اصفهان آهن ۱
آهن ملل
ایرانسیل
ایرانسیل موبایل
کد خبر: ۸۳۵۲۹
حالا که تکلیف قهرمان لیگ شانزدهم روشن شد و پرسپولیس سریعتراز همیشه به قهرمانی این فصل رسید، اوضاع برای استقلال، رقیب دیرینه اش شکل تازه ای پیدا کرده است.
۱۱:۱۰ - ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۶
وانانیوز| آبی ها این روزها در حالی برای رتبه دوم می جنگند که فاصله ای میلی متری با تراکتور سازی تبریز دارند وبه نظر می رسد یکی از جذاب ترین و حساس ترین بازیهای فصل، بازی استقلال – سپاهان روز پنجشنبه همین هفته باشد.از سویی بازی تراکتورسازی – نفت تهران در تبریز حساسیت های خودش را دارد و می تواند یادآور بازی دو فصل پیش باشد که با جار و جنجال به پایان رسید و در نهایت این تراکتورسازی بود که به مقام نایب قهرمانی رسید. جنگ نایب قهرمانی و کسب سهمیه مستقیم لیگ قهرمانان آسیا، هفته پایانی لیگ برتر را داغ نگاه خواهد داشت. سهمیه ای که می تواند به مجموعه کنونی باشگاه استقلال این اطمینان را بدهد که هیات مدیره زیاد دچار تغییرات نشود.

تا به این جای کار اوضاع استقلال بد نیست. آبی های پایتخت روند بد نیم فصل اول را با برد های حساس در نیم فصل دوم عوض کردند و تا آستانه نایب قهرمانی آمده اند. آنچه که در این میان بیشترین نگاه ها را به خود معطوف کرده روند تغییرات در آینده استقلال است. این تغییرات وضعیت استقلال را مطمئنا تحت تاثیر قرار خواهد داد.

برخی معتقدند که پس از انتخابات ریاست جمهوری و انتخاب وزیر ورزش و جوانان (اگر سلطانی فر وزیر بماند و چه نماند) وزیر ورزش جدید تغییراتی را در باشگاه اعمال خواهد کرد. در هر حال تا مشخص نشدن رئیس جمهور و وزیر بعدی نمی توان با قاطعیت از ابقای کادر مدیریت فعلی استقلال و حتی پرسپولیس صحبت کرد. چه بسا که در روزهای گذشته هم بحث برکناری یا استعفای افتخاری هم مطرح شده بود اما همه چیز فعلا به پس از انتخابات موکول شده است.

علیرضا منصوریان در کل با افتخاری راحت است وبارها و بارها به دوستان نزدیکش گفته اگر افتخاری مدیرعامل نماند، ادامه کار برای او سخت می شود و برنامه های او در استقلال بر هم می خورد. از سوی دیگر تجربه نشان داده که در بی ثباتی مدیریتی در استقلال و پرسپولیس مساله جدیدی نیست و به همین دلیل نمی شود آینده دو باشگاه به خصوص استقلال را حدس زد.

در این گزارش لیست احتمالی ورودی و خروجی استقلال را بررسی کرده ایم. همچنین جدایی طلبان از استقلال هم مشخص شده اند.

پیش از این اعلام شده بود که پس از پایان فصل، قرارداد ۱۳ بازیکن استقلال تمام شده و آنها بازیکن آزاد محسوب می‌شوند. امید ابراهیمی، بهنام برزای، جابر انصاری، سیدمجید حسینی، کاوه رضایی، لئوناردو پادوانی، وریا غفوری، یعقوب کریمی، امید نورافکن، مجتبی حقدوست، علیرضا سیار، رابسون و ارشیا بابازاده جزو این بازیکنان هستند. حدود یکی دو هفته پیش علیرضا منصوریان لیستی به مدیران باشگاه استقلال داد و از آنها خواست که اقدامات لازم برای تمدید قرارداد ۱۱ بازیکن صورت بگیرد و ظاهرا در این لیست، بازیکنانی چون رابسون، برزای، انصاری، رضایی، ابراهیمی، نورافکن، حسینی، کریمی، غفوری، حقدوست و پادوانی قرار دارند که منصوریان خواستار تمدید قراردادشان شده است.

