اصفهان آهن ۱
آهن ملل
ایرانسیل
ایرانسیل موبایل
کد خبر: ۱۲۰۴۵۹
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء:

از دولت ۳۰ هزار میلیارد تومان طلب داریم

از دولت ۳۰ هزار میلیارد تومان طلب داریم
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) با اشاره به میزان بدهی دولت به این قرارگاه، اظهار کرد: مطالبات ما از دولت بالغ بر ۳۰ هزار میلیارد تومان است که چنانچه این میزان را به ارز تبدیل کنیم رقمی حدود ۱۰ میلیارد دلار می‌شود.
۱۷:۴۲ - ۲۲ آذر ۱۳۹۶
وانانیوز|

سردار عبادالله عبداللهی فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء صبح امروز (چهارشنبه) ۲۲ آذر ۹۶ در نشستی خبری به مناسبت فرا رسیدن بیست و هشتمین سالگرد تاسیس این قرارگاه، اظهار کرد: مجموعه قرارگاه خاتم‌الانبیاء در دوران دفاع مقدس نقشی بی‌بدیل در حوزه مهندسی فنی بر عهده داشت. به همین دلیل بعد از دوران دفاع مقدس نیز از آنجایی که باید از این پتانسیل ارزشمند استفاده می‌شد، تدبیری اندیشیده شد و توسط فرماندهی وقت سپاه با اذن مقام معظم رهبری و اصل ۱۴۷ قانون اساسی مجموعه قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء جهت کمک به دولت‌ها و عمران و آبادانی کشور ایجاد شد.

وی با تقسیم‌بندی دوره‌های فعالیت قرارگاه خاتم‌الانبیاء به چهار دسته، افزود: قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء پس از جنگ چهار دوره فعالیت، بازسازی، سازندگی و توسعه، انحصارشکنی و رصد گلوگاه‌هایی که پیش از آن در اختیار خارجی‌ها بود و نیز الگوآفرینی و طراحی و اجرای پروژه‌های بزرگ  را انجام داد.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) افزود: امروز این قرارگاه در مجموع در ۱۰ عرصه بزرگ از جمله نفت، گاز و پتروشیمی، آب، نیروگاه، حمل و نقل و معدن و صنایع معدنی فعالیت می‌کند.

عبداللهی با اشاره به برخی اقدامات انجام شده از سوی قرارگاه خاتم‌الانبیاء در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی، اظهار کرد: برای جلوگیری از واردات بنزین و خام‌فروشی توسط قرارگاه خاتم‌الانبیاء پالایشگاه‌های بزرگی ایجاد شده است. در این زمینه امسال فاز نخست پروژه ستاره خلیج‌فارس افتتاح شد و این پروژه دارای قابلیت تولید ۲۱ میلیون لیتر فرآورده از جمله ۱۲ میلیون لیتر بنزین را دارد. تاکنون پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس ۳.۵ میلیارد لیتر فرآورده تولید کرده که ۱.۵ میلیارد آن محصول بنزین بوده است. همچنین در بخش گاز نیز روزانه ۵۲ میلیون متر مکعب محصول تولید می‌شود.

وی درباره فعالیت‌های قرارگاه خاتم‌الانبیاء در حوزه آب، خاطرنشان کرد: با هدف جلوگیری از هدررفت آب و نیز ذخیره‌سازی و انتقال آب به مناطق مختلف کشور، مجموعه قرارگاه اقدامات بسیاری در حوزه آب انجام داده است. امروز ۴۵ میلیارد متر مکعب سد در کشور ساخته که از این میزان ۶۲ سد با ظرفیت ۲۴ میلیارد متر مکعب توسط قرارگاه خاتم‌الانبیاء ساخته شده است.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) با بیان اینکه این قرارگاه بخش اعظمی از پروژه راه آهن سریع‌السیر اصفهان، قم و تهران را به اتمام رسانده، خاطرنشان کرد: در حوزه راه و ترابری در کشور حدود هفت هزار کیلومتر راه‌آهن و آزادراه وجود دارد که تاکید ما به مسئولان این است که در این بخش به حوزه ریل توجه بیشتری داشته باشند. در این زمینه پروژه راه‌آهن چابهار ـ زاهدان توسط قرارگاه در حال اجراست. همچنین پروژه راه‌آهن سریع‌السیر اصفهان، قم و تهران از محدوده اصفهان تا قم به اتمام رسیده و از قم تا تهران نیز در حال حاضر ۱۰ قرارگاه تخصصی مشغول به کار هستند.

