلال‌های محمد برای تاخیر در تسویه‌حساب با شرکت دولتی بازرگانی، نامرغوب یا تاریخ مصرف گذشته بودن برنج‌ها بوده است. استدلالی که پروین به استناد آن می‌خواهد فرصتی برای محمد پدید بیاورد چراکه محمد نه‌تنها در این ماجرا عایدی نداشته که تا به الان قریب به ۶میلیارد تومان هم متضرر شده است. چندی قبل یک مقام آگاه هم در گفت‌و‌گو با فارس مدعی شده بود: «برنجی که توسط شرکت بازرگانی دولتی به پسر اسطوره فوتبال فروخته شد، برنج نازگل 1121 بوده که این برنج از نوع نامرغوب 1121 محسوب می‌شود و فرد خریدار در زمان تحویل کالا از شرکت، از عدم مرغوبیت کالای تحویلی مطلع نبوده است.» به گفته این مقام آگاه قیمت عرضه هر کیلوگرم برنج به فرد مذکور 5/3467ریال بوده در حالی که به دلیل رکود بازار و بی‌کیفیتی محصول، قیمت هر کیلوگرم از برنج تحویلی به پسر اسطوره فوتبال در زمان تحویل یعنی ماه‌های آخر سال93 در بازار فقط 2500تومان بوده و او به ناچار دچار زیان هنگفتی می‌شود. هرچند شرکت بازرگانی این استدلال را نپذیرفته و مدیرعامل آن در گفت‌وگویی تصریح کرده که: «محموله‌های برنج فروخته‌شده به این فوتبالیست و دیگر مشتریان که در سال۱۳۹۳ انجام شده هیچ مشکلی از نظر سلامت، کیفیت و تاریخ مصرف در هنگام معامله نداشته‌اند و مسائلی که در این زمینه مطرح شده، از پایه و اساس درست نیست و تنها بهانه‌ای برای نپرداختن بدهی‌ دولت است.»
  • قیمت‌گذاری و حراج خانه پروین؟
روز گذشته خبری در رسانه‌ها مبنی بر قیمت‌گذاری خانه پروین منتشر شد. اتفاقی که می‌تواند مقدمه‌ای برای به حراج گذاشتن این خانه باشد. خانه‌ای در محدوده شهرداری لواسانات که پروین سال‌هاست در آن سکنی گزیده و حسینیه‌اش را هم در طبقه زیرین آن برپا کرده است. خبر فوق این‌طور بود که نشان می‌داد وثیقه رهنی معامله برنج‌ها نه منزل محمد که خانه و کاشانه علی پروین بوده است. این خبری نگران‌کننده برای علاقه‌مندان او به‌شمار می‌آمد چراکه سلطان پرسپولیسی‌ها لاقل بابت اینکه به‌واسطه شم اقتصادی‌اش زندگی آبرومند و روبه‌راهی دارد همیشه مثال بوده است. بعد از انتشار این خبر خیلی‌ها با یادآوری زندگی سخت پیشکسوتانی مانند اکبر افتخاری -که باوجود کهولت سن و بیماری با مسافرکشی روزگار می‌گذراند- این سوال را مطرح می‌کردند که آیا پروین نتیجه سال‌ها حضور و نقش‌آفرینی‌اش در فوتبال ایرانی را باید این‌طور از کف بدهد و در این سن و سال بی‌سرپناه شود؟ پروین اما پاسخی کوتاه به این خبر داد و گفت: «نه‌، این‌طور نیست. ما اقداماتی انجام داده‌ایم و این مشکل در حال برطرف شدن است.» حرفی که امیدواریم خیلی زود به حقیقت بپیوندد، چراکه قطعا نه کسی راضی است در میانه این مجادله بیت‌المال تضییع شود و نه کسی می‌پسندد که چهره‌ای دوست‌داشتنی همچون پروین چنین درگیر ماجرایی شود که شایسته شأن و شخصیت او نیست.
سلام پرواز
سلام پرواز ۲
ارسال نظر
مرکز آهن
رپرتاژ تریبون
تبلیغات
جدیدترین اخبار
دیگران چه می‌خوانند؟
پرطرفدارترین