آنهایی که در لیست خروجی بودند

کم کم حرف و حدیث ها و گمانه زنی ها پیرامون شاکله اصلی این تیم در فصل آتی و این امر که علی منصوریان چه بازیکنانی را تغییر می دهد نقل محافل استقلالی است. لیست خروجی آبی ها متشکل از بازیکنانی است که آن طور که باید و شاید کیفیت لازم را بروز نداده اند و علی منصوریان ممکن است فصل جدید را بدون آنها شروع کند.

اولین بازیکن فرشید باقری است. هافبک دفاعی مورد توجه برانکو که حتی نیم فصل تا یک قدمی فسخ قرار داد با استقلال پیش رفت اما در نهایت ماندنی شد. فرشید باقری فوتبالیست تکنیکی است اما آنطور که باید و شاید نتوانسته پاسخگوی نیازهای منصوریان در استقلال باشد. فارغ از بازیهای ضعیف نیم فصل اول و نیمکت نشینی های مداوم، کافی است به عملکرد او در برابر لوکوموتیو تاشکند توجه کنید. بازی که با سلسله اشتباهات باقری همراه بود و در نهایت استقلال توانست با زیرکی کاوه رضایی بازی را مساوی کند. در حال حاضر فرشید باقری گزینه اول جدایی آبی پوشان به شمار می رود و جایگزین او هم روزبه چشمی است.

یعقوب کریمی هم بازیکنی است که از رده های سنی استقلال بالا آمده و پس از حضور موفق در نفت تهران با قرار دادی خوب راهی سپاهان شد اما آنجا نتوانست کیفیت لازم را نشان دهد و در نهایت به استقلال برگشت. منصوریان درباره یعقوب کریمی دو دل است و عملکرد سینوسی کریمی باعث شده تا منصوریان درباره ماندن یا رفتن او مردد بماند. در یک ماه گذشته کریمی نمایش های خوبی از خودش نشان داده و به همین دلیل منصوریان تمایل نظرش برگشته و می خواهد کریمی را به اوج برگرداند. منصوریان عقیده دارد یعقوب کریمی از آن دسته بازیکنان روحی روانی است که اگر کمی روحیه داشته باشد می تواند به دوران اوجش در نفت بازگردد.

هرایر مگوییان مدافع ارمنی و ملی پوش استقلال تهران که فصلی ناموفق را پشت سر گذاشت و اغلب در گیر مصدومیت های متعدد بود هم در لیست خروجی قرار گرفته است. مگویان هر بار خواست به ترکیب بازگردد دوباره طعم تلخ مصدومیت را چشید . به نظر می رسد منصوریان به دنبال این است که کیفیت کمربند دفاعی اش را بالاتر ببرد و احتمالا بازیکنی نظیر حتی پژمان منتظری جایگزین هرایر مگوییان خواهد شد. منتظری به احتمال زیاد از قطر برگردد.

جابرانصاری، بازیکن آذری استقلال تهران که در یکی دو ماه گذشته به عنوان بازیکن تعویضی در ترکیب حاضر می شد، در یکی دو بازی گذشته برای استقلال مفید بوده و گل مهمی به پدیده مشهد زد. جابر انصاری با ۲ پاس گل و ۵ گل زده انتظارات منصوریان را برآورده کند اما منصوریان می تواند روی انصاری به عنوان یک ذخیره مطمئن و مفید حساب کند.