عبداللهی در ادامه به بیان اقدامات انجام شده از سوی قرارگاه خاتم‌الانبیاء در حوزه خطوط انتقال و نیز تونل و تونل‌سازی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر قرارگاه در حوزه تونل قراردادی برای احداث ۸۲۵ کیلومتر تونل شامل راه، آب و مترو در حال اجرا دارد که بخش عظیمی از آن تاکنون به ثمر رسیده است. در بخش مترو اوایل سال ۱۲۵ کیلومتر تونل برای پروژه‌هایی نظیر خط هفت متروی تهران و فاز نخست متروی مشهد افتتاح شد. در بخش ابنیه خاص نیز یک میلیون و ۲۰۰ متر مربع بنا از جمله صحن حضرت زهرا (س) در نجف و مجموعه‌ای در کربلا و همچنین احداث ۱۹ هزار تخت بیمارستانی در کشور از سوی قرارگاه خاتم‌الانبیاء در دست اجراست.

وی همچنین با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری و مسئولان مختلف بر لزوم روی آوردن به صنایع معدنی و منابع بزرگ خدادادی در کشور، گفت: در حوزه صنایع معدنی قرارگاه خاتم‌الانبیاء احداث دو کارخانه آهن اسفنجی با ظرفیت تولید یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن در دستور کار خود داشت که کارخانه نخست سال جاری توسط معاون اول رییس‌جمهور در میانه افتتاح شد و کار ساخت کارخانه دیگر نیز تاکنون ۹۰ پیشرفت فیزیکی داشته است.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) همچنین به پروژه‌های در دست انجام قرارگاه در حوزه دریا اشاره و اظهار کرد: قرارگاه خاتم‌الانبیاء با هدف توسعه بنادر اصلی کشور و ارتقای امنیت در سواحل و آب‌های جنوب، احداث ۹۰ کیلومتر اسکله و ساخت بندرهای بزرگی از جمله بندرهای شهید بهشتی و شهید رجایی را در دستور کار خود داشته است، قرارگاه همچنین در بخش نیروگاهی نیز تاکنون ۱۰ نیروگاه ساخته است. ایجاد ۲۳ هزار کیلومتر فیبر نوری نیز از جمله اقدامات قرارگاه در عرصه ارتباطات و فناوری اطلاعات است.

به گزارش ایسنا، سردار عبداللهی در ادامه نشست خبری خود با تاکید بر اینکه امروز ۲۰۰ هزار نفر به طور مستقیم در قرارگاه خاتم‌الانبیاء مشغول به کار هستند، خاطرنشان کرد: ۳۰ درصد از ۲۰۰ هزار نفر مشغول به کار در قرارگاه از مهندسان باتجربه با تحصیلات لیسانس و بالاتر هستند. همچنین در حال حاضر بیش از یک میلیون نفر نیز به طور غیرمستقیم با قرارگاه کار می‌کنند.

وی با اشاره به طرح برخی انتقادات نسبت به حضور و فعالیت سپاه در عرصه‌های اقتصادی و سازندگی، گفت: متاسفانه با وجود اقداماتی که قرارگاه سازندگی سپاه انجام می‌دهد در بسیاری از موارد مباحثی درباره فعالیت و حضور این مجموعه از سپاه در کارهای سازندگی مطرح می‌شود که این یک اشتباه استراتژیک در کشور است چرا که در کشورهایی مانند چین، آمریکا و آلمان نیز از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های نیروهای نظامی استفاده می‌شود.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) ادامه داد: امروز بزرگ‌ترین شرکت‌ها که کارهای مهم انجام می‌دهند متعلق به نیروهای نظامی هستند و نباید در حق مظلومینی که در کشور کار می‌کنند نامهربانی و بی‌انصافی شود.

