اصفهان آهن ۱
آهن ملل
ایرانسیل
ایرانسیل موبایل
کد خبر: ۷۸۱۷۰
مهم‌ترین اتفاق سال ۱۳۹۵ در بازی‌های پارالمپیک ۲۰۱۶ ریو روی داد. مسابقاتی که کاروان ایران با نام فرهنگی ورزشی منا و با شعار توکل، اراده و افتخار در آن شرکت کرد. کاروان کشورمان با ۱۱۱ نفر شامل ۸۸ مرد و ۲۳ زن و در ۱۲ رشته ورزشی در این رقابت‌ها شرکت کرد.
۱۷:۵۹ - ۲۸ اسفند ۱۳۹۵
وانانیوز| به نقل از کمیته ملی پارالمپیک، اتفاق مهم بازی‌های المپیک و پارالمپیک 20166 ریو این بود که دو بانوی کرمانی پرچمداری این رویداد بزرگ را برعهده داشتند.

زهرا نعمتی در بازی‌های المپیک نگاه بسیاری را به خود جلب کرد و عشرت کردستانی نیز در بازی‌های پارالمپیک با پوشیدن لباس احرام، پرچم کاروان ایران را در افتتاحیه مسابقات به دست گرفت. در بازی‌های پارالمپیک 2016 ریو 8 مدال طلا، 9 نقره و 7 برنز کسب شد و پرافتخارترین ورزشکار کشورمان هم ساره جوانمردی در تیراندازی بود؛ وی موفق شد دو مدال طلا کسب کند.

ضمن اینکه این دوره از بازی‌ها یک اتفاق بسیار تلخ و ناگوار هم داشت. درگذشت بهمن گلبارنژاد، تنها نماینده دوچرخه‌سواری ایران در این بازی‌ها همه را در شوک فرو برد. وی جزو جانبازان عزیز کشورمان بود.

به هر روی نگاهی داریم به مدال‌های کسب شده کاروان ایران در بزرگترین رویداد ورزشی:


طلا:ساره جوانمردی (2 طلا در تیراندازی)، مجید فرزین (وزنه‌برداری)، محمد خالوندی (پرتاب نیزه)، غلامرضا رحیمی (تیراندازی با کمان)، سیامند رحمان (وزنه‌برداری)، زهرا نعمتی (تیراندازی با کمان) و تیم والیبال نشسته

نقره:سامان پاکباز (پرتاب وزنه)، علیرضا قلعه‌ناصری (پرتاب دیسک)، نعمتی و رنجبر (میکس ریکرو تیمی)، سجاد محمدیان (پرتاب وزنه)، عبدالله حیدری (پرتاب نیزه)، سجاد نیک پرست (پرتاب نیزه)، حامد امیری (پرتاب وزنه)، تیم فوتبال هفت نفره و تیم فوتبال پنج نفره

برنز:پیمان نصیری (دوی 1500 متر)، ابراهیم رنجبر (تیراندازی با کمان)، علی صادق زاده (وزنه برداری)، اسدالله عظیمی (پرتاب وزنه)، جواد حردانی (پرتاب نیزه)، محسن کائیدی (پرتاب نیزه) و جاوید احسانی شکیب (پرتاب وزنه)

تیر و کمان یک گام به جلو

تیم ملی تیراندازی با کمان کشورمان در بازیهای پارالمپیک با ترکیب شش نفره شرکت کرد و با کسب دو مدال طلا، یک نقره و یک برنز به کار خود پایان داد. در مسابقات این رشته زهرا نعمتی و غلامرضا رحیمی در بخش ریکرو صاحب نشان طلا شدند. زهرا نعمتی و ابراهیم رنجبر در بخش میکس تیمی به نشان نقره رسیدند و ابراهیم رنجبر در بخش انفرادی ریکرو در جایگاه سوم قرار گرفت. سمیه عباس پور نیز اگرچه برای نخستین بار در این رویداد مهم شرکت کرد چهارم شد تا با استراحتی کوتاه از میدان بزرگ پارالمپیک در رقابتهای قهرمانی کشور با افراد بدون معلولیت رقابت کرده و در جایگاه نخست قرار گیرد.

