اصفهان آهن ۱
آهن ملل
ایرانسیل
ایرانسیل موبایل
کد خبر: ۵۳۷۲۹۳
فکسوفنادین چیست؟ با کاربردها و عوارض آن آشنا شوید
فکسوفنادین یک داروی ضد حساسیت است که به شکل کپسول یا قرص عرضه می‌شود و علائم آلرژی مانند خارش چشم، عطسه و کهیر را درمان و از آن پیشگیری می‌کند. این دارو با مسدود کردن هیستامین در بدن شما کار می‌کند و نام تجاری رایج این دارو Allegra® است.
۰۳:۲۰ - ۲۳ مهر ۱۴۰۲
وانانیوز|

فکسوفنادین معمولاً در بین مبتلایان به آلرژی و تب یونجه برای کمک به تسکین علائم استفاده می‌شود. در این مقاله هر آنچه را که باید در مورد داروی فکسوفنادین بدانید، توضیح می‌دهیم.

فکسوفنادین چیست؟

فکسوفنادین در واقع یک آنتی‌هیستامین است که برای درمان علائم آلرژی از جمله تب یونجه در بزرگسالان و کودکان استفاده می‌شود. فکسوفنادین همچنین برای درمان خارش پوست و کهیر ناشی از وضعیتی به نام کهیر مزمن ایدیوپاتیک در بزرگسالان و کودکان حداقل 6 سال استفاده می‌شود.

فکسوفنادین به طور انتخابی روی گیرنده‌های هیستامین-1 که در بدن ما، اما نه در سیستم عصبی مرکزی ما قرار دارند، اثر می‌کند؛ این‌ها گیرنده‌های هیستامین محیطی نامیده می‌شوند. از آنجایی که فکسوفنادین بر روی این گیرنده‌ها اثر می‌کند، در مقایسه با برخی آنتی‌هیستامین‌های قدیمی‌تر، احتمال ایجاد خواب‌آلودگی بسیار کمتر است.

هیستامین یک ماده شیمیایی است که توسط ماست‌سل‌ها در پاسخ به یک آلرژن آزاد می‌شود و مسئول بسیاری از علائم آلرژی مانند آبریزش چشم، آبریزش بینی، عطسه و خارش است. فکسوفنادین به گیرنده‌های هیستامین متصل می‌شود و از تأثیر هیستامین بر روی گیرنده‌ها جلوگیری می‌کند که در نتیجه علائم آلرژی را کاهش می‌دهد.

فکسوفنادین در سال 1996 مورد تایید FDA قرار گرفت و امروزه برندها و اشکال زیادی از این دارو در بازار موجود است.

هشدارها در مورد مصرف فکسوفنادین

فکسوفنادین را با آب میوه‌هایی مانند سیب، پرتقال یا گریپ فروت مصرف نکنید. قبل از مصرف این دارو اگر به فکسوفنادین حساسیت دارید، نباید از آن استفاده کنید. از پزشک یا داروساز بپرسید که آیا استفاده از فکسوفنادین در موارد زیر بی‌خطر است یا خیر:

  • بیماری کلیوی
  • اگر باردار یا در دوران شیردهی هستید
  • افراد مسن با سن بالای 65 سال
  • افراد مبتلا به فنیل کتونوری (PKU)

چگونه باید فکسوفنادین را مصرف کنم؟

بهترین نحوه استفاده از فکسوفنادین این است که دقیقاً آن را طبق دستورالعمل روی برچسب یا طبق تجویز پزشک مصرف کنید. به خصوص اگر برای کودکان می‌خواهید استفاده کنید، حتما قبل از مصرف با پزشک مشورت کنید. معمولا فرم‌های 12 ساعته و 24 ساعته فکسوفنادین برای کودکان کمتر از 12 سال استفاده نمی‌شود.

این دارو را به صورت خوراکی با یک لیوان پر آب مصرف کنید. باز هم تاکید می‌کنیم دستورالعمل دارو را جدی بگیرید. می‌توانید این دارو را با غذا یا با معده خالی مصرف کنید. فواصل مصرف دارو منظم باشد و آن را بیشتر از دستور مصرف نکنید. ممکن است لازم باشد چند روز قبل از بهبود علائم از این دارو استفاده کنید.

در مورد استفاده از این دارو در کودکان حتما از پزشک مشورت بگیرید. اگر در شرایط خاصی لازم باشد این دارو برای کودکان زیر 6 سال تجویز شود، اقدامات احتیاطی اعمال می‌شود.

اگر یک نوبت را فراموش کنم چه اتفاقی می‌افتد؟

از آن‌جایی که در صورت نیاز از فکسوفنادین استفاده می‌شود؛ می‌توانید دوز فراموش شده را نادیده بگیرید و از دو دوز در یک زمان استفاده نکنید.

اگر بیش از حد مصرف کنم چه اتفاقی می‌افتد؟

سریع با  پزشک مشورت کنید و اگر هر لامت مشکوکی دیدید سریعا به دنبال مراقبت‌های پزشکی اورژانسی باشید. علائم مصرف بیش از حد فکسوفنادین ممکن است شامل خشکی دهان، سرگیجه یا خواب آلودگی باشد.