عبداللهی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به ارائه توضیحاتی درباره اقدامات قرارگاه در امدادرسانی به زلزله‌زدگان استان کرمانشاه پرداخت و گفت: به دلیل اینکه قرارگاه خاتم‌الانبیاء در آن مناطق در حال اجرای پروژه آب‌های مرزی بود و بیش از ۱۰ هزار نفر و بالغ بر ۵۰ هزار دستگاه، این قرارگاه در آن مناطق حضور داشت پس از وقوع زلزله کار امدادرسانی از همان شب نخست آغاز شد.

وی با بیان اینکه به هیچ کدام از پروژه‌های در دست احداث توسط قرارگاه خاتم‌الانبیاء در مناطق زلزله زده آسیبی وارد نشد، اظهار کرد: کانون زلزله دقیقا در محل فعالیت قرارگاه خاتم‌ در منطقه غرب کشور بود اما هیچ آسیبی به کارگاه‌ها و پروژه‌های قرارگاه وارد نشد. چنانچه که در کشور ایمن‌سازی و مستحکم‌سازی زیرساخت‌ها وجود داشته باشد در هنگام وقوع حوادثی نظیر زلزله خسارت‌های زیادی به کشور وارد نخواهد شد. مصداق این حرف نیز پروژه‌های قرارگاه خاتم در مناطق غربی کشور است؛ در این مناطق حدود ۷۰ کیلومتر تونل، چندین سد، ۷۰ کیلومتر کانال و پروژه‌های دیگری وجود داشت که کوچک‌ترین آسیبی به هیچ کدام وارد نشد.

سردار عبادالله عبداللهی فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء سپاه در بخش دیگری از نشست خبری به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ داد.

وی در پاسخ درباره طرح موضوع معافیت مالیاتی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء در لایحه بودجه سال ۹۷ از سوی برخی رسانه‌ها، اظهار کرد: در بودجه برای قرارگاه خاتم‌الانبیاء ۱۰ هزار میلیارد تومان سقف گردش خزانه تعیین شده که این به آن معنا نیست که بودجه قرارگاه ۱۰ هزار میلیارد تومان است. بر اساس قانون باید فعالیت‌ پروژه‌ها و درآمد حاصل از آنها را به خزانه واریز کنیم.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء سپاه ادامه داد: درباره پرداخت مالیات نیز قرارگاه تابع ضوابط، مقررات و قوانین است و از زمانیکه موضوع پرداخت مالیات مطرح شده، قرارگاه به عنوان بهترین مودی مالیاتی معرفی شده است. ما چنین چیزی که معاف از مالیات باشیم، نشنیده‌ایم اما اگر هم این اتفاق بیفتد بدمان نمی‌آید.

عبداللهی همچنین در پاسخ به پرسش دیگر ایسنا درباره احتمال حضور قرارگاه خاتم‌الانبیاء در اجرای پروژه‌های بازسازی و سازندگی در کشور سوریه، اظهار کرد: ایران در مبارزه با داعش نقش نخست را در کشور سوریه بر عهده داشت و عزیزان بسیاری در این راه از دست داد. چنانچه که تدبیر دولت این باشد و با سوریه به توافق برسد، قطعا قرارگاه به عنوان مجموعه‌ای پیشگام آمادگی ورود به حوزه بازسازی در سوریه را دارد.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره علت عدم واگذاری قرارداد نفتی به قرارگاه خاتم به جای شرکت توتال، اظهار کرد: در این باره در برنامه تلویزیونی در همان زمان توضیحاتی دادم و موضوعات فنی را مطرح کردم که موجب ناراحتی برخی از دوستان شد. در آن زمان اعلام کردیم که قرارداد با توتال دارای دو بخش توسعه و تقویت فشار است و در بخش نخست باید حفاری چاه‌ها انجام می‌شد. در این بخش دکل‌های حفاری داخلی بیکار بودند و می‌توانستند که کار را بر عهده بگیرند.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء سپاه ادامه داد: در بخش تقویت فشار که بخشی با ویژگی‌های خاص است باز هم معتقد بودیم که می‌توانیم با کمک دیگران کار را انجام دهیم اما در این بخش یکسری مسائل مالی مطرح بود. در آن زمان من در آخر صحبت‌ها گفتم که احتمال دارد این کار «قرارداد نفتی با توتال» انجام نشود. الان نیز خوشحال نیستیم که کار انجام نشده، بلکه ناراحت هستیم که از آن زمان تاکنون می‌شد کاری انجام داد.

