اصفهان آهن ۱
آهن ملل
ایرانسیل
ایرانسیل موبایل
کد خبر: ۷۷۰۶۶
به جرأت می‌توان گفت یکی از بهترین بازیکنان خارجی که در این سال‌ها پیراهن استقلال را در لیگ برتر بر تن کرد، فابیو جان‌واریو ستاره برزیلی میانه میدان بود.
۲۲:۵۵ - ۱۹ اسفند ۱۳۹۵
وانانیوز| جان‌واریو که در اواخر دهه ٨٠ و اوایل دهه ٩٠ با پیراهن شماره ٣٧ استقلال در لیگ برتر و همچنین لیگ قهرمانان آسیا درخشش فوق‌‌العاده‌ای داشت اما به خاطر مصدومیتی بدموقع مجبور به خداحافظی از دنیای فوتبال شد. فابیو جزو معدود خارجی‌های استقلال در این سال‌‌هاست که به خاطر قراردادهای مالی‌‌اش از این باشگاه شکایت نکرد، آن هم در شرایطی که اکثر خارجی‌های این تیم در کمیته انضباطی فیفا پرونده‌سازی کردند و در نهایت هم حکم به محرومیت باشگاه از نقل و انتقالات توسط فیفا گرفتند. به همین بهانه گفت‌وگویی با ستاره برزیلی سال‌های نه‌چندان دور استقلال انجام دادیم.

فابیو تو در فیفا پرونده نداری؟


پرونده؟! چه پرونده‌ای؟... من متوجه نمی‌شوم.

شکایت از استقلال؟


چه شکایتی؟! من با این باشگاه مشکلی نداشتم که بخواهم شکایت کنم.

یعنی تو با این باشگاه مسئله مالی نداشتی؟


حتی اگر هم مسائل مالی داشتم، هیچ‌وقت به خودم اجازه نمی‌دادم که از استقلال به فیفا شکایت کنم چون ارتباطی که من با این باشگاه و طرفدارانش داشتم، میلیون‌ها دلار ارزش دارد و هیچ‌وقت این ارتباط را خدشه‌دار نمی‌کنم.

اما بیشتر بازیکنان خارجی از استقلال در این سال‌ها شکایت کردند.


خوشبختانه تا سالی که من با استقلال همکاری داشتم، همه چیز طبق روال قرارداد پیش رفت و اگر هم تأخیری بود، با آن کنار می‌آمدیم. تعامل، بهترین عامل برای موفقیت یک بازیکن غریبه و خارجی در محیطی جدید است. گرچه باید اعتراف کنم هر بازیکن خارجی که رنج سفر و حضور در غربت را به جان می‌خرد، تنها برای رسیدن به پول و حل کردن مشکلاتش است که باشگاه‌ها هم باید در این راستا برخورد حرفه‌ای داشته باشند.

اما استقلال، حرفه‌ای برخورد نکرد و از یک پنجره نقل و انتقالاتی محروم شد.


به نظرم بهترین کسانی که می‌توانند پاسخ این سؤال را بدهند، مدیرانی هستند که در این مدت به جای تعامل با بازیکنان خارجی، ترجیح دادند همه چیز را به مراجع قضایی بسپارند و نتیجه‌‌اش هم محرومیتی بود که گریبان استقلال را گرفت اما خوشبختانه من با هر مدیری که کار کردم، از نظر مالی به مشکلی نخوردم چون قبل از مسائل مالی، احساساتی که با استقلال و طرفدارانش داشتم، برایم اهمیت داشت.

مشخص است تمام اخبار پیرامون استقلال را پیگیری می‌کنی.


بله از طریق دوستانم در ایران یا شبکه‌های اجتماعی همواره خبرهای استقلال را پیگیری کردم و خوشحالم در نیم‌فصل دوم این تیم با تفکرات علیرضا منصوریان و جوانگرایی صورت گرفته، سرانجام توانست به همان تیمی تبدیل شود که همه طرفداران انتظارش را داشتند.

دو هموطن تو یعنی پادوانی و رابسون در خط دفاع استقلال به خوبی جا افتادند


با تجربه سال‌ها حضور در فوتبال ایران به عنوان بازیکنی که از یک کشور خارجی وارد لیگ شما شدم، از همان ابتدا اعتقاد داشتم، گذشت زمان می‌تواند زمینه موفقیت برزیلی‌های این فصل استقلال را فراهم کند. من شناخت چندانی از رابسون و پادوانی ندارم اما خوب می‌دانم اگر آنها پتانسیل لازم را نداشتند، نمی‌توانستند در تیمی مثل استقلال قرارداد ببندند چون حضور در این تیم به عنوان یکی از پرافتخارترین باشگاه‌های آسیا برای هر بازیکنی چه داخلی، چه خارجی، آرزو محسوب می‌شود. از همین‌رو تنها گذر زمان می‌توانست قابلیت‌های آنها را نمایان کند و آشنایی با جو اردوی این تیم زمینه را برای درخشش آنها فراهم کرد، به خصوص برای رابسون که جوان‌تر است و جویای نام.

اتفاقاً هر دو برزیلی در آسیا هم نمایش خوبی داشتند به خصوص در بازی دوم برابر حریف عربستانی.


به نظرم انگیزه بالای پادو و رابسون می‌تواند برگ برنده منصوریان در لیگ قهرمانان آسیا در تقابل با حریفان باشد چون این زوج بیشتر از همه در تیررس قرار دارند و برای اینکه بدرخشند، هر کاری می‌کنند که استقلال نتیجه بگیرد.

استقلال شانس چندانی برای قهرمانی ندارد اما طرفداران از اینکه شهرآورد را برد تا حدودی از عملکرد تیم‌شان راضی هستند.


تنها افسوس من در دوران حضورم در استقلال، نچشیدن طعم برد در شهرآورد‌ها بود اما از اینکه دیدم استقلال با جوانانش پرسپولیس را که مدعی اول قهرمانی این فصل است با اقتدار شکست داد، واقعاً خوشحال شدم و درست همان حسی را پیدا کردم که الان طرفداران این تیم دارند چون بردن شهرآورد کم از قهرمانی نیست. البته اعتراف می‌کنم شادی برد شهرآورد استقلال برایم در شبکه‌های اجتماعی هم دردسرهایی رقم زد که نمی‌خواهم وارد آن شوم.

می‌توان به استقلالی که علی منصوریان ساخته، برای قهرمانی امیدوار بود؟


در فصل جاری نه، چون پرسپولیس فاصله را خیلی زیاد کرده و استقلال تنها باید در بالاترین جایگاه لیگ را به پایان ببرد و در آسیا زمینه صعود به مراحل بالاتر را فراهم کند اما با تقویت در چند پست، استقلال سال آینده می‌تواند مدعی اول قهرمانی در ایران باشد.

منبع: همشهری
سلام پرواز
سلام پرواز ۲
ارسال نظر
رپرتاژ تریبون
تبلیغات
جدیدترین اخبار
دیگران چه می‌خوانند؟
پرطرفدارترین