اصفهان آهن ۱
آهن ملل
ایرانسیل
ایرانسیل موبایل
کد خبر: ۳۰۴۳۳
در گروه A یورو 2016 تیم‌های فرانسه، سوئیس، رومانی و آلبانی قرار دارند و توجه‌ها در این گروه به فرانسه میزبان خواهد بود.
۱۲:۳۸ - ۱۸ خرداد ۱۳۹۵
وانانیوز| وانانیوز-گروه اول رقابت‌هاي يورو 2016 با حضور ميزبان رقابت‌ها حال و هواي ويژه‌اي دارد. هواداران فرانسه ميزبان نه تنها از تيمشان انتظار يك صعود مقتدرانه و بي‌دردسر از مرحله گروهي را دارند بلكه بازيكنان و كادر فني اين تيم به شدت تحت فشار هستند كه عملكرد فوق‌‌العاده‌اي در اين تورنمنت داشته باشند و حتي قهرماني آن را نيز به دست بياورند، موردي كه البته كمي خوشبينانه به نظر مي‌رسد. آبي‌ها قطعاً مدعي صدرنشيني در گروه A هستند، به ويژه با در نظر گرفن استعدادها و ستاره‌هايي كه از تيم‌هاي بزرگ اروپا در جمع ياران آبي‌پوش حضور دارند. ديگر تيم مدعي اين گروه كه بيشترين شانس صعود به همراه فرانسه را دارد، سوئيس است و دو تيم از منطقه بالكان يعني آلباني و روماني به نظر مي‌رسد كه در همان مرحله اول كار سختي داشته باشند و از بخت چنداني براي صعود برخوردار نباشند. سوئيس هيچ‌گاه نتوانسته تأثيري كه از اين تيم انتظار مي‌رود را در مسابقات اروپايي داشته باشد. آنها در سال 2008 كه ميزبان بودند هم خيلي زود حذف شدند و سال 2012 نيز اصلاً به اين مسابقات راه نيافتند. تيم روماني البته نسبت به آلباني شانس بيشتري براي صعود دارد، عملكرد خوب اين تيم در چند وقت اخير اين توقع و خوشبيني را در بين هواداران فوبتال اين كشور به وجود آورده كه دست‌كم جزو تيم‌هاي مرحله يك هشتم نهايي باشند. آلباني در اولين تورنمنت مهم خود، هيچ فشاري را بابت توقع هواداران، تحمل نمي‌كند و تنها اميدوار است با تمركز و تلاش فراوان در اين جام دست به شگفتي بزند، سرمربي اين تيم اميدواري فراواني براي صعود تيم يكدست خود قائل است.

 


فرانسـه
فرانسه به‌عنوان ميزبان رقابت‌هاي يورو 2016 يكي از شانس‌هاي نخست قهرماني است، حتي با وجود حاشيه‌هايي كه قبل از آغاز تورنمنت براي آنها پيش آمد. داستان‌هاي كريم بن‌زما و متئو ولبوئنا را همه مي‌دانيم. حتي اين اواخر هم بن‌زما مصاحبه‌اي جنجالي بر عليه ديديه دشان انجام داد تا اردوي ميزبان را تحت‌شعاع قرار دهد. خط خوردن ستاره‌هايي مثل الكساندر لاكازت، كوين گاميرو و حاتم بن‌عرفه سه‌بازيكني كه در ليگ‌هاي فرانسه و اسپانيا روي هم رفته 54گل در فصلي كه گذشت به ثمر رسانده بودند، از جمع خروس‌ها هم بدون ‌حاشيه نبود. با اين حال دشان تيمي متشكل از بازيكنان باكيفيت از تمام ليگ‌هاي اروپايي را در اختيار دارد و با نمايشي كه از تيم، از جام‌جهاني2014 به بعد ديده‌ايم شانس خوبي براي تكرار قهرماني يورو 2000، اين مرتبه در خاك خودشان دارند. البته دشان بايد توجه ويژه‌اي به خط دفاع تيمش داشته باشد، چراكه او رافائل واران، ممدو ساخو و ژرمي متئو را از دست داد و پاتريس اِورا و باكاري سانيا هم در دوران اوج‌شان نيستند. با وجود خط زدن ستاره‌هاي هجومي باز هم مي‌توان گفت خروس‌ها در اين فاز از شرايط بهتري برخوردار هستند. دشان پس از يورو2012 كه با ناكامي فرانسه همراه بود جانشين لوران بلان شد و حالا در فكر بالا بردن اين جام به عنوان مربي است. سرمربي 47ساله فرانسوي‌ها در جام‌جهاني 1998 و يورو 2000 به‌عنوان كاپيتان، اين 2جام ارزشمند را كسب كرد. در هر صورت مردم فرانسه از تيم‌شان انتظار سومين قهرماني جام ملت‌هاي اروپا را دارند و در پيش‌بيني‌هاي پيش از شروع يورو، يكي از شانس‌هاي اول كسب جام هستند.

