اصفهان آهن ۱
آهن ملل
ایرانسیل
ایرانسیل موبایل
کد خبر: ۹۰۱۵۲
باشگاه استقلال باوجود بسیاری از مشکلاتی که در آکادمی با آن مواجه بود و هنوز هم هست، همواره از باشگاه‌های سازنده در تیم‌های پایه بوده است.
۱۰:۴۳ - ۲۲ خرداد ۱۳۹۶
وانانیوز| تیم فوتبال استقلال تهران در حالی فصل گذشته نایب قهرمان لیگ برتر شد که عنوان جوان ترین تیم حاضر در این مسابقات را نیز به دست آورده بود. علیرضا منصوریان خواسته یا ناخواسته در نیم فصل دوم فصل گذشته رویکرد ویژه‌ای به استفاده از بازیکنان جوان داشت و اغلب بازیکنانی که در این تیم به میدان رفتند، بازیکنان زیر ۲۳ سال بودند.

بهنام برزای، محسن کریمی، فرشید اسماعیلی، سید مجید حسینی، سید حسین حسینی، عرشیا بابازاده، امید نورافکن، میلاد زکی پور، مجتبی حقدوست، رابسون جانواریو و عظیم گوگ بازیکنان جوانی بودند که به کرات در ترکیب آبی پوشان به میدان رفتند و عمدتا هم عملکرد قابل دفاعی داشتند و حتی برخی از آنها در زمره ستاره‌های این تیم و لیگ برتر قرار گرفتند.

در میان این تعداد بازیکن جوان استقلال یکسری از بازیکنان دارای یک ویژگی مشترک بودند. محسن کریمی، سید مجید حسینی، سید حسین حسینی، عرشیا بابازاده، امید نورافکن و عظیم گوگ نفراتی بودند که از تیم‌های پایه استقلال به جمع بزرگان راه یافته بودند تا این تیم با استفاده از ۶ بازیکن که حاصل آکادمی این باشگاه بودند، از دیگر تیم های لیگ برتر پیشی گرفته باشد.

منصوریان که پیش از این در تیم نفت تهران هم با رویکرد استفاده از بازیکن جوان موفق شده بود جوانان کم و نام و نشانی مثل بیرانوند، شیری، ارسلان مطهری، مجتبی حقدوست، میلاد زکی پور، وحید امیری و... را تبدیل به ستاره‌های فوتبال ایران کند، بدون توجه به متهم شدن از سوی برخی از منتقدان ذاتی‌اش به استفاده اجباری از بازیکنان جوان پس از محرومیت از نقل و انتقالات، ادامه روند جوانگرایی برای فصل بعد را در دستور کار قرار داد و جذب بازیکنان جوان و دارای استعداد را سرلوحه اهداف نقل و انتقالاتی‌اش گذاشت. در کنار دو سه بازیکن جوان جذب شده توسط این باشگاه، نام فردین نجفی، کاپیتان تیم های جوانان و امید استقلال هم به چشم می خورد تا این بازیکن هم به جمع بازیکنانی اضافه شود که در سال‌های گذشته از تیم های پایه استقلال به تیم بزرگسالان این باشگاه رسیدند.

این ۶ بازیکن، تنها بازیکنان آکادمی استقلال در سالهای گذشته نیستند که سطح اول فوتبال ایران حضور دارند. بازیکنانی مثل یعقوب کریمی، شایان مصلح، محمد انصاری، طاها شریعتی، حسین ابرقویی و خیلی‌های دیگر که شاید نام شان در این مقال نگنجد.

در میان همه مربیانی که در یک دهه اخیر در تیم های پایه استقلال مربیگری کرده اند، یک مربی بی ادعا و کم نام و نشان به اسم ایوب اصغرخانی که خود از هافبک‌های استقلال در دهه هفتاد بود، با چیزی در حدود ۷ سال مربیگری در تیم جوانان استقلال بیشترین سهم را در سازندگی در تیم های پایه داشته است.

بسیاری از این بازیکنان کار خود را از تیم جوانان استقلال زیر نظر این مربی آغاز کرده‌اند که شاید شاخص ترین آنها امید نوارفکن، جوان اول استقلال و کاپیتان تیم ملی فوتبال جوانان کشورمان در جام جهانی جوانان ۲۰۱۷ کره جنوبی بود.

سید مجید حسینی، محسن کریمی وعرشیا بابازاده از بازیکنان فعلی استقلال را اضافه کنید به نفراتی مثل میثم جودکی،امیر حسین نجفی ومرتضی قدیمی پور که کار خود را از تیم جوانان استقلال و زیر نظر این مربی سازنده اما بی ادعا آغاز کرده اند و به سطح اول فوتبال رسیدند.

باشگاه استقلال علیرغم بسیاری از مشکلاتی که در آکادمی با آن مواجه بود و هنوز هم هست، همواره از باشگاه های سازنده در تیم‌های پایه بوده و چنین به نظر می‌رسد که با وجود پا برجا ماندن این مشکلات، از بار سازندگی این باشگاه در تیم های پایه کاسته نشده است.

نسل دهه ۶۰ این باشگاه که خیلی‌ها آن را نسل طلایی همه تاریخ باشگاه استقلال می‌دانند، عمدتا محصول تیم‌های پایه این تیم بودند. برادران بیانی، رجبی، حاجیلو، مراغه چیان، احدی، نعلچگر، خاکسار تهرانی و خیلی‌های دیگر.

تیم‌های پایه باشگاه استقلال پس از آن هم همواره تغذیه کننده تیم بزرگسالان این باشگاه بودند و در طول همه این سالها بازیکنانی مثل ورمزیار، پیروز قربانی، امیر حسین صادقی، وحید طالب لو، سعید بیگی، خسرو حیدری، مجتبی جباری، آندرانیک تیموریان و خیلی از ستاره‌های دیگر فوتبال در نسل‌های مختلف محصول تیم‌های پایه سازنده این باشگاه بودند.

حسن روشن، رضا رجبی و رضا صادقپور از جمله مدیران آکادمی باشگاه استقلال در سالهای گذشته بودند و در حال حاضر نیز مسئولیت این آکادمی بر عهده صادق ورمزیار است.

منبع: تجارت نیوز
سلام پرواز
سلام پرواز ۲
ارسال نظر
رپرتاژ تریبون
تبلیغات
جدیدترین اخبار
دیگران چه می‌خوانند؟
پرطرفدارترین
خبر فوری