اصفهان آهن ۱
آهن ملل
ایرانسیل
ایرانسیل موبایل
کد خبر: ۹۵۳۸۳
رئیس کمیته تعیین وضعیت بازیکنان فدراسیون فوتبال گفت: کمیته تعیین وضعیت بازیکنان به جهت مشکلات بین‌المللی برای تیم‌هایی مثل استقلال و تراکتورسازی ایجاد شد.
۱۵:۴۰ - ۲۶ تير ۱۳۹۶
وانانیوز| روزبه وثوق احمدی در نشست خبری اظهار داشت: از همکاران سابق تشکر می‌کنم. نصیرزاده زمانی که در فدراسیون بود، کاری را آغاز کرد و بعد از او با حضور براتی راه علمی تر پیش رفت.
وی ادامه داد: کمیته تعیین وضعیت بازیکنان به جهت مشکلات بیت المللی که برای تیم هایی مثل استقلال و تراکتورسازی ایجاده شده بود با حمایت ریاست فدراسیون به وجود آمد.

وثوق احمدی افزود: کمیته تعیین وضعیت بازیکنان دو کارکرد اصلی دارد، اول کارکرد نظارتی و دوم حل و فصل اختلافات. تا پیش از این تعیین شده بود این وظایف به عهده کمیته انضباطی باشد که از زمان ایجاد کمیته تعیین وضعیت این وظایف به این کمیته محول شده است. البته آرای ما در مواردی قابل فرجام‌خواهی در استیناف و دادگاه عالی ورزش است و این موضوع به نوعی حساسیت کمیته ما را سنگین می‌کند چون باید معیارهای بین‌المللی را اجرا کنیم.

وی تأکید کرد: فسخ یکجانبه یکی از مواردی بود که به همت کمیته تدوین مقررات و تائید هیأت رئیسه به اجرا درآمد چون قبل از این این حق با وجود آنکه بود اما به رسمیت شناخته نمی‌شد. ضمن اینکه می‌تواند یکی از بیشترین مراجعات را به همراه داشته باشد. در ظاهر قضیه هضم این موضوع برای باشگاه‌ها سخت است چون با قوانین بین‌المللی آشناییت ندارند و به قوانین قبلی عادت کردند.

وثوق‌احمدی با اشاره به این موضوع و ذکر یک مثال افزود: به طور مثال یک مربی با ما تماس می‌گیرد و اعلام می‌کند که بازیکنش 3 فصل قرارداد دارد اما با یک باشگاه دیگر قرارداد بسته و به جای مجازات او مجوز ثبت با باشگاه دیگر داده شده است و این موضوع فارغ از آن است که باشگاه به تعهدات خود نسبت به بازیکن عمل کرده است یا خیر. قبلاً در قراردادها اینطور بود که اگر یک باشگاه کمتر از 50 درصد قرارداد بازیکن را پرداخت کنند، بازیکن می‌تواند فسخ یک طرفه داشته باشد اما طبق عرف بین‌المللی این موضوع اصلاح شده و میزان حداقل دریافتی توسط بازیکن و باشگاه مشخص می‌شود حالا اینکه این فسخ موجه است یا خیر باید به قرارداد مراجعه کرد و اگر حداقل قرارداد در آن وجود نداشته باشد طبق پرونده‌های قبلی بررسی و تصمیم لازم گرفته خواهد شد. ضمن اینکه از روز پایانی فصل تا اولین بازی فصل بعد می‌توان فسخ یکجانبه را انجام داد.

رئیس کمیته تعیین وضعییت بازیکنان به چند مورد از نحوه اجرای پرونده‌ها اشاره کرد و گفت: پرونده‌ها محرمانه است. اگر پرونده‌ای در کمیته ما باشد نمی‌توانم جزئیات آن را اعلام کنم، البته شفاف‌سازی ادامه دارد اما موضوع محرمانه باقی می‌ماند. ضمن اینکه اظهار نظر درخصوص تصمیمی که می‌گیریم ممنوع است و اگر به این موضوع عمل نکنیم با توبیخ و تنبیه مواجه می‌شویم. پس جواب ما در رأی اعلام می‌شود.

وی افزود: اصل در رسیدگی غیر حضوری است و مهلت رسیدگی به پرونده‌ها 30 روز از روزی که پرونده تکمیل می‌شود بوده و با تشخیص رئیس کمیته تا 30 روز دیگر قابل تمدید است. همچنین وکلای محترمی که در ارتباط با بازیکنان باشگاه‌ها هستند به دو دسته تقسیم می‌شوند. آنها یا پروانه دارند یا ندارند. از این پس فقط مطابق مقررات اگر وکیل دادگستری باشند می‌توانند به کمیته بیایند و از موکل خود دفاع کنند اما اگر وکیل نباشند دیگر نمی‌توانند با معرفی‌نامه برای دفاع از موکل خود اقدام کنند. همچنین اگر باشگاه‌ها به تعهدات خود عمل نکنند به ترتیب با اخطار، توبیخ، ممنوعیت و محرومیت از نقل و انتقالات با نظر کمیته تعیین وضعیت بازیکنان مواجه می‌شوند و این همان موردی است که استقلال و تراکتورسازی از سوی فیفا با آن مواجه شده‌اند.

