اصفهان آهن ۱
آهن ملل
ایرانسیل
ایرانسیل موبایل
افشار سلیمانی در گفت‌وگو با ایلنا:

حضور واگنر در نیجر را باید هدف قرار دادن منافع غرب توسط مسکو دانست/ احتمال ورود نظامی غرب علیه کودتاچیان

کارشناس مسائل روسیه گفت: اگر ایالات متحده و فرانسه و حتی سایر اعضای ناتو منافع خود در نیجر را در خطر ببینند احتمال دارد که به صورت نظامی به این پرونده ورود کنند.
۱۳:۰۳ - ۱۷ مرداد ۱۴۰۲
وانانیوز|

«افشار سلیمانی» کارشناس مسائل روسیه با اشاره به افتتاح رسمی دفتر واگنر در نیجر در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: ارزیابی‌ها و داده‌های موجود نشان می‌دهد که کودتای انجام‌شده در نیجر تا حد زیادی از سوی روسیه مشاوره داده شده بود و به نوعی باید گفت که مسکو در این واقعه با کودتاچیان نیجر همراه بوده است. حالا هم با گذشت چند روز از اعلام بازداشت رئیس جمهور این کشور و همزمان با بسته شدن حریم هوایی از سوی نظامیان نیجر، شاهد آن هستیم که رسانه‌های روسیه از افتتاح دفتر واگنر در این کشور خبر دادند. مولفه‌های کنونی به خوبی نشان می‌دهد که واگنر از قدیم‌الایام در آفریقا حضور داشته و در آنجا فعال بوده و به همین دلیل حالا وضعیت به سمتی رفته است که بخشی از واگنر به صورت علنی در نیجر مستقر شده‌اند.

وی ادامه داد: اینکه چرا روسیه واگنر را در نیجر مستقر کرده و حتی به صورت علنی خبر از افتتاح دفتر این جریان در کشور مذکور داده است دلایل زیادی دارد. نخستین علت آن را باید پرونده اوکراین و جدال مسکو با غرب دانست؛ چراکه نیجر حوزه نفوذ سنتی فرانسه به حساب می‌آید و علاوه بر پاریس، ایتالیا، بریتانیا و حتی ایالات متحده هم در این کشور برای خود منافعی را مشخص کردند و به همین دلیل روسیه در پاسخ به حمایت‌های سیاسی و تسلیحاتی غرب از اوکراین، صراحتاً منافع فرانسه و سایر کشورهای دخیل در پرونده اوکراین را در نیجر مورد هدف قرار داده است و با کودتایی که در این کشور از سوی نظامیان آن انجام شده پیام مستقیم خود را به غرب مخابره کرد. دلیل دیگر حضور و نفوذ روسیه در نیجر را هم باید بحث وجود اورانیوم در این کشور دانست که فرانسه و سایر کشورهای غربی نسبت به آن حساس هستند.

سفیر پیشین ایران در جمهوری آذربایجان تصریح کرد: با عنایت به این مؤلفه‌ها باید بگویم که روسیه با اجرای چنین سناریویی در نیجر به دنبال درگیر کردن فرانسه و سایر کشورهای غربی در قاره آفریقا است و حالا با اعلام حضور علنی واگنر، این تقابل شکل گسترده‌تری به خود خواهد گرفت. تمامی اقدامات روسیه و اعلام حضور واگنر در نیجر در حالی انجام می‌شود که دولت‌های غربی اعلام کرده بودند در اسرع وقت باید محمد بازوم، رئیس جمهور تحت بازداشت نیجر آزاد شود اما می‌بینیم که نظامیان این کشور هیچ اقدامی در این راستا انجام ندادند. این در حالیست که مجموعه غرب هم به دنبال آن است که به هر ترتیب نیجر را از دست ندهد و منافع خود را با چنگ و دندان حفظ کند و بر همین اساس معتقدم حضور واگنر در نیجر را باید تهدید منافع فرانسه و سایر شرکای اروپایی و غربی آن بدانیم.

وی افزود: اینکه در این کشور طی روزهای آینده چه اتفاقی خواهد افتاد، مشخص نیست اما به نظرم اگر ایالات متحده و فرانسه و حتی سایر اعضای ناتو منافع خود در نیجر را در خطر ببینند احتمال دارد که به صورت نظامی به این پرونده ورود کنند که آنوقت اوضاع این پرونده به شدت پیچیده خواهد شد. نکته‌ای که در این میان باید مورد اشاره قرار بگیرد وضعیت روسیه در پرونده‌هایی مانند اوکراین و حتی نیجر است. واقعیت این است که ماجراجویی مسکو در آفریقا آن هم در زمانی که در زیر گوشش یعنی در اوکراین با مشکلات زیادی از حیث نظامی و سیاسی روبرو است، میتواند برای کرملین هزینه‌های گزافی داشته باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: به وضوح دیدیم که واگنر در اوکراین با مشکلات زیادی روبه‌رو شد و حالا همین جریان به دستور مسکو وارد پرونده نیجر شده و به صورت علنی اعلام حضور کرده است. به همین دلیل حضور واگنر در آفریقا و نیجر معلوم نیست که در طول ماه‌های آینده قرار است چه منافعی را برای مسکو تامین کند و به همین دلیل ما شاهد یک فضای به هم ریخته و فرسایشی در پرونده اوکراین هستیم. حالا روسیه هم می‌خواهد دامنه این منازعه را به سایر حوزه‌هایی که غرب در آنجا منافع دارد بکشاند.

انتهای پیام/
سلام پرواز
سلام پرواز ۲
ارسال نظر
رپرتاژ تریبون
تبلیغات
جدیدترین اخبار
دیگران چه می‌خوانند؟
پرطرفدارترین