اصفهان آهن ۱
آهن ملل
مرکز آهن
ایرانسیل
ایرانسیل موبایل
کد خبر: ۱۲۱۲۳۵

اسماعیلی: در دولت جای یک مجموعه پژوهشی ساختارمند خالی است

اسماعیلی: در دولت جای یک مجموعه پژوهشی ساختارمند خالی است
یک عضو شورای مرکزی مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: در دولت جای یک مجموعه پژوهشی ساختارمند خالی است. یک کمیسیون یا کمیته دولتی نمی‌تواند جای چنین مجموعه ساختارمند پژوهشی را پر کند.
۱۲:۱۰ - ۲۷ آذر ۱۳۹۶
وانانیوز|

داریوش اسماعیلی در ششمین همایش ملی نقش پژوهش در فرآیند قانونگذاری، گفت: مرکز پژوهش‌های مجلس باید نقش اتاق فکر خانه ملت را بر عهده داشته باشد که البته همین‌طور است.

نماینده مردم سروستان در مجلس ادامه داد: این اتاق فکر باید در دو محور مشکلات را شناسایی و بستر رفع آنها را به وجود آورد. اول آنکه مشکلات و درخواست‌هایی که توسط دستگاه‌ها پیشنهاد داده می‌شود را بررسی و زمینه‌های پژوهشی و مطالعاتی آنها را به وجود آورد و دوم بی‌آنکه از دستگاه‌ها درخواستی برای کمک یا رفع مشکلات‌شان به این مرکز ارائه شود، این کار را انجام دهد.

وی با تاکید بر اینکه به چند دلیل وجود اتاق فکر برای قوه مقننه ضروری است، گفت: پیچیدگی‌های جهان و معادلات همه روزه سیاسی، اقتصادی و فرهنگی ایجاب می‌کند مرکز پژوهش‌های مجلس نسبت به گذشته فعال‌تر شود.

اسماعیلی اضافه شدن وظیفه‌ای نانوشته به وظیفه قانونگذاری و نظارتی نمایندگان مجلس را مورد اشاره قرار داد و افزود: متاسفانه به شکل نانوشته و غیرمصوب وظیفه‌ دیگری به وظایف قانونگذاری و نظارتی نمایندگان افزوده شده است و آن پیگیری امور اجرایی جامعه است. این وظیفه به اصل اولیه وظایف نانوشته نمایندگان مبدل شده است چرا که مشکلات و نیازهای روزمره مردم در حدی است که نمایندگان باید برای رفع آنها در بخش‌های مختلف دست به کار شوند که این مساله موجب غفلت نمایندگان از وظیفه قانونگذاری و نظارتی‌شان است.

این عضو شورای مرکزی مرکز پژوهش‌های مجلس به دست‌اندرکاران مرکز پژوهش‌ها تاکید کرد: به همین دلیل است که مرکز پژوهش‌ها باید اتاق فکر نمایندگان باشد. علاوه بر آن استفاده از ظرفیت‌های علمی داخلی و انتقال نیازهای واقعی جامعه به مجلس و تبدیل آنها به قوانین وظیفه دیگری است که مرکز پژوهش‌ها باید به خوبی ایفاگر آن باشد.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: مرکز پژوهش‌ها باید بازخورد مصوبات مجلس در جامعه را سنجیده و تعیین کند که کدام قوانین مادر و جاری کشور به چه دلیل و در کدام بخش‌ها اجرایی نمی‌شود.

سلام پرواز
سلام پرواز ۲
ارسال نظر
مرکز آهن
رپرتاژ تریبون
تبلیغات
جدیدترین اخبار
دیگران چه می‌خوانند؟
پرطرفدارترین