اصفهان آهن ۱
آهن ملل
ایرانسیل
ایرانسیل موبایل
کد خبر: ۵۲۸۳۱۴
جوش پیشانی نشانه چیست؟
جوش پیشانی یک مشکل شایع پوستی است که با برجستگی‌ها و لکه‌های قرمز رنگ در امتداد خط رویش مو به سمت ابروها مشخص می‌شود و علت‌های گوناگونی می‌تواند داشته باشد.
۱۶:۱۰ - ۲۰ مرداد ۱۴۰۲
وانانیوز|

تغییرات هورمونی، استرس، مصرف دارو و عوامل دیگر می‌تواند باعث بسته شدن غدد ریزی که زیر سطح پوست هستند شوند و  افراد را دچار آکنه و جوش‌های پیشانی کنند. اگرچه آکنه هیچ خطر جدی برای سلامتی ندارد، اما به دلیل اهمیت زیاد زیبایی پوست برای افراد، می‌تواند باعث ناراحتی و دغدغه شود. در این مقاله به این می‌پردازیم که جوش پیشانی نشانه چیست و چگونه می‌توان آن‌ها را درمان و از بروز دوباره پیشگیری کرد.

 

علل ایجاد جوش پیشانی

آکنه یک بیماری مزمن پوستی است که می‌تواند منجر به ضایعاتی مثل جوش‌های سرسفید، سر سیاه، کیست‌ها و ندول‌ها شود. آکنه ممکن است در هر جایی از بدن فرد ایجاد شود، اما به ویژه در صورت، شانه‌ها، پشت، سینه و بازوها شایع است.

غددی که زیر سطح پوست قرار دارند به غدد چربی معروف هستند و ماده‌ای روغنی به نام سبوم تولید می‌کنند. گاهی این غده‌ها توسط سبوم بیش از حد، سلول‌های مرده پوست یا باکتری‌ها مسدود می‌شوند و در اثر این اتفاق، غدد ملتهب شده و جوش ایجاد می‌شود. عوامل خاصی می‌توانند میزان سبوم تولید شده توسط غدد چربی را افزایش دهند که در نتیجه احتمال ایجاد آکنه و جوش را افزایش می‌دهد. این عوامل عبارتند از:

  1. تغییرات هورمونی: آکنه به ویژه در دوران بلوغ شایع است زیرا سطح هورمون‌ها در این دوره به طور قابل توجهی در نوسان است.
  2. فشار و استرس: بین استرس و شیوع آکنه ارتباط وجود دارد، اما دلایل آن نامشخص است.
  3. مصرف بعضی از داروها: برخی از انواع داروها می‌توانند به عنوان یک عارضه جانبی باعث آکنه شوند. به عنوان مثال می‌توان به برخی از استروئیدها، داروهای ضد تشنج، باربیتورات‌ها یا لیتیوم اشاره کرد.
  4. عدم رعایت بهداشت: عدم شست و شوی منظم موها و صورت می‌تواند منجر به رسوبات چربی روی پیشانی و انسداد شود که باعث ایجاد آکنه می‌شود.
  5. اثر استفاده از محصولات مو: برخی از محصولات مو مانند ژل‌ها، روغن‌ها یا موم‌ها، با جوش‌های آکنه‌ای مرتبط هستند که به عنوان آکنه پوماد شناخته می‌شوند.
  6. تحریک پوست: استفاده از آرایش روی پیشانی یا مثلا پوشیدن کلاه، می‌تواند پیشانی را تحریک کند و منجر به آکنه شود. لمس مکرر پیشانی نیز می‌تواند پوست را تحریک کرده و باعث آکنه شود.

درمان دارویی جوش پیشانی

درمان بسته به شدت شیوع آکنه متفاوت خواهد بود. اکثر افراد می‌توانند آکنه خود را با داروهای بدون نسخه (OTC) درمان کنند. طیف گسترده‎ای از ژل‌ها، صابون‌ها، لوسیون‌ها و کرم‌ها برای درمان آکنه در دسترس هستند که این محصولات معمولاً یک یا چند ماده فعال زیر را دارند:

  • بنزوئیل پراکسید
  • اسید سالیسیلیک
  • رتینول
  • رزورسینول

میزان کارایی این درمان‌ها بین افراد متفاوت است و با آزمون و خطا یا مراجعه به متخصص پوست می‌توانید بهترین روش مناسب پوستتان را پیدا کنید. نکته مهم این است که جوش پیشانی ممکن است چندین هفته طول بکشد تا به طور کامل از بین برود، بنابراین اغلب لازم است در این درمان‌ها صبور باشید. همچنین برای برخی افراد عوارض جانبی خفیف مانند تحریک پوست در مراحل اولیه درمان شایع است.

