اصفهان آهن ۱
آهن ملل
ایرانسیل
ایرانسیل موبایل
کد خبر: ۹۰۹۳۹
عضو سابق کادرفنی ملی فوتبال ایران گفت: دوست داشتم حداقل در ۵ بازی آخر تیم ملی حضور داشتم و در جشن صعود این تیم به جام جهانی روسیه شرکت و نتیجه زحمات چند ساله خود را لمس می‌کردم.
۱۳:۴۰ - ۲۷ خرداد ۱۳۹۶
وانانیوز| مهرداد خانبان را شاید بتوان یکی از قدیمی‌ترین دستیاران کارلوس کی‌روش نامید؛ مربی و آنالیزوری که از روز اول در کنار سرمربی پرتغالی حضور داشت اما به واسطه اتفاقاتی که زمستان گذشته در جریان اردوی تیم ملی در امارات رخ داد، با تصمیم کی‌روش همراه با سایر نفراتی ایرانی کادر تیم ملی با این تیم وداع کرد.

امروز تیم ملی فوتبال ایران برای دومین بار پیاپی جام جهانی صعود کرده و چه بسا همین کادر ایرانی که سال‌ها برای تیم ملی زحمت کشیدند، روزهای حسرت‌باری را سپری کنند؛ حسرت از این جهت که چرا در روزهای خوشی و صعود در کنار تیمی که سبب‌ساز افتخارآفرینی‌اش شدند، نیستند.

 به همین واسطه و پس از مدت‌ها با مهرداد خانبان، یکی از عوامل فنی و ایرانی تیم ملی فوتبال ایران که به واقع طی همه این سال‌ها نقش چشم و گوش کی‌روش در تمرینات، مسابقات و اردوها را داشت گفت و گویی را انجام داده که متن آن را در زیر می‌خوانید:

 تیم ملی ایران با برتری مقابل ازبکستان موفق شد بلیت روسیه را اوکی کرده و راهی جام جهانی شود. ابتدا درباره صعود تیم ملی به جام جهانی صحبت کن. به عنوان کسی که سال‌ها در کنار این تیم بودید چه احساسی از این صعود داشتید؟

من در 8 سال حضور در تیم ملی تجربه یک صعود به جام جهانی و سه صعود به جام ملت های آسیا رو داشته‌ام و البته در 13 بازی از 16 دیداری که منجر به صعود تیم ملی به جام جهانی روسیه شد نیز در کنار این تیم بودم. بنابراین طعم شیرین صعود را من هم چشیدم و الان هم خیلی خوشحال هستم که زحمات چند ساله کادر فنی و بازیکنان تیم ملی به نتیجه نشست و تیم ملی کشورمان به جام جهانی صعود کرد. به عنوان قدیمی‌ترین عضو فنی تیم ملی در بیش از یکصد دیداری که با این تیم بودم، روزهای تلخ و شیرین زیادی را تجربه کردم و الان که تیم ملی ایران به جام جهانی صعود کرده برای همکاران سابق و مردم خوشحال هستم و خدا را شکر می‌کنم.

امروز همه صحبت‌ها از این موضوع هست که باید شرایط را طوری برای تیم ملی فراهم کنیم که این تیم بتواند در جام جهانی روسیه برای اولین بار به مرحله حذفی صعود کند. فکر می‌کنی شرایط صعود به دور حذفی جام جهانی را داریم؟

بله چرا که نه؛ امروزه شرایط فنی تیم‌های فوتبال به یکدیگر بسیار نزدیک هستند و همان‌طور که می‌بینیم در خیلی از بازی‌هایی که در سطح بین‌المللی انجام می‌شود، نمی‌توان نتیجه بازی را از قبل پیش بینی کرد پس تیم ایران هم می‌تواند افتخار صعود به دور حذفی را در جام جهانی روسیه تجربه کند. علاوه بر آن ایرانی‌ها در گذشته هم نشان دادند که توانایی انجام کارهای سخت را دارند و می‌توانند شگفتی‌ساز بشوند. به اعتقاد من تیم ما حتی توان صعود از گروه خود در جام جهانی 2014 برزیل را هم داشت. شما در نظر بگیرید اگر دو کمپ آماده سازی در کشور پرتغال و برزیل در فاصله چند ماه تا جام جهانی به دلیل مشکلات مالی لغو نمی‌شد، تیم ملی می‌توانست با شرایط بهتری به جام جهانی برزیل برود، حتی به یاد دارم کادر فنی مجبور به کوتاه کردن برنامه بدنسازی در کشور آفریقای جنوبی شد و در نتیجه توان بدنی بچه‌ها در دقایق پایانی بازی با آرژانتین تحلیل رفت و در بازی مقابل بوسنی نیز شرایط به کلی تغییر کرد. حتی به دلیل کمبود اردوی تاکتیکی آقای کی‌روش زمان لازم برای جا انداختن پلن دوم (زمانی که حریف عقب می‌افتیم) را نداشت و در بازی با بوسنی برنامه‌های تاکتیکی تیم بعد از دریافت گل اول بر هم خورد. بنابراین امیدوارم در راه حضور در روسیه مشکلات گذشته برای تیم ملی تکرار نشود.

