اصفهان آهن ۱
آهن ملل
مرکز آهن
ایرانسیل
ایرانسیل موبایل
کد خبر: ۳۴۱۹۷

درد سر عظیم تیم ملی!

به نظر می‌رسد قرار نیست دردسرهای تیم ملی تنها به اختلاف‌های کی‌روش و منتقدانش، مشکل کیفیت لباس‌ها ولغو اردوی ارمنستان محدود شود..
۱۸:۳۶ - ۱۴ تير ۱۳۹۵
وانانیوز| به نظر می‌رسد قرار نیست دردسرهای تیم ملی تنها به اختلاف‌های کی‌روش و منتقدانش، مشکل کیفیت لباس‌هاو لغو اردوی ارمنستان محدود شود. اتفاقی که روز گذشته در برلین برای کاپیتان تیم ملی فوتبال کشورمان افتاد یک دردسر بزرگ در فاصله ۵۰روز تا نخستین بازی ما برابر قطر است. خبری که رسانه‌های آلمانی از جمله بیلد و تاگس اشپیگل منتشر کردند این بود: «کاپیتان تیم ملی ایران در آلمان به دلیل آنچه که رانندگی در حالت مستی عنوان شده توسط پلیس برلین دستگیر شد.»
  • خاطره‌های تلخ بیلد
روزنامه بیلد از جمله نشریات زرد و جنجالی و معروف دنیا به‌شمار می‌آید؛ نشریه‌ای که معمولا به اخباری مبتنی بر ارزش برخورد و درگیری اهمیت زیادی می‌دهد و به‌واسطه قطعی بودن صحت آنها هم اعتبار نسبتا قابل توجهی در میان نشریات همشکل خود دارد. اگر خاطرتان باشد بیلد یک‌دهه قبل هم با انتشار گزارشی از زندگی خصوصی یکی از لژیونرهای ایرانی شاغل در بوندس‌لیگا جنجالی بزرگ در ورزش ایران ساخته بود. به همین دلیل و با چنین سابقه‌ای از فعالیت این روزنامه بود که گزارش مندرج در آن بلافاصله در ایران بازتابی گسترده پیدا کرد. بیلد در متن گزارش خود آورده: «اشکان دژآگه، ملی‌پوش سابق آلمان و کاپیتان فعلی تیم ملی ایران بامداد امروز (یکشنبه) در حال رانندگی با خودروی بنتلی خود در جاده شونبرگ در حومه برلین توسط پلیس متوقف شد و پس از تست الکل مشخص شد که میزان الکل خون او بسیار بیشتر از حد مجاز رانندگی بوده و در نتیجه این بازیکن توسط پلیس دستگیر شد. دژآگه که در کلوپ شبانه ‌هاوانا پیروزی آلمان مقابل ایتالیا را جشن گرفته بود، ساعت8:30 صبح و در حال بازگشت به خانه توسط پلیس متوقف و گواهینامه‌اش نیز بلافاصله ضبط شد.
  • احتمال‌های جدی
گزارش بیلد اما تنها روایتی سطحی از این رویداد بوده است. پیگیری‌های همشهری‌ورزشی و گفت‌وگو با چند روزنامه‌نگار ساکن بلژیک نشان می‌دهد که پس از توقف خودروی گرانقیمت اشکان، اتفاقاتی به‌وقوع پیوسته که حل ماجرا را تا حد زیادی دشوار کرده است. اول آنکه چون قانون محدودیت سرعت در آلمان وجود ندارد، احتمال آنکه رانندگی اشکان غیرمتعادل و خطرناک تشخیص داده شده باشد، بالاست. در این حال با توجه به سرشناس بودن او، این احتمال را هم نباید از نظر دور داشت که یکی از حاضران در کلوپ شبانه که شاهد اتفاقات و در ادامه پشت فرمان نشستن اشکان بوده، پلیس را در جریان تخلف او قرار داده باشد. کلوپ شبانه «هاوانا» از جمله مراکزی است که افرادی از ملیت‌های گوناگون در آن حضور می‌یابند؛ مشخصا گردشگرانی از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس. یعنی کسانی که هم به فوتبال علاقه‌مند بوده‌اند -چراکه برای تماشای دیدار تیم‌های ایتالیا و آلمان به آن مکان رفته بودند- و هم ستاره ایرانی تیم العربی قطر را خوب می‌شناخته‌اند. این نکته را هم از نظر دور نداشته باشید که اساسا گزارش‌دهی شهروندان به پلیس اقدامی ‌بسیار متعارف و متداول در کشور آلمان است. درواقع بخش قابل توجهی از ماموریت‌های پلیس بر اساس راپورت‌های مردمی ‌به انجام می‌رسند.