بازگشت زهرا جوانمرد و راضیه شیرمحمدی به تیراندازی با کمان نیز امید روزهای خوبی را می دهد. فراموش نکنیم محدثه کهنسال نیز با داشتن 17 سال برای نخستین بار در بخش ریکرو به میدان بزرگ پارالمپیک راه یافت و تجربه گرانقدری را کسب کرد. به هر روی این تیم با پیشرفتی که در بازی های پارالمپیک کسب کرده است در سال 96 نیز رقابتهای مهمی را در پیش دارد و سعی می کند بهترین عملکردش را نشان دهد.

جوانمردی دختر طلایی تیراندازی

رشته تیراندازی با دو مدال طلای ساره جوانمردی در بازی های پارالمپیک درخشید. این تیم با ترکیب 5 نفره در این مسابقات شرکت کرد که در نهایت در بخش تپانچه بادی و خفیف ساره جوانمردی طلایی شد. سمیرا ارم، عالیه محمودی و مهدی زمانی دیگر نمایندگان کشورمان در این ماده بودند که تنها عالیه محمودی به فینال رسید اما نتوانست مدالی به دست آورد. در بخش تفنگ نیز معصومه خدابخشی نشانه گیری کرد که وی نیز نتوانست به فینال راه یابد.

رقیه اله کرمی، رئیس انجمن تیراندازی فدراسیون جانبازان و معلولان، نیز بعد از این مسابقات اردوهای آموزشی و رقابتهای آزاد را برگزار کرد تا چهره های جدیدی به تیم ملی معرفی شود تا در بازی های پاراآسیایی و پارالمپیک، تیم ملی تیراندازی نتایج درخشانی را به دست آورد.



دوومیدانی و امیدهای آینده

کاروان دوومیدانی ایران در میدان بزرگ پارالمپیک یک مدال طلا، 6 نقره و 5 برنز کسب کرد. محمد خالوندی در پرتاب نیزه ایران را صاحب نشان زرین کرد، سامان پاکباز در پرتاب وزنه، علیرضا قلعه‌ناصری در پرتاب دیسک، سجاد محمدیان در پرتاب وزنه، عبدالله حیدری در پرتاب نیزه، سجاد نیک پرست در پرتاب نیزه و حامد امیری در پرتاب وزنه عنوان نایب قهرمانی را کسب کردند و پیمان نصیری در دوی 1500 متر، اسداله عظیمی در پرتاب وزنه، جواد حردانی در پرتاب نیزه، محسن کائیدی در پرتاب نیزه و جاوید احسانی شکیب در پرتاب وزنه به مدال برنز دست یافتند.

تیم دوومیدانی ایران توانایی بالایی دارد و می تواند از پتانسیل خود برای کسب سکوهای بالاتر بهره گیرد. بهمن رضایی، که هدایت تیم دو و میدانی را در بازی های پارالمپیک برعهده داشت به عنوان رئیس انجمن دوومیدانی فدراسیون جانبازان و معلولان انتخاب شده و برای کسب عناوین بیشتر در مسابقات سال 96 تلاش می کند. مسابقات قهرمانی کشور رویداد مهمی برای دوومیدانی کاران است تا رکورد ورودی مسابقات جهانی را کسب کنند.

تحول در وزنه‌برداری

وزنه برداری کشورمان در این میدان بزرگ دو مدال طلا و یک برنز کسب کرد. سیامند رحمان در هفتمین روز از بازی‌های پارالمپیک 2016 ریو و در آخرین روز از رقابت‌های وزنه‌برداری با ثبت رکورد 310کیلوگرم در دسته 107+ کیلوگرم ضمن کسب مدال طلا، توانست رکورد دنیا و پارالمپیک را نیز برای چهارمین بار جا به جا کند.