 درباره اختلافات پیش آمده و جدایی کادر ایرانی از تیم ملی برایمان صحبت کن. به نظر می‌رسد در روز صعود هیچکسی به اندازه کادر ایرانی سابق تیم ملی حسرت نخورد!

به هر حال من همیشه و در تمام تیم هایی که کار کردم سعی کردم به عنوان یک سرباز وظیفه شناس و متعهد در خدمت فرمانده‌ام باشم و تمام تلاش خود را جهت موفقیت تیم و همکاران خودم انجام داده‌ام. الان هم بابت اتفاقاتی که افتاد که در نهایت منجر به جدایی کادر ایرانی شد، به عنوان یک دوست و کارمند قدیمی به این تصمیم احترام می‌گذارم و همانطور که در گذشته و شرایط سخت آقای کی‌روش از من حمایت کرد، الان هم من اعتراضی به این تصمیم ندارم. علاوه بر آن هر آمدنی رفتنی دارد و قرار نیست که مهرداد خانبان برای تمام عمر ورزشی خود در تیم ملی کار کند هرچند که دوست داشتم که حداقل در این 5 بازی آخر حضور داشتم و در جشن صعود شرکت و نتیجه زحمات چند ساله خود را لمس می‌کردم.

حالا هم صحبت از آن است که باید تحت هر شرایطی در کنار کی روش دستیاران ایرانی حضور داشته باشند و فضای ایجاد شده در حال حاضر در تیم ملی و حضور دستیاران بیشمار پرتغالی اصلاً جالب نیست.

به اعتقاد من حضور مربی ایرانی در کنار کادر خارجی بسیار مهم و ضروری به شمار می‌رود. در صورت حضور مربیان ایرانیدر تیم ملی علاوه بر بهتر شدن شرایط فنی و روحی و روانی تیم، این موضوع باعث می‌شود دانش و تجربه آقای کی‌روش به مربیان ایرانی انتقال پیدا کند. در هر صورت کارلوس کی‌روش یکی از بزرگترین و با تجربه‌ترین مربی‌های دنیا محسوب می‌شود و اندوخته‌های بسیاری برای انتقال دارد. شما در نظر بگیرید خود من در این 6 سال که در کنار آقای کی روش و همینطور دو سالی که با آقای قطبی کار کردم چقدر با تجربه شدم و پیشرفت کردم. علاوه بر آن بعد از اینکه آقای کی‌روش ایران را ترک کنند چه کسی می‌خواهد مربی جدید را به خصوص اگر خارجی باشد با شرایط تیم ملی آشنا کند؟ مدت‌ها زمان می‌برد که مربی جدید بخواهد با شرایط تیم آشنا شود و دوباره کاری نکند در صورتی که اگر کادر فنی ایرانی در کنار تیم باشد به راحتی می تواند در عرض چند هفته مربی جدید را با تیم و کاری که در چند سال گذشته صورت گرفته آشنا کند. کاری که خود من در ابتدای زمان حضور آقای کی روش کردم، در نهایت در این رابطه فدراسیون فوتبال و کارشناسان باید اظهار نظر کنند.

درباره اتفاقات اردوی امارات و چرایی جدایی از تیم ملی و معامله‌ای که بعد‌ها از آن صحبت شد، برایمان بگو. پس از اردوی امارات در برخی رسانه‌ها این طور عنوان شد که بین کی‌روش و فدراسیون فوتبال ایران بر سر حضور پرسپولیسی‌ها در تیم ملی و عدم حضور کادر ایرانی معامله‌ای صورت گرفته است.

از آنجایی که اعتقاد دارم بازیکنان و کادر هر تیم فوتبال اعضای یک خانواده هستند، بهتر است مسائل درونی در بیرون از خانواده مطرح نشود. در این رابطه صحبتی ندارم.

