اصفهان آهن ۱
آهن ملل
ایرانسیل
ایرانسیل موبایل
کد خبر: ۴۰۱۵۴
پل پوگبا درحالی در ازای ۹۳.۸ میلیون پوند به منچستریونایتد بازگشت که چهار سال پیش سرالکس فرگوسن او را مفت از دست داده بود.
۱۶:۵۲ - ۲۲ مرداد ۱۳۹۵
وانانیوز| حکم سرالکس فرگوسن مبنی بر خروج پل پوگبا از منچستریونایتد، هزینه بسیار سنگینی روی دست مسئولان این تیم گذاشت، اما حتی در اوج موفقیت هم اشتباهات به‌ناچار برای بهترین‌ها رخ می‌دهد.

باشگاه‌های بزرگ در جذب بازیکن اشتباهات زیادی کرده‌اند. پپ گواردیولا سال‌های باشکوهی با بارسلونا داشت و توانست با این تیم 14 جام قهرمانی کسب کند، اما 25 میلیون یورو صرف دیمیترو چیگرینسکی، هافبک نه‌چندان مطرح اوکراینی کرد و برای جذب الکساندر هلب و مارتین کاسرس در مجموع 35 میلیون یورو هزینه‌کرد. بارسلونا همچنین مبلغ 53 میلیون یورو را هزینه زلاتان ابراهیموویچ کرد که این بازیکن هم خیلی به کار آبی‌اناری‌پوشان نیامد.

آرسنال هم خریدهای اشتباهی داشته است، توپچی‌ها کابا دیاوارا را به‌‌عنوان جایگزین تیری آنری خریدند که اصلاً موفق نبود، درحالی‌که مورینیو دو سال پیش حاضر نشد بازیکنانی چون ریکاردو کاروالیو، دیدیه دروگبا و مایکل اسین را در چلسی نگه دارد و قبل از آن هم بازیکنان ناموفقی چون آسییر دل‌هورنو و مانیش را هم جذب کرد و کوین دی‌بروین‌ را هم در لیست فروش قرار داد.

حتی سرالکس فرگوسن، سرمربی افسانه‌ای منچستریونایتد نیز خریدهای بسیار بدی چون اریک جمباجمبا، ویلیام پرونیه، ماسیمو تایبی و به‌ویژه «به‌به» داشته است و این نشان می‌دهد فرگوسن هم مانند هر مربی دیگری در نقل‌وانتقالات دچار اشتباه شده است. مدتی پس از حضور پل پوگبا در ایتالیا، منچستریونایتد متوجه شد که چه بازیکن بزرگی از دست داده است. هرچند در نهایت هافبک پیشین شیاطین سرخ در این تابستان در ازای 93.8 میلیون پوند به اولدترافورد بازگشت.

فرگوسن قبلاً درباره مشکلی که با پوگبا و مدیربرنامه‌هایش داشته در کتاب خود باع نوان «رهبری» گفته بود: تنها یکی دو مدیربرنامه فوتبالی هستند که خیلی دوست‌شان ندارم و مینو رایولا یکی از آنهاست. ما با پوگبا قراردادی سه ساله بستیم که در آن بندی گنجاند شده بود که می‌توانستیم در صورت تمایل قرارداد پل را یک سال دیگر تمدید کنیم. ما تمایل به تمدید قرارداد پوگبا بودیم، اما رایولا ناگهان وارد صحنه شد و نخستین ملاقات ما به بن‌بست بزرگی خوردیم. رابطه من و رایولا همانند آب و روغن است! پس از آن بود که به دردسر بزرگی افتادیم و رایولا با راضی کردن پوگبا و خانواده‌اش او را برای رفتن به یوونتوس متقاعد کرد.

زمانی این تنش‌ها بالا گرفت که فرگوسن برخلاف آمادگی بالای پوگبا، روی نام این بازیکن خط کشید و دیگر هیچ نقطه بازگشتی برای این هافبک فرانسوی باقی نماند. خود پوگبا در سال 2014 در این‌باره به شبکه تلویزیونی «کانال پلاس» فرانسه گفت: ترک من‌یونایتد برایم بسیار فوق‌العاده سخت بود چون عاشق این تیم بودم و خودم را یک منچستری می‌دانستم. در بازی مقابل بلکبرن در سال 2011، پل اسکولز از فوتبال خداحافظی کرده بود و درن فلچر هم مصدوم شده بود و بازیکن دیگری برای بازی در پست هافبک میانی نیز نمانده بود. من هم سخت تمرین می‌کردم تا آرام‌آرام بهتر شومT اما مربی همیشه به من می‌گفت «تو هنوز مانده تا به آن حد برسی!». نمی‌فهمیدم منظور او چیست؟ تا چه حدی مانده برسم؟ بازی؟ از حضور در زمین برای دقایقی؟ رفتن به زمین مسابقه؟ در آن بازی رافائل در خط هافبک بازی کرد و من خیلی سرخورده شدم. دیگر دلیلی برای ماندن نمی‌دیدم.

هیچکس نمی‌تواند ادعا کند که شایستگی‌های رافائل از پوگبا بیشتر بود. فرگوسن بازیکنی را از تیم خارج کرد که پس از چهارسال هیچ باشگاهی توانایی پرداخت پول این بازیکن را ندارد. بهتر است بگوییم این یک خطای پرهزینه بود.

مطمئناً فرگوسن هنوز هم اعتقاد دارد بهترین تصمیم را گرفته است. فرگی به عنوان مردی با ویژگی‌های اخلاقی متمایز،  زمانی که یک بازیکن در تفکرات او جایی ندارد به کسی باج نمی‌دهد. این مرد اسکاتلندی قبلاً بازیکنانی را کنار گذاشته بود که از لحاظ کیفی در سطح پوگبا بوده‌اند. فرگوسن قبلاً در کمال تعجب هواداران به افرادی چون روی کین، دیوید بکام و یاپ استام، درب خروجی باشگاه را نشان داده‌ بود، ولی اخراج پوگبا و حضور او در یوونتوس، بهای سنگینی برای یونایتد داشت. این هافبک 23 ساله در یوونتوس چیزهایی آموخت که هیچگاه نمی‌توانست در منچستریونایتد به توانایی‌های فنی خود اضافه کند، اما این موضوع نمی‌تواند 93میلیون پوندی را که منچستریونایتد صرف خرید پوگبا شد، جبران کند، بازیکنی که یک روز با مبلغ 800هزار پوند به ایتالیا رفت.

نکته مهم این انتقال بزرگ این بود که اشتباه فرگوسن غیرقابل‌جبران نبود، اما پوگبا شاید هیچوقت به‌عنوان گرانترین بازیکن آزاد لقب نگیرد و این انتقال می‌تواند یک علامت سؤال بزرگ در ذهن هواداران فوتبال درخصوص میراث مربیان بزرگ فوتبال ایجاد کند.

انتهای پیام/

منبع: همشهری
سلام پرواز
سلام پرواز ۲
ارسال نظر
تبلیغات
رپرتاژ تریبون
جدیدترین اخبار
دیگران چه می‌خوانند؟
پرطرفدارترین
خبر فوری