اصفهان آهن ۱
آهن ملل
ایرانسیل
ایرانسیل موبایل
کد خبر: ۶۹۸۳۰
در خصوص بی‌توجهی سرمربی پرتغالی تیم‌ملی فوتبال کشورمان به بندهای قراردادش می توان به عدم همکاری با تیم امید و زیر ١٩ سال اشاره کرد.
۱۱:۴۹ - ۰۳ بهمن ۱۳۹۵
وانانیوز| کارلوس کی‌روش وظایف فنی مندرج در قراردادش برای تیم‌ملی بزرگسالان را به خوبی انجام داده است، اما بند ششم بخش اول قرارداد نکته‌ای قابل تامل دارد.

 

جایی که به صراحت در آن آمده است: «نظارت بر آماده‌سازی تکنیکی تیم‌ملی المپیک و تیم‌ملی ١٩ ساله‌ها طبق برنامه‌ریزی‌های فدراسیون فوتبال».

 

کی‌روش در طول مدت حضورش در ایران فقط در دو مقطع کوتاه با تیم ملی المپیک ایران همکاری داشته است. یک‌بار در زمان سرمربیگری علیرضا منصوریان که با فاجعه استفاده از بازیکن سه اخطاره (کمال کامیابی‌نیا) و بازنده شدن مقابل عراق به قیمت از دست رفتن شانس حضور در المپیک تمام شد.

 

در مرحله دوم همزمان سرمربیگری وینگادا پرتغالی (دوست نزدیک کی‌روش) به خاطر کسب بدترین نتایج تاریخ ایران در بازی‌های آسیایی از کار برکنار شد تا همکاری کی‌روش با تیم امید هم قطع شود.

 

در زمانی که محمد خاکپور به‌عنوان سرمربی و محمد مایلی‌کهن به‌عنوان مدیرفنی هدایت تیم امید را برعهده داشتند اختلافات شدید کی‌روش با آنها کلی جنجال و حاشیه به همراه خود داشت.

 

در تمام این سال‌ها هم هیچ وقت کسی مشاهده نکرده که کی‌روش روی عملکرد تیم‌ملی زیر ١٩‌سال نظارت داشته باشد و عملا تعامل و ارتباط کاری خاصی با این تیم نداشته است!

 

 

* تخلفات!

بخش سوم قرارداد کی‌روش با فدراسیون فوتبال بدون تردید به شکلی باورنکردنی بارها مورد نقض قرار گرفته است. در این بخش کی‌روش تعهد دارد نه‌تنها در جایگاه سرمربی در هیچ رویدادی شرکت نکند، بلکه به هیچ عنوان حرکتی نکند که بتوان آن را به هر شکل تبلیغ برای شخص خود و یا نفع تبلیغاتی و سودآور هر شخص، ‌شرکت یا نهاد دیگری تفسیر کرد مگر با توافق کتبی فدراسیون فوتبال.

 

سرمربی تیم‌ملی موظف بوده در هیچ مصاحبه یا کنفرانس خبری درباره مسائل فدراسیون بدون موافقت کتبی و هماهنگی با روابط عمومی صحبت نکند. جنجال‌های رسانه‌ای همیشگی کی‌روش به خوبی نشان می‌دهد که او بارها و برها به این بند قرارداد پشت کرده است!

 

تعداد مصاحبه‌های او علیه مدیران فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش،‌ شرایط فوتبال کشور و مربیان و بایزکنان  و افراد مختلف به قدری زیاد بوده که نمی‌‌توان از آمار آن اطلاعات دقیقی نوشت.

 

در بند چهارم بخش سوم قرارداد هم نشان می‌دهد سرمربی باید تمامی قواعد مربوط به اسپانسرهایی که با فدراسیون قرارداد دارند را بپذیرد.

