اصفهان آهن ۱
آهن ملل
ایرانسیل
ایرانسیل موبایل
کد خبر: ۷۱۱۲۳
سرمربی تیم فوتبال فولاد خوزستان،‌گفت:‌ رفتاری که ساسان انصاری انجام داد به خاطر تعویض نبود. در بازی با سیاه‌جامگان اتفاقات عجیبی رخ داد که همه را متعجب کرد.
۱۴:۱۵ - ۱۱ بهمن ۱۳۹۵
وانانیوز| نعیم سعداوی بعد از حواشی و اتفاقاتی که در دیدار تیمش مقابل سیاه‌جامگان رخ داد از سمت خود استعفا کرد.

سرمربی فولاد خوزستان در مورد مسائل اخیر فولاد خوزستان صحبت کرد.

وضعیت نهایی استعفای شما به کجا انجامید؟

استعفای من دو بخش داشت. یک بخش مربوط به اتفاقات روز بازی و اتفاقات مشکوک بازی با سیاه‌جامگان بود. قبلا هم در این زمینه به ما نکاتی را گفته بودند. یک بخش استعفایم هم مربوط به مسائل درون خانوادگی و مشکلات موجود بوده است. موضوعاتی که مربوط به باشگاه بود را در جلسه با مسئولان مطرح کردم و قرار شد در  جلسه امروز هیأت مدیره این موضوع مطرح شود و در این خصوص تصمیم گیری کنند.

برخی از بازیکنان فولاد مثل بختیار رحمانی علیه خداداد عزیزی مصاحبه کردند. در این مورد چه نظری دارید؟


همیشه تلاش کردم تمرکز بازیکنان روی تیم خودمان باشد و به تیم و مربی حریف کاری نداشته باشند. این انتظار را از بازیکنان دارم که تمرکزشان را روی کار خود بگذارند. اتفاقاتی افتاد که در فوتبال جهان منسوخ است این رفتارها باعث می‌شود علاوه بر بازیکن هر کسی به این مسائل واکنش نشان دهد. باید چاره‌ای برای حل مشکلات موجود که آسیب به پیکره فوتبال می‌زند پیدا کنیم. این مشکلات در حال تبدیل شدن به یک رسم و عادت بسیار غلط دارد. با کوچکترین اشتباه داوری همکاران عزیز ما رفتاری می‌کنند که اگر این کار را در فوتبال اروپا انجام دهند به صورت مادام العمر از فوتبال کنار می‌گذارند. این به یک رسم غلط تبدیل شده. امیدوارم دست‌اندرکاران تدبیری برای مقابله با این کار بیاندیشند و همه در فضای مناسب به رقابت بپردازند. از تیم‌هایی هستیم که مسائل داوری خیلی به ما ضربه زده است اما هیچ وقت به دنبال جار و جنجال و حاشیه نبودیم. اگر اعتراضی داشتیم از طریق قانون کارمان را دنبال کردیم. در مسابقه اخیر با سیاه‌جامگان بازیکن ما به ناحق در دقیقه 30 مسابقه اخراج می‌شود. اخطار اول چاگو در دقیقه 18 اصلا درست نبود. داوری اصلا به بازی تسلط نداشت و یکی از عوامل اصلی به جنجال کشیدن بازی بود. در کنار داوران همکاران عزیزم هم از عوامل این مشکلات بودند.

بعد از اخراج به ناحق بازیکن تیم کوچکترین اعتراضی نکردیم چرا که می‌دانم داور هم ممکن است اشتباه کند. قرار نیست با یک اتفاق کل سیستم بازی را به هم بزنیم. با وجود 10 نفره شدن بر بازی مسلط بودیم. آیا ما نقشی در ایجاد این مشکلات داشتیم. آیا ما در گرفتن پنالتی نقشی داشتیم.  بعد از این اتفاق همکار عزیزمان تیم را از زمین بیرون کشید. متاسفانه می‌گویند داور چهارم به داور گفته پنالتی نبوده است. داور چهارم که 100 متر فاصله دارد چطور تشخیص داده صحنه پنالتی نبوده است. اگر او چنین تشخیصی داده آیا از طریق بیسیم نمی‌توانست این مسئله را اعلام کند. این مسئله نشان می‌دهد که دنبال توجیه هستیم. با شعور مردم خوزستان بازی کردن صحیح نیست بهتر است با شجاعت بگوییم که اشتباه کردیم. آقایان بعد از این اتفاقات صحنه را بازبینی کردند و به نوعی ویدئو چک کردند. خیلی بد است برای اولین بار در دنیا ویدئو چک انجام شود و از جایی تماس بگیرند و بگویند پنالتی رخ نداده است.

