اصفهان آهن ۱
آهن ملل
ایرانسیل
ایرانسیل موبایل
کد خبر: ۷۸۳۳۳
محمدحسين مهدويان كارگردان جوان سينماي ماست كه با فيلم متفاوت و جذاب «ايستاده در غبار» شناخته شد و مورد تقدير قرار گرفت.
۲۰:۲۲ - ۳۰ اسفند ۱۳۹۵
وانانیوز| او امسال فيلم «ماجراي نيمروز» را ساخت و روزنامه خبرورزشي هم در روز شهرآورد از نام و طرح لوگوي اين فيلم روي جلدش بهره گرفت و اين سرآغاز رابطه خوب ما و مهدويان بود. با كارگردان دقيق، نكته‌سنج و موفق سينماي ايران كه آينده فوق‌العاده‌اي پيش رويش است، به گفت‌وگو نشستيم و ازنوروزپرسيديم و جواب گرفتيم.

* گفتي فوتبالي بوده‌اي. دوست داري بگويي طرفدار چه تيمي بودي؟

من «استقلالي» بودم و البته هنوز هم هستم. هرچند به حرارت گذشته فوتبال را تعقيب نمي‌كنم. معتقدم اين حرارت‌ها و اشتياق‌ها مربوط به دوران نوجواني و سال‌هاي ابتدايي جواني‌ام است. با اين حال آن روزها با تعصب زيادي فوتبال و شرايط تيم محبوبم را تعقيب مي‌كردم.

* بسيار خوب. برويم سر سؤالات نوروزي. اولين تصويري كه محمدحسين مهدويان از عيدنوروزدارد چيست؟

اولين تصوير من ازنوروزمربوط به خانه پدربزرگم است. يك سفره بزرگ با گل‌هاي قهوه‌اي پهن شده بود و روي سفره شيريني رولت گذاشته بودند. من هم عاشق رولت بودم، به خصوص كه در دهه 60 خريدن شيريني خامه‌اي چندان هم باب نبود. پرسيدم چه خبر شده كه شيريني خريده‌اند كه در جوابم گفتند عيد است و من هم گفتم عيد عجب چيز خوبي است كه باعث خريدن اين شيريني شده (مي‌خندد). پدربزرگم با همان سفره يك عكس دارد كه هرگاه مي‌بينمش، آن خاطره برايم زنده مي‌شود.

* اولين خاطره‌ات ازنوروزچيست؟

اولين خاطره نوروزي من به زماني برمي‌گردد كه خودم اولين هفت‌سينم را خريدم و چيدم. از آن سال تا همين امسال. من هرنوروزبا وسواس زياد هفت‌سين چيده‌ام. آن بار اول، براي سه ماهي خاص كه چندپَر بودند حدود 100 تومان هزينه كردم كه براي آن زمان، رقم زيادي بود.

* بهترين عيد عمرت؟

اوليننوروزبعد از ازدواجم يعني اولين عيدي كه در كنار همسرم بودم، بهتريننوروزمن بود. آن عيد احساس كردم مستقل شده‌ام، واقعاً يك خانواده تشكيل داده‌ام و در خانه خودم مستقر هستم.

* بدتريننوروززندگي‌ات؟

خدا را شكر. هيچ‌گاه ازنوروزخاطره بدي نداشته‌ام و هرچه فكر مي‌كنم، عيد تلخي به خاطرم نمي‌آيد.

* آرزويت در لحظه تحويل سال چيست؟

تنها آرزوي لحظه سال تحويل من، آرزوي سلامتي براي خودم، خانواده‌ام، دوستانم و همه مردم است. سلامتي، شادي و آرامش.

* بيشتر عيدي مي‌دهي يا عيدي مي‌گيري؟

* راستش اين روزها ديگر خيلي عيدي نمي‌گيرم و از آن روزهايي كه حسابي عيدي مي‌گرفتم، خيلي گذشته است. الان بيشتر عيدي مي‌دهم.

* بهترين عيدي‌اي كه در عمرت گرفته‌اي؟

من هر سال بهترين عيدي را از دست پدر و مادرم مي‌گيرم. ميزان و رقمش خيلي مهم نيست. اهميتش اين است كه به من يادآوري مي‌كند تنها كساني كه هميشه درنوروزبه من عيدي مي‌دهند، آنها هستند! اميدوارم هميشه سايه‌شان بالاي سر من باشد.

* عيد امسال كجايي؟

امسال هم مثل همه سال‌هاي پس از ازدواج، سال تحويل را منزل خودم و كنار خانواده‌ام هستم و هفته دوم شايد سفري پيش بيايد و راهي شويم.

* عيد سال گذشته كجا بودي و چه كردي؟

ابتدا تهران بودم و بعد هم چند روزي به مسافرت رفتيم.

