اصفهان آهن ۱
آهن ملل
ایرانسیل
ایرانسیل موبایل
کد خبر: ۲۹۸۸۱
بدون شك انتخاب امير هاشمي مقدم، بازيكن سابق تيم استقلال به عنوان سرمربي تيم دوم نايمخن هلند يك اتفاق خوب و شايسته براي فوتبال ايران به حساب مي‌آيد.
۰۹:۲۳ - ۱۳ خرداد ۱۳۹۵
وانانیوز|

وانانیوز-اين مربي كه فعاليت دو دهه‌اي مربيگري را در پايه‌هاي مختلف ليگ هلند تجربه كرده و سطوح مربيگري را تا سرحد نشستن به عنوان كمك مربي روي نيمكت تيم ملي هلند سپري نموده در گفت‌وگو با «گل» از شرايط انتخاب و برنامه‌هايي كه در سر دارد گفت كه در ذيل از حضورتان مي‌گذرد:

تبريك مي‌گوييم بابت انتخاب شما به عنوان سرمربي تيم دوم نايمخن. چه شد كه به اين سمت انتخاب شديد؟

با نايمخن آشنايي داشتم، اما اجازه بدهيد توضيحاتي از نحوه انتخابم بگويم كه چقدر سخت است. هلند يک کشور فوتبال خيز و پر از مربيان با استعداد است. در حال حاضر اين كشور 15 هزار مربي ديپلمه دارد كه از اين تعداد 4 هزار نفر ديپلم A اروپا دارند و از اين تعداد هم 1800 نفر بيكار هستند. اين به اين معناست كه وارد شدن به اين عرصه چقدر در كشور هلند سخت است و مشكل است به راحتي در فوتبال اين كشور به عنوان يك مربي جا بيفتيد. من 11 سال است كه سرمربي هستم كه در اين ميان با سه باشگاه بابت آكادمي‌هاي آنها قرارداد رسمي داشتم و در برهه‌اي هم رييس اين آكادمي‌ها بوده‌ام. در باشگاه‌هاي قبلي كه من بودم در سطح آماتور كار مي‌كردم. البته معني آماتور در فوتبال شايد در ايران به اين معنا باشد كه يك زمين چمن كه يكسري در آن فوتبال بازي مي‌كنند اما واقعيت اين‌طور نيست. در اين كشور آكادمي‌ها و امكاناتي كه آنها دارند را شايد يكي، دو باشگاه فوتبال ايران كامل داشته باشند. به هرحال در فوتبال هلند كار كردن يك مربي آن هم يك مربي كه از يك منطقه ديگر و از ايران كه فوتبالي در حال رشد دارد آمده بسيار سخت است. با مدركي كه من دارم، مي‌توانم كمك مربي تيم ملي هلند و حتي تيم مطرحي مثل آژاكس باشم اما به عنوان سرمربي بايد مدرك آن را بگيرم.

پس اين سطح توانايي باعث شد در ميان اين همه مدعي كار را به شما بسپارند؟

در هر كشوري موقعيت‌هايي كه داري بايد هدف و فلسفه خودت را داشته باشي تا بتواني به عقيده‌هايت دست پيدا كني. اين مساله در كشوري صاحب فوتبال مثل هلند بسيار مهم است. طرز فکر يک مربي از فوتبال و نحوه اجرا بسيار مهم است. شناخت، انتخاب و انتصاب يک مربي با مصاحبه‌هاي مختلف، با زيرنظر گرفتن فعاليت حرفه‌اي و ديگر شرايط به دست مي‌آيد و اين موضوع در مورد من هم صدق مي‌کرد. در اين چند سال كه در فوتبال هلند كار مي‌كنم استعدادهاي زيادي را به باشگاه‌هاي هلند فرستادم چون سرمربي بزرگسالان و تيم‌هاي پايه نيز بوده‌ام. به جز عليرضا جهانبخش كه خودش استعداد بود و من مديربرنامه و منيجر او هستم، بازيکنان با استعدادي را پرورش دادم كه بر سر يكي از آنها در 3 باشگاه مطرح هلند از جمله نايمخن دعواست. اين بازيكن حدود 2سال پيش و وقتي 15 ساله بود تحت نظر من قرار گرفت. در حالي كه آن موقع باورش براي

خيلي ها دشوار بود.

تيم دوم نايمخن الان در چه سطحي قرار است بازي كند؟

تيم‌ها در هلند در سطوح مختلف تيم‌داري مي‌كنند و هر ليگ بازيكن مخصوص خود را دارد و اين كار بنا به کيفيت و توانايي فني و مالي باشگاه‌ها صورت مي‌گيرد. تيم اميد NEC ليگ خاص خود را دارد و در ميان يک سري باشگاه‌ها بازي مي کند. بازيكنان جواني كه قرار است در بزرگسالان بازي كنند به اين تيم اضافه مي‌شوند و با تمرينات منظمي كه دارند با تيم‌هاي مطرح، بازي‌هاي مختلف برگزار مي‌كنند. با اين حال در تيم دوم NEC كه من سرمربي آن هستم بازيكناني قرار دارند که بايد آماده شده و پرورش داده شوند براي بازي در سطح يک باشگاه و در ليگ رجيونال. بازيكناني كه استعداد هستند و در صورت نياز به تيم اصلي منتقل شده و با آنها قرارداد حرفه‌اي بسته مي‌شود. با اين حال اين مساله براي اين فصل است و از سال بعد تيم دو با تيم اميد يكي خواهد شد كه حداقل در دويژن2 و حتي ژوپيلر ليگ (ليگ يک) بازي كند.