برای افرادی که آکنه شدیدتر دارند، ممکن است نیاز به تجویز دارو باشد که متخصص پوست با ارزیابی علائم فرد به تعیین بهترین درمان می‌پردازد. درمان دارویی جوش غالبا شامل داروهای خوراکی و ژل‌ها یا کرم‌هایی است که فرد باید مستقیماً روی پیشانی خود بمالد.

داروهای تجویزی برای آکنه معمولا شامل موارد زیر است:

  • کورتیکواستروئیدها
  • ضد میکروب‌ها
  • آنتی بیوتیک‌ها
  • رتینوئیدها
  • داروهای ضد بارداری ترکیبی

افراد مبتلا به آکنه باید از دستکاری جوش‌های خود اجتناب کنند زیرا این کار خطر ایجاد زخم و عفونت را افزایش می‌دهد. همچنین می‌توان از درمان‌های خانگی در کنار دارو یا برای موارد بسیار خفیف آکنه روی پیشانی استفاده کرد.

درمان خانگی جوش پیشانی

نمونه‌ای از درمان خانگی استفاده از کمپرس گرم روی پیشانی دو بار در روز است که می‌تواند به از بین بردن سبوم اضافی و بهبود ریکاوری کمک کند. سایر درمان‌های خانگی که افراد مبتلا به آکنه روی پیشانی می‌توانند امتحان کنند شامل موارد زیر است:

  • آلوئه ورا: روغن خالص آلوئه‌ورا را مستقیماً روی پیشانی بمالید.
  • روغن درخت چای: چند قطره را با آب مخلوط کنید و با یک پد پنبه‌ای روی پیشانی بمالید.
  • سرکه سیب: یک چهارم سرکه سیب رقیق شده را با سه چهارم آب مخلوط کنید و با یک پد پنبه ای روی پیشانی بمالید.
  • فلز روی: روی را می‌توان به صورت خوراکی به عنوان یک مکمل برای کمک به بهبود پوست مصرف کرد.

همچنین می‌توانید مواد زیر را با هم ترکیب و ماسک صورت درست کنید و آن را یک شب روی پوست بگذارید؛ 2 تا 3 قاشق چایخوری ژل آلوئه ورا را با 3 تا 4 قطره روغن درخت چای مخلوط کنید. سپس آن را شب روی پوست صورت به خصوص در قسمت پیشانی بمالید و صبح بشویید. این کار راتا زمانی که آکنه یا جوش‌ها بهبود پیدا کنند، هر شب تکرار کنید.

پیشگیری از ایجاد جوش پیشانی

رعایت استانداردهای بهداشت شخصی بهترین راه برای پیشگیری از آکنه روی پیشانی است. البته برخی از جوش‌ها ممکن است اجتناب‌ناپذیر باشند؛ به خصوص در دوران بلوغ که البته باز هم شستشوی منظم به کاهش خطر شیوع کمک می‌کند.

سایر نکات پیشگیری از آکنه عبارتند از:

  • اجتناب از پوشیدن کلاه‌های تنگ یا لباس‌هایی که پیشانی را می‌پوشانند
  • اجتناب از استفاده از محصولات پوستی خشن روی پیشانی
  • استفاده از اسکراب صورت برای پاکسازی عمیق پوست
  • اجتناب از وسوسه لمس، خاراندن یا برداشتن جوش‌های روی پیشانی
  • پاک کردن هرگونه آرایش قبل از خواب
  • شستن پوست صورت بلافاصله بعد از ورزش یا هر فعالیتی که باعث ایجاد عرق روی پیشانی می‌شود.
  • شستن مرتب دست‌ها در طول روز
  • اجتناب از قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آفتاب

کلام آخر

در بیشتر موارد جوش روی پیشانی چیز غیرعادی نیست، به خصوص زمانی که فردی در حال گذراندن دوران بلوغ است. همچنین استرس، بهداشت نامناسب، محصولات مو، آرایش و تحریک پوست همگی می‌توانند آکنه را بدتر کنند. اگر آکنه بر سلامت کلی شما تأثیر گذاشته است، در مراجعه به یک متخصص پوست تردید نکنید؛ چرا که برای موارد شدید آکنه مزمن گزینه‌های درمانی موثری وجود دارد.

سلام پرواز
سلام پرواز ۲
ارسال نظر
تبلیغات
رپرتاژ تریبون
جدیدترین اخبار
دیگران چه می‌خوانند؟
پرطرفدارترین
خبر فوری