اصفهان آهن ۱
آهن ملل
مرکز آهن
ایرانسیل
ایرانسیل موبایل
کد خبر: ۱۱۰۲۸۰

گزارشی از پایان فصل دوومیدانی

دوومیدانی ایران در سال 96 به پایان فصل خود رسید و امسال شاهد تلخی و شیرینی‌هایی در این رشته بودیم.
۱۱:۲۰ - ۲۶ مهر ۱۳۹۶
وانانیوز| فصل دوومیدانی در سال 96 با تمام تلخی‌ها و شیرینی‌هایش روز گذشته به پایان رسید. مسابقات کشورهای اسلامی، قهرمانی آسیا، قهرمانی جهان بزرگسالان و قهرمانی نوجوانان آسیا و جهان و بازی‌های داخل سالن 4 رویداد مهم برای این رشته در سال جاری بود که نمایندگان کشورمان به مصاف حریفان خود رفتند و ناکامی‌ها و موفقیت‌هایی داشتند.

*موفقیت در آسیا، ناکامی در جهان

بدون شک بزرگترین موفقیت دوومیدانی ایران در سال جاری حضور در قهرمانی آسیا بود که برای نخستین 4 مدال طلا نصیب ملی پوشان کشورمان شد و بهترین عملکرد در طول تاریخ قهرمانی آسیا بود. احسان حدادی، حسن تفتیان، حسین کیهانی و علی ثمری 4 نفری بودند که طلایی شدند و مسلم نیادوست هم برنزی شد.

رقابت‌های قهرمانی آسیا از 15 تا 18 تیرماه در هند برگزار شد و ایران که با 14 ورزشکار راهی این کشور شده بود، در نهایت دست پر به ایران بازگشت. احسان حدادی که چند سالی بود در این رقابت‌ها پرتاب نداشت، با رکوردی خوب برترین پرتابگر دیسک آسیا شد.کیهانی، ثمری و تفتیان نیز نخستین طلای آسیای خود را دشت کردند.

پس از این رقابت‌ها که طلایی‌ های آن جواز حضور در قهرمانی جهان را کسب کرده بودند، فدراسیون خودش را برای لندن 2017 آماده کرد، اما شاید ناکامی بزرگ همین رقابت‌ها بود که اعضای تیم ملی در چند ساعت مانده به آغاز مسابقه‌شانو در بدترین شرایط به لندن رسیدند و نتایجی که حاصل شد رکوردهای واقعی ملی پوشان به خصوص احسان حدادی نبود. در این بین تنها حسین کیهانی توانست رکورد خوبی بزند.

* لیگ همچنان بی کیفیت

لیگ دوومیدانی امسال هم چنگی به دل نزد. مسابقاتی که شاید از سر رفع مسئولیت برگزار می‌شود و به دلیل تبلیغات ضعیف و عدم مدیریت مناسب آنطور که باید رونق ندارد. انتظار می‌رفت با حضور آسان پرداخت و هزینه‌هایی که می‌کند و با جذب ملی پوشانی مانند حدادی شاهد جذاب تر شدن آن باشیم، اما بی اثر بود و همان طور که احسان حدادی گفته بود، لیگ دوومیدانی با آمدن بولت هم جان نمی گیرد.

فرصت یک ساله تا فصل بعد دوومیدانی وجود دارد. فدراسیون می‌تواند با استفاده از نظرات کارشناسان و داشتن برنامه جامع، لیگ بعدی را با شرایط بهتری برگزار کند.

* وعده ‌ای که عملی شد

یکی از کارهای ارزشمند فدراسیون که می توانست انگیزه ملی پوشان را برای موفقیت در آسیا بالا ببرد، وعده پاداش 50، 30 و 20 میلیونی برای مدال آوران بود که در نهایت عملی هم شد. فدراسیون با قطع کردن حقوق ملی پوشان که مرسوم چند سال گذشته بود، به نوعی هدفمندی را برای پرداخت‌ها در نظر گرفت.

در رده نوجوانان نیز این پرداخت‌ها به فراخور شرایط مسابقات و مدال ها به مدال آوران پرداخت شد و فدراسیون برای قهرمانی جهان هم مبالغی را برای صعود به مراحل بالاتر و کسب مدال در نظر گرفت.