عبداللهی با اشاره به برخی پروژه‌های در دست قرارگاه خاتم در حوزه نفت و گاز، گفت: در حال حاضر حفاری کل چاه‌هایی که در حوزه پارس جنوبی است جزو قراردادهای قرارگاه محسوب می‌شود. امروز قرارگاه قادر است تا پکیچ چهار مرحله‌ای ساخت پالایشگاه را به اجرا بگذارد.

وی با ارائه توضیحاتی درباره پکیچ چهار مرحله‌ای ساخت پالایشگاه، اظهار کرد: ساخت پالایشگاه شامل دو بخش خشکی و دریا است که در بخش خشکی موضوع ساخت ساختمان نیروگاه و سکو مطرح است که در حال حاضر ۱۰ سکو در حال ساخت توسط شرکت صدرا است. در حوزه دریا نیز دو بحث حفاری چاه و خطوط انتقال مطرح است که در حال حاضر قرارگاه خاتم و سایر مجموعه‌ها در داخل توانایی اجرای این پکیچ چهار مرحله‌ای را دارند.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء سپاه در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگاری که درباره میزان طلب قرارگاه خاتم‌الانبیاء از دولت پرسید، با بیان اینکه مطالبات ما از دولت بالغ بر ۳۰ هزار میلیارد تومان است، گفت: این مطالبات به نوعی طلب مردم نیز محسوب می‌شود چرا که ما با آنها کار می‌کنیم و آنها به دلیل اعتمادی که به قرارگاه دارند شرایط را تحمل می‌کنند. اگر میزان بدهی دولت را به ارز تبدیل کنیم رقمی حدود ۱۰ میلیارد دلار می‌شود، این بدان معناست که امروز در کشور ۱۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری بدون سود شده و با احتساب ارزش پولی طی پنج سال گذشته، مطالبات ما از دولت صفر می‌شود.

عبداللهی در پاسخ به پرسش دیگری درباره وضعیت کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان غرب کشور، اظهار کرد: در حال حاضر ۱۸ روز از توافق ما با بنیاد مسکن برای تامین اسکان موقت زلزله‌زدگان می‌گذرد و در طول این مدت ۶۴۰۰ فنداسیون آماده و ۵۹۰۰ سازه فلزی در منطقه نصب شده و همچنین پنج هزار کانکس نیز وارد منطقه شده که کار نصب نیمی از آن به پایان رسیده است. به دلیل آنکه تامین یک میلیون متر مکعب کانکس مورد نیاز در منطقه با مشکلاتی همراه بود تدبیری اتخاذ شد تا در منطقه برای ساخت کانکس‌ها اقدام شود. به این ترتیب هر تریلی به جای حمل یک کانکس آماده، لوازم اولیه ساخت ۲۲ کانکس را حمل می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: در شرایط عادی حدود سه ماه زمان برای تجهیز کارگاه مورد نیاز است اما قرارگاه کارگاه‌های مورد نیاز خود را در یک روز تجهیز کرد. ما قول داده‌ایم که ان‌شاءالله در صورتیکه موانعی از جمله بارندگی مانع کار نشود ظرف ۴۵ روز آینده کار اسکان موقت زلزله‌زدگان به اتمام برسد.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء سپاه همچنین در پاسخ به پرسشی درباره برنامه‌های قرارگاه خاتم در زمینه اسکان دائم زلزله‌زدگان، خاطرنشان کرد: تصمیم‌گیری در این باره به دوستان دولت بستگی دارد. قرارگاه خاتم به دلیل حضور پررنگ در کنار روستاهای مناطق زلزله‌زده جهت اجرای پروژه‌های خود، این آمادگی را دارد و چنانچه دولت بخواهد کار اسکان دائم را نیز بر عهده می‌گیرد.