هنگام مصرف فکسوفنادین از چه چیزهایی باید اجتناب کرد؟

همان‌طور که گفتیم فکسوفنادین را با آب میوه (مانند سیب، پرتقال یا گریپ فروت) مصرف نکنید. این آب میوه‌ها می‌توانند جذب فکسوفنادین را برای بدن شما سخت‌تر کنند. همچنین باید 2 ساعت قبل یا بعد از مصرف فکسوفنادین از مصرف آنتی‌اسید خودداری کنید. از فکسوفنادین همزمان با آنتی‌اسیدهای حاوی منیزیم یا آلومینیوم استفاده نکنید.

نکته دیگر اینکه قبل از استفاده از سایر داروهای ضد سرفه یا سرماخوردگی که ممکن است حاوی مواد مشابه باشند، از پزشک یا داروساز سوال کنید تا دچار اوردوز دارو نشوید.

عوارض جانبی فکسوفنادین

در صورت داشتن علائم واکنش آلرژیک به فکسوفنادین، کمک فوری پزشکی دریافت کنید. این علائم به شرح زیر است:

  • کهیر
  • تنفس دشوار
  • تورم صورت، لب‌ها، زبان یا گلو

فکسوفنادین ممکن است عوارض جانبی جدی ایجاد کند. مصرف فکسوفنادین را متوقف کنید و در صورت داشتن موارد زیر فوراً با پزشک خود تماس بگیرید:

  • علائم شبیه آنفولانزا (تب، لرز، خستگی غیر معمول)
  • سرفه جدید یا بدتر شده
  • درد
  • علائم عفونت گوش شامل تب، گوش درد یا احساس پری، مشکل در شنوایی، ترشحات گوش، گیجی در کودک

اما عوارض جانبی رایج فکسوفنادین که معمولا نیازی به اقدام خاصی ندارند شامل موارد زیر است:

  • سردرد
  • کمر درد
  • علائم سرماخوردگی مانند گرفتگی بینی، درد سینوسی، گلودرد

این لیست کاملی از عوارض جانبی نیست و ممکن است موارد دیگری نیز رخ دهد. برای مشاوره پزشکی در مورد عوارض جانبی با پزشک خود تماس بگیرید.

آیا مصرف فکسوفنادین در بارداری بی خطر است؟

هنگام تصمیم‌گیری در مورد استفاده از فکسوفنادین در دوران بارداری، مهم است که فواید بالقوه برای سلامتی و تندرستی را در مقابل خطرات احتمالی برای شما یا جنین سنجید که برخی از آنها ممکن است به هفته بارداری شما بستگی داشته باشد. پزشک یا متخصص زنان شما می‌تواند به شما در مورد استفاده از این دارو در بارداری کمک کند.

چه داروهای دیگری بر فکسوفنادین تأثیر می‌گذارد؟

استفاده از فکسوفنادین با سایر داروهایی که باعث خواب‌آلودگی شما می‌شوند تداخل داشته و می‌تواند این اثر را بدتر کند. بنابراین باید قبل از استفاده از داروهای مخدر، قرص خواب، شل کننده عضلانی، یا داروی اضطراب یا تشنج، از پزشک خود سوال کنید. همچنین فکسوفنادین با داروهایی مثل کتوکونازول یا اریترومایسین نیز ممکن است تداخل داشته باشد.

البته سایر داروها هم از جمله داروهای تجویزی و بدون نسخه، ویتامین‌ها و محصولات گیاهی ممکن است بر فکسوفنادین تأثیر بگذارند. بنابراین در مورد استفاده از فکسوفنادین هوشیار باشید و خودسرانه آن را مصرف نکنید.

فکسوفنادین را کجا نگهداری کنیم؟

فکسوفنادین باید دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی و در دمای اتاق بین 20 تا 25 درجه سانتیگراد (68 تا 77 درجه فارنهایت) نگهداری شود. آن را از رطوبت محافظت کنید و هر داروی استفاده نشده را بعد از تاریخ انقضا دور بریزید.

کلام آخر

فکسوفنادین به عنوان یک آنتی هیستامین غیر خواب آور طبقه بندی می‌شود، اما این بدان معنا نیست که افراد هنگام مصرف فکسوفنادین احساس خواب‌آلودگی نمی‌کنند. برخی افراد متوجه خواهند شد که این دارو باعث کرختی و منگی آنها می‌شود. اگر هنگام مصرف فکسوفنادین احساس خواب‌آلودگی یا سرگیجه می‌کنید، از رانندگی یا کار با ماشین‌آلات بپرهیزید. هرگز داروهای خود را با دیگران به اشتراک نگذارید و از این دارو فقط برای موارد تجویز شده استفاده کنید. فکسوفنادین معمولا یک بار در روز تجویز می‌شود؛ اگر در مورد دوز مطمئن نیستید، لطفاً قبل از مصرف فکسوفنادین با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید.

سلام پرواز
سلام پرواز ۲
ارسال نظر
رپرتاژ تریبون
تبلیغات
جدیدترین اخبار
دیگران چه می‌خوانند؟
پرطرفدارترین
خبر فوری