 

البته در سال‌های اخیر مرد پرتغالی بارها مصاحبه‌‌های تندی درباره کیفیت نامرغوب لباس‌های تیم‌ملی انجام داد و خواهان احترام گذاشت به شان و منزلت تیم‌ملی شد که حرف‌هایش با حمایت اهالی فوتبال ایران همراه بود و درنهایت لباس‌های آدیداس در اختیار تیم قرار گرفت.

 

با این حال نباید فراموش کرد که کی‌روش در قرارداد قبلی‌اش حاضر نشد در مراسم رونمایی از پیراهن تیم‌ملی در جام‌جهانی شرکت کند و مدعی بود کمپانی آل‌اشپورت باید مبلغ ١٠٠ هزار دلار به او برای انجام این کار پرداخت کند.

 

داستانی که جنجال‌های زیادی به همراه داشت و زمانی که این پول پرداخت شد اعتراض‌های کی‌روش به پایان رسید. درحالی‌که طبق قرارداد این مربی موظف بود به مراسم رونمایی از پیراهن تیم‌ملی برود اما این کار را نکرد.

 

 

* پشت کردن به کمیته فنی و عدم تعامل با دستیاران ایرانی

جدا از داستان‌‌های مربوط به مرخصی،‌ کی‌روش طبق  مفاد بخش چهارم قراردادش تعهد دارد با کمیته‌ فنی‌وتوسعه فدراسیون همکاری و ارتباط موثری داشته باشد، اما در ظاهر هیچ وقت حاضر نشده در چنین جلساتی شرکت کند.

 

در قرارداد او با فدراسیون به صراحت ذکر شده که اگر کی‌روش به هر کدام از موارد ذکر شده در قرارداد پشت کند فدراسیون حق دارد که جریمه‌ای حدود ٢٠ هزار دلار به ازای هر بند را برای او اعمال کند.

 

کی‌روش همچنین باید از دو مربی ایرانی در کادر فنی‌اش استفاده کند. امید نمازی، مجید صالح و علی کریمی ٣ مربی بودند که در مقاطع زمانی مختلف به کار کی‌روش اضافه شده‌اند اما هر کدام به دلایلی با کی‌روش  قطع همکاری کردند و این بند از قرارداد هم آن طور که باید در طول مدت زمان حضور این مربی در ایران اجرایی نشد.

 

مارکار آقاجانیان البته در تمام این مدت در کنار تیم ملی به‌عنوان مربی فعالیت کرده است و اخیرا هم که جواد نکونام به کادر فنی اضافه شده است.

 

 

* مرخصی‌های کی‌روش چقدر است؟

کی‌روش حق دارد هرچقدر دوست دارد به مرخصی برود؟ بدون‌شک جواب "نه" خواهد بود! منتهی سرمربی تیم‌ملی  این کار را انجام می‌دهد!

 

در بند هشتم بخش چهارم قرارداد نوشته شده کی‌روش به ازای هر‌سال از مدت قرارداد، می‌تواند ٦ هفته مرخصی داشته باشد. که البته این مرخصی‌ها باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که به تعهداتش در مقابل تیم‌ملی خدشه‌ای وارد نکند!

 

این درست همان نقطه کلیدی ماجرا است. طبق قرارداد برنامه‌ریزی مربوط به حضور و غیبت سرمربی باید به فدراسیون اعلام شود و توسط رئیس به صورت کتبی مورد موافقت قرار گیرد و نباید بدون علت موجه به تاخیر بیفتد یا معلق نگه داشته شود.

 

غیبت سرمربی تیم ملی در تمرینات تیم هم باید به پشتوانه موافقت کتبی رییس فدراسیون و همراه با کسر مبلغی از دستمزد تعیین‌شده برای سرمربی باشد.

 

به‌عنوان مثال کی‌روش یک بار از ٧ شهریور ماه ١٣٩٣ تا ١٩ مرداد ١٣٩٤ حدود ١٤٤ روز مرخصی را سپری کرده بود که چیزی حدود پنج ماه می‌شد!

