اصفهان آهن ۱
آهن ملل
مرکز آهن
ایرانسیل
ایرانسیل موبایل
کد خبر: ۲۲۸۰۰۸

انصاری: کارآمدی اسلام در اداره جامعه از دغدغه‌های امام (ره) بود

انصاری: کارآمدی اسلام در اداره جامعه از دغدغه‌های امام (ره) بود
یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: کارآمدی اسلام در اداره جامعه از دغدغه‌های امام (ره) بود که از آغاز و به ویژه پس از استقرار نظام اسلامی امام (ره) این دغدغه را داشتند که اسلام در نگاه‌های محدود و قالب‌های پیشین متوقف نشود و به عدم کارایی در اداره جامعه متهم نشود.
۱۸:۰۷ - ۱۳ دی ۱۳۹۷
وانانیوز|

 حجت الاسلام مجید انصاری پیش از ظهر امروز در همایش تقنین در جمهوری اسلامی و بررسی نقش مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در مجمع تشخیص مصلحت نظام و مجلس شورای اسلامی که در دانشگاه مفید قم در آستانه چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی و دومین سالگرد رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی، به همت انجمن اندیشه و قلم برگزارشد، با بیان اینکه علیرغم گذشت دو سال از رحلت مرحوم هاشمی، تخریب‌گران هنوز با همتی مضاعف تخریب خود را ادامه می‌دهند، گفت: با کمال تاسف شاهد هجمه بسیار سنگین برای تخریب نظام، امام (ره) و شخصیت‌ها و چهره‌های شاخص روحانیت نظام هستیم و متاسفانه تخریب برخی افراد که نقطه‌های اعتماد تاریخی ملت ما بودند مانند آیت الله هاشمی رفسنجانی در حوزه علمیه ما دیده شده‌ است.

وی با اشاره به منظومه فکری امام راحل و نگاه ایشان به رسالت و مسئولیت دین در اداره جامعه، افزود: کارآمدی اسلام در اداره جامعه از دغدغه‌های امام (ره) بود که از آغاز و به ویژه پس از استقرار نظام اسلامی امام (ره) این دغدغه را داشتند که اسلام در نگاه های محدود و قالب‌های پیشین متوقف نشود و به عدم کارایی در اداره جامعه متهم نشود و در این مسیر امام (ره) خود با ابتکارات فراوان در زمینه فقه پویا و با عنصر کلیدی زمان و مکان بن‌بست شکنی های فراوانی کردند.

انصاری با تاکید بر اینکه ابتدای انقلاب اصرار بر حفظ احکام اولیه از زاویه تنگ فقهی بن بستی در اداره کشور و قابلیت اسلام برای اداره جامعه ایجاد کرده بود، تصریح کرد: مرحوم هاشمی بسیار به دنبال رفع این بن بست‌ها بود که تأسیس مجمع تشخیص مصلحت نظام از دست آوردهای پیگیری‌های ایشان بود.

وی هاشمی رفسنجانی را موسس مجمع تشخیص مصلحت نظام دانست و افزود: پیگیری‌های ایشان از امام(ره) منجر به تاسیس مجمع شد و ایشان از همان ابتدا نیز به عضویت مجمع درآمدند و در دوران مدیریتی آیت الله هاشمی مجمع تشخیص مصلحت نظام در جایگاه شایسته‌ای قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه امام(ره)، مصلحت نظام را از امور مهم می دانستند به نحوی که عدم توجه به آن نظام را با خطر شکست مواجه می‌سازد، یادآور شد: برای ادامه حرکت جمهوری اسلامی اگر متوقف در پوسته ‌های گذشته شویم و انعطاف لازم را در رابطه با احکام اسلام نداشته باشیم نظام و اسلام متهم به ناکارآمدی می شود.

عضو اصلی مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه ۳۷ مورد از سیاست های کلی نظام در طول دوران ریاست مرحوم هاشمی در مجمع تصویب شد که سیاست هایی راهگشا در موضوعات مختلف است، اظهار کرد: سند چشم انداز، سیاست های کلی اصل ۴۴، سیاست های اقتصادی مقاومتی، سیاست های توزیع عادلانه آب، سیاست های جمعیت و محیط زیست از جمله سیاست گذاری‌های کلانی است که در دوران ریاست ایشان بر مجمع تصویب شد.

وی همچنین یادآور شد: در دوره ریاست مرحوم هاشمی مجمع تشخیص مصلحت نظام حدود ۲۰۰ مورد اختلاف میان مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان را مورد بررسی قرار داد که از این تعداد مجمع در ۴۰ مورد نظر شورای نگهبان و در باقی موارد نظر مجلس شورای اسلامی را تایید کرده است. 

انصاری با اظهار اینکه مقام معظم رهبری در سال ۸۴ وظیفه خود مبنی بر نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلان را با تکیه بر ماده یک اصل ۱۱۰قانون اساسی به مجمع تشخیص مصلحت نظام تفویض کردند، ادامه داد:  تغییر چهار ساله مسئولان در دولت و مجلس موجب ناپایداری قوانین کشور شده بود و به همین علت رهبری تعیین سیاست‌های کلی نظام به منظور ایجاد ثبات در قوانین کشور به عهده مجمع تشخیص مصلحت نظام گذاشت.

وی با تاکید بر این نکته که کارکرد مجمع در مواردی از سطح سیاست گذاری کلان خارج و به مرحله قانون گذاری رسیده است و باید اصلاح شود، تصریح کرد: در قانون اساسی سه کارکرد برای مجمع در نظر گرفته شده است؛ بن بست شکنی در امور اختلافی بر اساس مصلحت کشور و نظام، دادن مشورت به رهبری برای تعیین سیاست های کلی نظام و حل معضلاتی که از طریق عادی قابل حل نیست.

وی بیان کرد: عده‌ای اخیرا بدلیل اصلاحاتی که مجمع در برخی مصوبات مجلس اعمال کرده، عملکرد مجمع تشخیص مصلحت را با شبهه مواجه می‌کنند و مجمع را مجلس سنا یا شورای نگهبان دوم می‌نامند در حالیکه طبق قانون، آئین نامه مجمع تشخیص مصلحت را خود مجمع تصویب می کند و در این آئین نامه آمده است که در موارد اختلاف بین شورای نگهبان و مجلس، مجمع اگر لازم بود می‌تواند در آن مواد قانونی اختلافی بین شورای نگهبان و مجلس اصلاحاتی به عمل آورد.

انصاری صبوری مرحوم هاشمی را مثال زدنی دانست و ابراز کرد: شاخص های بالای مدیریتی از قبیل مطالعه زیاد، مشورت در موضوعات تخصصی، احترام و اعتماد به نظر کارشناسان مختلف، منصف و منطقی بودن، صبر و حوصله بسیار زیاد، میانه وری و اعتدال بسیار از صفات .بارز اخلاقی ایشان بود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا
سلام پرواز
سلام پرواز ۲
ارسال نظر
مرکز آهن
رپرتاژ تریبون۱
تبلیغات
جدیدترین اخبار
دیگران چه می‌خوانند؟
پرطرفدارترین