عبداللهی در پاسخ به پرسش دیگری درباره اینکه آیا تجهیزات مورد استفاده در قرارگاه خاتم تولید داخل هستند، تصریح کرد: قرارگاه خاتم متناسب با وضعیت پروژه‌های خود تجهیزات خاصی در اختیار دارد که این تجهیزات ترکیبی از تجهیزات تولید داخل و تجهیزاتی که از خارج می‌آیند، است. در این زمینه اگر توجه ویژه‌ای به ساخت داخل شود قطعا این امکان فراهم می‌شود تا بسیاری از تجهیزات مورد نیاز در داخل تامین شوند.

وی در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره جزئیات پروژه بندر چابهار و وضعیت پروژه کریدور شرق کشور، اظهار کرد: پروژه بندر چابهار یکی از پروژه‌های مهم و استراتژیک کشور بود که طی روزهای اخیر توسط رییس‌جمهور افتتاح گردید. ظرفیت این پروژه حدود ۸.۵ میلیون تن است که در مراحل بعدی توسعه این ظرفیت قابل ارتقا به ۸۰ میلیون تن است. قرارگاه خاتم دستگاهی در اختیار دارد که می‌تواند با ایجاد کانال ظرفیت‌های بالای ۱۰۰ هزار تن را نیز پاسخگو باشد.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء سپاه با تاکید بر لزوم تکمیل هر چه سریعتر پروژه کریدور شرق کشور، گفت: ۸.۵ میلیون تن ظرفیت نیازمند سالانه حدود ۴۲۵ هزار تریلی است که صرفه اقتصادی ندارد به همین دلیل باید تمام تلاش خود را به کار ببریم تا خط ترانزیتی بزرگ از بندرچابهار به زاهدان به طول ۷۰ کیلومتر منتقل کنیم. در حال حاضر بخش عظیمی از زیرسازی این پروژه به اتمام رسیده اما برخی مشکلات مالی ایجاد شده است که مسئولان باید به آن توجه کنند چرا که زمانی ظرفیت ۸.۵ میلیون تن بندر چابهار معنا پیدا می‌کند که خط ترانزیتی چابهار به زاهدان تکمیل شود. اگر این اتفاق بیفتد شرایط خوبی بر امنیت، اشتغال و آبادانی آن مناطق رقم می‌خورد.

عبداللهی خاطرنشان کرد: در این زمینه نامه‌های مختلفی به رییس‌جمهور و وزیر راه و شهرسازی ارسال کرده‌ایم و ۲۵ درصد تامین اعتبار را نیز متقبل شده‌ایم. امیدواریم دوستان حساسیت لازم را داشته باشند تا بتوانیم پروژه را هر چه سریعتر تکمیل کنیم.

وی در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت شرکت صدرا، تصریح کرد: امروز می‌گویند صدرایی که همه از آن متنفر بودند تبدیل به یکی از بهترین شرکت‌ها شده است و زیرساخت‌ها و موقعیتی که در اختیار این شرکت قرار گرفته این امکان را فراهم کرده تا در یارد بوشهر  کشتی با ظرفیت ۱۰۰ هزار تن و در یارد خزر کشتی با ظرفیت هشت هزار تن بسازند. امروز همچنین صدرا آمادگی آن را دارد تا ۱۰۰ دستگاه شناور مورد نیاز مجموعه نفت را تامین کند.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء سپاه اظهار کرد: روزی ۳۰۰ نفر در شرکت صدرا کار می‌کردند که این تعداد جلوی استانداری در تحصن بودند اما امروز چهار هزار نفر در این شرکت فعالیت می‌کنند و نخستین سکوی ساخت این شرکت نیز آماده تحویل است.