سیامند رحمان در نخستین حرکت خود موفق به مهار وزنه 270 کیلوگرم شد و در حرکت دوم با زدن وزنه 300 کیلوگرمی ضمن شکستن رکورد دنیا، مدال طلایش را در دسته 107+ کیلوگرم قطعی کرد.

وی برای سومین حرکتش، وزنه 305 کیلوگرم را انتخاب کرد و موفق به مهار این وزنه شد. هم‌چنین در چهارمین حرکت، وزنه 310 کیلوگرم را انتخاب کرد و ضمن اینکه موفق شد رکورد دنیا را برای چهارمین بار جا به جا کند، مدال طلای این دسته را نیز از آن خود کرد.


قوی‌ترین وزنه‌بردار جهان برای اولین بار توانست این رکورد تاریخی را در دنیا به نام خود ثبت کند.

مجید فرزین دیگر نماینده کشورمان نیز صاحب نشان طلا شد اما علی صادق زاده عنوان سوم را کسب کرد تا دو مدال طلا و یک برنز حاصل کار نمایندگان کشورمان در این رویداد بزرگ باشد.

وزنه برداری پس از بازی های پارالمپیک دچار تغییراتی شد و علی اصغر رواسی به عنوان رئیس انجمن هدایت وزنه برداری را برعهده گرفت. وی قرار است به عنوان سرمربی تیم ملی اردوهای تیم ملی را از 19 فروردین ماه آغاز کند.

ششمین قهرمانی والیبال نشسته

تیم والیبال نشسته ایران در بازی های پارالمپیک موفق شد با شکست 3 بر صفر بوسنی و هرزگوین جام قهرمانی را بالای سر برد و ششمین قهرمانی ایران را در بازی های پارالمپیک به دست آورد. در پایان مسابقات نیز داود علی پوریان به عنوان بهترین پاسور، صادق بیگدلی به عنوان بهترین دریافت کننده و رمضان صالحی به عنوان بهترین لیبرو معرفی شدند.


در عین حال تیم ملی والیبال نشسته بانوان کشورمان نیز در اولین حضورش در بازی‌های پارالمپیک، موفق به کسب عنوان پنجمی شد. ملی پوشان کشورمان در هشتمین روز از بازی‌های پارالمپیک 2016 ریو برای تعیین تیم‌های پنجم و ششم به مصاف هلند رفت که با برتری مقابل حریف اروپایی خود موفق به کسب عنوان پنجمی شد. به هر روی پس از این رویداد مهم هادی رضایی، سرمربی تیم ملی والیبال نشسته به عنوان مدیر تیم‌های ملی انتخاب شد و تغییر در تیم‌های ملی و استفاده از بازیکنان جدید را در دستور کار خود قرار داد.

تیم‌های ملی والیبال نشسته کشورمان مسابقات قهرمانی آسیا را در پیش دارد که برای تیم ملی والیبال نشسته بانوان حائز اهمیت است، چرا که می‌تواند ورودی مسابقات پاراآسیایی جاکارتا را نیز به دست آورد.


نایب قهرمانی فوتبال 5 و 7 نفره و دهمی بسکتبال باویلچر

تیم فوتبال پنج نفره کشورمان نخستین مدالش را از بازیهای پارالمپیک به دست آورد. این تیم در بازی پایانی خود که در ورزشگاه تنیس المپیک پارک برگزار شد با نتیجه یک بر صفر مقابل میزبان رقابتها، برزیل، که قهرمان تمام ادوار پارالمپیک هم هست شکست خورد و از کسب مدال طلا بازماند.

در عین حال تیم فوتبال هفت نفره ایران نیز در آخرین حضورش در بازی های پارالمپیک در جایگاه دوم قرار گرفت. این تیم در ورزشگاه «دئودورو»ی شهر ریودوژانیرو با نتیجه 2 بر یک مقابل اوکراین شکست خورد و به عنوان نایب قهرمانی دست یافت.

