اصفهان آهن ۱
آهن ملل
مرکز آهن
ایرانسیل
ایرانسیل موبایل
کد خبر: ۴۲۸۳۸

تکـل جـواد روی جـواد

«درگیری چهره سرشناس سینمایی با کاپیتان سابق تیم ملی فوتبال»... این توضیح آن‌قدر عامه‌پسند و تحریک‌کننده بود که نامه سرگشاده سیدجواد هاشمی‌ خطاب به جوادنکونام بلافاصله به یکی از داغ‌ترین موضوعات شبکه‌های مجازی تبدیل شود. نامه‌ای که لحن تند و صریح آن، واکنش‌های بسیاری برانگیخت...
۱۴:۴۹ - ۰۷ شهريور ۱۳۹۵
وانانیوز| «درگیری چهره سرشناس سینمایی با کاپیتان سابق تیم ملی فوتبال»... این توضیح آن‌قدر عامه‌پسند و تحریک‌کننده بود که نامه سرگشاده سیدجواد هاشمی‌ خطاب به جوادنکونام بلافاصله به یکی از داغ‌ترین موضوعات شبکه‌های مجازی تبدیل شود. نامه‌ای که لحن تند و صریح آن، واکنش‌های بسیاری برانگیخت. واکنش‌هایی گاه به‌شدت علیه بازیگر ارزشی سینما و تلویزیون و گاهی هم علیه کاپیتان نکو.
   رودرروی هم نمی‌ایستند
اهالی ورزش و سینما یعنی دوگروهی که معمولا از بیشترین حجم توجه افکار عمومی برخوردارند، کمتر تن به مجادله‌های رودررو می‌دهند. به نظر می‌رسد این یک توافق نانوشته باشد. بر همین اساس است که طی سال‌های اخیر هرچه میان خود سینمایی‌ها یا خود ورزشی‌ها، موضوعات اختلاف‌های علنی وجود دارد اما انگشت‌شمار می‌توان نمونه‌ای از رویارویی کسانی از این دو گروه برابر یکدیگر را دید. به همین دلیل است که انتقادهای خداداد عزیزی از بازیگری که برای شرکت در یک بازی خیریه طلب پول کرده بود، چندسال قبل بمب خبری بزرگی به حساب می‌آمد. خداداد که بانی برگزاری این بازی در مشهد مقدس بود به خبرگزاری‌ها گفت: «چهره‌ای به بزرگی علی دایی برای این بازی تمام کار و زندگی‌اش را رها کرده و حتی حاضر نشده هزینه بلیت هواپیمایش را از ما بگیرد آن‌وقت آقای [...] با دوبار جلوی دوربین رفتن می‌گوید که برای حضور در این بازی فلان‌قدر پول به حسابم بریزید. غیر از این مورد، واکنش سهراب بختیاری‌زاده به مصاحبه بهزاد فراهانی با مجله تماشاگر (سلف همین همشهری‌ورزشی خودمان)، لفظ تند عابدزاده خطاب به محسن تنابنده در یکی از بازی‌های قبلی تیم هنرمندان و نهایتا ماجراهای علی دایی و سامان گوران- اگر گوران را سینمایی هم حساب کنیم- را می‌توان مثال آورد.
  جواد نیامد، تماشاگری نبود
دیدار ستارگان فوتبال ایران و لالیگا قرار بود تحت عنوان بازی خداحافظی جواد نکونام برگزار شود. دیداری که باشگاه هنرمندان آن را برنامه‌ریزی کرده بود و برگزارکنندگان گمان می‌کردند بتواند ورزشگاه آزادی را مملو از جمعیت کند. محاسبات اما وقتی به هم خورد که جواد نکونام به میدان نیامد، وقتی که فرهاد مجیدی و علی دایی هم ترجیح دادند در آن حضور نداشته باشند. در این میان حتی نام‌های بزرگی مثل پروین و کریمی‌ هم نتوانستند حال سکوهای خالی را عوض کنند و نهایتا پروژه به شکست کامل انجامید. کار حسین یاریار -بنابر ادعای سیدجواد هاشمی- به بیمارستان کشید و ستاره‌های لالیگا هم با انبوهی از تکه‌های سنگین کلامی، ناراحتی‌شان را بابت بی‌برنامگی‌ها از یک‌سو، خلوتی ورزشگاه از دیگر سو و غیبت جواد نکونام ابراز کردند. همه اینها برای آنکه جواد هاشمی ‌دست به قلم شود و یکی از تندترین مجادله‌ها میان اهالی سینما و ورزش را کلید بزند کفایت می‌کرد.