عبداللهی در ادامه درباره اقدامات سپاه در حوزه خودکفایی در محصولات غذایی، تاکید کرد: کشاورزی یکی از مولفه‌های بزرگ کشور است که باید مورد توجه ویژه قرار بگیرد. در این زمینه کارهایی با همکاری وزارت جهاد کشاورزی توسط قرارگاه انجام شده است. همچنین در استان سیستان و بلوچستان اقداماتی روی زمین‌هایی که جزء منابع طبیعی و زمین‌هایی که مردم توان اولیه برای فعالیت بر آن را ندارند، انجام شده است.

وی خاطرنشان کرد: ورود قرارگاه به عرصه کشاورزی به این معنا نیست که قرارگاه به دنبال ایجاد مجموعه‌ای درآمدزا در بخش کشاورزی است بلکه صرفا به عنوان کمک‌کننده به مردم است و ما خود را ناچار می‌دانیم تا به مردم در این زمینه کمک کنیم.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء سپاه همچنین گفت: در گذشته قراردادی میان سپاه و وزارت جهاد کشاورزی با عنوان کمربند سبز منعقد شده که از اهمیت بسیاری برخوردار است. امروز قسمت‌هایی از این قرارداد در بخش غربی کشور به اتمام رسیده است.

عبداللهی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره تاثیر بخشی از تحریم‌ها بر اقدامات قرارگاه خاتم، گفت: امروز از برداشته شدن تحریم‌ها صحبت می‌شود اما اینگونه نیست؛ چرا که اگر تحریم‌ها برداشته می‌شد در نخستین گام می‌توانستیم پول‌های خود را به داخل منتقل کنیم اما مسئولین نیز در این باره بارها اعلام کرده‌اند که هنوز آنطور که باید سوئیفت به داخل منتقل نشده است.

وی ادامه داد: خارجی‌ها به ویژه آمریکایی‌ها با اعمال فشارهایی ظالمانه به دنبال غالب شدن بر کشور از طریق تحریم هستند اما ما به آنها می‌گوییم که کور خوانده‌اند چرا که ما در مقابل تحریم پیش از ۳۷ سال مقاومت کرده و موفق شده‌ایم و معتقدیم آنچه که می‌تواند در مقابل تحریم‌ها قرار بگیرد توجه به ظرفیت‌های داخل است.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء سپاه با اشاره به برخی پروژه‌های ناتمام که شرکت‌های خارجی مجری آن بوده‌اند، ادامه داد: امروز بسیاری از پروژه‌های نیمه کاره که بر عهده خارجی‌ها بود از سوی بخش‌های مختلف در داخل تکمیل شده است.

عبداللهی در بخش دیگری از نشست خبری خود در پاسخ به پرسش خبرنگاری به بیان توضیحاتی بیشتر درباره پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس پرداخت و خاطرنشان کرد: پروژه ستاره خلیج‌فارس دارای سه فاز است و ۳۶۰ هزار بشکه معادل ۱۰ میلیون فرآورده دارد. در فاز نخست آن تولید ۱۲۰ هزار بشکه تکمیل و افتتاح شد و در حال حاضر ۱۲.۵ میلیون لیتر بنزین روزانه در این پالایشگاه تولید می‌شود و تاکنون حدود ۳.۵ میلیارد دلار عایدی به همراه داشته است. از ۱۰ روز گذشته نیز پالایشگاه در حال تولید بنزین با کیفیت یورو ۵ است.

وی تاکید کرد: مسئولان کشور باید به پروژه ستاره خلیج‌فارس به عنوان پیشانی کل کشور نگاه می‌کردند و چنانچه که این اتفاق می‌افتاد و اعتبار لازم برای اتمام شش درصد کار باقیمانده تخصیص داده می‌شد، امروز ۳۶۰ میلیون لیتر روزانه فرآورده و ۳۷ میلیون لیتر بنزین از این پالایشگاه تولید می‌شد.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء سپاه خاطرنشان کرد: با وجود همه مسائل، قرارگاه خاتم همچنان با قوت ایستاده است تا تمام فازهای این پروژه تکمیل شود. ما اعلام کرده‌ایم که با عددی کم این اقدام ظرف یک سال شدنی است.