 

نقطه قوت
فرانسه تركيبي از ستاره‌هاي جوان در كلاس ‌جهاني و بازيكنان باتجربه است. در حمله ويران‌كننده هستند و البته فراموش نكنيد مزيت بازي در خانه را هم دارند.

نقطه ضعف
شكنندگي در خط دفاع به‌ويژه در جناحين. كمبود يك جانشين خوب براي اوليويه ژيرو در نوك حمله كه خودش هم در صورت حضور كريم بن‌زما بازيكن ذخيره او بود.

پديده
يك بازي‌ساز قهار و استاد ضربات ‌ايستگاهي. ديميتري پايه ستاره وستهم‌يونايتد كه در فصل گذشته ليگ جزيره، منتقدانش هم او را ستايش كردند.

بازيكن مورد بحث
پس از اين‌كه نقش اول اعتصاب در تمرين فرانسه در جام‌جهاني2010 آفريقاي‌جنوبي بود مي‌توان گفت پاتريس اِورا بيش از اين‌كه براي خروس‌ها بازيكن ثمربخشي بوده جنجال‌آفرين شده است.

نكته خاص
ديديه دشان مي‌تواند پس از قهرماني در يورو 2000 به‌عنوان كاپيتان يكي از افرادي باشد كه به‌عنوان مربي هم اين جام را بالاي سر مي‌برد.

انتظارات
هر عملكردي پايين‌تر از راهيابي به نيمه‌نهايي مي‌تواند منجر به جدايي دشان شود. البته اين كمترين انتظار بود و بسياري هم انتظار فيناليست‌شدن و حتي قهرماني خروس‌ها را دارند.

هدف
هدفي جز قهرماني و احياي فرانسه در سر ديديه دشان نخواهد بود.

افتخار تاريخي
پيروزي 3بر2 در مرحله نيمه‌نهايي يورو 1984 در ديداري كه فرانسه تا دقيقه 114، با نتيجه 2 بر يك از حريف عقب بود. فرانسه در نهايت اولين قهرماني‌اش را در آن رقابت‌ها كه ميزبان هم بود به‌دست‌آورد.

بدترين رقيب در مرحله حذفي
58سال از آخرين مرتبه‌اي كه فرانسه موفق شده آلمان را شكست دهد، مي‌گذرد. ژرمن‌ها در جام‌جهاني2014 هم فرانسه را حذف كردند و سخت‌ترين رقيب براي همسايه‌شان خواهند بود.

آمار مربی
دیدیه دشان جولای 2012 پس از جدایی لوران بلان مربی خروس‌ها شد و 25 برد، 8 تساوی و 11 شکست در حدود 4 سالی که هدایت فرانسه را بر عهده داشته کسب کرده است.

 


سوئيس
كشوري كه به عنوان مقر فيفا و يوفا در جهان فوتبال شناخته شده، براي سومين مرتبه به مرحله پاياني جام ملت‌هاي اروپا راه‌ يافته است. انتصاب ولاديمير پتكوويچ پس از اعلام بازنشستگي اوتمار هيتسفلد در سال 2014، به عنوان سرمربي تيم ملي سوئيس، با خوشبيني كارشناسان همراه بود. كسب 7 پيروزي از 10 بازي در مرحله‌ انتخابي آماري بود كه نشان مي‌داد اين خوشبيني بيراه نيست. هرچند شكست مقابل انگليس در بازي رفت ‌و برگشت مرحله انتخابي با نتيجه مشابه 2 بر صفر، نااميد‌كننده بود اما «روسوكروشياتي» به جز انگليس تنها مقابل اسلواكي در بازي رفت امتياز از دست داد و در ساير بازي‌ها، پيروزي‌هاي پرگلي كسب كرد. زدن 24 گل در 10 بازي مرحله انتخابي، نشان از قدرت بالاي خط حمله اين تيم دارد. آنها موفق شدند با كسب 21 امتياز و قرار گرفتن در رده دوم جدول در گروه E مقدماتي پس از انگليس، جواز حضور در مرحله نهايي را كسب كنند. سوئيس كه نزديك بود در جام‌جهاني 2014 ديدار مقابل آرژانتين را به ضربات پنالتي بكشاند، تصميم دارد در اين تورنمنت به مرحله بعدي صعود كند. هدفي كه با توجه به حضور بازيكنان سوئيسي در ليگ‌هاي معتبر اروپايي دور از ذهن نيست. شاگردان پتكوويچ را مي‌توان نزديك‌ترين رقيب فرانسه در گروه A يورو دانست. آنها بايد در اين تورنمنت روي فاز هجومي‌شان بيشتر از گذشته متمركز شوند. سوئيسي‌ها اگر موفق به شكست آلباني در نخستين ديدارشان شوند، شانس‌شان براي صعود به مرحله بعدي را بالا خواهند برد.

