اصفهان آهن ۱
آهن ملل
ایرانسیل
ایرانسیل موبایل
کد خبر: ۹۵۲۲۴
رئیس شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی در نشست خبری به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.
۱۵:۲۰ - ۲۵ تير ۱۳۹۶
وانانیوز| مصطفی مدبررئیس شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی در نشست خبری گفت: بودجه سال گذشته ما 560 میلیارد بود که 50 درصد محقق شد. ما عمده مطالبات پیمانکاران را پرداخت کردیم و شاید مطالبات جزئی مانده باشد.

وی افزود: سال 95 پروژه‌های بزرگی مثل نقش‌جهان بعد از سالها افتتاح شد که بازی‌های سپاهان در آنجا برگزار می‌شود. این مجموعه هم رضایت بازیکنان و هم تماشاگران را به دنبال داشته است.

وی افزود: در ادامه افتتاح پروژه‌هایی که داشتیم می‌توان به میان‌رود شیراز با ظرفیت 50 هزار نفر اشاره کرد که آماده استفاده برای لیگ دسته اول است. ما همانطور که قول داده بودیم، چمن ورزشگاه یادگار امام را افتتاح کردیم و صندلی‌گذاری آزادی هم یکی از پروژه‌هایی بود که انجام شد. تلاش ما این است استادیوم‌های 6 هزار نفری و سرپوشیده را به بهره‌برداری برسانیم.

* نشست‌ها در برخی سازه‌های آزادی طبیعی است

مدبر در ادامه نشست در مورد بازسازی استادیوم آزادی خاطرنشان کرد: همه قدمت این ورزشگاه را می‌دانند که نیم قرن از بهره‌برداری آن می‌گذرد. به صورت طبیعی چنین پروژه‌هایی نیاز به بازسازی دارد. بنابراین سعی شده نگهداری از آن مثل چمن به روز باشد. اما برای بازسازی نیاز به کار ویژه داریم. گزارش‌های از ناظران به ما رسیده که نشست‌هایی را در برخی سازه‌ها داشته‌ایم که این طبیعی است.

وی با اشاره به اینکه این نشست‌ها خطر ریزش ندارد، خاطرنشان کرد: استادیوم‌هایی با این قدمت در کشورهای دیگر بارها بازسازی شده‌اند، اما در ایران اینطور نبود. این نشست‌ها خطر ریزش ندارد، اما شاید در زمان لرزه‌های با شدت بالا مشکل داشته باشیم. بعد از انتشار فیلمی که منشأ آن را می‌دانم، باعث شد دستگاه‌ها احساس خطر کنند. ما هم بررسی دقیق کردیم و جمع‌بندی همان بود که گفتم. برنامه ما این بود که در ابتدا لایه اولیه را برداشت کنیم و بعد صندلی‌گذاری صورت بگیرد. برای طبقه دوم هم قرار است آب‌بندی انجام شود. این بازسازی یک لایه رویی دارد و بعد در فونداسیون و سازه اصلی،‌بازسازی صورت می‌گیرد.

* بلیط فروشی آزادی به شرکت توسعه رسید

مدبر در پاسخ به سؤالی مبنی بر بلیط‌فروشی مجموعه ورزشی آزادی تصریح کرد: بلیط‌فروشی در مسابقات داخلی، ملی و بین‌المللی همیشه دغدغه دوستان بود. با توجه به تفاهم‌نامه‌ای که بین فدراسیون فوتبال،‌ سازمان لیگ، استقلال و پرسپولیس و شرکت توسعه انجام شده، بلیط فروشی از طریق شرکت انجام می‌شود. امیدواریم بتوانیم این کار را با برنامه‌ریزی دقیق به موقع انجام دهیم، شاید به هفته‌های اول لیگ نرسیم، چون کار با مناقصه عمومی انجام می‌گیرد.

رئیس شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی افزود: بارها دیده‌ایم 100، 200 نفر بلیط دارند اما در ورزشگاه جا نیست، عوامل مختلفی دخیل هستند که به برخی راه می‌دهند، باید برای تماشاگران این فرهنگ جا بیفتد که چطور این کار را انجام دهند، این باعث می‌شود حتی یک تماشاگری که ممکن است ترقه پرتاب کند، شناسایی شود.

وی در پاسخ به سؤالی که چطور می‌توانید در مورد بازار سیاه شرایط را کنترل کنید، گفت: بلیط‌ها با تمام نرم‌افزارهایی که موجود است، با کد ملی و با شناسایی فرد فروخته می‌شود تا هر کسی جای خودش بنشیند. ما حتی می‌توانیم به دوستانی که میهمان دارند، بلیط بدهیم.