در بحث اين استعداديابي كه از آن صحبت كرديد نگاهي هم به استعدادهاي فوتبالي ايران داريد و آيا اجازه به شما داده شده كه روي بازيكنان جوان و آينده‌دار فوتبال كشورمان كار شود.

صددرصد. در صحبت‌هايي كه داشتيم قرار شد اجازه بدهند به جز بازيكن در سطح مربيگري هم استعداد پرورش دهيم. قرار است بازيكنان 14 تا 17 ساله اي كه در ايران هستند و در رده‌هاي پايه كار مي‌كنند در دوره‌هاي يك تا سه ماهه با آكادمي تمرين كنند و در صورت مستعد بودن بازهم برگردند و كار را با آنها ادامه دهيم. اين مساله در فوتبال هلند با توجه به درخشش عليرضا جهانبخش شدني است.

و در مبحث مربيان...

يك اشكال بزرگ در فوتبال ايران اين است كه باشگاه‌ها به جاي لطف به بازيكناني که با فوتبال خداحافظي مي‌کنند، خودشان آن‌ها را نابود مي‌كنند. يعني تا كفش‌هاي خودشان را آويزان مي‌كنند از آنها به عنوان يك مربي يا حتي سرمربي در كادرفني خود بهره مي‌برند كه اين مساله ظرف شش ماه تمام علايق و آرزوهاي آن‌ها را نابود مي‌كند. چون آنها بر اساس و شکل صحيح

دوره هاي مربيگري را طي نکرده‌اند. ما اين امكان را به وجود آورديم كه مربيان جوان يك تا دو ماه در كنار مربيان آكادمي باشگاه حضور داشته باشند. به عنوان مثال من الان سرمربي تيم دوم NEC شدم و كمك مربي‌اي كه به من مي‌دهند يكي از سرمربيان تيم‌هاي پايه آکادمي است تا در كنار من تجربه كار به دست بياورد و اين امكان مي‌تواند براي مربيان جوان ايران هم وجود داشته باشد.

با اين سطح فعاليت آيا توافقي با فدراسيون فوتبال هلند انجام شده كه مدرك حرفه‌اي مربيگري هم به مربيان ايراني و يا ديگر كشورها داده شود؟

بله اين امكان به وجود آمده است. به‌خاطر ارتباط خوبي که با فدراسيون هلند داريم، قرار است ما دو كار را در اين سطح انجام دهيم يكي كار با باشگاه‌هاست كه بعد از اتمام دوره‌هاي کوتاه و يا دراز مدت به آنها يك گواهي يا تاييديه داده مي‌شود. در مورد فدراسيون فوتبال هلند هم اگر بخواهند مدرك مربيگري متناسب با اروپا بگيرند بايد در كورس‌هاي فدراسيون كه سالي يكي،‌دو بار انجام مي‌گيرد شركت كنند تا گواهي سطح 1 يا 2 اروپا را متناسب با نوع فعاليت‌شان بگيرند.

از اين بحث خارج شويم با روندي كه دنبال مي‌كنيد فكر مي‌كنيد بتوانيد از سطحي كه در آن مي توانيد كمك سرمربي تيم ملي هلند باشيد يك روز به نفر اول نيمكت لاله‌هاي نارنجي يا ديگر تيم‌هاي مطرح اين كشور تبديل شويد؟

البته هميشه اين امکان هست و من تا لحظه آخر برايش خواهم جنگيد ولي کم پيش مي‌آيد که سرمربي تيم ملي فوتبال هلند يک خارجي باشد. اما اين شانس وجود دارد كه بتوانم با توجه به اهدافي كه دنبال مي‌كنم سرمربي يكي از تيم‌هاي بزرگ هلند شوم. اتفاقي كه خيلي دوست دارم رخ دهد اما اين را ياد گرفته‌ام كه لقمه بزرگ برداشتن سخت است ولي مرحله به مرحله به اين خواسته نزديك مي‌شوم.

با اين سطح از مربيگري كه داريد به كار در فوتبال ايران فكر مي‌كنيد و آيا پتانسيل آن براي شما وجود دارد؟ ‌

بدون رودربايستي بگويم يكي از آرزوهاي من است. 15 سال پيش شروع به شرکت در دوره کلاسهاي 3 اروپا کردم ، به اين اميد كه بتوانم روزي در كشورم خدمت كنم چون عاشق ايران هستم. جدا از اروپا پتانسيل فعاليت در ايران بسيار زياد است و تنها چيزي كه به نظرم كار را مشكل مي‌كند مشكل در برنامه‌ريزي و امكانات است. فوتبال ايران اگر اين موارد را برطرف كند آينده بسيار روشني دارد.

به عنوان بازيكن سابق استقلال كار در جمع آبي‌ها را چطور مي‌بينيد و آيا خودتان را در قامت سرمربي تيم ملي ايران مي‌بينيد؟‌

حتي اينكه بخواهم سرمربي تيم ملي هلند هم بشوم شدني است اما درصد آن كم است. در مورد استقلال هم اين بستر وجود دارد. بابت تيم ملي هم كه در حال حاضر يك سرمربي بين‌المللي و بسيار خوب مثل آقاي كارلوس كي‌روش داريم كه بايد قدرش را دانسته و او را حفظ كنيم اما در آينده اگر فرصتي باشد افتخار من است كه سرمربي استقلال و تيم ملي ايران شوم.

سلام پرواز
سلام پرواز ۲
ارسال نظر
تبلیغات
رپرتاژ تریبون
جدیدترین اخبار
دیگران چه می‌خوانند؟
پرطرفدارترین