اصفهان آهن ۱
آهن ملل
ایرانسیل
ایرانسیل موبایل
کد خبر: ۵۲۵۴۲۰
۱۰ مرد ثروتمند ایران چه کسانی هستند؟
ایرانی‌های موفق زیادی در سراسر جهان هستند که توانسته‌اند به واسطه تلاش و کوششان نامی برای خود و کشور دست و پا کنند. اما در میان این افراد ثروتمندترین آن‌ها چه کسانی هستند؟
۰۵:۳۹ - ۱۱ مرداد ۱۴۰۲
وانانیوز|

ثروت را می‌توان به‌عنوان دارایی مالی باارزشی تعریف کرد که قابل تبدیل است و در تجارت‌های معاملاتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. فردی هم که صاحب دارایی خالص قابل‌توجهی است را می‌توان ثروتمند نامید.

افراد می‌توانند با تلاش‌کردن ثروتمند شوند، اما تضمینی برای این راه وجود ندارد. با این حال، راه آسان‌تر دیگری نیز وجود دارد؛ ثروت موروثی. منظور از موروثب، ثروت خانواده‌ای است که نسل به نسل به مستحق ارث، یعنی افراد همان خانواده به ارث می‌رسد.

ثروتمندترین مردان ایرانی جهان

همانطور که می‌دانید، ایران در دهه گذشته شاهد تحولات متعددی بوده است. توسعه صنایع تکنولوژیکی، اقتصاد و بازارهای تجاری باعث افزایش میلیونرها و میلیاردرها شده است. در ادامه این مطلب به معرفی ۱۰ مرد ثروتمند ایرانی می‌پردازیم.

۱. حسن خسروشاهی

حسن خسروشاهی تاجر، سرمایه‌گذار و خیر ایرانی است. او بنیانگذار Future Shop بوده که اکنون به یک فروشگاه زنجیره‌ای فعال در زمینه لوازم خانگی و تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی در کشور کانادا تبدیل شده است. شرکت توزیع تجهیزات الکترونیکی آمریکایی Best  Buy در سال ۲۰۰۱ Future Shop   را به مبلغ ۵۸۰ میلیون دلار خریداری کرد.

حسن در خانواده‌ای ثروتمند به دنیا آمد و به همین دلیل در تجارت دست بالا را داشت. وی مدرک لیسانس حقوق و اقتصاد خود را از دانشگاه تهران گرفت و سپس جذب تجارت خانوادگی شد.

او  سال ۱۹۸۲، Future Shop  را تأسیس کرد. این تجارت رشد کرد و به یکی از بزرگترین فروشگاه‌های خرده‌فروشی لوازم الکترونیکی تبدیل شد. پس از تعطیلی این فروشگاه، او به فعالیت در حوزه املاک، پزشکی، سرمایه‌گذاری و امور بشردوستانه پرداخت. دارایی خالص او در حال حاضر بیش از ۱.۲ میلیارد دلار آمریکا است.

۲. پیر مراد امیدیار

پیر مهندس نرم‌افزار، خیر و کارآفرین ایرانی‌تبار است. او بنیانگذار ای‌بی (e-bay)  بوده و از سال ۱۹۹۸ تا ۲۰۱۵ به عنوان رئیس آن فعالیت داشته است.

پس از تحصیل در دانشگاه تافتس، او کار خود را برای Claris، یکی از شرکت‌های تابعه اپل آغاز کرد. او همچنین یکی از بنیانگذاران Ink-Development بود. Ink-Development یک شرکت نرم‌افزار کامپیوتری آمریکایی است که بعدها به e-bay تغییر نام داد.

پیر با طراحی کدهای کامپیوتری اصلی e-bay را توسعه داد. او این کار را در سن ۲۸ سالگی انجام داده  و در سن ۳۱ سالگی به عنوان ثروتمندترین فرد ایرانی در جهان شناخته شد. سرویس آنلاین شرکت در ۴ سپتامبر ۱۹۹۵ راه‌اندازی شد. موفقیت و ثروت او را می‌توان به ماهیت پررونق e-bay نسبت داد.