عبداللهی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره ورود قرارگاه خاتم به عرصه خودروسازی، تصریح کرد: به عرصه خودروسازی ورود نخواهیم کرد.

وی همچنین با اشاره به اقدامات قرارگاه خاتم در زمینه محرومیت‌زدایی، گفت: بر اساس دستورالعملی که به کل واحدهای اجرایی داده‌ایم، همه واحدها موظفند تا شعاع ۷۰ کیلومتری پروژه‌های خود به رفع نیازهای اولیه با محوریت روستاها و اولویت محرومیت‌زدایی بپردازند. در این زمینه نیز تاکنون بالغ بر ۱۳ هزار پروژه محرومیت‌زدایی در سطح کشور از محل بودجه قرارگاه به بهره‌برداری رسیده است.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء سپاه همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا قرارگاه خاتم جهت انتقال دانش در اختیار خود برنامه‌هایی دارد؟ تاکید کرد: در حال حاضر قرارگاه بالغ بر پنج هزار پیمانکار دارد. همچنین ارتباطاتی با بسیاری از دانشگاه‌ها در زمینه مسائل علمی دارد. امریه سربازی نیز از دیگر موضوعاتی است که قرارگاه به آن توجه ویژه‌ای دارد.

عبداللهی تاکید کرد: تنها یک درصد از کادر قرارگاه خاتم، نیروهای رسمی هستند و مابقی نیروهای مراکز علمی و شرکت‌های همکار با قرارگاه محسوب می‌شوند.

وی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه قرارگاه خاتم چه اقداماتی در خصوص تحقق شعار سال انجام داده،‌ گفت: همه اقداماتی که قرارگاه خاتم‌الانبیاء انجام می‌دهد در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال است. قرارگاه در جریان اجرای پروژه‌های خود با بسیاری از کارخانجات و واحدهای تولیدی و صنعتی کشور در ارتباط است.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء سپاه با بیان اینکه متاسفانه بنابر آمار اعلام شده امروز بالغ بر ۵۰۰ هزار میلیارد تومان واحد تولیدی در کشور وجود دارد که تنها ۲۰ درصد آنها فعال است، بیان کرد: اگر تدبیری شود بستر لازم برای کار در کشور وجود دارد. برای تحقق شعار سال ابتدا باید ظرفیت‌های موجود را شناسایی کنیم، سپس در جهت تحقق اهداف حرکت نماییم.

عبداللهی در بخش پایانی صحبت‌های خود به بیان برنامه‌های قرارگاه خاتم برای اجرای پروژه‌های عمرانی و سازندگی در کشور پرداخت و خاطرنشان کرد: تکمیل پروژه کمربندی جنوب تهران به عنوان یکی از پروژه‌های جنوب کشور از جمله برنامه‌های قرارگاه خاتم است. کار این پروژه از سال ۹۵ آغاز شده که با تکمیل آن روزانه ۴۰ الی ۴۵ هزار دستگاه از آن عبور می‌کنند. طول پروژه در مجموع ۱۶۴ کیلومتر است که شمال غرب، غرب، جنوب و جنوب شرق تهران را به هم متصل می‌کند. در حال حاضر قطعه نخست پروژه به طول ۴۰ کیلومتر از چرم‌شهر تا اتوبان قم ساخته شده اما به دلیل آنکه برای بهره‌برداری باید به قطعه سوم وصل شود در حال حاضر ترددی در آن صورت نمی‌گیرد.

وی کریدور ریلی شمال غرب و غرب به جنوب کشو را از دیگر پروژه‌های مورد نظر قرارگاه خاتم عنوان کرد و گفت: این کریدور حدود ۷۱۶ کیلومتر طول دارد و تمام مقدمات آن توسط قرارگاه خاتم آماده شده است. ۲۵ درصد از اعتبار مورد نیاز نیز توسط قرارگاه خاتم تامین شده است.

منبع: ایسنا
سلام پرواز
سلام پرواز ۲
ارسال نظر
تبلیغات
رپرتاژ تریبون
جدیدترین اخبار
دیگران چه می‌خوانند؟
پرطرفدارترین