* استادیوم آزادی هم از بلیط فروشی سهم می‌برد

مدبر با اشاره به اینکه فروش بلیط فقط برای مجموعه آزادی است، خاطرنشان کرد: فعلاً برنامه ما برای آزادی است، چون مالک این مجموعه، شرکت توسعه است. براساس آییننام فدراسیون فوتبال درصدها بعد از کسر هزینه تقسیم می‌شود، به این صورت می‌توانیم هزینه‌های استادیوم آزادی را مثل نگهداری از چمن، تأمین کنیم.

رئیس شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی ادامه داد: قبلاً سازمان لیگ با شرکتی که قرارداد داشت بلیط‌ها را می‌فروخت و آن شرکت پس از کسر هزینه‌ها باقی‌مانده پول را تقسیم می‌کرد و هیچ‌گونه هزینه‌ای به آزادی نمی‌رسید. حالا قرار است هر عددی که به شرکت واسطه قرار بود برسد،‌به آزادی می‌رسد، البته مبلغ درصد هنوز مشخص نیست.

* 65 میلیون اجاره استادیوم به سرخابی‌ها

وی در پاسخ به سؤالی دیگر مبنی بر اینکه سهم استقلال و پرسپولیس از آزادی به چه صورت خواهد بود، عنوان کرد: آیین‌نامه برگزاری مسابقات در سازمان لیگ وجود دارد، برخی باشگاه‌ها برگزارکننده مسابقه هستند و ملک دارند برخی هم مانند استقلال و پرسپولیس از ما زمین اجاره می‌کنند. ما بازی‌ها را به استقلال و پرسپولیس سالی 65 میلیون اجاره می‌دهیم، حتی شاید این اجاره در قالب تفاهم نامه استقلال و پرسپولیس دیده شود.

*پارکینگ آزادی را حفظ می‌کنیم

مدبر درباره اینکه شنیده شده پارکینگ آزادی به دلیل واگذاری به اتومبیل‌رانی کوچک‌تر شده، خاطرنشان کرد: این استادیوم در سال‌های مختلف به صورت یک مجموعه دیده شده اما در این سالها تکه تکه شده، بنابراین وقتی مسابقه‌ای با ظرفیت ۱۰۰ هزار نفر برگزار می‌شود، خیابان‌ها شلوغ خواهد شد. بخش بزرگی از پارکینگ مجموعه را واحد اتوبوسرانی گرفت که نمی‌دانیم از چه طریقی انجام شد، اما وقتی سند مجموعه را مطابقت دادیم، اتوبوسرانی قبول کرد و مشکل حل شد. حالا این شرکت با ستاد اجرایی فرمان امام(ره) قرارداد دارد.

رئیس شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی خاطرنشان کرد: در آخرین جلسه‌ای که با وزیر ورزش داشتیم، ۱۵ فدراسیون درخواست‌هایی را برای استفاده از نقاط مختلف آزادی داشتند که قرار شد در طرح جامع استادیوم، محلی را برای این موضوع ببینیم که اگر درخواست فدراسیونی تصویب شد، در اختیارشان قرار دهیم، حتی فدراسیون فوتبال درخواست کرد ساختمان اداری‌اش به آکادمی بیاید که نمی‌توان به این صورت تصمیم گرفت. اگر قرار باشد بخش زیادی از پارکینگ به فدراسیون اتومبیلرانی داده شود، دچار خسران می‌شویم.

وی درباره اینکه پارکینگ معضل بزرگی برای همه شده است، خاطرنشان کرد: تا جایی که می‌توانیم با رفع معارض، مشکل را حل می‌کنیم، تلاش ما این است پارکینگ‌ها را حفظ کنیم و چیزی از آن کم نمی‌شود. حتی می‌توانیم در ضلع غربی آزادی پارکینگ طبقاتی با گنجایش ۱۲۰۰ و ۱۵۰۰ اتومبیل بسازیم که ۳۰ میلیارد برآورد هر طبقه است. در این پارکینگ‌ها نیازهای اقتصادی هم دیده شده است.

* سرخابی‌ها بدهی زیادی به ما ندارند

مدبر در پاسخ به سؤالی دیگر مبنی بر اینکه یکی از چالش‌های شما بدهی طرف‌های قرارداد با شماست، مثل استقلال و پرسپولیس، آیا این برنامه را دارید که در تفاهم‌نامه بلیط‌فروشی بدهی‌ها را بردارید،‌ اظهار داشت: در تفاهم‌نامه جدید قرار شد از محل فروش بلیط، عدد مربوط به اجاره را بردایم. در مورد بدهی‌های سنواتی که فدراسیون‌های مختلف دارند، قرار شد از محل ۲۷ صدم درصدی که برای وزارت ورزش درنظر گرفته شده، تخفیف‌ها به فدراسیون‌ها مستهلک شود. استقلال و پرسپولیس هم بدهی زیادی ندارند، سال گذشته هم مبلغی را بدهکار بودند که فشار آوردیم و پرداخت شد.

