اصفهان آهن ۱
آهن ملل
ایرانسیل
ایرانسیل موبایل
کد خبر: ۷۷۹۰۳
مدیرعامل پیشین استقلال می گوید: اعضای هیات مدیره من در حد رییس جمهور بودند اما اجازه مصاحبه به آنها نمي‌دادم
۱۹:۲۵ - ۲۵ اسفند ۱۳۹۵
وانانیوز| استقلال با شکست لکوموتیو ازبکستان حالا به فکر صعود به مرحله بعد لیگ قهرمانان آسیا افتاده است‌. آن هم در شرایطی که حاشیه‌هاي زیادی دور و بر این تیم وجود دارد‌. استقلال منصوریان که این روزها از درون دچار جنگ داخلی شده حالا یک حامی پیدا کرده، آنهم علی فتح ا...زاده، مدیرعامل سابق این باشگاه‌. بعد از آنکه فتح ا..‌. زاده در جنگ رسانه‌اي که با منصوریان پیدا کرد و گفت سرمربی استقلال باید یک سیلی بخورد تا درست شود‌. این اتفاق سرآغاز شروع نتیجه گیری منصوریان با استقلال شد‌. حالا فتح‌ا...زاده معتقد است که منصوریان باید بابت این قضیه به او پول هم بدهد‌. با همین شوخی مصاحبه با مدیرعامل سابق استقلال را شروع کردیم.


بازی با لکوموتیو را چطور دیدید؟


لکوموتیو تیم گردن کلفتی بود که جوانان بی نام و نشان استقلال عالی کار کردند‌. به نظر من منصوریان تیمش با صلابت بازی کرد و خودش هم خوب در استقلال کار مي‌کند‌.


پس دیگر نیازی به سیلی خوردن از طرف شما ندارد؟


(خنده) دقیقا بعد آن روز علیرضا با استقلال نتیجه گرفت‌. باید بابت این کار به من پاداش بدهد اما از شوخی گذشته پیگیر کارش هستم و مي‌دانم که خیلی وقت برای کار در استقلال مي‌گذارد و تمام روز وقتش را به مسایل فنی اختصاص مي‌دهد‌.


اما استقلال هنوز با کیفیت بازی نمي‌کند‌.


منصوریان اگر از نظر من عملکردش خوب است به خاطر این است که تنها تیم را به اینجا رسانده، آنهم با این همه حاشیه‌اي که برای استقلال به وجود آورده اند‌. واقعا خدا به او نظر کرده که اینگونه در استقلال کار مي‌کند‌. من به نوبه خودم دست مریزاد مي‌گویم و امیدوارم همین روند را ادامه دهد‌.


استقلال را با پرسپولیس مقایسه مي‌کنند‌. برای همین شما فکر مي‌کنید عملکرد فنی استقلال در حد پرسپولیس است‌. منظورمان به لحاظ کیفیت بازی است؟


طبیعی است که پرسپولیس به لحاظ کیفیت از استقلال بهتر باشد‌. آن‌ها ابتدای فصل خوب بسته شدند و بازیکنان شان از بازیکنان استقلال باتجربه تر هستند‌. استقلال در نیم فصل پنجره نقل و انتقالاتش بسته شد ولو اینکه بازیکنانی که مي‌خواست بگیرد بد بودند یا خوب اما نتوانست عملکرد خوبی در نیم‌فصل داشته باشد‌. استقلال در نیم فصل اول در اکثر بازی‌ها شکست خورد و امتیاز زیادی را از دست داد اما حالا شش، هفت بازی است که پشت سر هم مي‌برد و در آسیا هم موفق است‌. درست است پرسپولیس نسبت به استقلال زیباتر بازی مي‌کند و بهتر نتیجه گرفته اما منصوریان هم در این تیم عملکرد خوبی داشته است‌.


شما اگر مدیرعامل استقلال بودید قرارداد منصوریان را تمدید مي‌کردید؟


اگر حاشیه‌ها بگذارد و ذهن مربی را مخدوش نکند، استقلال مي‌تواند در ادامه فصل موفق باشد مگر اینکه حاشیه‌ها ورود کند و با یک باخت همه چیز دوباره برهم بریزد‌. منصوریان تا اینجای فصل عملکرد خوبی داشته و اعتقاد دارم اگر مدیرعامل استقلال آینده نگر باشد باید دو سال دیگر هم قرارداد او را تمدید کند و اگر من بودم این کار را مي‌کردم‌.