* سال 95 براي محمدحسين مهدويان خوب بود يا بد؟

عالي بود. همانند سال 94 و اميدوارم سال 96 هم به همين شكل باشد.

* مهم‌ترين مسئله كشور در سال 95 از نظر تو چه بود؟

همه مسائل كشور مهم است و الان در دوراني به سر مي‌بريم كه مسئله كم‌اهميت اصلاً وجود ندارد. مشكلات مختلفي هست كه اميدوارم همگي حل شود.

* اگر رئيس‌جمهور بودي، سال 96 اولين دستورت چه بود؟

سؤال شما به گونه‌اي است كه گويي اگر آدم رئيس‌جمهور شود و دستوري بدهد، لزوماً اجرا مي‌شود و اگر هم اجرا شود لزوماً تغييري ايجاد مي‌كند. راستش فكر نمي‌كنم خيلي اين شكلي باشد و به همين دليل خودم را سبك نمي‌كنم و دستوري نمي‌دهم كه اجرا نمي‌شود!

* نظرت درباره دونالد ترامپ رئيس‌جمهور جديد آمريكا چيست؟

آدم جالبي است! دنياي سياست به آدم‌هايي رك و صريح مثل ترامپ نيازمند است چرا كه حداقل مواضع خصمانه خودش را راحت بيان مي‌كند و به جاي اين كه با پنبه سر ببرد، تو رويت مي‌ايستد و فرياد مي‌كشد. در واقع تصميم‌گيري درباره چگونگي برخورد با يك آدم صريح راحت‌تر است تا يك آدم كه چند چهره دارد!

* اگر فقط خودت باشي، 15 روز عيد را چه مي‌كني؟

احتمالاً مي‌خوابم. تلويزيون تماشا مي‌كنم و به سينما مي‌روم. من عاشق اين سه كار هستم، البته در تعطيلات و زماني كه اوقات فراغتم است!

* بهترين و بدترين لحظه سال 95 براي شما چه بود؟

بهترين لحظه سال برايم لحظه‌اي بود كه به من اطلاع دادند دخترم متولد شد. بدترين لحظه هم هنگامي بود كه در تلويزيون ديدم ساختمان پلاسكو فرو ريخت. در آن لحظه مي‌دانستم انسان‌هاي زيادي زير آن آوار جان باخته‌اند.

* از ورزش ايران يك عمونوروزو يك حاجي فيروز انتخاب كن و البته دليل هم بياور.

راستش برايم كار سختي است و هرچه فكر مي‌كنم جوابي برايش ندارم. به خصوص كه مدت‌هاست ورزش را حرفه‌اي تعقيب نمي‌كنم و از اتفاقات ورزش بي‌خبرم.

* اگر بخواهي با يك نفر سلفي بگيري، انتخابت چه كسي خواهد بود؟

دونالد ترامپ! با اين بلبشويي كه به پا كرده و كارهايي كه انجام مي‌دهد، داشتن يك سلفي با ترامپ جواب مي‌دهد و جذاب است (مي‌خندد). حتماً هم اين عكس را در اينستاگرام مي‌گذارم.

* حسرت بزرگت در همه عمر كه دوست داري اين عيد برآورده شود؟

هر سال كه ما عيد را جشن مي‌گيريم، در يك گوشه دنيا جنگ است و بچه‌هاي بي‌نوا بي‌پدر و مادر مي‌شوند، جان خود را از دست مي‌دهند. مي‌ترسند و خلاصه عذاب مي‌كشند. حسرتم اين است عيدي را ببينم كه آن سال در هيچ جاي دنيا جنگ نباشد.

* كدام سين هفت‌سين را ترجيح مي‌دهي؟

من سبزه را از بقيه سين‌ها بيشتر دوست دارم. دلم هم نمي‌خواهد سبزه آماده بخرم و ترجيح مي‌دهم خودم آن را به عمل بياورم. فكر مي‌كنم اين كار به آدم حس آمدن بهار و نو شدن مي‌دهد و يك آيين است.

* فكر مي‌كني سال 96 چه كسي رئيس‌جمهور مي‌شود؟

اگر اتفاق عجيبي رخ ندهد، آقاي روحاني مجدداً رئيس‌جمهور خواهد شد. البته اميدوارم اتفاق عجيبي هم نيفتد چرا كه كشور دوباره دچار تلاطم سياسي مي‌شود. يك كارهايي آغاز شده كه در 4 سال دوم بايد به انجام برسد و اميدوارم آقاي روحاني هم مثل ساير رؤساي جمهور 8 سال رئيس‌ دولت باشند.

منبع: همشهری
سلام پرواز
سلام پرواز ۲
ارسال نظر
رپرتاژ تریبون
تبلیغات
جدیدترین اخبار
دیگران چه می‌خوانند؟
پرطرفدارترین