رئیس شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی درباره اینکه هیأت مدیره استقلال مشخص شده اما هنوز وضعیت پرسپولیس مشخص نیست و شما با چه کسی طرف قرارداد هستید، گفت: قراردادی که بسته می‌شود با مسئول وقت است، تا جایی که اطلاع دارم، طاهری هست.

* از نظر سخت‌افزاری برای بانوان مشکلی نداریم

وی در پاسخ به این سؤال که تمرین بانوان موتورسوار در پیست اتومبیلرانی انجام می‌شود، نظر شما در این باره چیست، خاطرنشان کرد: پیست به اتومبیلرانی داده شده و درباره آن ما برنامه‌ریزی نمی‌کنیم،‌ اما درحالت کلی از نظر سخت‌افزاری مشکلی نداریم و می‌توانیم برای بانوان از نظر جایگاه و سرویس بهداشتی تمهیداتی داشته باشیم، سیاست‌گذاری برای حضور بانوان با ما نیست.

* در شرکت توسعه توصیه مقامی نداریم

مدبر در پاسخ به فارس درباره اینکه شنیده شده برخی ورزشگاه‌های اطراف تهران به اقوام نزدیک یکی از مقامات ارشد واگذار شده و همینطور سازه‌ها از بتونی به آهنی تغییر کرده، تصریح کرد: این واگذاری شایعه است. از چهار سال گذشته تاکنون هیچ پروژه‌ای را شروع نکردیم و هر چه می‌سازیم قبلاً کلنگ زده شده است. رویکرد ما ساخت و ساز سریع و ارزان است. یک ورزشگاه ۵ هزار نفری با سازه‌های بتونی برای ما ۲۵ میلیارد تومان تمام می‌شود اما چند دفعه از آن استفاده می‌کنیم؟ سبک‌سازی جزو برنامه‌های ما بود که در ظرف شش ماه ۵ استادیوم تهران را ساختیم، حتی متخصصین فرانسوی به ایران آمدند و کاملاً روی سازه فکر کردیم.

رئیس شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی ادامه داد: مناقصه عمومی هم در دو مرحله برگزار شد. در مرحله اول دو شرکت کننده و در مرحله دوم یک شرکت کننده داشتیم و کاملاً می‌توانستیم پاکت را باز کنیم. برگزاری مناقصه کاملاً قانونی بوده است، اما در این چند وقت اخیر به خاطر عدم تزریق بودجه متوقف شده بود. ما در شرکت توسعه نه توصیه مقامی داریم و نه مقامی به ما چیزی گفته است.

* کیفیت ساخت ورزشگاه‌های ما کمتر از امام رضا(ع) نیست

وی درباره اینکه ورزشگاه امام رضا(ع) بسیار مدرن ساخته شده، آیا می‌توانید این نگاه را به ورزشگاه‌های دیگر داشته باشید، گفت: استادیوم امام رضا(ع) بسیار شیک است و حتی می‌دانم چمن آن از آلمان آمده است، این واقعاً عالی است، اما اگر بخواهیم اقتصاد مقاومتی را درنظر بگیریم و تجهیزات‌مان داخلی باشد، نمی‌توانیم چنین استادیومی داشته باشیم. با این شرایط می‌توانم ادعا کنم کیفیت ساخت ما کمتر از ورزشگاه امام رضا(ع) نیست. صندلی‌گذاری‌ها هم‌زمان نصب شد. کیفیت صندلی امام رضا(ع) از ما بهتر است چون ما صندلیها را داخلی با قیمت ۳۵ هزار تومان خریدیم و آنها ۱۷۰ هزار تومان.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره اینکه بازسازی آزادی شروع شده، گفت: قطعاً بخشی بسته خواهد شد و تعدادی از تماشاگران نمی‌توانند از مجموعه استفاده کنند، اما بازی‌های ملی می‌تواند در سراسر ایران و در ورزشگاه‌هایی مثل شیراز، اصفهان و یادگار امام(ره) انجام شود.

* نرخ‌های ما در همه مجموعه‌ها مشخص است

رئیس شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی در پاسخ به سؤال خبرنگاری که پرسید در مجموعه ورزشی انقلاب ساعتی ۷۵ دلار برای آموزش تنیس دریافت می‌شود، آیا این مبلغ زیاد نیست، تصریح کرد: نرخ‌های ما در همه مجموعه‌ها مشخص است، سازمان حمایت از مصرف‌کننده هم هر سال نرخ را ابلاغ می‌کند و ما هم همین نرخ را به بهره‌بردار اعلام می‌کنیم. دوستان سازمان حمایت هم نظارت لازم را دارند، حتی در یک موردی که نرخ گران بود، ما را جریمه کردند. در مورد تنیس هم سؤال کردم، اجاره زمین مشخص است، اما این نرخ‌هایی که مطرح شده، بین مربی و ورزشکار است و ما هم دخالتی نداریم، البته فکر می‌کنم فدراسیون هم در این باره ورود کند.