درباره حاشیه‌ها یک اشاره کلی داشتید‌. به نظر شما عضو هیات مدیره باید اینگونه مصاحبه کند؟


ببینید کار در سطح مدیریت باشگاه استقلال بیخ پیدا کرده است‌. نباید بگذارند که به اینجا کشیده شود‌. زمان من سه نفر عضو هیات مدیره استقلال بودند که هرکدام شان مي‌توانستند رییس جمهور شوند‌. میرولد، آقامحمدی و ایروانی با اینکه من از آنها کوچکتر بودم اما هرگز درباره استقلال و کادرفنی صحبت نمي‌کردند‌. آنها در خفا به من مشورت مي‌دادند اما چون قرار گذاشته بودیم جز مدیرعامل کسی مصاحبه نکند این افراد صحبتی نمي‌کردند‌. هرچند که پیش از آنکه من هم به آنها بگویم خودشان مصاحبه‌اي نمي‌کردند‌. بعد از آن‌ها هم روال در دوران مدیریت من همین بود‌. در هر مقطعی که مدیرعامل شدم به هیات مدیره گفتم مي‌توانید من را عوض کنید و اختیار این کار را دارید اما حق دخالت در امور فنی و مصاحبه درباره کادرفنی و بازیکنان را ندارید‌. واقعیت آن است که من عملا هیات مديره را همان اول کار تهدید مي‌کردم تا مصاحبه نکنند‌.


به نظر شما مصاحبه‌هاي زمانی مقصرش افتخاری است؟


روی سخن من با افتخاری نیست اما این مدیرعامل است که باید حاشیه‌ها را جمع کند تا به اینجا کشیده نشود‌. این کارها کمر تیم را مي‌شکند‌. افتخاری باید محکم بایستد و بگوید اگر هیات مدیره ایرادی مي‌بیند به من بگوید یا من را عوض کند نه اینکه مصاحبه انجام دهد‌. البته انجام مصاحبه‌هاي حمایتی ایرادی ندارد‌. حالا هم با این وضعیتی که من مي‌بینم با اولین باخت استقلال دوباره مصاحبه‌ها شروع مي‌شود‌.


اما بازیکنان هم علیه زمانی صحبت کردند‌. این قضیه را چطور مي‌بینید؟


بازیکنان ابتدا باید مشکلات شان را به مدیرعامل و سرپرست تیم بگویند اگر چهار بار گفتند و نشد آن وقت مصاحبه کنند‌. به نظر من حق با بازیکنان است‌. آنها چند ماه است که پول نگرفته اند و مشکلات دارند‌.


زمان شما بازیکنان اعتصاب نمي‌کردند؟


اصلا زمان من از این خبرها نبود‌. اینکه بازیکنان اعتصاب کنند یا سر تمرین نیایند وجود نداشت‌. 10 سال در استقلال مدیریت کردم و همه مي‌دانند که به خاطر پول بازیکنان، ماشین و آپارتمانم را مي‌فروختم تا کار به اینجا کشیده نشود‌. آنها هم وقتی این مسایل را مي‌دیدند حرمت نگه مي‌داشتند اما حالا وقتی بازیکن 7، 8 ماه است که پول نگرفته و اتفاقی هم نمي‌افتد طبیعی است که چنین واکنش هایی نشان دهد‌. این وظیفه مدیرعامل است که تلاش کند پول بازیکنان را بپردازد‌. فکر نمي‌کنم 47 هزار دلار پولی باشد که به خاطر آنها پنجره نقل و انتقالات استقلال را ببندند تا نتوانند یارگیری کنند‌.