درخصوص برنامه‌های کی روش برای تیم ملی در سال منتهی به جام جهانی به نظر می‌رسد دوباره مشکلات و دعواهایی در راه است. در این خصوص چه ایده و راهکاری داری؟

امیدوارم با درایت و برنامه ریزی مناسب از سوی فدراسیون فوتبال، سازمان لیگ و تعامل و توافق مربی تیم ملی و مربیان باشگاه‌ها در جلسات حضوری، سال آینده کمترین مشکل و تنش را داشته باشیم تا علاوه بر لذت بردن از فوتبال در فضای صلح، شاهد قربانی شدن افراد و سرمایه‌های دیگر به دلیل اختلافات باشگاه‌ها و تیم ملی نباشیم. فصل آینده فصل بسیار مهمی پیش روی فوتبال ایران خواهد بود. از یک سو جام جهانی را در پیش خواهیم داشت که با توجه به شرایط خوب تیم و حمایت‌هایی که صورت خواهد گرفت شانس کسب نتیجه بیش از هر زمان دیگری در دسترس است و از سوی دیگر بعد از مدت‌ها یک تیم از ایران شانس صعود به مراحل بالاتر لیگ قهرمانان آسیا و ان‌شالله قهرمانی در این رقابت ها را خواهد داشت. با فرض صعود تیم پرسپولیس به بازی نهایی لیگ قهرمانان آسیا در فصل جاری و با توجه به حضور دوباره این تیم در مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیای فصل بعدی، پرسپولیس در مقایسه با سایر تیم‌ها حداقل 14 بازی بیشتر خواهد داشت که خود به نوعی به اندازه یک نیم فصل بیشتر خواهد بود و این تعداد بازی برای تیمی که بازیکن ملی پوش زیادی را دارد بسیار سخت خواهد بود. علاوه بر آن سایر تیم‌های حاضر در لیگ برتر و همینطور لیگ قهرمانان آسیا با توجه به شور و نشاطی که موفقیت‌های اخیر فوتبال ایران به دست آورده است، انگیزه زیادی برای درخشش و کسب افتخار دارند. بنابراین باید برنامه‌ریزی‌ای صورت گیرد که نه تیم ملی و نه تیم های باشگاهی در راه کسب افتخار آسیب ببینند هرچند این برنامه ریزی بسیار سخت و دشوار اما شدنی خواهد بود.

برای آینده چه برنامه‌ای داری؟

طبیعی است که بعد از 10 سال حضور در سطح اول فوتبال ایران در تیم‌های ملی، پرسپولیس و نفت تهران و تجربه‌ای که به دست آورده‌ام پیشنهاداتی از لیگ برتر داشته باشم. با مشورت‌هایی که انجام داده‌ام فعلاً عجله‌ای برای انتخاب تیم آینده ندارم و طی دو هفته آینده از بین گزینه‌های موجود یک تیم را انتخاب می‌کنم.

به عنوان سوال آخر و به عنوان آنالیزوری مجرب، درباره پیشرفت امکانات نرم‌افزاری و سخت افزاری در فوتبال ایران صحبت کن.

زیرساخت ها و سخت افزار جزء جدایی ناپذیر فوتبال و موفقیت است، چه در بحث آمادگی جسمانی و چه در بحث آمادگی تاکتیکی و حتی روحی روانی. خوشبختانه شرایط فوتبال ملی و آکادمی ملی فوتبال در حال پیشرفت هست هرچند هنوز فاصله زیادی با رسیدن به استانداردهای بین‌المللی داریم، اما اوضاع امکانات سخت افزاری در باشگاه ها اصلا مناسب نیست. شاید فقط چند باشگاه در لیگ برتر باشند که از امکانات حداقلی آماده سازی و ریکاوری برخوردار هستند و این می‌تواند باعث عقب ماندن بیشتر فوتبال باشگاهی ما از سطح اول آسیا شود. زمین چمن مناسب و با کیفیت، مراکز آمادگی جسمانی و ریکاوری، مراکز پزشکی و توانبخشی پیشرفته در کنار بهره گیری از مربیان با دانش و علمی پیش نیاز کسب موفقیت و پیشرفت به شمار می‌رود. بنابراین اعتقاد دارم باشگاه‌ها باید با سرمایه گذاری در بخش های سخت افزاری این نقیصه را برطرف کنند.

منبع: فارس
سلام پرواز
سلام پرواز ۲
ارسال نظر
تبلیغات
رپرتاژ تریبون
جدیدترین اخبار
دیگران چه می‌خوانند؟
پرطرفدارترین