 

کی‌روش البته ٥٧ روز را نیز همراه تیم‌ملی در اردوهای خارج از کشور و البته مسابقات رسمی شرکت کرده بود که جمع این عدد را با ١٤٤ روز مرخصی کی‌روش به عدد شگفت‌انگیز ٢٠١ روز حضور در خارج از ایران می‌رسد!

 

امسال هم در ٢٨ خرداد ١٣٩٥ هم این مربی بعد از درگیری با برانکو بر سر لغو اردو ارمنستان تیم ملی،‌ قرار شد به مرخصی ٣ هفته‌ای برود اما غیبت‌اش بیش از شش هفته طول کشید و اواخر مرداد به ایران بازگشت!

 

کی‌روش بعد از بازی ایران و سوریه در مقدماتی جام‌جهانی هم البته به دومین مرخصی طولانی مدت خود رفت و در تاریخ ٢٢ دی‌ماه بعداز جنجال‌های بسیار به ایران بازگشت.

 

***

- قرارداد کی‌روش با فدراسیون فوتبال تا آخرین روز جام‌جهانی ٢٠١٨ روسیه اعتبار دارد.

 

- پاداش نقدی کی‌روش برای بازی‌های رسمی و دوستانه دو برابر سایر بازیکنان و نباید کمتر از ٢ هزاردلار آمریکا باشد.

 

- با صعود تیم‌ملی به جام‌جهانی ١٠‌درصد پول فیفا به فدراسیون به‌عنوان پاداش به کی‌روش پرداخت می‌شود(حدود ١‌میلیون دلار)

 

- فدراسیون موظف است هزینه اقامت و ایاب و ذهاب کی‌روش به‌عنوان یک سرمربی حرفه‌ای بین المللی را تقبل کند. برای نمونه وقتی کی‌روش به‌عنوان سرمربی تیم ملی در سفر است فدراسیون باید هزینه بلیت هواپیمایی درجه بیزینس، اقامت در هتل درجه یک، ترانسفر انحصاری درجه یک و وعده‌های غذایی را پرداخت کند.

 

- کی‌روش حق در اختیار داشتن اینترنت پرسرعت و یک تلفن همراه مدرن با قابلیت دریافت و ارسال ایمیل را علاوه بر کلیه‌ هزینه‌های مخابراتی دارا است.

 

- فدراسیون هزینه‌های پزشکی خصوصی کی‌روش چون دندانپزشکی و همچنین خدمات دارویی و بیمه عمر و سلامت مورد نیاز خودش و خانواده‌اش را پرداخت می‌‌‌کند.

 

- تمامی هزینه‌ها با در نظر گرفتن مالیات دولت ایران برای دستمزد و مبالغ تشویقی، بیمه درمانی، گواهی اشتغال به کار و روادید باید توسط فدراسیون پرداخت شود.

 

- فدراسیون هزینه اقامت، امکانات رفاهی، خودرو و خوراک و خدمات خشکشویی برای سرمربی در مدت قراردادش را تامین می‌کند و همچنین هزینه حمل‌ونقل هوایی متعلقات کی‌روش را به ایران در ابتدای این قرارداد و در زمان فسخ آن به هر علتی به کشور محل اقامت کی‌روش پرداخت می‌کند.

 

- تمام این تعهدات قید شده در قرارداد سرمربی تیم‌ملی از سوی فدراسیون فوتبال تاکنون اجرایی شده است، اما سوال اینجاست که آیا کی‌روش که سالانه حدود یک‌میلیون و ٤٠٠ هزار یورو دریافتی به جز این آپشن‌ها دارد و عملا ایران او را به یکی از گران‌ترین مربیان حال و حاضر فوتبال جهان تبدیل کرده،‌ به مفاد قراردادش با فدراسیون پایبند بوده است؟

منبع: همشهری
سلام پرواز
سلام پرواز ۲
ارسال نظر
رپرتاژ تریبون
تبلیغات
جدیدترین اخبار
دیگران چه می‌خوانند؟
پرطرفدارترین