مشکل فوتبال ما پول نیست بلکه بحران مدیریت است‌. قبول دارید؟


همه این مسایل با وقت گذاشتن و مذاکره کردن حل خواهد شد‌. اگر چند سال پیش به ترکیه نمي‌رفتم با کخ صحبت نمي‌کردم الان او به خاطر 20 هزار دلار از استقلال به فیفا شکایت کرده بود‌. آن زمان 20 هزار دلار از قرارداد کخ باقی مانده بود و او مي‌خواست به فیفا شکایت کند‌. همان زمان به ترکیه رفتم و شرایط استقلال را به کخ توضیح دادم‌. در نهایت کخ به من گفت اگر وضع تان خوب شد آن 20 هزار دلار را خرج فقرای کشورتان بکنید‌. اگر خاطرتان باشد سر پرونده شرکت آلفا، کلی علیه ما مطلب نوشتند که فتح ا...زاده بد قرارداد بسته است‌. من آن زمان مدیرعامل نبودم و پرونده آلفا به فیفا رفته بود و احتمال جریمه یک میلیارد و 250 میلیون تومانی استقلال را تهدید مي‌کرد‌. یک ماه مانده بود تا فیفا حکم دهد دوباره مدیرعامل استقلال شدم‌. سریعا با دو وکیل به زوریخ رفتیم و از حق باشگاه دفاع کردیم‌. پرونده‌اي که به خاطرش به من کلی حمله کردند در نهایت به جای یک میلیارد و 250 میلیون تومان، 48 هزار فرانک سوئیس شرکت آلفا جریمه شد‌. فوتبال ما درآمد دارد اما در جاهای دیگر خرج مي‌شود و همیشه با خطر کسر بودجه مواجه هستیم‌. برای همین کسی که مدیریت در فوتبال را مي‌پذیرد باید برای بدهی‌هاي خارجی تدبیر لازم را داشته باشد‌.


به نظر مي‌رسد در پرونده پرسپولیس و ژوزه، رفیق شما رویانیان بدجوری درگیر کل کل کردن با شما بود که یادش رفت که پول این مربی را بپردازد‌. (خنده)


به نظر من باید به رویانیان اعتماد مي‌کردند اگر به کارش در پرسپولیس ادامه مي‌داد، مي‌توانست این پرونده را جمع کند‌. متاسفانه در ورزش ما آدم‌ها زود فراموش مي‌شوند‌. کلی از عمرم را در استقلال گذراندم و 10 سال مدیرعامل این باشگاه بودم اما یک بلیت هم در این مدت برای ما نفرستادند‌. من مانده یک بلیت نیستم اما سر استقلال حساب هایم بسته شد، کارم به بیمارستان کشید و خیلی مسایل دیگر‌. مهم نیست زندگی مي‌گذرد و مي‌رود‌. علی معلم در آخرین مطلبی که برای مجله اش نوشته بود به تمام شدن سال 95 اشاره کرده و از کسانی اسم برده بود که دیگر در جمع ما نیستند ولی خودش هم نمي‌دانست که سال 96 را نخواهد بود‌. به نظر من صداوسیما باید مشکلات فوتبال را تجزیه و تحلیل کند تا دیگر شاهد مسایلی که این چند وقت برای باشگاه‌هاي ما به وجود آمده نباشیم‌.


سال 95 چطور گذشت؟


در این سال خیلی اذیت شدم‌. سال‌هاي گذشته ارشاد به مطبوعات کمک مي‌کرد اما امسال هیچ کمکی به ما نشد‌. نه ما بلکه سایر مطبوعات هم با مشکلات زیادی روبه رو شدند‌. این کمترین انتظار مطبوعات از رییس جمهور است که به مشکلات آنها رسیدگی کنند. اگر فرهنگ را تعطیل کنیم دیگر چیزی از این مملکت باقی نمي‌ماند‌.


حالا که صحبت‌هاي شما به اینجا رسید درباره شما مي‌گویند هرموقع استقلال جوان منتشر مي‌شود یعنی اینکه فتح ا...زاده قرار است مدیرعامل استقلال شود‌.


(خنده) وقتی هم که نیستم مي‌گویند چون خودش مدیرعامل استقلال نیست روزنامه را منتشر نمي‌کند‌. واقعا مشکلات زیاد است و هزینه‌هاي جاری روزنامه سنگین، به افشارزاده گفتم این روزنامه هواداری است و اگر مي‌توانید هزینه‌هاي جاری اش را بدهید این روزنامه مال شما‌. اول موافقت کردند اما بعد خبری نشد‌. حالا هم از طریق روزنامه شما به افتخاری مي‌گویم اگر مي‌خواهند بیایند و روزنامه استقلال جوان را از من تحویل بگیرند.

منبع: همشهری
سلام پرواز
سلام پرواز ۲
ارسال نظر
رپرتاژ تریبون
تبلیغات
جدیدترین اخبار
دیگران چه می‌خوانند؟
پرطرفدارترین
خبر فوری