دیگر رشته گروهی این مسابقات بسکتبال با ویلچر بود که مقام دهم را کسب کرد. ملی پوشان کشورمان در آخرین دیدار خود در بازی‌های پارالمپیک ریو برای کسب مقام نهمی به مصاف ژاپن رفتند اما در پایان با نتیجه 65 بر 52 مغلوب شد و در رتبه دهم این بازی‌ها قرار گرفتند.

تیم زیر 23 سال این رشته در مسابقات آسیا-اقیانوسیه عنوان قهرمانی را کسب کرد و جواز ورود به مسابقات جهانی را به دست آورد. برنامه ها و اردوهای تیم ملی بزرگسالان نیز در سال 96 اعلام خواهد شد.

جودو ایران ناکام پارالمپیک

سه نماینده جودوی ایران، حامد علیزاده، حمزه ندری و سید امید نوری جعفری علیرغم تلاش فراوان در بازیهای پارالمپیک ریو 2016 موفق نبودند و از دور رقابت ها کنار رفتند. جودوی ایران در تلاش است با برگزاری اردوهای برون مرزی سطح خود را برای رقابت های آتی ارتقاء دهد تا از این پس شاهد درخشش جودوکاران نیز در میادین بین المللی باشیم.


تجربه گرانبهای تنها قایقران ایرانی

شهلا بهروزی راد تنها قایقران کشورمان در بازی های پارالمپیک بود تا در نهایت با عنوان نهم به کار خود پایان دهد. وی در مسابقات مقدماتی کایاک مسافت 200 متر کلاس KL3 برای راهیابی به فینال در گروه شانس مجدد پارو زد و عنوان نهم را کسب کرد.

شهلا بهروزی راد تنها نماینده قایقرانی کشورمان در رشته کایاک مسافت 200 متر کلاس KL3 بازی های پارالمپیک با ثبت زمان 56 ثانیه و 580 صدم ثانیه عنوان نهم را کسب کرد. وی بعد از این مسابقات در مسابقات قهرمانی آسیا شرکت کرد و رکورد بهتری را به ثبت رساند تا در جایگاه نخست قرار گیرد. این قایقران کرمانشاهی مسابقات مهم کاپ جهانی و مسابقات قهرمانی آسیا را در سال 96 در پیش دارد.

گلبارنژاد در خاطره ها ماندگار شد

بهمن گلبارنژاد، تنها نماینده دوچرخه سواری ایران حاضر در بازی های پارالمپیک که جانباز دوران دفاع مقدس نیز بود درحالیکه در ماده جاده کلاس C4-C5 رکاب می زد در میانه راه دچار حادثه شد و همه را در بهت فرو برد.


وی در ماه تایم تریل کلاس C4 نیز رکاب زده بود و با ثبت رکورد 46 دقیقه و 3 ثانیه و 62 صدم ثانیه عنوان چهاردهم را کسب کرده بود. گلبارنژاد با 48 سال سن مسن‌ترین رکابزن این بخش بود.

این حادثه چنان غم انگیز بود که اختتامیه مسابقات را نیز تحت تاثیر قرار داد تا به احترام وی یک دقیقه سکوت کنند.

انجمن دوچرخه سواری در تلاش است تا بازیکنان جدیدی را برای رویدادهای آینده به تیم ملی معرفی کند.

کاروان منا با کسب 8 مدال طلا، 9 نقره و 7 برنز و مجموع 24 مدال توانست با کسب مقام پانزدهم در میان 159 کشور شرکت کننده مقام دوم آسیا را پس از کشور چین که مقام اول پارالمپیک ریو 2016 را نیز کسب کرده بود قرار گیرد.

انتهای پیام/س

منبع: فارس
سلام پرواز
سلام پرواز ۲
ارسال نظر
تبلیغات
رپرتاژ تریبون
جدیدترین اخبار
دیگران چه می‌خوانند؟
پرطرفدارترین