  • نحوه برخورد اشکان با پلیس
تقریبا مسجل است که اشکان در ابتدای امر، از انجام تست تنفسی الکل سر باز زده و همین امر منجر به اقدام پلیس برای دستگیری او شده است. طبق قوانین کشور آلمان اگر راننده‌ای درخواست پلیس برای تست حضوری الکل را رد کند، پلیس می‌تواند اقدام به دستگیری‌اش کرده و بلافاصله او را به دادگاه منتقل کند. این سرعت عمل هم به آن دلیل است که آثار وجود الکل احتمالی از بدن فرد پاک نشود. با این اوصاف بر اساس خبری که روزنامه تاگس اشپیگل هم آن را تایید کرده، اشکان به دادگاه منتقل شده و با دستور قاضی برای انجام تست خون، تحت‌الحفظ به مرکز مربوطه منتقل می‌شود. نتیجه آزمایش اما دردسرساز است. در حالی که از سال۲۰۰۱ حداقل الکل قابل اغماض در خون رانندگان 0/5پرومیل تعیین‌شده، خون اشکان دژآگه حاوی‌ 1/7پرومیل است و این یعنی تخلفی فراتر از آنچه پیش‌بینی می‌شد؛ چراکه دادگاه‌های آلمان برای درصد الکل بین 1/1 تا 1/6پرومیل هیچ تخفیفی قائل نیستند. این سختگیری از سال۲۰۰۸ به‌واسطه بالارفتن تعداد سوانح منجر به مرگ، اعمال می‌شود.
  • مجازات چیست؟
طبعا حالا این سوال پیش می‌آید که مجازات قانونی اشکان دژآگه چیست؟ طبق قوانین جاری آلمان، قاضی پرونده می‌تواند از حبس، جریمه مالی، ابطال گواهینامه و همچنین الزام به شرکت در کلاس‌های روانشناسی و آموزشی برای تنبیه مجرمان استفاده کند. اما سطح هرکدام از این عناوین ارتباط مستقیمی ‌با میزان همراهی متهم و نحوه دفاع او یا وکیلش دارد. در این میان تنها چیزی که قطعیت دارد، بی‌تاثیر بودن شهرت یا ثروت متهم در روند صدور رأی است. طبق قوانین، برای چنین جرمی ‌امکان صدور حکم حبس تا سقف ۵سال، امکان جریمه سنگین نقدی (حداقل سه‌هزار یورو) و امکان ابطال دائم گواهینامه رانندگی وجود دارد. ضمن اینکه شرکت در کلاس‌های روانشناسی و آموزشی به صورت قطعی در حکم صادره توسط دادگاه ذکر خواهد شد؛ کلاس‌هایی که می‌توانند منجر به مدت‌ها توقف فرد مجرم در خاک آلمان شوند.
  • خوش‌شانسی بزرگ اشکان
علیرغم تمام تلخی‌های این ماجرا و نگرانی‌هایی که به نگرانی‌های قبلی‌مان در خصوص تیم ملی افزوده، باید از بابت یک خوش‌اقبالی خوشحال باشیم. اگر اشکان حین رانندگی با چنین شرایطی دچار حادثه و سانحه می‌شد، این ماجرا می‌توانست دردسری فراتر از حد تصور برای او پدید بیاورد. ضمن اینکه درگیر شدن او با پلیس هم می‌توانست یکی دیگر از اتفاقات تلخ باشد. در آن صورت شاید گذرکردن از این ماجرا تا زمانی بیش از خود جام‌جهانی روسیه به طول می‌انجامید. آنچه مشخص است، اشکان به‌جز امتناع از تست تنفسی الکل رفتاری مناسب در روند پرونده داشته و همین منجر به آن شده که قاضی دستور به بازداشت او ندهد. کاپیتان تیم ملی کشورمان مستند به تایید مدیر برنامه‌هایش حالا در منزل مسکونی خود منتظر تشکیل دادگاه است.
سلام پرواز
سلام پرواز ۲
ارسال نظر
مرکز آهن
رپرتاژ تریبون
تبلیغات
جدیدترین اخبار
دیگران چه می‌خوانند؟
پرطرفدارترین