اصفهان آهن ۱
آهن ملل
مرکز آهن
ایرانسیل
ایرانسیل موبایل
کد خبر: ۲۳۴۲۸۹

وقتی دوندگی بی‌امان یوزها، اژد‌ها را کشت!

وقتی دوندگی بی‌امان یوزها، اژد‌ها را کشت!
تیم ملی فوتبال در مرحله یک‌چهارم نهایی جام ملت‌های آسیا موفق شد از سد تیم ملی چین بگذرد.
۱۳:۴۰ - ۰۶ بهمن ۱۳۹۷
وانانیوز|

 تیم ملی فوتبال کشورمان پنج‌شنبه گذشته موفق شد با ارائه یک نمایش بی‌نقص چین را در مرحله یک چهارم نهایی جام ملت‌های آسیا با نتیجه سه بر صفر شکست دهد. شاگردان کی‌روش در این بازی از همان دقایق ابتدایی تیم برتر زمین بودند و تیمِ مارچلو لیپی معروف را زمین‌گیر کردند.

نکته جالب در این بازی تفکرات تاکتیکی کی‌روش بود. سرمربی پرتغالی تیم ملی به خوبی تیم چین را آنالیز کرده بود و می‌دانست که این تیم در عمق خط دفاع مشکلات عدیده‌ای دارد. قصد داریم نکاتی که در بازی پنج‌شنبه گذشته باعث برتری تیم کشورمان شد را بررسی کنیم.

اشتباهات فردی اژد‌ها را کشت!

شاید کمتر کسی انتظار داشت که تیمی مثل چین آنهم با در اختیار داشتن مربی بزرگی مثل لیپی به این اندازه اشتباه فردی داشته باشد. مدافعان چین به هیچ عنوان در حد و اندازه‌های جام ملت‌های آسیا و البته مرحله یک هشتم نهایی نبودند. مدافعان چین با سه اشتباه مرگبار به نوعی دست به خودکشی زدند و رویای صعود تیم‌شان به نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا را آتش زدند. اشتباهات فراوان مدافعان چین نکته‌ای بود که کی‌روش روی آن حساب ویژه‌ای باز کرده بود. کی‌روش به خوبی می‌دانست که می‌تواند روی اشتباهات فردی حساب باز کند، حتی مهاجمان تیم ملی هم به خوبی این نکته را می‌دانستند.

دوندگی رمز برتری یوز‌های ایرانی

یک بار دیگر صحنه گل اول و دوم ایران را مرور کنید، منهای اشتباهات مدافعان چین، دوندگی بی‌امان بازیکنان ایران به خصوص سردار آزمون بسیار جالب توجه بود. شاید بازی ایران و چین جزو معدود بازی‌های بود که سردار آزمون و البته مهدی طارمی به این اندازه در خط دفاعی حریف دوندگی داشتند و با این دوندگی کمر خط دفاعی حریف را شکستند. دوندگی در خط حمله تیم ملی و تحت فشار گذاشتن مدافعان حریف حلقه گم شده تیم ملی در سال‌های گذشته بود. درست مثل صحنه گل جهانبخش به عمان، یا گل سردار به ویتنام.

خط دفاع کم اشتباه

مهمترین نقطه قوت تیم ملی کشورمان در جام ملت‌های آسیا خط دفاع است. مدافعان تیم ملی، چه باتجربه و چه جوان حالا به نقطه‌ای رسیدند که می‌شود روی آنها نام مطمئن گذاشت. البته در این چند بازی گذشته مدافعان تیم ملی یکی، دو اشتباه داشته‌اند، اما در مجموع تیم ملی خط دفاع مطمئنی دارد. استفاده از سیستم چرخشی در خط دفاع به خوبی در جام ملت‌ها برای ایران کارساز بوده و در بازی با چین هم همین مسئله باعث سردرگمی چینی‌ها شده بود. حتی ورود یک مهاجم بلند قامت چینی به زمین در همان اواسط نیمه اول هم کاری از پیش نبرد و خط دفاعی ایران هم در زمین و هم روی هوا بی‌نقص بود.

بیرانوند بی‌نظیر

مهمترین فاکتور موفقیت تیم ملی تا اینجای جام ملت‌های آسیا قطعا علیرضا بیرانوند است. بیرانوند که حالا به دروازه‌بان کاملی تبدیل شده است در این سال‌ها زیر نظر برانکو و کی‌روش کار کرده و به خوبی از دانش این مربیان برای پیشرفت استفاده کرده است. بیرانوند که در بازی چین جز یک صحنه خطری دروازه‌اش را تهدید نکرد ثابت کرده تنها بازیکنی است که شاید یک‌تنه بتواند تیم ملی را به قهرمانی جام ملت‌ها برساند.

انتهای پیام/

 
منبع: میزان
سلام پرواز
سلام پرواز ۲
ارسال نظر
مرکز آهن
رپرتاژ تریبون
تبلیغات
جدیدترین اخبار
دیگران چه می‌خوانند؟
پرطرفدارترین