واقعا با ویدئو چک نظر داور بازگشت؟


داور به من مراجعه کرد و گفت همکارانم صحنه را بازبینی کردند و مشخص شده پنالتی اتفاق نیفتاده است. لطفا با ما همکاری کنید تا این مشکل حل شود. به داور گفتم ما چه کمکی می‌توانیم در این شرایط به شما بکنیم و اصلا این مسئله در حوزه وظایف ما نیست. به او گفتم تنها کمکی که می توانم بکنم این است که در صورت اشتباه در اعلام پنالتی از بازیکن تیمم بخواهم توپ را به اوت بزنند چرا که این جور امتیاز گرفتن در مرام ما نیست. بعد از این اتفاق مربیان حریف بار دیگر به اعتراضات خود ادامه دادند و در نهایت پنالتی تبدیل به دراب‌بال شد. سپس آقایان گفتند گروه داوری از 100 متری تشخیص دادند پنالتی رخ نداده است. به گروه داوری و دپارتمان داوری نمره مردودی می‌دهیم. انتظارم از مسئولان دپارتمان داوری چیز دیگری بود. شبهات زیادی ایجاد می‌شود که با توجه به اهل خراسان بودن مسئول دپارتمان داوری پاسخ مناسبی برای این شبهات داشته باشد. اتفاقاتی که در روز بازی افتاد چیزی دیگری بود تا مسائلی که بعد از بازی مطرح می‌شود. آقایان اشتباه کردند ما باید فحش و ناسزا بشنویم.

باشگاه، بازیکنان و مربیان فولاد به دنبال فوتبال پاک هستند. در بازی با پیکان سه صحنه منجر به گل با تصمیم اشتباه داور روبرو شد. در بازی با استقلال در دقیقه 46 بازیکن حریف باید اخراج می‌شد و به سود ما پنالتی اعلام می‌کردند. در بازی با پرسپولیس پنالتی ما را نگرفتند. آیا در این شرایط باید تیم خارج می‌کردیم؟ بهتر است همکاران ما تمرکز خود را روی بازی بگذارند اما این حرکات در حال تبدیل به رسم و عادت می‌شود. اگر این یک امتیاز برایشان شیرین بوده نوش جانشان. این اتفاقات در تاریخ ثبت می‌شود و بازهم می‌گویم برای دپارتمان داوری متاسفم هنوز فرصت عذرخواهی از مردم خوزستان وجود دارد. احساس‌ می کنم از نوع برخورد باشگاه فولاد و مردم خوزستان سو استفاده می‌شود.

ساسان انصاری بعد از تعویض به شدت عصبانی بود و با لگد به صندلی زد.

انصاری به هیچ وجه از تعویض ناراحت نبود. تیم ما 10 نفره شد و موقعیت‌های زیادی را ایجاد کردیم. شک نکنید اگر این مشکلات به وجود نمی‌آمد درصد موفقیت ما در بازی کاملا مشخص بود. گروه داوری و تیم حریف شرایطی را ایجاد کردند که بازی از حالت عادی خارج شد. در جایی که به سه امتیاز نیاز مبرم داشتیم و می‌توانستیم جایگاه خود را بهبود ببخشیم با این مشکلات روبرو شدیم. چند هفته از داوری متضرر شدیم اما هیچ وقت جوی را متشنج نکردیم این اتفاقات کم کم تیم ما را عصبی می‌کند. برخی از بازیکنان از من می‌خواهند شما هم مثل این آقایان رفتار کنید و شما هم مثل آنها تیم بیرون بکشید. ما به دنبال چنین رفتاری نبوده و نخواهیم بود. این نوع امتیاز گرفتن را نمی‌خواهیم. می خواهیم رقابت سالمی را ایجاد کنیم و فوتبالی را ارائه دهیم که ما و مردم لذت ببرند. متاسفانه گروه‌هایی تشکیل شده که به فوتبال اسیب جدی می‌زنند آنها شجاعت و اعتماد به نفس گروه زحمت کش داوری را می‌گیرند. داوران با ترس و استرس قضاوت می‌کنند. باید این شجاعت را به داوران باز گردانیم تا با شجاعت قضاوت کنند. اگر مربی اشتباه کند باشگاه می‌گوید تا اطلاع ثانوی مربی محروم است. مثلا چاگو در بازی با سیاه‌جامگان اخراج شده باید من بگویم این بازیکن تا اطلاع ثانوی محروم است. این روالی که ما دنبال کردیم درست نیست نباید محرومیت‌ها را علنی اعلام کنند. این رفتار در دنیا دیده نمی‌شود. مهدی تاج به عنوان رئیس فدراسیون به این مسائل ورود کند و تا هرکسی در چارچوب وظایفش کار کند. بهترین داور ما که در دنیا جزو بهترین ‌ها است 90 دقیقه مورد توهین قرار می‌گیرد و این اتفاقات این آثار را در بر دارد. برخورد ما باید محکم‌تر از این‌ها باشد با یکی دو جلسه محرومیت مشکلی حل نمی‌شود. باید قوه قهریه قوی داشته باشیم که به صورت جدی برخورد کند. در این شرایط من که مربی هستم به ذهنم خطور نمی کند تا چنین رفتارهایی داشته باشم. با دست خودمان دلخوشی مردم را  می‌گیریم.