 

نقطه قوت
نمايش بسيار خوب يان سومر درون دروازه يكي از نقاط قوت سوئيس محسوب مي‌شود. در كنار اين، خلاقيت ژردان شقيري و توانايي گلزني اين تيم در لحظات پاياني را نيز مي‌توان جزو نقاط قوت سوئيسي‌ها برشمرد.

نقطه ضعف
نمايش بسيار ضعيف والون بهرامي و گرانيت ژاكا در ديدارهاي اخير ملي در كارهاي هجومي به عنوان دو هافبكي كه سوئيسي‌ها روي بازيسازي آنها حساب ويژه‌اي باز كرده‌اند.

پديده
شاني تاراشاي مهاجم 21 ساله تيم اورتون انگليس، كه در ماه مارس براي اولين بار پيراهن تيم ملي كشورش را بر تن كرده، بازيكني بسيار باهوش و سرعتي نشان داده كه مي‌تواند برگ برنده و پديده سوئيس در اين تورنمنت باشد.

بازيكن مورد بحث
بسياري از كارشناسان فوتبال سوئيس، فابين شار، مدافع مياني هوفنهايم را به عنوان پاشنه آشيل تيم پتكوويچ قلمداد مي‌كنند.

نكته خاص
ولاديمير پتكوويچ اين روزها با ارائه بازي خسته‌كننده و البته دريافت حقوق بسيار بالا از سوي منتقدانش در سوئيس همراه شده است.

انتظارات
با توجه به مصدوميت بازيكنان كليدي تيم و عدم بازي كردن ساير ستاره‌هاي سوئيس در تركيب اصلي باشگاه‌شان، انتظارات از اين تيم به شدت افت كرده است.

هدف
صعود به مرحله يك‌چهارم نهايي بي‌شك باعث خوشحالي تمامي سوئيسي‌ها خواهد شد.

افتخار تاريخي
كسب تساوي يك-يك مقابل انگليس ميزبان مسابقات يورو 1996 در افتتاحيه رقابت‌ها‌؛ يكي از افتخارات تاريخي فوتبال سوئيس محسوب مي‌شود.

بدترين رقيب در مرحله حذفي
رويارويي با روي هاجسون سرمربي سابق سوئيس و كنوني انگليس، آخرين خواسته پتكوويچ و شاگردانش است. تيمي كه در دو ديدار رفت و برگشت مرحله انتخابي سوئيس را شكست داد.

آمار مربي
ولاديمير پتكوويچ سرمربي كروات سوئيس از ماه جولاي 2014 هدايت اين تيم را بر‌ عهده گرفت و در اين مدت 8 برد، 2 تساوي و 6 شكست با تيمش داشته است.

آمار مربی
ولادیمیر پتکوویچ سرمربی کروات سوئیس از ماه جولای 2014 هدایت این تیم را بر عهده گرفت و در این مدت 8 برد، 2 تساوی 6 شکست با تیمش داشته است.

 