وثوق احمدی در مورد بحث مالیات در قرارداد بازیکنان گفت: مالیات یک موضوعی است که هر ایرانی باید آن را پرداخت کند، سابق بر این اینگونه رسم بود که باشگاه در قرارداد اعلام می‌کرد که مالیات بازیکن را می‌دهد اما آن را پرداخت نمی‌کرد و مشکلاتی ایجاد می‌شد که منجر به ممنوع‌الخروجی بازیکن می‌شد اما الان در قانون ذکر شده که مالیات باید توسط بازیکن پرداخت شود یعنی اگر بازیکن 100 میلیون قرارداد بسته باید طبق آن مالیات پرداخت کند که در صورت عدم پرداخت آن عواقب آن با خود بازیکن است. در خصوص پاداش‌ها یا جرائم‌نیز اگر شرایط قرارداد به وقوع پیوسته باشد، این قراردادها به تعهدات باشگاه‌ها اضافه می‌شود و این موضوع بررسی می‌شود که این تعهدات محرز شده یا خیر.

وثوق احمدی تاکید کرد: بازیکنان 6 ماه قبل از پایان قراردادشان می‌توانند با باشگاه دیگری قرارداد ببندند البته این موضوع باید با اعلام بازیکن به باشگاهش و همچنین باشگاه متقاضی جذب بازیکن به صورت رسمی به باشگاه اول بازیکن باشد. اگر این اتفاق بیفتد بازیکن گناهی مرتکب نشده هرچند که در این خصوص باید فرهنگ‌سازی صورت بگیرد و این موضوع برای آن است که بازیکن بعد از پایان قرارداد بلاتکلیف نماند. از مصادیق این موضوع می‌توان به بازیکن آلمانی اشاره کرد که در پایان فصل به مقابل تیم فصل آینده‌اش به میدان رفت. 

وی در مورد آخرین وضعیت سینا عشوری تأکید کرد: باشگاه استقلال یک پنجره و تراکتورسازی دو پنجره از سقف قرارداد با بازیکنان جدید محروم بودند که با استعلامی که از فیفا انجام شد مشخص شد که ممنوعیت از ثبت قرارداد جدید به این معنا نیست که آنها نمی‌توانند انعقاد قرارداد داشته باشند که این موضوع برای یک بازیکن استقلال مصداق پیدا کرد. در خصوص عشوری نیز بعد از استعلام از فیفا صلاحیت به فدراسیون ایران اعطا شد که در همین راستا تراکتورسازی درخواست خودش را ارائه کرده و ما از سازمان لیگ استعلام کردیم و بعداً در این خصوص تصمیم خود را اعلام خواهیم کرد.

وثوق احمدی در مورد پیامدهای فسخ یک جانبه گفت: این موضوع مثل یک تیغ دولبه است، درست است که این حق مهیا شده اما در خصوص موجه بودن یا نبودن آن در صورتی که باشگاه شکایت کند پرونده‌ای تشکیل می‌شود. از مصادیق آن می‌توان به پرونده طارمی و ریزه‌اسپور ترکیه اشاره کرد که تیم ترکیه‌ای با طرح پرونده‌ای در فیفا ادعا کرده طارمی فسخ غیر موجه انجام داده و این موضوع در فیفا در حال رسیدگی است و اگر به نتیجه برسند که فسخ طارمی غیرموجه بوده برای بازیکن و باشگاه غرامت وجود دارد که میزان آن بستگی به شرایط متفاوت است. اگر این فسخ غیر موجه باشد بازیکن با محرومیت 4 تا 6 ماهه مواجه شده و چون فرض بر آن است که باشگاه دوم، بازیکن را تحریک کرده است، اگر باشگاه نتواند ثابت کند که بازیکن را تحریک نکرده است تا دو پنجره محروم می‌شود و پرداخت غرامت به باشگاه اول به صورت تضامنی از سوی بازیکن و باشگاه انجام می‌شود.

وثوق احمدی تاکید کرد: یکی دیگر از مصادیق فسخ یک طرفه قرارداد به عدم حضور بازیکن در 10 درصد بازی‌های یک فصل مربوط می‌شود هرچند که این موضوع جای بررسی دارد.

وی در پایان در مورد اینکه پرونده روزبه چشمی مثل سینا عشوری بود اما او نتوانست نیم‌فصل دوم سال گذشته استقلال را همراهی کند، گفت: در آن زمان کمیته تعیین وضعیت تشکیل نشده بود هرچند که معتقدم این دو پرونده با هم متفاوت بود.

انتهای پیام/ا
منبع: فارس
سلام پرواز
سلام پرواز ۲
ارسال نظر
تبلیغات
رپرتاژ تریبون
جدیدترین اخبار
دیگران چه می‌خوانند؟
پرطرفدارترین
خبر فوری