۳. امید کردستانی

امید کردستانی تاجری است که در هیئت مدیره توییتر حضور دارد. او از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰ سمت ریاست اجرایی توییتر را بر عهده داشته است. او به غیر از پست‌هایی که در توییتر داشته، مشاور ویژه مدیرعامل گوگل و مدیر Vodafone بوده است.

امید کردستانی تحصیلات خود را در رشته مهندسی الکترونیک در دانشگاه ایالتی سن خوزه گذراند. حرفه او با کار در سیلیکون ولی به عنوان مدیر بازاریابی آغاز شد. او در این شرکت مهارت‌های لازم برای راه‌اندازی تجارت خود به دست آورد.

او بعد از آن، معاون نت اسکیپ شد. نت اسکیپ یک شرکت خدمات کامپیوتری مستقل مستقر در آمریکا است. دارایی خالص او ۲ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود.

۴. اسدالله عسگراولادی

مرحوم اسدالله عسگراولادی از برجسته‌ترین بازرگانان ایرانی، معروف‌ترین صادرکننده خشکبار ایران، عضو اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران در تمام دوران پس از انقلاب و رئیس اتاق بازرگانی و صنایع ایران و چین بود. اسدالله به عنوان یکی از ثروتمندترین افراد ایران معرفی شده است. ثروت او ۱۰ میلیارد دلار تخمین زده می‌شد.

ثروت اسدالله با فعالیت تجاری در زمینه صادرات میوه‌های خشک، آجیل و ادویه‌جات چند برابر شد. او رئیس شرکت صادراتی حساس بود و ثروت او در طول دهه ۹۰ به شدت افزایش یافت.

لازم به ذکر است که او ریاست چندین اتاق بازرگانی بین‌المللی را  بر عهده داشت. از اتاق‌های تحت ریاست او می‌توان به  اتاق‌های ایران-چین، ایران-استرالیا، ایران-روسیه اشاره کرد.

۵. بابک زنجانی

بابک زنجانی میلیاردر ایرانی و مدیرعامل گروه سورینت مستقر در امارات است. او صاحب بزرگترین شرکت خوشه‌ای ایرانی است. این تجارت شامل لوازم آرایشی، مالی و بانکداری و ... می‌شود.

با این حال او متهم شده است که ۲.۷میلیارد دلار از پول دولت را نگه داشته و همچنین دادگاه او را مفسدفی‌الارض معرفی‌ می‌کند. در حال حاضر حکم اعدام او قطعی شده و در انتظار اجرای دستورات است.

۶. فرهاد مشیری

اردوان فرهاد مشیری یکی از موفق‌ترین تاجران ایرانی مقیم موناکو است. او جزو سهام‌داران و رئیس USM است. علاوه بر این، مالک باشگاه فوتبال اورتون انگلستان است.

فرهاد مشیری پس از تحصیل در رشته اقتصاد و آمار در دانشگاه کلاژ لندن به  حسابداری رسمی تبدیل شد و برای شرکت‌های مختلف خدمات حرفه‌ای کار کرد.

عمده ثروت مشیری را می‌توان به این ماجرا نسبت داد که او و شریک تجاریش، علیشیر عثمانوف،  ۱۴.۶۵ درصد از سهام آرسنال را خریداری کرده‌اند.  او در سال ۲۰۲۲ سهام خود را در باشگاه اورتون به ۹۴ درصد افزایش داد و همین امر او را به سهامدار اصلی تبدیل می‌کند.

دارایی خالص او تا سال ۲۰۲۰، ۲.۹ میلیارد دلار آمریکا تخمین زده می‌شود.

۷. داوود آلیانس

دیوید آلیانس که بارون آلیانس نیز نامیده می‌شود، سیاستمدار و تاجر برجسته دموکرات است. کار او خیلی زود در زمانی که فقط چهارده سال داشت، شروع شد. او از همان جوانی در بازارهای ایران کار می‌کرد.