البته یاد آور می‌شوم بنده از بازیکن تیمم انصاری خواستم اگر ثابت شد پنالتی اشتباه بوده است توپ را بیرون بزنید. حتی او را قسم دادم و گفتم هیچ وقت دنبال گرفتن امتیاز به هر قیمتی نبودم. حتی از همکارانم خواستم تماس بگیرند و بپرسند آیا پنالتی درست بوده است یا نه. به هیچ وجه دنبال قدم گذاشتن در این فضاها نیستیم.

به هر حال  این نوع رفتار کردن تاوانی هم دارد؟

بخش رسانه‌ای هم باید در این زمینه فعال باشند تا با زمینه‌سازی رفتار درست با این رسم و رسومات که در حال باب شدن است برخورد کنند. در مصاحبه‌های خود حرف از فرهنگ و اخلاق می‌زنیم اما در عمل چیز دیگری نشان می‌دهیم. باید بتوانیم خیلی از مسائلی که در مورد آن صحبت می‌کنیم را نشان دهیم.

با تمامی مسائلی که اشاره کردید اینکه انصاری بعد از تعویض اعتراض می‌کند به هیچ‌وجه توجیه پذیر نیست و این رفتار روی هواداران اثر می‌گذارد و آنها را تحریک می‌کند؟

در روز بازی جو خاصی ایجاد شد. بازیکنان ما از اینکه به ناحق 10 نفره شدیم ناراحت بودند در شرایطی که شایسته پیروزی بودیم 2 امتیاز مهم را از ما گرفتند. از سوی دیگر مربی تیمشان و خودشان مورد بدترین توهین‌ها قرار گرفتند. به کدام گناه و تقصیر مورد توهین قرار گرفتیم. با 10 نفره شدن به خوبی بازی کردیم کمال همکاری داشتیم و در پایان فحش بشنویم صندلی شکسته به سرمان هم زنند. از کدام حرکت باید تقدیر شود. از نوع داوری،  از نوع رفتار تیم حریف یا از نوع رفتار کادرفنی و بازیکنان ما باید تقدیر صورت بگیرد. ما در فوتبالمان دچار سردر گمی شدیم. یا باید همرنگ جماعت شویم که این اتفاق نمی‌افتد چرا که در این مرام بزرگ نشدیم یا اینکه باید برخلاف جهت آب شنا کنیم که این کار خیلی سخت است راه سوم هم این است که ما برویم و این فوتبال با این شرایط مبارک دوستان باشد.

به هر حال این  مشکلات سال‌ها هست که در فوتبال وجود دارد و کسی نتوانسته کاری کند؟

اینکه بخواهیم بگوییم برای اتفاقات کاری نمی‌توان کرد به هیچ وجه درست نیست. اینکه من الگو و اسطوره بودم همه در جایگاه خودش دارای اهمیت و ارزش است. این مسائل نباید باعث شود که ما هر رفتاری را انجام دهیم. اگر فرض کنیم در فوتبال حرفه‌ای اروپا فعالیت می‌کردیم جسارت داشتیم چنین رفتاری بکنیم. گروه داوری می‌توانستند این تصمیمات را اتخاذ کنند. آیا دپارتمان داوری در فوتبال حرفه‌ای اینطور رفتار می‌کنند. آیا دیسپلین انضباطی در فوتبال اروپا با این مسائل با یکی دو جلسه محرومیت کنار می‌آید. اصلا مربی فولاد خوزستان چنین حرکتی کرد او را تا پایان فصل محروم کنید. اگر این اقدام صورت بگیرد آیا من دیگر جرات بروز چنین رفتاری را می‌کنم. متاسفانه این رفتارها در حال رسم شدن است. اگر تصمیم محکمی در این زمینه نگیریم هر مربی به خودش جرات جسارت می‌دهد و هر داوری تصمیمات خودش را توجیه خواهد کرد. آقایان داوران شجاعت داشته باشید برای این گروه داوری متاسفم هستم که این حرف‌ها را می‌زنند ما را را چه فرض کردید که این اتفاقات را رقم می‌زنید و می‌گویید طبق قانون تا بازی شروع نشده داور می‌تواند نظرش را برگرداند و کمک داور چهارم گفته پنالتی اتفاق نیفتاده است. طرف شما چه کسی هست؟ شما هواداران فولاد را چه چیزی فرض کردید؟ آیا ما متعلق به کره دیگری هستیم؟ از اتفاقات رخ داده بسیار ناراحت هستم اما توجیه دپارتمان داوری بسیار بدتر از اتفاقات رخ داده بوده است. از کامرانی‌فر که او را خیلی دوست داشتم انتظار این حرف‌ها را نداشتم او روی گزارش داوری تکیه کرده است. او با این تجربه اگر می‌خواهد این کار را بکند پس تجربه‌ای که دارد چه می‌شود؟
منبع: تجارت نیوز
سلام پرواز
سلام پرواز ۲
ارسال نظر
رپرتاژ تریبون
تبلیغات
جدیدترین اخبار
دیگران چه می‌خوانند؟
پرطرفدارترین
خبر فوری