رومـاني
«تري‌ كولوري» يا همان سه‌رنگ‌ها براي بازگشت به دوران خوب دهه 90 آماده مي‌شوند. روماني در جام‌هاي جهاني 1990، 1994 و 1998 از گروهش صعود كرد و اين بهترين عملكرد آنها در تورنمنت‌هاي بين‌المللي بوده اما در يورو تنها يك مرتبه در سال 2000 از مرحله گروهي فراتر رفته‌اند. حالا در يورو 2016 در گروه خوبي قرار گرفته‌اند و مي‌توانند حتي اميدوار باشند به عنوان يكي از تيم‌هاي سوم گروه‌هاي شش‌گانه راهي مرحله بعد شوند. روماني تيم مرموزي در يورو خواهد بود سؤالي كه براي كارشناسان مطرح شده اين است كه «نقطه‌ قوت آنها چيست؟» شايد كاپيتان ولاد كركس و دراگوس گريگوره در مركز خط مياني زوجي طلايي در اين رقابت‌ها بسازند، چراكه در مرحله انتخابي تنها 2 گل دريافت كردند. در سمت مقابل به ثمر رساندن تنها 11 گل در 10 ديدار باعث مي‌شود تا در مورد خط حمله سه‌رنگ‌ها ترديد داشته باشيم. روماني با آنجل يوردانسكو معروف پا به جام ملت‌هاي اروپا مي‌گذارد. مربي 66 ساله كه بهترين روزهاي روماني را با او به خاطر مي‌آوريم، سال 2014 براي سومين دوره هدايت تيم ملي كشورش را بر‌عهده گرفت تا باز هم دوران خوب روماني از راه برسد. فراموش نكنيد روماني يكي از چهار تيمي بود كه بدون شكست به مرحله پاياني جام ملت‌هاي اروپا رسيده و مي‌توان آنها را تيمي سخت‌كوش ناميد كه قدرت دفاعي دارند و راحت شكست نمي‌خورند. احتمالاً روماني تيمي است كه معادلات گروه A رقابت‌هاي يورو 2016 را به هم مي‌ريزد، پس منتظر تيمي نه چندان جذاب و نتيجه‌گرا باشيد.

 

نقطه قوت
خط دفاع نفوذناپذير و قدرتمند و تجربه مربي كهنه‌كاري به نام آنجل يوردانسكو.

نقطه ضعف
عدم قدرت تمام‌كنندگي و اتكاي بيش از حد به بازيكنان قديمي. روماني 8 بازيكن بالاي 30 سال در يورو 2016 دارد.

پديده
نيكوشور استانچيو هافبك بازي‌ساز تيم استوا بخارست كه اولين بازي ملي‌اش را ماه مارس گذشته برابر ليتواني انجام داد. اين بازيكن 23 ساله در همان نخستين بازي ملي گل زد و در مجموع در 5 بازي ملي 4 گل به ثمر رسانده است.

بازيكن مورد بحث
يوردانسكو اعتقاد بسياري به بوگدان استانكو دارد اما مهاجم 28 ساله تيم گنچلر بيرلي تركيه در 5 سال و نيم گذشته تنها 4 گل در ديدارهاي رسمي به ثمر رسانده است.

نكته خاص
آنجل يوردانسكو يك مربي خرافاتي است، به طوري كه حتي معتقد است راننده اتوبوس تيم نبايد با دنده عقب پارك كند!

انتظارات
رومانيايي‌ها دو دسته هستند. برخي مي‌گويند «بياييد فقط از حضورمان در مرحله نهايي يورو پس از هشت سال لذت ببريم» و برخي ديگر هم معتقدند «يوردانسكو يك معجزه‌گر است» و اين دسته دوم منتظر دومين صعود تيم‌شان از مرحله گروهي هستند.

هدف
گرفتن بليت مرحله حذفي، فعلاً تنها هدف يوردانسكو و شاگردانش است.

افتخار تاريخي
يورو 2000 تورنمنتي خاطره‌انگيز براي روماني بود. در مرحله گروهي تنها بردشان را با نتيجه 3 بر 2 برابر انگليس در روز آخر كسب كردند و گل دقايق پاياني يونل گانئا از روي نقطه پنالتي باعث شد براي نخستين بار راهي مرحله حذفي شوند.

بدترين رقيب در مرحله حذفي
خاطرات تلخ جام جهاني 1994 از ياد رومانيايي‌ها نخواهد رفت. تيمي كه مي‌توانست خاطره‌ساز شود برابر سوئد در يك‌هشتم نهايي در ضربات ‌پنالتي شكست خورد و حذف شد. بدترين رقيب براي‌شان بدون شك سوئد است.

آمار مربی
آنجل یوردانسکو ماه اکتبر 2014 برای سومین مرتبه مربی رومانی شد و در مجموع دوران مربیگری‌اش با این تیم 55 برد، 22 تساوی و 20 شکست به‌دست آورده است.