حسین کنعانی زادگان مدافعی که از روز اول حضورش حاشیه مثل سایه تعقیبش می کرد و در ابتدای فصل رباط صلیبی پاره کرد این روزها کم و بیش و به ندرت در تمرینات استقلال حاضر می شود و باید دید می تواند نظر مساعد منصوریان را جلب کند یا نه. او در همان چند بازی ابتدای فصل هم عملکرد قابل قبولی نداشت و باعث انتقادهایی هم شده بود. کنعانی زادگان از آن دسته بازیکنان مورد علاقه کی روش بود که باعث شد منصوریان هم او را به استقلال بیاورد. قرارداد او یک ساله بود و در نیم فصل برای جذب مهره های جدید از فهرست بازیکنان حذف شد که این اتفاق راه را برای بازگشت این بازیکن به اردوی آبی ها سخت می کند.

جوانانی که می روند، جوانانی که می آیند

بر خلاف لیست بالا این بازیکنان مشکلی برای ماندن در استقلال ندارند ولی ظاهرا خودشان برای بازی کردن و یا رسیدن به وضعیت بهتر مالی ممکن است به تیم های دیگر بروند. اولین بازیکن مطمئنا بهنام برزای است. وینگر و مهاجم سایه استقلال که در میان هواداران هم محبوب است این روزها یکی از گزینه های جدایی و ترانسفر به خارج از کشور برای استقلال محسوب می شود. شاید مهمترین علت این امر نارضایتی از شرایط مالی باشد او از سال قبل ۹۰ در صد طلب دارد و امسال هم حدود ۶۰ درصد قراردادش را گرفته است. این وضعیت مالی در نیم فصل هم کار برزای را به مذاکره با تیم های اروپایی و قطری کشاند اما در نهایت ماند. باید منتظر ماند و دید سرانجام این بازیکن جوان در استقلال چه می شود. خود برزای می گوید که از هلند پیشنهاد دارد اما منصوریان می خواهد او را در استقلال حفظ کند.

میعاد یزدانی بازیکن شمالی استقلال که در سپید رود رشت به شدت تاثیر گذار بود حالا در استقلال به دلیل حساسیت بالای بازیها به نیمکت دوخته شده است و اگر سپید رود به لیگ برتر صعود کند ظاهرا باید او را در رشت ببینیم.

سید حسین حسینی سنگربان شماره دو تیم که پس از مدت ها به دلیل محرومیت سید مهدی رحمتی در درون دروازه استقلال قرار گرفت و عملکرد مطلوبی هم داشت این روزها از نیمکت نشینی ناراضی است و مثل اینکه چند تیم لیگ برتری به او پیشنهاد داده اند. به نظر می رسد این بازیکن شیرازی در فصل جدید و در صورت ماندن در استقلال رقیب جدی تری برای سید مهدی رحمتی باشد مگر آنکه اتفاقات عجیب تری در فصل نقل و انتقالات رخ دهد.

امید نورافکن هافبک قدرتی و چپ پای استقلال که فصل پر فراز و نشیبی را در استقلال داشته و پس از بازی رویایی در دربی و بازی با السد قطر، دچار حاشیه شد، یکی از محتمل ترین گزینه های ترانسفر در استقلال به شمار می رود اما مدیر برنامه هایش از تمدید و ماندنش در فصل آینده صحبت کرده است. نورافکن قرار است درجام جهانی جوانان در ترکیب تیم ملی جوانان باشد و شاید در کره جنوبی ترانسفر شد.