  چی بود اسمش؟ نکو چی‌چی؟
جواد سینما نامه‌اش خطاب به جواد فوتبال را این‌گونه آغاز می‌کند: «جناب آقای جواد نکونام به خودتان بد کردید... نه از آن بابت که مصاحبه کردید و بدون تحقیق، سابقه تیم هنرمندان را زیر سوال بردید، و نه به دلیل پراندن اسپانسرها و بدهکاری مجدد باشگاه حسین یاریار را راهی بیمارستان کردید، بلکه به‌خاطر تحقیر خودتان از طرف ستاره‌های لالیگا ناراحتم، آنجا که مترجم حرف‌هایشان را برایم ترجمه می‌کرد.
کی هست این آقا؟!...
 چی بود اسمش؟ نکو چی‌چی؟!
 این آقا اگر در کشور شما اسطوره است در کشور ما هیچ‌کس نمی‌شناسدش!
آهان همون ایرانیه که توی تیم دسته پایین و ته جدولی ما بازی می‌کرد؟»
او در ادامه نامه سرگشاده‌اش خطاب به کاپیتان سابق تیم ملی می‌نویسد: «اشاره‌های زشتی که با دست و چهره تحویلتان دادند، مرا به عنوان یک ایرانی که همیشه به شما احترام می‌گذاشت خرد و خمیر کرد. بنده شما را خیلی پیگیری نمی‌کنم اما شنیدم بعد از جام‌جهانی رفتارتان گروهی از مردم را آزرده است و از محبوبیت‌تان کاسته. همین یاریار اشتباهی شما را انتخاب کرد و دیر فهمید، آنجا که شما به تک‌تک بازیکنان برای نیامدن تلفن زدید، چه کسانی که نیامدند!! نه علی کریمی، نه خداداد عزیزی، نه کریم باقری که همه از شما محبوب‌ترند، جایتان در رختکن تیم ملی خالی بود که دوستانتان که نامشان را ذکر نمی‌کنم از کار ناپسندتان با عنوان خاله‌زنکی یاد می‌کردند!... آقای نکونام عزیز با نام نکو آمدید، دوباره تلاش کنید تا نکونام بمانید، شاید چندبار عذرخواهی قدری از اسمتان را به جسمتان بازگرداند.»
  حمله ورزشی‌ها به هاشمی
نتیجه این لحن تند و بی‌سابقه جواد هاشمی، قابل پیش‌بینی بود. عموم ورزشی‌ها، ورزشی‌نویس‌ها و علاقه‌مندان ورزشی که در صفحات مجازی دستی داشتند، به سمت او حمله‌ور شدند. اقدام هاشمی‌ لااقل این منفعت را برای نکونام داشت که پس از مدت‌ها همه ورزشی‌ها را در دفاع از خودش متحد ببیند، حتی منتقدان دوآتشه‌اش را. منتقدان می‌پرسیدند که چطور جواد هاشمی‌ و دوستانش خیلی راحت به نام فعالیت خیریه، اسپانسر می‌گیرند و پخش زنده می‌شوند و اینکه چون هاشمی ‌می‌گوید در یک بازی «اسپانسر پریده»، پس راهی نیست جز تمسخر پرافتخارترین بازیکن تاریخ آسیا در لالیگا! البته بخشی از این موضع‌گیری‌ها را می‌توان در ناراحتی برخی ورزشی‌ها از ورود هنرمندان به عرصه باشگاهداری ورزشی هم قلمداد کرد. آنها می‌گویند سینما مال سینمایی‌هاست و ورزش مال ورزشی‌ها. این قرینه همان نقدی است که زمانی سینمایی‌ها به ورزشی‌ها داشتند. وقتی چهره‌هایی مثل پژمان جمشیدی، علی انصاریان یا بهروز رهبری‌فرد بازیگری کردند و دیده شدند. به‌جز این منتقدان، علی پروین و خداداد عزیزی هم مصاحبه‌های تندی داشتند و حتی یکی‌شان خواهان حضور نهادهای امنیتی به موضوع دعوت‌های اینچنینی از تیم‌ها و بازیکنان خارجی شد.