 


آلبـاني
آلباني از جمله تيم‌هايي ا‌ست كه از تصميم جديد يوفا مبني بر 24 تيمي شدن مسابقات يورو نهايت بهره را برد. اين تيم جزو 5 كشوري است كه براي اولين بار حضور در مرحله نهايي جام ملت‌هاي اروپا را تجربه مي‌كند. البته براي آلباني، اين اولين رقابت مهم در سطح ملي هم محسوب مي‌شود كه جواز حضور در آن را كسب كرده. مسلماً ليدر و معمار اصلي صعود آلباني به مرحله‌ نهايي يورو 2016، جياني دبيازي سرمربي ايتاليايي عقاب‌هاي بالكان است كه با حضور او تيم ملي آلباني در سال 2011، روند رو به رشد محسوسي داشته و موفق شد با پشت ‌سر گذاشتن تيم‌هايي همچون دانمارك و صربستان راهي فرانسه شود. د‌بيازي ترسي براي استفاده از بازيكنان جوان نداشت و خيلي از آنها را متقاعد كرد تا به جاي بازي براي تيم‌هاي ملي ديگر پيراهن آلباني را به تن كنند. شاگردان د‌بيازي در 13 ژوئن 2015 در ديداري دوستانه مقابل خروس‌ها صف‌آرايي كردند كه در عين ناباوري موفق به شكست تيم ملي فرانسه با نتيجه يك بر صفر شدند. به نظر مي‌رسد اگر آلباني بتواند در ديدار نخست مقابل سوئيس با پيروزي از ميدان خارج شود، براي صعود به مرحله بعد گام بسيار بلندي را برداشته. السيد هيساي، مدافع راست تيم ناپولي، يكي از ستاره‌هاي آلباني در اين دوره از مسابقات خواهد بود كه تجربه بازي مقابل بهترين تيم‌هاي ايتاليا را در چنته دارد. در فاز هجومي نيز ارگيس كاچه تمام نگاه‌ها را به خود جلب كرده؛ بازيكني كه شكست فرانسه با گل او رقم خورد.

 

نقطه قوت
خط دفاعي آلباني ركورد بسيار خوبي از خود به جاي گذاشته. آنها در مرحله‌ انتخابي در تمامي ديدارهاي خارج از خانه، دروازه‌شان را بسته نگاه داشتند. عقاب‌هاي بالكان، در كل مسابقات انتخابي يورو تنها 5 بار تور دروازه‌شان لرزيد كه آمار بسيار قابل توجهي ا‌ست. آلبانيايي‌ها تيمي مبارز و ميهن‌پرست هستند.

نقطه ضعف
در تورنمنتي مملو از ستاره، كمبود بازيكن خلاق و ستاره در تيم تحت هدايت دبيازي، به مهم‌ترين نقطه ضعف اين تيم تبديل شده است.

پديده
ارمیر لنجانی، هافبک 26 ساله تیم نانت فرانسه، در کودکی به سوئیس منتقل شد اما تصمیم گرفت برای تیم ملی زادگاه‌اش به میدان برود. او اکنون برای اولین بار به همراه آلبانی در یورو حضور پیدا کرده و می‌تواند برگ برنده‌ی دبیازی در این رقابت‌ها باشد.

بازيكن مورد بحث
سوكول تسيكالشي مهاجم اصلي 25 ساله آلباني كه در تيم استانبول باشاكشهير توپ مي‌زند، از پتانسيل بالايي برخوردار است، با اين وجود هنوز موفق به زدن اولين گل ملي‌اش در يك تورنمنت بين‌المللي نشده.

نكته خاص
از جياني د‌بيازي به عنوان يكي از كانديداهاي جانشيني آنتونيو كونته روي نيمكت تيم ملي ايتاليا ياد مي‌شود.

انتظارات
طبيعتاً رسانه‌هاي فرانسه از اين تيم به خوبي ياد مي‌كنند. به‌ هر حال يك غول‌كش همواره در مركز توجهات قرار دارد.

هدف
دبيازي پس از صعود از مرحله مقدماتي اعلام كرد كه حضور در ميان 16 تيم پاياني بسيار رؤيايي و فوق‌‌العاده خواهد بود.

افتخار تاريخي
كسب تساوي بدون گل مقابل آلمان‌غربي در سال 1967، روزي فراموش‌نشدني براي مردم آلباني بود.

بدترين رقيب در مرحله حذفي
با توجه به مليت مربي آلباني، بي‌شك ايتاليا رقيبي نيست كه دبيازي تمايلي به رويارويي با آن داشته باشد، به ويژه پس از پررنگ شدن حضور او در تيم ملي ايتاليا پس از خروج كونته.

آمار مربی
جیانی دِبیازی ایتالیایی دسامبر 2011 هدایت آلبانی را بر عهده گرفت و در این مدت 15 برد، 9 تساوی و 13 شکست با عقاب‌های بالکان کسب کرده است.

منبع: خبر ورزشی
سلام پرواز
سلام پرواز ۲
ارسال نظر
تبلیغات
رپرتاژ تریبون
جدیدترین اخبار
دیگران چه می‌خوانند؟
پرطرفدارترین
خبر فوری