لیست ورودی ها از منشا تا رضاییان

علی منصوریان بارها درباره لیست ورودی اعلام کرده است که تغییرات چندانی نداریم و به غیر از جپاروف و چشمی شاید تنها دو بازیکن جذب شوند.اما شاید این صحبت ها برای این باشد که بازیکنان جوان استقلال امیدوار بمانند. البته باید اذعان کرد که منصوریان به دنبال جذب یک وینگر چپ پا و یک مهاجم مستعد است و قطعا با رفع محدودیت های نقل و انتقالات در این دو پست بازیکن جذب خواهد کرد. بازیکنانی نظیر مرتضی تبریزی و احسان پهلوان و شادکام، محمد دانشگر، شهرام گودرزی و رحیم زهیوی، داریوش شجاعیان و حتی معین عباسیان هم در لیست او قرار دارند. برخی از بازیکنانی که نام بردیم هم در صفحات مجازی از حضور در استقلال استقبال کرده اند و حتی علاقه منصوریان به این بازیکنان رسانه ای هم شده است و در لیست منصوریان قراردارند . به این اسامی بازیکنانی نظیر جباری و منتظری و را اضافه کنید که اگر در قطر به توافق نرسند قطعا برای ادامه بازی به ایران خواهند آمد. آمدن این بازیکنان با تجربه کمی میانگین سنی این تیم را بالا می برد و جا را برای جوانان جویای نام آبی ها تنگ می کند که این نکته می تواند زمینه ساز جدایی یک یا دو مهره پابه سن گذاشته دیگر از ترکیب استقلال شود. به این اسامی افرادی نظیر آندو تیموریان و سجاد شهباززاده را اضافه کنید. انتخاب نامها در میان این لیست برای منصوریان کار سختی به نظر می رسد. در هر حال مطرح شدن نام رامین رضاییان برای پیوستن به استقلال و همچنین چرخش گادوین منشا از سمت پرسپولیس به استقلال با قیمتی بالاتر از پیشنهاد پرسپولیس، هنوز تایید نشده است اما این دو را هم باید به لیست نامهای مدنظر منصوریان اضافه کرد.

مورد عجیب کاوه

کاوه رضایی بازیکنی خاص و به شدت پای بند اصول حرفه ای است. اصولی که شاید کمتر بازیکنی به آن تن می دهد. تغذیه مناسب و خواب به موقع و تمرین حرفه ای از خصوصیات کاوه رضایی است اما کاوه رضایی به شدت از بدقولی برای عدم پرداخت حق و حقوقش ناراحت است. بدقولی ها و مشکلات مالی و پرداخت های نا منظم و عدم حضور در تیم ملی دست به دست هم داده اند تا این مهاجم تاثیر گذار آبی ها کمی ناراحت باشد. شاید کاوه رضایی در پایان فصل راضی به جدایی از استقلال به مقصد یک تیم خارجی شود، شاید هم سر از تیم های رقیب دربیاورد. به تیمی خارجی شود و شاید هم سر از تیم های رقیب در بیاورد !

منصوریان استقلال را رویایی می خواهد

علیرضا منصوریان در سال اول حضورش در استقلال با شکستن طلسم نبردن در دربی، حسابی خودش را در دل هواداران استقلال جا کرده است و حالا در سال دوم حضورش می خواهد استقلال را قهرمان لیگ برتر کند. او قصدش حفظ استخوان بندی استقلال و برطرف کردن نقاط ضعف تیمش است. به همین دلیل است که می خواهد بازیکنانی مثل رابسون، رضایی، ابراهیمی و نورافکن را به هر ترتیبی که هست حفظ کند. این در حالی است که امید ابراهیمی و کاوه رضایی ساز جدایی شان را کم کم کوک می کنند و منصوریان نمی خواهد اجازه نواختن ساز به آنها بدهد! درباره حضور رامین رضاییان هم مثل اینک منصوریان پلنی در سر دارد که پس از پایان لیگ برتر، می خواهد آن را پیاده کند. استقلالی کردن رامین رضاییان با توجه به جو استقلال و حضور وریا غفوری که در تیم ملی هم رقیب رامین رضاییان است، به این راحتی ها نخواهد بود.

منصوریان هفته آینده و پس از بازی حساس مقابل سپاهان، لیست بازیکنان مورد نظرش را به افتخاری خواهد داد. لیستی که البته در این گزارش تا حدود زیادی اسامی اش لو رفت!

منبع: همشهری
سلام پرواز
سلام پرواز ۲
ارسال نظر
رپرتاژ تریبون
تبلیغات
جدیدترین اخبار
دیگران چه می‌خوانند؟
پرطرفدارترین
خبر فوری