  پافشاری سیدجواد هاشمی ‌بر مواضعش
سیدجواد هاشمی ‌اما باوجود تمام این فشارها همچنان بر موضعش اصرار دارد. او چه در گفت‌وگو با برنامه صبحگاهی رسانه ملی و چه در سایر گفت‌وگوها همچنان بر گلایه‌هایش تاکید کرد و از وجود ویدیویی سخن به میان آورد که حاوی حمله‌های تند کلامی ستارگان لالیگا به جواد نکونام بوده است. او در یکی از گفت‌وگوها تصریح کرد: «جواد نکونام به اعتقاد من اشتباه بزرگی مرتکب شد که در این بازی حاضر نشد. این بازی را برای هرکس دیگری می‌گذاشتند باید با سر می‌آمد و احترام می‌گذاشت. باید از خودش بپرسیم چرا نیامد. از یک بازیکن بااخلاق مثل نکونام انتظار نداشتم که نیاید. ما هم تعجب کردیم. احساس می‌کنم بعضی وقت‌ها آن اسید فقط در زمین بالا نمی‌زند و برای برخی از دوستان بیرون زمین هم اسید بالا می‌زند.» او تاکید کرد که لزومی ‌به پس گرفتن این نامه نمی‌بیند.
  سکوت جواد نکونام
موضع کاپیتان سابق تیم ملی برابر همه این اتفاقات، لااقل تا پایان روز گذشته سکوت بود. جواد نکونام که معمولا ترجیح می‌دهد در چنین مواقعی سکوت کرده و وقتی آب‌ها از آسیاب افتاد در مصاحبه‌های مفصل همه جواب‌ها را با هم بدهد، اینجا هم به همین روش متوسل شده و نظاره‌گر موضع‌گیری‌های متفاوت نسبت به ماجراست. در این میان خیلی‌ها پیش‌بینی می‌کنند که پاسخ به نامه سیدجواد هاشمی ‌می‌تواند حاوی اشارات ریز به مسائل مالی و اقتصادی حاکم بر این دیدار دوستانه باشد. اما هر اتفاقی که در ادامه رخ دهد، نمی‌توان از خاطر برد که مجادله دو جواد یکی از بی‌سابقه‌ترین رویارویی‌های اهالی ورزش و سینما با هم طی تمام سال‌های گذشته بوده است.
  • در سکوت جواد نکونام، مسعود نکونام برادر او با انتشار دو پست اینستاگرامی به سیدجواد هاشمی پاسخ داد. مسعود در یکی از این پست‌ها با انتشار عکسی از دوران بازی برادرش در لالیگا نوشته: «همه می‌دانند که چرا جواد نیامد و بازی نکرد، مردم عاقل‌تر از این حرف‌ها هستند.» او در شرح یکی دیگر از پست‌های اینستاگرامی‌اش هم با قرار دادن تصاویر برادرش همراه با ژاوی، مسی، دی‌ماریا و رونالدو، مشخصا جواد هاشمی را «سیاهی‌لشكر» توصیف کرده و نوشته: «تا حالا این بازیکن‌ها رو از نزدیک دیدین؟ باهاشون دست دادین؟... چیزایی که برای ما خاطره است برای آقای سیاهی‌لشكر آرزوست.»
سلام پرواز
سلام پرواز ۲
ارسال نظر
مرکز آهن
رپرتاژ تریبون
تبلیغات
جدیدترین اخبار
دیگران چه می‌خوانند؟
پرطرفدارترین