اصفهان آهن ۱
آهن ملل
ایرانسیل
ایرانسیل موبایل
کد خبر: ۸۰۸۰۳
جلال چراغپور در مورد دلایل عدم موفقیت تیم های باشگاهی در آسیا بر خلاف تیم ملی نکاتی را مطرح کرد.
۰۴:۱۸ - ۲۴ فروردين ۱۳۹۶
وانانیوز|  با توجه به عملکرد فوق العاده تیم ملی در آسیا، با جلال چراغپور کارشناس مطرح فوتبال گفتگویی درباره وضعیت فوتبال ایران در رده باشگاه و ملی کردیم و همچنین نظر او را درباره کارلوس کی روش و برانکو ایوانکوویچ جویا شدیم. این گفتگو را در ادامه می خوانید:
 
چرا تیم ملی بر خلاف تیم های باشگاهی در آسیا موفق عمل کرده است؟
 
تفاوت های تیم ملی با تیم های باشگاهی بسیار زیاد است. در مورد تیم های باشگاهی، ثروت حرف اول را می زند اما در تیم ملی اینگونه نیست.  فوتبال ملی ایران در زمره بهترین های آسیاست. ذات فوتبال ایرانی بسیار خوب است. اما اوضاع در رقابت های باشگاهی متفاوت است. برای مثال دیدید که تیم ملی رفت و برگشت قطر را برد اما در لیگ قهرمانان برابر تیم های باشگاهی قطر موفق عمل نکردیم.
 
چرا پس از پاس، دیگر هیچ تیمی موفق به قهرمانی در آسیا نشد؟
 
در فوتبال باشگاهی به جلو نرفتیم. در بازی روز دوشنبه پرسپولیس دیدیم که آن ها چقدر خوب و انتحاری بازی کردند و  به دنبال پیروزی بودند. اما تیم قطری در برخی پست ها و مناطق بازی برتری نسبی برابر پرسپولیس داشت. الریان بازیکنان بین المللی بیشتری در اختیار داشت و این موضوع به کمکشان آمد. ما در گذشته بازیکن به اروپا ترانسفر می کردیم اما حالا نه تنها کمتر این اتفاق می افتد بلکه بازیکنان درجه دو و سه خارجی به لیگ برتر می آوریم. علت اصلی این موضوع هم همان اقتصاد در فوتبال است. تورم بالاست و ارزش پولمان کم شده و نمی توانیم بازیکنان با کیفیتی به ایران بیاوریم.
 
به نظر شما کدام یک از نمایندگان باشگاهی ایران در آسیا شانس قهرمانی دارد؟
 
با توجه به مسائل اقتصادی که عرض کردم. همچنین زیر ساخت های ضعیف در فوتبال ایران، هنوز هیچ کدام از تیم ها به ظرفیت قهرمانی در آسیا نرسیده اند.
 
شش سال از حضور کی روش در فوتبال ما می گذرد. نظر شما درباره کارنامه او در این مدت چیست؟
 
حضور کی روش در ایران مثبت بوده است. او سواد فوتبالی ما را بالا برد. اولین مربی خارجی تیم ملی بود که گونه های مختلف سبک بازی را به ایران وارد کرد. انواع دفاع کردن از جمله دفاع کلاسیک، دفاع نشسته در عقب، دفاع جمع شده و حتی اشکال مختلف ضد حمله را به ما آموخت. مربیانی مثل منصوریان هم دیدند و یاد گرفتند و از طرح و نقشه های او کپی برداری کردند. یکی از بزرگترین کارهای کی روش در تیم ملی، جوان کردن تیم بود. او این کار را بسیار حرفه ای و علمی انجام داد. در گذشته بازیکنان ما در تیم ملی برای مدت طولانی ثابت بودند اما او خیلی آرام جوانان را جایگزین پا به سن گذاشته ها کرد. کی روش از لحاظ فنی بسیار عالی کار کرده است و پلن های متفاوتی برای تیم ملی دارد. اما اخلاق های خاصی هم دارد که ممکن است برخی از آن ها را من یا فدراسیون یا خبرنگاران نپسندند.
 
با توجه به اینکه قهرمانی پرسپولیس تقریبا قطعی ست، نظر شما درباره عملکرد برانکو چیست؟
 
قهرمانی پرسپولیس قطعی است. تعقیب کننده ای ندارد که بخواهد قهرمانی را از آن ها بگیرد. برانکو یک مربی کلاسیک است. او طی دو سال و گام به گام تیمش را به اینجا رساند. برانکو یک کلاس بالاتر از همه مربیان شاغل در لیگ برتر است. 
 
برانکو در بازی های حساس این فصل موفق نبود و دربی را هم باخت. علت آن چیست؟
 
ما مربی گری او در تیم ملی را هم به یاد داریم. برانکو در شرایطی که توسط تیم حریف سورپرایز شود، فاقدی خلاقیت است و نمیتواند بازی را درست تحلیل کند. همین موضوع باعث می شود که در چنین مسابقاتی نتیجه لازم را به دست نیارود.
منبع: همشهری
سلام پرواز
سلام پرواز ۲
ارسال نظر
رپرتاژ تریبون
تبلیغات
جدیدترین اخبار
دیگران چه می‌خوانند؟
پرطرفدارترین
خبر فوری