* حدادی سرانجام به 65 متر رسید/ برادران صمیمی کمرنگ تر از همیشه

احسان حدادی پس از ناکامی در یکی دو سال گذشته، امسال شرایط بهتری داشت و با رکورد خوب در آسیا قهرمان شد و در دو، سه مرحله لیگ دوومیدانی هم پس از 3، 4 سال به رکورد 65 متر دست یافت. او در قهرمانی جهان هم می توانست حرف‌هایی برای گفتن داشته باشد، اما با شرایط سختی به این رقابت‌ها رسید و استرس برای نرسیدن ویزا روی کار او تاثیر داشت. پایان فصل برای نایب قهرمان المپیک و قهرمان آسیا راضی کننده بود و بدون مربی تخصصی امسال را پشت سر گذاشت. چند ماه با هادی سپهرزاد کار کرد و پس از آن حسین توکلی، قهرمان وزنه برداری المپیک را انتخاب کرد.

در بین برادران صمیمی کمرنگ تر از همیشه شده‌اند. محمود صمیمی که در المپیک ریو هم حضور داشت، ظاهرا دیگر این رشته را دنبال نمی‌کند و محمد صمیمی هم با روزهای اوج خود فاصله زیادی دارد. باید دید برای سال آینده شرایط آنها چگونه خواهد بود.

* تفتیان موفق اما با پرحاشیه

حسن تفتیان سریعترین دونده کشورمان امسال، سال موفقی را همراه با حاشیه زیاد پشت سرگذاشت. دو مدال طلا ( قهرمانی آسیا و بازی‌های داخل سالن) کافی بود تا او را به موفق ترین دونده سرعتی ایران تبدیل کند. درگیری‌های لفظی او با مسئولان فدراسیون حاشیه‌هایی را برای این ورزشکار داشت تا اینکه او به فدراسیون احضار شد.

فدراسیون معتقدبود در مورد تفتیان با توجه به امکانات و بودجه اش چیزی کم نگذاشته است و در سوی مقابل این دونده خودش را با دوندگان آسیایی و جهانی مقایسه می‌کند که چه امکاناتی دارند و انتظار دارد همانند آنها اردو و مربی داشته باشد.

* برنامه استعدادیابی و حضور پرتعداد در قهرمانی آسیا و جهان

مجید کیهانی از بدو ورود خود به دوومیدانی روی برنامه استعدادیابی تاکید زیادی دارد و کارهایی هم در این زمینه صورت گرفت. رقابت های قهرمانی نوجوانان و جوانان آسیا در تایلند برگزار شد و کاروان ایران با تعدادی زیادی ورزشکار راهی این رقابت‌ها شد و ملی پوشان کشورمان به مدال هایی رسیدند که اکثرا برنز بود.

حضور در مسابقات قهرمانی جهان نایروبی کنیا دیگر رقابت نوجوانان و جوانان کشورمان بود. که البته با موفقیتی همراه نبود و نشان داد که برای مدال آوری در جهان باید کار بیشتری در بخش‌های پایه صورت بگیرد.

* دوومیدانی بانوان سوت و کور است!

در یک سال گذشته عملا خبری از بخش بانوان نبود. نه موفقیتی و نه تلاشی پیگیر برای بهتر شدن. لیلا رجبی که تنها مدال آور بانوان ایران در آسیا بود و ملی پوش المپیکی کشورمان محسوب می‌شد، بعد از المپیک ریو از این رشته فاصله گرفت و تلاشی هم برای بازگشت وی وجود نداشت تا به راحتی یک مدال آسیایی از چنگ دوومیدانی ایران خارج شود.

دوندگانی همچون مرم طوسی، سپیده توکلی و الناز کمپانی هم همانند گذشته در اوج نیستند و قطعا برنامه ریری‌های فدراسیون هم در سوت و کور بودن دوومیدانی بانوان نقش داشته است.

با پایان فصل جاری، حدود 6 ماه زمان تا آغاز فصل جدید وجود دارد. نیاز است فدراسیون با برنامه ریزی خوب برای اردوها و انتخاب مربیان شرایط خوبی را در سال آینده برای دوومیدانی ایران رقم بزند. بازی‌های آسیایی 2018 جاکارتا مهمترین رقابت خواهد بود که همگان انتظار دارند با موفقیت‌ها در سال جاری، در جاکارتا هم اتفاق‌های خوبی رقم بخورد.

منبع: فارس
سلام پرواز
سلام پرواز ۲
ارسال نظر
مرکز آهن
رپرتاژ تریبون
تبلیغات
جدیدترین اخبار
دیگران چه می‌خوانند؟
پرطرفدارترین