* دیزین مشکل جدی استانداردسازی دارد

رئیس شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی با اعلام اینکه بخش خصوصی امسال همه مجموعه‌های ما را برای فروش گذاشته، عنوان کرد: این مجموعه شامل اسکی و استادیوم آزادی است. بنابراین وقتی مجموعه ها در لیست واگذاری قرار می‌گیرند، دست ما هم کوتاه می‌شود. به عنوان مثال؛‌ پیست اسکی دیزین مشکل جدی استانداردسازی دارد که امسال به ما در این باره اخطار دادند و نمی‌گذارند دیزین به بهره‌برداری برسد. حالا بخش خصوصی این پیست را برای فروش گذاشته و به همین خاطر نمی‌گذارند که الان که فصل بازسازی است کارهای لازم را انجام دهیم، بنابراین قطعاً در زمان بهره‌برداری دچار مشکل خواهیم شد. ما نامه نوشتیم و گفتیم یا اجازه دهید پیست را بازسازی کنیم، یا بفروشید. اینکه پیست به فروش نرفته الان معضل شده است.

*اختلاف شورای شهر و دولت باعث شد کار شیرودی پیش نرود

وی در این نشست خبری در پاسخ به این سؤال که مجموعه ورزشی شیرودی به کجا کشیده شد، گفت: هنوز اتفاقی نیفتاده است اما امیدواریم با وجود شورای شهر جدید، مسائل حل شود. نمی‌خواهم سیاسی صحبت کنم، اما به نظرم بین شورای شهر قبلی و دولت هماهنگی وجود نداشت. همه برنامه‌های ما مشخص است، اما اول باید مجوز ماده ۵ را بگیریم.

* بهره‌برداری ۱۵۳ میلیارد از بودجه عمرانی شرکت توسط ستاد اجرایی فرمان امام(ره)

رئیس شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی در پاسخ به این سؤال که شنیده شده یکسری احکام قضائی از بودجه شرکت برداشت کرده‌اند، تصریح کرد: یکی از مواردی که زیاد شده، احکام قضایی است که بری ما آمده و مستقیم از بودجه شرکت برداشت می‌شود. مهمترین حکم برداشت ۱۵۳ میلیارد از بودجه عمرانی به سود ستاد اجرایی فرمان امام(ره) در خصوص مجموعه سوارکاری شهداست. اگر این حکم اجرایی شود، باید کرکره خودمان را در شرکت پایین بکشیم. حکم عجیبی است.

مدبر افزود: در سال ۸۲ براساس لایحه ارائه شده به دادگاه انقلاب، به حکم سلطنتی بودن این مجموعه، بدون اینکه ما خوانده باشیم، حکم صادر شد و این املاک به ستاد اجرایی فرمان امام(ره) رسید. ما هم تعلل کردیم و حکم قطعی شد. نمی‌دانم برخی معارضین از کجا می‌آیند و به سادگی حکم می‌گیرند، حتی از حساب‌ها هم برداشت می‌شود؟

* سالن افراسیابی را فقط برای تمرین به جودو دادیم

وی درباره شرایط سالن افراسیابی هم گفت: این سالن ۸ سال پیش برای مسابقات آسیایی و برای تمرین به جودو داده شد تا بعد به شرکت داده شود. آنجا سالن مسابقه است نه تمرین که رشته‌های مختلف حتی والیبال هم در آنجا مسابقه داده است. از آن زمان تاکنون سالن دراختیار جودو است که اصلاً هم نگهداری نکردند.

رئیس شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی ادامه داد: بازسازی در دستور کار قرار گرفت که این کار در بخش‌هایی هم انجام شد، اما با وجود اینکه دستور وزیر است که این سالن برای مسابقات استفاده شود، باز هم جودو همکاری نمی‌کند، در حالی که این فدراسیون در کبکانیان هم سالن دارد.

مدبر در پایان درباره اداره مجموعه‌ها توسط بانوان گفت: ما در لایه‌های میانی شرکت توسعه از بانوان استفاده می‌کنیم، تلاش ما این است که یکی از مجموعه‌ها را به خانم‌ها بدهیم تا در صحنه‌های اجرایی باشند.

انتهای پیام/س

منبع: فارس
سلام پرواز
سلام پرواز ۲
ارسال نظر
رپرتاژ تریبون
تبلیغات
جدیدترین اخبار
دیگران چه می‌خوانند؟
پرطرفدارترین