اصفهان آهن ۱
آهن ملل
ایرانسیل
ایرانسیل موبایل
کد خبر: ۸۳۰۲۰
در روز 27 آوریل 1993 یکی از لحظه های دردناک تاریخ فوتبال آفریقا و جهان اتفاق افتاد.
۱۲:۴۰ - ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۶
وانانیوز| در آن سال تیم ملی زامبیا در مرحله اول انتخابی جام جهانی با ماداگاسکار و نامیبیا همگروه بود و موفق شد با 3 برد و یک باخت و تفاضل گل بهتر نسبت به ماداگاسکار راهی دور دوم انتخابی جام جهانی شود.

 

زامبیا در این مرحله با سنگال و مراکش همگروه بود و پس از برگزاری بازیهای رفت و برگشت، یک تیم راهی جام جهانی می شد. اما هنوز اولین مسابقه این تیم برگزار نشده بود که فاجعه رخ داد. در آوریل سال ۱۹۹۳ هجده عضو تیم ملی فوتبال زامبیا در سقوط هواپیمای نیروی هوایی این کشور در نزدیکی گابن کشته شدند. زامبیا برای بازی در مسابقات انتخابی جام جهانی ۱۹۹۴ راهی سنگال بود.در گزارشی که ده سال بعد منتشر شد، علت سقوط مشکل فنی در موتور سمت چپ هواپیما ذکر شد.در این گزارش آمده بود که سپس خلبان، موتور سمت راست را که کار می‌کرده به علت "چراغ راهنمای معیوب" به اشتباه خاموش کرده است.

 

به این ترتیب ملی پوشان زیر از دنیا رفتند:

 

افورد چابالا( دروازه بان)؛ متولد 2 فوریه 1960؛ جان سوکو( دفاع)؛ متولد 5 می 1968؛ ویتسون چانگ وه( دفاع)؛ متولد 19 اکتبر 1964؛ روبرت واتیاکنی( دفاع)؛ استون مولنگا( متولد 7 آگوست 1967)، دربی ماکینکا( هافبک)؛ متولد 5 سپتامبر 1965؛ موزز چیکوالاک والا( هافبک)؛ متولد 28 آگوست 1969؛ ویزدوم مومبا چانسا( هافبک)؛ متولد 17 آوریل 1964، کلوین موتاله( مهاجم)؛ متولد 20 سپتامبر 1969، تیموتی امویتا( مهاجم)؛ متولد 21 می 1968؛ نومبا امویلا( هخافبک)؛ متولد 19 مارس 1972، ریچارد اموانزا( هافبک)، ساموئل چومبا( دفاع)، موزز موساوا؛ کنان سیمامبه( حمله)، گادفری گانگوا( هافبک)، وینترمومبا( دفاع)، پاتریک باندا( حمله)

 

اما تیم جدید زامبیا به شکلی عجیب درخشید. این تیم موفق شد مراکش را 2 بر یک شکست داده و آن گاه در خانه سنگال به تساوی بدون گل دست یابد. زامبیا در 26 سپتامبر 1993 با 4 گل سنگال را شکست داد تا برای صعود به جام جهانی نیازمند تنها یک تساوی در خانه مراکش باشد. اما این تیم در روز 10 اکتبر با یک گل در استادیوم محمد چهارم کازابلانکا شکست خورد و بازیکنان شگفتی سازی که جانشین نفرات فقید زامبیا شده بودند، در آستانه رسیدن به افتخاری بزرگ از دستیابی به آن بازماندند.

 

منبع: همشهری
سلام پرواز
سلام پرواز ۲
برچسب ها: تیم ملی زامبیا
ارسال نظر
رپرتاژ تریبون
تبلیغات
جدیدترین اخبار
دیگران چه می‌خوانند؟
پرطرفدارترین
خبر فوری