او اکنون ریاست N Brown Group را بر عهده داشته و تا ۳۳ درصد از سهام این شرکت را در اختیار دارد. این شرکت در منچستر مستقر است و با پوشاک، لوازم پا و لوازم خانگی سروکار دارد.

اعتقاد بر این است که او زمانی ثروتمندترین فرد در بریتانیا و ایران بوده است. دارایی خالص او حدود ۱.۵ میلیارد دلار آمریکا تخمین زده می‌شود.

۸. اسحاق لاریان

اسحاق لاریان  تاجری میلیاردر و صاحب بزرگترین شرکت خصوصی اسباب بازی یعنی MGA Entertainment Inc است. این شرکت در سال ۱۹۷۹ تاسیس شد و اسباب بازی‌های کودکان و محصولات سرگرمی تولید می‌کند. این شرکت طیف گسترده‌ای از محصولات سرگرمی را برای کودکان تولید می‌کند.

او سفر خود را در سن بسیار پایین و زمانی که تنها با ۷۵۰ دلار به آمریکا رفت و حتی قادر نبود به زبان انگلیسی صحبت کند، آغاز کرد. پس از مهاجرتش، او در رستوران و اتوبوس کار کرد و سپس به تحصیل در رشته مهندسی عمران در دانشگاه ایالتی کالیفرنیا پرداخت.

سال‌ها بعد او شرکت سفارش پستی به نام Surprise Gift Wagon را تأسیس کرد. این شرکت محصولات برنجی تزئینی را به فروش می‌رساند. او پس از شکست در این حوزه به واردات لوازم الکترونیکی روی آورد. در نهایت او در سال ۱۹۹۷ به سراغ اسباب‌بازی‌ها رفت و این اقدام آغازی برای موفقیت‌های شرکت بود.

۹. مانی مشعوف

مانی مشعوف تاجر و خیر معروف ایرانی است. او به عنوان موسس فروشگاه‌های Bebe شناخته می‌شود. این برند مجموعه‌ای از لوازم جانبی، پوشاک و عطرهای زنانه را تولید می‌کند.

مشعوف در رشته علوم سیاسی از دانشگاه سانفرانسیسکو فارغ التحصیل شد. پس از اتمام تحصیلات، یک رستوران را مدیریت کرد. پس از آن هم فروشگاه‌های Bebe را تأسیس کرد و ریاست آنها را بر عهده گرفت.

موفقیت این فروشگاه‌ها باعث شد که او در لیست ثروتمندترین آمریکایی‌ها قرار گیرد. فوربس او را یکی از ۲۴۲  آمریکایی ثروتمند معرفی می‌کند.

او در مقطعی با جیووانی آنیلی و اسکات بلوم شریک شد و Argonaut Pictures را در سال ۲۰۰۷ تأسیس کرد. دارایی خالص او ۱.۳ میلیارد دلار است.

۱۰. حسین ثابت بکتاش

حسین ثابت بکتاش، کارآفرین بزرگ ایرانی، سازنده و مالک پیشین هتل بزرگ داریوش و صاحب ۹ هتل در جزایر قناری بود. او همچنین هتل داریوش را در شهر زیبای کیش به سبک تخت جمشید ساخت.

بکتاش چهار هتل دیگر در کیش را تحت عناوین هتل هلیا، لاله، تماشا و پانیذ تاسیس کرد. ۲۵ درصد از سهام هتل لاله نیز متعلق به او بود که بعدها به مالک شرکت هواپیمایی زاگرس واگذار گردید.

 آقای ثابت هتل‌های لاله واقع در تهران، سرعین و یزد را نیز خریداری کرد. گفتنی است شرکت تجارت بین‌المللی ثابت و همچنین مجموعه پارک دلفین‌های کیش نیز متعلق به حسین ثابت بود.  او البته بعدتر هتل داریوش و دلفیناریوم یا همان پارک دلفین‌ها را نیز به مالک هواپیمایی زاگرس فروخت.

سلام پرواز
سلام پرواز ۲
ارسال نظر
تبلیغات
رپرتاژ تریبون
جدیدترین اخبار
دیگران چه می‌خوانند؟
پرطرفدارترین
خبر فوری